Постанова
від 08.12.2016 по справі 820/4765/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

08 грудня 2016 р. Справа № 820/4765/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Нуруллаєва І.С.,

при секретарі судового засідання - Мараєвій О.В.,

за участю: представника позивача - ОСОБА_1,

представника третьої особи - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області, третя особа: Фермерське господарство "Альянс" про визнання дій неправомірними та скасування реєстраційного запису, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_3, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області, третя особа: Фермерське господарство "Альянс", в якому, з урахуванням уточнень, просить суд:

- визнати неправомірними дії відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області по проведенню реєстрації угоди про зміну та доповнення договору оренди землі від 04.01.2012 року, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 26.04.2012 року за №632428204001642;

- скасувати реєстраційний запис (реєстрацію) у Державному реєстрі земель від 26.04.2012 року за №632428204001642, яким здійснена реєстрація угоди про зміну та доповнення договору оренди від 04.01.2012 року, сторонами якої є ОСОБА_4 та фермерське господарство "Альянс".

В обґрунтування позову зазначено, що дії відповідача з проведення реєстрації угоди про зміну та доповнення договору оренди землі від 04.01.2012 року (запис за №632428204001642) є неправомірними та за для відновлення його порушених прав реєстраційний запис (реєстрацію) у Державному реєстрі земель від 26.04.2012 року за №632428204001642 необхідно скасувати.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, був повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Через канцелярію суду надав заяву, в якій зазначив про визнання позову в повному обсязі та просив розглядати справу за відсутності уповноваженого представника відповідача.

За визначенням ч. 1 ст. 112 Кодексу адміністративного судочинства України позивач може відмовитися від адміністративного позову повністю або частково, а відповідач - визнати адміністративний позов повністю або частково. Відмова від адміністративного позову чи визнання адміністративного позову під час підготовчого провадження мають бути викладені в адресованій суду письмовій заяві, яка приєднується до справи.

Представник третьої особи в судовому засіданні просив в задоволенні позовних вимог відмовити з підстав вказаних у письмових запереченнях.

Вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав.

Судом встановлено, що між ОСОБА_4 (в якості орендодавця) та Фермерським господарством "Альянс" (в якості орендаря) 04.09.2007 року укладено договір оренди земельної ділянки №34, який зареєстрованого в Нововодолазькому відділі центру ДЗК, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 12 травня 2008 року за №040870000009.

Об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 6,3654 га.

Згідно п. 8 договору договір укладено на 5 (п'ять) років.

У зв'язку зі смертю ОСОБА_4 приватним нотаріусом Нововодолазького районного нотаріального округу Харківської області ОСОБА_5 18 грудня 2015 року видано ОСОБА_3 Свідоцтво про право на спадщину реєстраційний №2526(а.с.12).

Відповідно до наданих пояснень 22.03.2016 року позивачем було отримано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6302549872016, кадастровий №6324282000:04:003:0047, в якому зазначені відомості про оренду земельної ділянки, а саме договір оренди землі, орендар Фермерське господарство "Альянс", площа земельної ділянки, переданої в оренду 6,3654 гектарів, дата державної реєстрації речового права 12 травня 2007 року, строк дії речового права 5 років.

Крім того, на запит приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області ОСОБА_6 №38/01-16 від 07.04.2016 року про надання додаткової інформації щодо земельної ділянки з кадастровим №6324282000:04:003:0047, відповідачем надана відповідь, що на таку земельну ділянку 26 квітня 2012 року був укладений договір оренди за № 632428204001642 з Фермерським господарством "Альянс"(а.с.18).

Суд зазначає, що 04.01.2012 року між ОСОБА_4 (в якості орендодавця) та Фермерським господарством "Альянс" (в якості орендаря) укладено додаткову угоду про зміну та доповнення договору оренди землі(а.с.26).

Проте, позивач не погоджуючись з діями відповідача звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступного висновку.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.

Об'єкт нерухомого майна (нерухоме майно, нерухомість) - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці (будівля, споруда тощо), переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають державній реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Приписами ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 6) заявлене право вже зареєстровано.

Відповідно до п. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

В силу ч. 3 ст. 203 ЦК України волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його волі.

Відповідно до ч. 1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

За змістом ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Суд зазначає, що в угоді від 04.01.2012 року не вказаний кадастровий номер та площа земельної ділянки, до в свою чергу унеможливлює ідентифікацію об'єкта оренди.

Згідно з ст. 18 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Пунктом 4 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 р. № 174 (далі - Тимчасовий порядок) (в редакції чинній на момент державної реєстрації спірних Договорів) визначено, що державна реєстрація державного акту на право власності на земельну ділянку, державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

Державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку, державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі у книзі реєстрації здійснює оператор (реєстратор) - структурні підрозділи державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», у межах повноважень якого є земельна ділянка.

Після проведення перевірки даних, які містяться в даному випадку в договорі оренди, державний реєстратор відповідно до пункту 2.8 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель вносить запис про державну реєстрацію до відповідного розділу Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - Книга реєстрації) про що до реєстраційної картки державним реєстратором вносяться відомості про державну реєстрацію. Після внесення відомостей про державну реєстрацію до реєстраційної картки вона засвідчується підписом керівника з зазначенням прізвища й ініціалів та печаткою оператора (реєстратора). Після цього відомості з реєстраційної картки державний реєстратор вносить до бази даних АС ДЗК.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що дії відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області по проведенню реєстрації угоди про зміну та доповнення договору оренди землі від 04.01.2012 року, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 26.04.2012 року за №632428204001642 є неправомірними, а від так реєстраційний запис (реєстрацію) у Державному реєстрі земель від 26.04.2012 року за №632428204001642, яким здійснена реєстрація угоди про зміну та доповнення договору оренди від 04.01.2012 року, сторонами якої є ОСОБА_4 та фермерське господарство "Альянс" підлягає скасуванню.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Згідно ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 161 Кодексу адміністративного судочинства України, під час прийняття постанови суд вирішує чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються.

Відповідно до частини першої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За визначенням ч. 3 ст. 112 Кодексу адміністративного судочинства України у разі часткового визнання адміністративного позову відповідачем і прийняття його судом може бути прийнята постанова суду про задоволення визнаних відповідачем позовних вимог відповідно до статті 164 цього Кодексу. У разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову.

Із врахуванням вищевикладених обставин суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_3 до Відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області, третя особа: Фермерське господарство "Альянс" про визнання дій неправомірними та скасування реєстраційного запису - задовольнити.

Визнати неправомірними дії відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області по проведенню реєстрації угоди про зміну та доповнення договору оренди землі від 04.01.2012 року, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 26.04.2012 року за №632428204001642.

Скасувати реєстраційний запис (реєстрацію) у Державному реєстрі земель від 26.04.2012 року за №632428204001642, яким здійснена реєстрація угоди про зміну та доповнення договору оренди від 04.01.2012 року, сторонами якої є ОСОБА_4 та фермерське господарство "Альянс".

Стягнути на користь ОСОБА_3 (код НОМЕР_1) сплачений при поданні позову судовий збір в розмірі 1102 (одна тисяча сто дві) грн 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Відділу Держгеокадастру у Нововодолазькому районі Харківської області (код ЄДРПОУ - 39881170).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 12 грудня 2016 року.

Суддя Нуруллаєв І.С.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2016
Оприлюднено16.12.2016
Номер документу63333822
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4765/16

Постанова від 08.12.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

Ухвала від 22.09.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

Ухвала від 06.09.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні