Ухвала
від 30.11.2016 по справі 821/302/16
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 листопада 2016 р.м.ОдесаСправа № 821/302/16

Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - доповідача ОСОБА_1 судді -ОСОБА_2 судді - за участю секретаря ОСОБА_3 ОСОБА_4 розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фермерського господарства "ЗЕНІТ" на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 13.04.2016 р. по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Відродження" до Реєстраційної служби Нижньосірогозького районного управління юстиції Херсонської області (правонаступник - Нижньосірогозька районна державна адміністрація Херсонської області) , Державного реєстратора реєстраційної служби Нижньосірогозького РУЮ Херсонської області ОСОБА_5, за участю 3-х осіб ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Відродження" звернулося до суду з позовом до Реєстраційної служби Нижньосірогозького районного управління юстиції Херсонської області, Державного реєстратора реєстраційної служби Нижньосірогозького районного управління юстиції Херсонської області ОСОБА_5 Василівнита після відкликання частини позовних вимог просило визнати протиправними та скасувати рішення:

- № 24325043 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:013:0014, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_6 та ОСОБА_12 від 01.01. 2015 р.;

- № 24327540 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:013:0007, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_6 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р.;

- № 24326375 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:016:0001, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_6 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р.;

- № 24328366 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:016:0031, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_7 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р.;

- № 24328959 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:016:0002, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_7 та ОСОБА_12 Володимировичем від 01.01.2015р.;

- № 24447803 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0003, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_8 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р.;

- № 24445794 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0004, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_9 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р.;

- № 24450859 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0006, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_11 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р;

-№ 24340290 від 11.09.2015р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:017:0024, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_13 та ОСОБА_14 від 01.01.2015 р.;

-№ 24338762 від 11.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:017:0008, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_13 та ОСОБА_14 від 01.01.2015 р.;

-№ 24347301 від 11.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:017:0009, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_15 та ОСОБА_14 від 01.01.2015 р.;

- № 24323572 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:041:0003, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_16 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р.

-№ 24321055 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:041:0002, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_16 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р.;

-№ 24449526 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0005, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_10 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015р

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 12.04.2016 року позовну заяву в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішень реєстраційної служби Нижньосірогозького РУЮ Херсонської області: № 24340290 від 11.09.2015р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:017:0024, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_13 та ОСОБА_14 від 01.01.2015 р.; № 24338762 від 11.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:017:0008, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_13 та ОСОБА_14 від 01.01.2015 р.; № 24347301 від 11.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:017:0009, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_15 та ОСОБА_14 від 01.01.2015 р.; № 24323572 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:041:0003, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_16 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р.; № 24321055 від 10.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:02:041:0002, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_16 та ОСОБА_12 від 01.01.2015 р. - залишено без розгляду.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 12.04.2016 року до участі у справі було залучено в якості третьої особи на стороні відповідачів - ОСОБА_12 .

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 13.04.2016 року позовну заяву в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення № 24449526 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права власності оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0005, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_10 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р. - залишено без розгляду.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 13.04.2016 року позов був задоволений повністю.

Не погоджуючись зі вказаним судовим рішенням представник ФГ «Зеніт» подав апеляційну скаргу, в якій вважає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою у задоволенні позову в частині визнання протиправними та скасування рішень:

- № 24447803 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0003, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_8 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р.;

- № 24445794 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0004, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_9 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р.;

- № 24450859 від 15.09.2015 р. про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6523882000:03:055:0006, прийнятого на підставі договору оренди, укладеного між ОСОБА_11 та ФГ "Зеніт" від 03.09.2015 р. - відмовити.

Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2016 року у якості відповідача - Реєстраційну службу Нижньосірогозького районного управління юстиції Херсонської області в порядку ст.55 КАС України було замінено правонаступником Нижньосірогозькою районною державною адміністрацією Херсонської області, яка на цей час також виконує вказані функції .

Особи, що беруть участь у справі, про час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст.34 -39 КАС України.

Апеляційний суд, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скаргане підлягає задоволенню за наступних підстав:

Згідно вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом 1-ої інстанції було встановлено , що 01.12.2008 року між ТОВ "Відродження" (Орендар) та ОСОБА_6 (Орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 17,84 га строком на 5 років до 01.12.2013 р., який зареєстровано у Нижньосірогозькому відділі Херсонської регіональної філії ДП Центру ДЗК 16.12.2008 року, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040872501351.

01.12.2011 року між сторонами укладено угоду про внесення змін до п. 8 Договору оренди землі від 01.12.2008р. щодо строків дії Договору на 7 років до 01.12.2015 року. Угода про внесення змін зареєстрована у відділі Держкомзему у Нижньосірогозькому районі 09.07.2012 р. за № 052388204001442-001444.

01.12.2008 року між ТОВ "Відродження" (Орендар) та ОСОБА_7 (Орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 17,97 га строком на 5 років - до 01.12.2013 р., який зареєстровано у Нижньосірогозькому відділі Херсонської регіональної філії ДП Центру ДЗК 16.12.2008 року, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040872501350.

01.12.2011 року між сторонами укладено угоду про внесення змін до п. 8 Договору оренди землі від 01.12.2008р. щодо строків дії Договору на 7 років до 01.12.2015 року. Угода про внесення змін зареєстрована у відділі Держкомзему у Нижньосірогозькому районі 09.07.2012 р. за №652388204001440-001441.

01.12.2008 року між ТОВ "Відродження" (Орендар) та ОСОБА_8 (Орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 16,75 га строком на 5 років до 01.12.2013 р., який зареєстровано у Нижньосірогозькому відділі Херсонської регіональної філії ДП Центру ДЗК 16.12.2008 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040872501263.

01.12.2011 року між сторонами укладено угоду про внесення змін до п. 8 Договору оренди землі від 01.12.2008р. щодо строків дії Договору на 7 років до 01.12.2015 року. Угода про внесення змін зареєстрована у відділі Держкомзему у Нижньосірогозькому районі 16.07.2012 р. за №652388204001517.

01.12.2008 року між ТОВ "Відродження" (Орендар) та ОСОБА_9 (Орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 16,75 га строком на 5 років до 01.12.2013 р., який зареєстровано у Нижньосірогозькому відділі Херсонської регіональної філії ДП Центру ДЗК 16.12.2008 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040872501264.

01.12.2011 року між сторонами укладено угоду про внесення змін до п. 8 Договору оренди землі від 01.12.2008р. щодо строків дії Договору на 7 років до 01.12.2015 року. Угода про внесення змін зареєстрована у відділі Держкомзему у Нижньосірогозькому районі 16.07.2012 р. за №652388204001518.

01.12.2008 року між ТОВ "Відродження" (Орендар) та ОСОБА_11 (Орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 16,75 га строком на 5 років - до 01.12.2013 р., який зареєстровано у Нижньосірогозькому відділі Херсонської регіональної філії ДП Центру ДЗК 16.12.2008 р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040872501266.

01.12.2011 року між сторонами укладено угоду про внесення змін до п. 8 Договору оренди землі від 01.12.2008р. щодо строків дії Договору на 7 років до 01.12.2015 року. Угода про внесення змін зареєстрована у відділі Держкомзему у Нижньосірогозькому районі 16.07.2012 р. за №652388204001442001519.

Відповідно до укладених договорів 01.12.2008 р. між ТОВ "Відродження" та вищевказаними третіми особами підписані акти про передачу земельних ділянок в натурі, які погоджені Головою Вільненської сільської ради Нижньосірогозького району Херсонської області.

Відносини із реєстрації вищевказаних договорів оренди землі на час виникнення правовідносин 01.12.2008 року регулювалися, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 1998 року № 2073

Державна реєстрація договорів оренди землі проводилася виконавчим комітетом сільської , селищної та міської ради ,Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки . Забезпечення реєстрації покладалася ,зокрема, на відповідні державні органи земельних ресурсів -районні відділи земельних ресурсів.

Відповідно до статті 18 Закону України, від 06.10.1998, № 161-XIV "Про оренду землі" ( в ред., діючої до набуття чинності Законом України від 11.02.2010 р. N 1878-VI)договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Статтею 20 цього ж Закону( в ред., діючої до набуття чинності Законом України від 11.02.2010 р. N 1878-VI) було встановлено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Статтею 24 Закону України від 01.04.2004 р. за № 1952-IV«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено виключний перелік підстав, згідно з яким може бути відмовлено у державній реєстрації прав, а саме: якщо заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 зазначеного Закону; заявлене право вже зареєстровано.

Згідно із правовою позицією зазначеною у висновку ВСУ , який є обов'язковим для застосування в порядку ст.244-2 КАС України , викладеному у Постанові від 21 січня 2014 року по справі № 21-408а13, ОСОБА_4 № 1952-IV,( в ред., діючої до набуття чинності Законом України від 11.02.2010 р. N 1878-VI)не регулював спірні відносини, пов'язані з державною реєстрацією договорів оренди. ОСОБА_17 визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна,але мав застосовуватися за аналогією Закону.

Таким чином, апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції ,що станом на 30.11.2015 року спірні земельні ділянки перебували у законному користуванні позивача, оскільки строк дії договорів закінчувався 01.12.2015 року.

01 грудня 2015 року ТОВ "Відродження" уклало з кожним із третіх осіб - ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_11 нові договори оренди землі на території Вільненської сільської ради Нижньосірогозького району Херсонської області строком на 10 років - до 01.12.2025 року, а саме: з ОСОБА_6 - договір оренди землі площею 17,84 га кадастрові номера 6523882000:02:013:0007, 6523882000:02:013:0014, 6523882000:02:016:0001; з ОСОБА_7 - договір оренди землі площею 17,97 га кадастрові номера 6523882000:02:016:0031, 6523882000:02:016:0002; з БухалВасилісою Василівною - договір оренди землі площею 16,75 га кадастровий номер 6523882000:03:055:0003; з ОСОБА_9 договір оренди землі площею 16,75 га кадастровий номер 6523882000:03:055:0004; з ОСОБА_11 - договір оренди землі площею 16,75 га кадастровий номер 6523882000:03:055:0006.

ТОВ "Відродження", звернувшись до Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Херсонській області із заявами про державну реєстрацію права оренди вищевказаних земельних ділянок, отримало рішення від 04.12.2015р. № 26775431, № 26773340, № 26773716, № 26772286 та № 26775274 про відмову у державній реєстрації права оренди земельних ділянок за вищевказаними кадастровими номерами з посиланням на те, що право оренди вже зареєстровано.

Судом також встановлено, що 01 січня 2015 року між третіми особами - ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_12 укладені договори оренди землі на території Вільненської сільської ради Нижньосірогозького району Херсонської області строком на 5 років, а саме: з ОСОБА_6 - договір оренди землі, кадастрові номери 6523882000:02:013:0007 - площею 12,5572 га, 6523882000:02:013:0014 - площею 0,9988 га, 6523882000:02:016:0001- площею 4,2817 га; з ОСОБА_7 - договір оренди землі, кадастрові номера 6523882000:02:016:0031-площею 11,8494 га, 6523882000:02:016:0002 - площею 6,1182 га.

На підставі вказаних договорів між сторонами підписані акти про передачу земельних ділянок в натурі.

07 вересня 2015 року ОСОБА_12 звернувся до реєстраційної служби Нижньосірогозького районного управління юстиції Херсонської області із заявами щодо реєстрації прав та їх обтяжень, а саме право оренди земельних ділянок, розташованих на території Вільненської сільської ради Нижньосірогозького району Херсонської області, кадастрові номери 6523882000:02:013:0007, 6523882000:02:013:0014, 6523882000:02:016:0001, 6523882000:02:016:0031, 6523882000:02:016:0002.

10 вересня 2015 року державним реєстратором ОСОБА_5 винесені рішення № № 24328959, 24328366, 24325043, 24326375, 24327540 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Відомості про державну реєстрацію цього речового права (права оренди земельної ділянки) та про орендаря ОСОБА_12 включені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

03 вересня 2015 року фермерським господарством "Зеніт" укладені договори оренди земель на території Вільненської сільської ради Нижньосірогозького району Херсонської області строком на 10 років з: ОСОБА_8 - договір оренди землі площею 16,75 га кадастровий номер 6523882000:03:055:0003; ОСОБА_11 - договір оренди землі площею 16,75 га кадастровий номер 6523882000:03:055:0006; ОСОБА_9 - договір оренди землі площею 16,75 га кадастровий номер 6523882000:03:055:0004.

Між сторонами підписано акти передачі та прийому земельних ділянок в натурі від 03.09.2015р.

11 вересня 2015 року фермерське господарство "Зеніт" звернулось до реєстраційної служби Нижньосірогозького районного управління юстиції Херсонської області із заявами щодо реєстрації прав та їх обтяжень, а саме - права оренди земельних ділянок, розташованих на території Вільненської сільської ради Нижньосірогозького району Херсонської області, кадастрові номера6523882000:03:055:0003; 6523882000:03:055:0006; 6523882000:03:055:0004.

15 вересня 2015 року державним реєстратором ОСОБА_5 винесені рішення № № 24447803, 244450859, 24445794 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Відомості про державну реєстрацію цього речового права (права оренди земельної ділянки) та про орендаря ФГ "Зеніт" включені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ст.6 Закону України, від 06.10.1998, № 161-XIV "Про оренду землі" ( в ред., діючої після набуття чинності Законом України від 11.02.2010 р. N 1878-VI)договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації, право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно зі ст.4 Закону України, від 01.07.2004, № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" ( в ред.,діючої на 01.01.2015 року) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме:

1) право власності на нерухоме майно;

2) право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном;

3) інші речові права відповідно до закону;

4) податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4 1 цього Закону.

Право власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини) може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), в яких вони розташовані.

Згідно п/п 2 п. 9 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМ України, від 17.10.2012, № 1051.(надалі - Порядку № 1051)( в ред.,діючої на 01.01.2015 року) до повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держземагентства у районах, містах республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення належить здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації;

Згідно із п.107-115 1 Порядку № 1051врегульовані правовідносини державної реєстрації земельних ділянок, а саме :

107. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку.

108. Під час державної реєстрації земельної ділянки здійснюється:

1) державна реєстрація обмежень у використанні земельної ділянки, що існують на момент державної реєстрації земельної ділянки;

2) внесення до Державного земельного кадастру відомостей про обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

109. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою:

1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;

3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

110. Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22;

2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації);

3) електронний документ.

111. Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє:

1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку;

2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:

здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:

- за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;

- відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);

- робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку;

- надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі:

- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства;

- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

112. Після прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки, та надання Держземагентству або його територіальному органові відповідно до компетенції засвідченої копії такого рішення Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить відповідні відомості до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

До Поземельної книги в паперовій формі додається засвідчена копія рішення, яке є підставою для внесення відомостей до неї.

113. Після отримання від органу державної реєстрації прав інформації в порядку інформаційного обміну Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить інформацію про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

114. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об'єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об'єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі даних про те, що протягом одного року Державному кадастровому реєстраторові органом державної реєстрації прав не надано відповідної інформації в порядку інформаційного обміну.

У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпункті 2 цього пункту, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу згідно з додатком 23, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок.

115. Державна реєстрація земельних ділянок, переданих у власність (користування) без проведення їх державної реєстрації (в тому числі у разі, коли відомості про земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель), здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельних ділянок державної чи комунальної власності) в порядку, визначеному для державної реєстрації земельної ділянки.

115 1 . Кадастрові номери земельних ділянок, визначені відповідно до Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2010 р. N 749, але не присвоєні, вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа, якщо така документація затверджена в установленому законом порядку до 1 січня 2013 року.

Згідно ч.7 ст.9 КАС України ,у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Згідно ст.182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.

Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Згідно п.1) ч.1 ст. 19 Закону України, від 01.07.2004, № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться на підставі:договорів,укладених в порядку встановленому законом .

Згідно із ст.ст. 3 та 4 Закону № 1952-IV право власності на нерухоме майно підлягає обов'язковій державній реєстрації.

Згідно з ч.7.ст.15 Закону № 1952-IV розгляд заяви про державну реєстрацію обтяжень і прийняття рішення про таку реєстрацію, відмову у державній реєстрації обтяжень або її зупинення проводиться в день надходження заяви та документів, необхідних для державної реєстрації обтяжень.

Згідно п.22 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1141 у разі проведення державної реєстрації виникнення інших речових прав на нерухоме майно, відмінних від права власності, державний реєстратор вносить до запису про інші речові права та суб'єкта цих прав такі відомості:

1) щодо суб'єкта речового права:

для фізичної особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства):

- прізвище, ім'я та (за наявності) по батькові;

- податковий номер (крім громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України);

- номер та серія паспорта громадянина України (для громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України);

- реквізити документа, що посвідчує таку особу (номер та серія документа, дата його видачі, відомості про суб'єкта, що здійснив його видачу, тощо);

для юридичної особи (резидента та нерезидента):

- найменування юридичної особи;

- податковий номер;

для органів місцевого самоврядування:

- найменування органу місцевого самоврядування;

- податковий номер органу місцевого самоврядування;

для органів державної влади:

- найменування органу державної влади;

- податковий номер органу державної влади;

2) вид речового права;

3) строк дії речового права (ознака безстроковості);

3 1 ) розмір орендної плати (у разі проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки);

4) підстава для виникнення речового права:

назва документа;

дата видачі документа;

номер документа;

ким виданий (оформлений) документ;

додаткові відомості про документ;

5) підстава для внесення запису про інші речові права та суб'єкта цих прав, змін до запису:

назва рішення;

дата формування рішення;

індексний номер рішення;

6) реєстраційний номер, дата і час реєстрації заяви, на підставі якої проводиться державна реєстрація прав;

7) прізвище, ім'я та по батькові державного реєстратора;

8) найменування органу державної реєстрації прав або найменування нотаріальної контори, назва нотаріального округу.

Згідно ст.24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їхобтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5 1 ) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;

5 2 ) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5 3 ) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

5 4 ) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;

5 5 ) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершенного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;

5 6 ) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;

6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пунктах 4, 5 2 - 5 6 частини першої цієї статті, не позбавляє заявника права повторно звернутися із заявою за умови усунення перешкод для державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, не може здійснюватися у разі, якщо об'єкт нерухомого майна розміщений у межах території, на якій діють два і більше органів державної реєстрації прав, одним з таких органів на вибір заявника, а також у разі проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно.

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пункті 4 частини першої цієї статті, не може здійснюватися у разі наявності помилки в Державному земельному кадастрі, яка виникла після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у результаті зміни методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів).

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Згідно п.12 Порядку № 1141 під час проведення державної реєстрації прав державний реєстратор додатково здійснює пошук інших заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на те саме майно та рішень судів про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією таких прав, у базі даних про реєстрацію заяв і запитів.

Згідно ст.30 Закону України, № 1952-IV Державні реєстратори, державні кадастрові реєстратори, нотаріуси, державні виконавці за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав несуть дисциплінарну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом. Дії або бездіяльність державного реєстратора, державного кадастрового реєстратора, нотаріуса, державного виконавця можуть бути оскаржені до суду. Шкода, завдана органом державної реєстрації прав, державним реєстратором, державним кадастровим реєстратором, нотаріусом, державним виконавцем фізичній чи юридичній особі під час виконання своїх обов'язків, підлягає відшкодуванню на підставі рішення суду, що набрало законної сили, у порядку, встановленому законом.

Згідно із висновком ,зробленим у Постанові ВСУ від 11 листопада 2015 року № 21-2958а15, орган державної реєстрації прав має виключну компетенцію в питаннях встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами. До виключної компетенції цього органу належить і прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень чи відмову у реєстрації за наявності до того передбачених законом підстав.

Відповідно до ст.8 Конституції України, ст.8 КАС України та ч.1 ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року ,суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини

Згідно п.53 Рішення ЄСПЛ у справі «Суханов та Ільченко проти України» (заяви № 68385/10 та 71378/10), яке набуло статусу остаточного від 26 вересня 2014 року, першим і найголовнішим правилом статті 1 Першого протоколу є те, що будь-яке втручання державних органів у право на мирне володіння майном має бути законним і повинно переслідувати легітимну мету «в інтересах суспільства». Будь-яке втручання також повинно бути пропорційним по відношенню до переслідуваної мети. Іншими словами, має бути забезпечено «справедливий баланс» між загальними інтересами суспільства та обов'язком захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідного балансу не буде досягнуто, якщо на відповідну особу або осіб буде покладено особистий та надмірний тягар (див., серед багатьох інших джерел, рішення у справі «ОСОБА_18 Греції та інші проти Греції» (FormerKingofGreeceandOthers v. Greece) [ВП], заява № 25701/94, пп. 79 та 82, ЄСПЛ 2000-XII).

Легітимною метою вважається національна та громадська безпека,запобігання злочинам або заворушенням ,забезпечення економічного добробуту ,захист здоров'я і моралі, прав і свобод інших осіб,захист репутації,запобігання розголошення конфедеційної інформації ,підтримка авторитету та безсторонності суду ,контроль за користування майном відповідно до суспільних інтересів,забезпечення сплати податків ,чи інших зборів або штрафів.

Апеляційний суд , із врахуванням Практики Європейського Суду з прав людини вважає,що вказане втручання державного реєстратора є протиправним та не відповідає вимогам статті 1 Першого протоколу Конвенції з прав та основоположних свобод людини та порушує принцип мирного володіння майном, втручання у право власності здійснено не на підставі закону, не забезпечує «справедливий баланс» між загальними інтересами суспільства та обов'язком захисту основоположних прав конкретної особи та погоджується із висновком суду 1-ої інстанції , що прийняття державним реєстратором реєстраційної служби Нижньосірогозького РУЮ Херсонської області ОСОБА_5 рішень про реєстрацію права оренди на земельні ділянки від 10.09.2015 р. №24328959, №24328366, №24325043, №24326375, №24327540 та від 15.09.2015 р. №24447803, №244450859, №24445794, які перебували у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Відродження", за ОСОБА_12 та ФГ "Зеніт", є протиправним, вчинено , так як станом на момент прийняття державним реєстратором ОСОБА_5 спірних рішень, власниками земельних ділянок з вищевказаними кадастровими номерами були ОСОБА_7, ОСОБА_7, ОСОБА_8М, ОСОБА_9, ОСОБА_11, а законним орендарем було ТОВ "Відродження", та за відсутності належних та допустимих доказів припинення у визначений законодавством спосіб права користування ТОВ "Відродження" земельними ділянками з кадастровими номерами 6523882000:02:013:0007,6523882000:02:013:0014,6523882000:02:016:0001,6523882000:02:016:0031,6523882000:02:016:0002;6523882000:03:055:0003;6523882000:03:055:0006; 6523882000:03:055:0004, набуте на підставі договорів оренди землі, укладених у 2008 році та додаткових угод від 2011 року,із врахуванням відсутності належних та допустимих доказів їх розірвання у передбачений законодавством спосіб чи визнання їх недійсними у судовому порядку.

Згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно ч.2 ст. 200 КАС України не може бути скасовано правильне,по-суті, рішення суду з одних лише формальних міркувань.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Таким чином,, апеляційний суд доходить до висновку, що не має підстав в межах доводів апеляційної скарги для скасування чи зміни постанови суду 1-ої інстанції .

Керуючись ч.1 ст. 195, ст.196, п.1 ч.1. ст.198, 200, п.1 ч.1 ст. 205,ст. 206,210, 211, 212 , ч. 5 ст. 254 КАС України, апеляційний суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Фермерського господарства "ЗЕНІТ" - залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 13.04.2016 р. - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили після її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20-ти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення виготовлений 01.12.2016

Головуючий

суддя-доповідач ОСОБА_1

Суддя Домусчі С.Д.

Суддя Коваль М.П.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2016
Оприлюднено16.12.2016
Номер документу63392855
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/302/16

Ухвала від 11.01.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 11.01.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 30.11.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 17.11.2016

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 01.11.2016

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 18.07.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 18.07.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 13.06.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 14.03.2016

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні