Справа № 537/3836/16-а
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05.12.2016 року Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області в складі:
головуючого судді - Дядечко І.І,
при секретарі - Пшенишній В.А.,
за участю представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Чорної Г.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кременчуці адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернат І-ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради про визнання неправомірною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 звернулася до суду з адміністративним позовом до Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ступенів імені А.С.Макаренка Полтавської обласної ради, де просить визнати бездіяльність відповідача щодо невиплати їй одноразової грошової допомоги неправомірною; зобов'язати Кременчуцьку спеціалізовану школу-інтернат І-ІІІ ступенів ім. А.С. Макаренка Полтавської обласної ради нарахувати одноразову грошову допомогу на її користь в розмірі 7217 грн. 50 коп.; стягнути з відповідача на користь позивача одноразову грошову допомогу в розмірі 7217 грн. 50 коп.
В обґрунтування позовних вимог вказала, що вона мала статус дитини, позбавленої батьківського піклування та перебувала на повному державному утриманні. З 12.10.2004 року по 27.08.2013 рік позивачка навчалася і виховувалася в Кременчуцькій спеціалізованій школі-інтернаті імені А.С.Макаренка Полтавської обласної ради. З метою з'ясування своїх прав в травні 2016 року позивачка звернулася за наданням правової допомоги до адвоката ОСОБА_1, який звернувся до відповідача з адвокатським запитом, на який було повідомлено, що при відрахуванні позивачки з навчального закладу їй було виплачено грошову допомогу в розмірі 2,5 неоподаткованих розмірів доходів громадян в сумі 42,50 грн., відповідач при виплаті одноразової грошової допомоги керувався пп. 1 п. 13 Постанови КМУ №266 від 05.04.1994 року Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування . З пояснень адвоката їй стало відомо, що відповідно до вимог ч. 7 ст. 8 Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування випускники навчального закладу із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, вказана виплата жодним чином не пов'язується з наступним продовженням навчання чи працевлаштуванням дитини. На момент випуску з навчального закладу їй було 17 років. Статтею 7 ЗУ Про державний бюджет України на 2013 рік , встановлений прожитковий мінімум для дитини у віці від 6 до 18 років у розмірі 1210 грн. Таким чином, сума не нарахованої та не виплаченої грошової допомоги позивачці становить 7217,50 грн. Невиплата відповідачем позивачці одноразової грошової допомоги порушує її права та завдає матеріальної шкоди, в зв'язку з чим вона звернулась з даним позовом до суду. Також зазначає, що вона дізналась про порушення своїх прав лише в травні 2016 року, коли звернулася до адвоката з метою отримання правової допомоги.
Позивачка ОСОБА_3 до судового засідання не з'явилась, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.
Представник позивачки - адвокат Варавін С.О. в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив позов задовольнити, посилаючись на обставини викладені в позовній заяві.
Представник відповідача-Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ступенів імені А.С.Макаренка Полтавської обласної ради Чорна Г.О., в судовому засіданні позовні вимоги не визнала. Вказала, що Кременчуцька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів імені А.С.Макаренка Полтавської обласної ради при випуску випускників закладу в 2012-2013 навчальному році, в тому числі і по ОСОБА_3, керувалася ст. 25 та ст. 39-9 ЗУ Про забезпечення організаційно правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування , Постановою Кабінету Міністрів України № 226 від 05.04.1994 року Про поліпшення, виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування , методичними рекомендаціями щодо розрахунку мінімального рівня фінансового забезпечення функціонування загальноосвітніх закладів, наказом Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації, поясненнями Міністерства освіти і науки України. Так, позивачці відповідно до зазначених норм законодавства при відрахуванні з навчального закладу було виплачено грошову допомогу в розмірі 42,50 грн., оскільки ОСОБА_3 не працевлаштовувалася та при вступі до навчального закладу зарахована на повне державне забезпечення, де їй виплачується стипендія та інші соціальні виплати. Також представник відповідача просила позов залишити без розгляду, оскільки позивачкою пропущений строк встановлений законом для звернення до суду.
Вислухавши думку учасників судового розгляду, вивчивши матеріали справи, дослідивши і оцінивши наявні у справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому їх дослідженні, суд приходить до наступних висновків.
В п. 35 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №8 від 20.05.2013 року Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів з наступними змінами та доповненнями зазначено, що спори між випускниками навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із цими навчальними закладами з приводу визнання протиправними дій, зобов'язання донарахувати та виплатити недоотриману одноразову грошову допомогу, виплата якої гарантована державою та покладена на навчальний заклад, належать до юрисдикції адміністративних судів.
Згідно наказу за підписом директора Кременчуцької загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів ім. А.С. Макаренка для дітей-сиріт та дітей, які залишилися без батьківського піклування Полтавської обласної ради за № 66 від 12.10.2004 року, ОСОБА_3 зараховано до списків учнів 2 класу з 12.10.2004 року.
Відповідно до наказу від 27.08.2013 року № 44-Р за підписом директора Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернат І-ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради ОСОБА_3 було відраховано з навчального закладу, в зв'язку з закінченням старшої школи.
Отже, судом встановлено, що в період з 12.10.2004 року по 27.08.2013 рік ОСОБА_3 навчалася та виховувалася в Кременчуцькій спеціалізованій школі-інтернаті І-ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради, як дитина яка позбавлена батьківського піклування, у зв'язку з чим перебувала на повному державному утриманні.
Як зазначено в ч.ч. 1-3 ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування" , держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Допомога та утримання таких дітей не можуть бути нижчими за встановлені мінімальні стандарти, що забезпечують кожній дитині рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку на рівні, не нижчому за встановлений прожитковий мінімум для таких осіб. Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.
Відповідно до ч. 7 ст. 8 Закону України Про забезпечення організаційно правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.
Зміст вищенаведеної норми свідчить про те, що Кабінету Міністрів України доручено визначити порядок забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування одягом і взуттям, в тому числі встановити нормативи такого забезпечення. Мінімальний розмір одноразової грошової допомоги, яка виплачується випускникам, чітко визначений Законом.
При цьому, ч. 7 ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування" , встановлює обов'язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався.
Згідно ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" розмір прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років становив 1210 грн..
Отже, виходячи з вищенаведеної норми, випускникам шкіл-інтернатів з категорії дітей, позбавлених батьківського піклування у віці до 18 років, в тому числі ОСОБА_3 при випуску з навчального закладу має бути нарахована та виплачена одноразова грошова допомога у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, тобто в сумі не менше 7 260,00 грн. (1210*6=7260).
Таким чином, з огляду на вищевикладене відповідач школа - інтернат, нараховуючи ОСОБА_3 одноразову грошову допомогу в розмірі меншому, ніж передбачено ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування" , діяв всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано та безпідставно, чим порушили законні інтереси ОСОБА_3
Згідно наказу № 71-О від 17.07.2013 року та платіжної відомості від 27.08.2013 року Кременчуцькою спеціалізованою школою-інтернатом І-ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради випускниці ОСОБА_3 виплачена допомога у розмірі 2,5 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що дорівнює 42 грн. 50 коп., що передбачено підпунктом 1 п. 13 Постанову Кабінету Міністрів України "Про поліпшення виховування, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" № 226 від 05.04.1994 року .
В пп. 1 п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" № 226 від 05.04.1994 року зі змінами та доповненнями, дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх,професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом, взуттям і м'яким інвентарем за нормами, встановленими для вихованців шкільного віку шкіл-інтернатів.
Відповідно до положень ст. 25 Закону України "Про забезпечення організаційно правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", порядок відшкодування витрат, пов'язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м'який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.
Статтею 39-9 вказаного вище Закону встановлено, що порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення відповідно до статті 8 цього Закону при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Норми ст. ст. 25, 39-9 Закону України "Про забезпечення організаційно правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" регулюють правовідносини щодо відшкодування навчальним закладам або відповідним установам, в яких виховуються та навчаються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, понесених ними витрат на харчування, одяг, взуття, м'який інвентар, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, та не розповсюджуються на правовідносини навчальних закладів з їх випускниками, що є предметом спору по даній справі.
Крім того, як встановлено в ст. 3 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування" , одними із основних принципів державної політики в частині соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є захист прав і інтересів таких дітей, а також забезпечення соціально-правових гарантій.
Положеннями статті 4 зазначеного Закону передбачено, що заходи щодо соціального захисту даної категорії дітей гарантується, забезпечується і охороняються державною.
В п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування" передбачено, що інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Крім того, відповідно до положень ч. 4 ст. 9 КАС України , у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України , закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Виходячи з вищенаведеного, а також з урахуванням загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, під час розгляду та вирішення справ зазначеної категорії застосуванню підлягає Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування".
Таким чином, з огляду на встановлені судом факти, обставини по справі та прямі норми закону, які регулюють дані правовідносини, суд приходить до висновку, що Кременчуцька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів імені А.С.Макаренка Полтавської обласної ради при складанні кошторису для виплати грошової допомоги випускнику школи-інтернату неправомірно керувалась пп. 1 п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України "Про поліпшення виховування, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" № 226 від 05.04.1994 року , в зв'язку чим, відповідачем не донараховано вихідну допомогу дитині, позбавленої батьківського піклування, ОСОБА_3, як випускниці вказаного навчального закладу, чим порушено її право.
Вказане свідчить, що відповідач безпідставно не донарахував ОСОБА_3 одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування" .
Суд вважає доведеним той факт, що відповідачем не донараховано одноразову грошову допомогу дитині, позбавленої батьківського піклування, ОСОБА_3, як випускниці вказаного навчального закладу в сумі 7 217 грн. 50 коп. (1210,00 грн. *6 = 7260,00 грн. - 42,50 грн. фактично виплачених = 7 217 грн. 50 коп.).
Згідно ч. 2 ст. 99 КАС України , для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Щодо строку позовної давності, то суд зазначає, що оскільки ОСОБА_3, як випускниці навчального закладу виплачено грошову допомогу у розмірі 42,50 грн., але одноразову грошову допомогу у розмірі 7 217,50 грн., як передбачає Закон не виплачено, а позивачка дізналася про дані обставини під час звернення за правовою допомогою до адвоката в травні 2016 року, що підтверджується матеріалами справи, встановлений ст. 99 КАС України шестимісячний строк звернення до суду позивачкою дотриманий.
Таким чином з огляду на вищевикладене адміністративний позов ОСОБА_3 до Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ступенів імені А.С.Макаренка Полтавської обласної ради про визнання неправомірною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення коштів є законним та обґрунтованим та таким що підлягає задоволенню.
Згідно із ст. 87 КАС України судовий збір включено до складу судових витрат. Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при поданні позову сплачено в дохід держави судовий збір у розмірі 551,21 грн. За цих обставин суд приходить до висновку про стягнення з відповідача на користь позивача сплаченої останньою суми судового збору.
Керуючись ст.ст. 6 - 14, 17, 69 - 71, 158 - 163 КАС України, Закону України "Про забезпечення організаційно правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 до Кременчуцької спеціалізованої школи - інтернату І - ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради про визнання неправомірною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати бездіяльність Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернат І-ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради щодо невиплати ОСОБА_3 одноразової грошової допомоги протиправною.
Зобов'язати Кременчуцьку спеціалізовану школу - інтернат І - ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради (Полтавська область, м. Кременчук, вулиця Трьох Космонавтів, 2, код ЄДРПОУ 22531241) нарахувати ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, недоплачену одноразову грошову допомогу в сумі 7 217 (сім тисяч двісті сімнадцять) грн. 50 коп.
Стягнути з Кременчуцької спеціалізованої школи-інтернат І-ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради (Полтавська область, м. Кременчук, вулиця Трьох Космонавтів, 2, код ЄДРПОУ 22531241) на користь ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 недоплачену одноразову грошову допомогу в сумі 7 217 (сім тисяч двісті сімнадцять) грн. 50 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кременчуцької спеціалізованої школи - інтернату І - ІІІ ступенів імені А.С. Макаренка Полтавської обласної ради (Полтавська область, м. Кременчук, вулиця Трьох Космонавтів, 2, код ЄДРПОУ 22531241) на користь ОСОБА_3 551 (п'ятсот п'ятдесят одну) грн. 21 коп. сплаченого судового збору.
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Харківського апеляційного адміністративного суду через Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області на протязі десяти днів з дня отримання постанови у повному обсязі, з одночасним подання копії апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду.
Суддя: І.І.Дядечко
Повний текст постанови виготовлено 06.12.2016 року.
Суд | Крюківський районний суд м.Кременчука |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2016 |
Оприлюднено | 09.12.2016 |
Номер документу | 63200770 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Крюківський районний суд м.Кременчука
Дядечко І. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні