Постанова
від 12.12.2016 по справі 815/4708/16
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/4708/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2016 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши в порядку письмового провадження в місті ОСОБА_1 справу за адміністративним позовом Заступника керівника Роздільнянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Заступника керівника Роздільнянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення сесії Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 року №30-VII «Про надання дозволу фізичній особі ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту розміром 30 га».

В обґрунтування своєї правової позиції заступник прокурора зазначив, що сесією Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району 23.12.2015 прийнято рішення №42-VIІ «Про надання дозволу Ф.о. ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту розміром 30 га». На думку заступника прокурора, вказане рішення є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки суперечить вимогам законодавства.

Заступник керівника Роздільнянської місцевої прокуратури зазначає, що даним рішенням сесії Орджонікідзевської сільської ради фактично передано в оренду фізичній особі ОСОБА_2 земельну ділянку площею 30 га, що розташована на території Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області за межами населених пунктів. Відповідно до пункту 1 рішення на вказану земельну ділянку депутатами сільської ради надано дозвіл на обробіток та використання терміном на 1 сільськогосподарський рік з 01.01.2016 по 31.12.2016. Відповідно до пункту 2 рішення - встановлено розмір орендної плати 750 гривень за 1 гектар. Відповідно до пункту 3 рішення - орендна плата вноситься орендарем щомісячно до 20 числа, кінцевий термін сплати орендної плати 01.11.2016. Тобто, за використання земель, наданих в користування спірним рішенням ф.о. ОСОБА_2 сплачує орендну плату, визначену в даному рішенні у визначені терміни.

Разом з тим прокурор вказує, в порушення норм земельного законодавства договір оренди землі між третьою особою та сільською радою укладено не було. Крім того, у Орджонікідзевської сільської ради відсутні повноваження по розпорядженню вказаними земельними ділянками, оскільки повноваження щодо передачі в оренду даних земельних ділянок державної власності за межами населених пунктів належать саме Головному Управлінню Держгеокадастру в Одеської області.

Також в порушення норм земельного законодавства, відповідна землевпорядна документація щодо передачі в оренду (надання в користування) ф.о. ОСОБА_2 вказаної у рішенні сесії земельної ділянки не розроблялась. Заступник керівника прокуратури наголошує, що згідно ст. 134 Земельного кодексу України передача в оренду даних земельних ділянок державної власності повинна здійснюватись на конкурентних засадах.

З урахування наведеного, прокурор вважає, що рішення сесії Орджонікідзевської сільської ради від 23.12.2015 №42-VІІ «Про надання дозволу ф.о. ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту розміром 30 га». прийнято без наявності належних повноважень та з порушенням встановленої процедури, у зв'язку із чим є незаконним та підлягає скасуванню.

Представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином та завчасно. Надав до суду письмові пояснення, в обґрунтування яких зазначив, що відповідно до вимог чинного земельного законодавства повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах Одеської області з 01.01.2013 року покладені на Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

Також в поясненнях вказано, що Рішенням III сесії VII скликання Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 № 42-VII було: надано дозвіл ф.о. ОСОБА_2 на обробіток та використання земельної ділянки із категорії земель запасу на площі 30 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області терміном на один сільськогосподарський рік з 01.01.2016 по 31.12.2016 на платній основі За інформацією Відділу Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області спірна земельна ділянка площею 30 га, відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Представник ГУ Держгеокадастру в Одеській області також вказав, що порядок передачі в оренду земельних ділянок врегульовано статтею 124 Земельного кодексу України. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України , чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України.

Представник позивача в письмових поясненнях наголошує, що право оренди земельної ділянки виникає тільки після проведення державної реєстрації такого права, тобто виходячи з вищевикладеного, законодавчо визначена процедура формування земельної ділянки та передачі її в оренду відповідачем в даному випадку не була дотримана. Крім того, для земельних ділянок, розташованих на території Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області, розмір річної орендної плати встановленої виходячи із 8% від нормативної грошової оцінки становить 1806,30 грн. за 1 га ріллі; 268,96 грн. за 1 га пасовищ; 332,28 грн. за 1 га сіножатей на рік.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином та завчасно, надав до суду клопотання про розгляд справи без представника сільської ради.

Представник третьої особи в судове засідання також не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином та завчасно, пояснень по суті позовних вимог до суду не надав.

Згідно ч. 6 ст. 128 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши надані сторонами докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що 06.10.2015 року рішенням ХХХІV сесії VI скликання Ширяївської районної ради Одеської області рекомендовано селищному та сільським головам прийняти рішення щодо тимчасової передачі у користування земельних ділянок, згідно поданих заяв землекористувачів. (а.с. 89)

Листом від 04.11.2015 року за №14/01-27/3117 Ширяївська районна державна адміністрація в Одеській області на виконання рішення сесії Ширяївської районної ради №554-VІ від 06.10.2015 року «Про тимчасову передачу у користування земельних ділянок» та з метою наповнення бюджету селищної та сільських рад рекомендувала сільському голові Орджонікідзівської сільської ради передати у користування земельні ділянки згідно поданих заяв землекористувачів на термін з 01.01.2016 року по 01.07.2016 рік (або до часу збору врожаю) та встановити розмір плати за користування земельними ділянками (за 1 га) сільськогосподарських угідь не менше 5% від грошової оцінки (за формою що додається) та просила терміново про дату, час проведення сесії повідомити Ширяївську районну державну адміністрацію. Також в листі зазначено, що фізичним особам, які не зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності, земельні ділянки в оренду не надавати. (а.с. 88)

Рішенням III сесії VII скликання Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 № 42-VII відповідно до ст.. 26 п. 34, п. 35, та ст.. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», в розрахунку розміру орендної плати на земельні ділянки за межами населених пунктів на 2016 рік по Ширяївському районі, розглянувши заяву від громадянина ОСОБА_2 було надано дозвіл ОСОБА_2 на обробіток та використання земельної ділянки із категорії земель запасу на площі 30 га для ведення товарного сільського виробництва за межами населеного пункту на території Орджонікідзевської сільської ради терміном на один сільськогосподарський рік з 01.01.2016 року по 31.12.2016 рік. Згідно п. 2 зазначеного рішення визначено, що розмір орендної плати складає 750 грн. за один гектар. Відповідно до п.3 орендна плата вноситься орендарем щомісячно до 20 числа, кінцевий термін сплати орендної плати 01.11.2016 рік. (а.с. 13)

Звернення заступника керівника Роздільнянської місцевої прокуратури з позовом до суду про визнання протиправним та скасування рішення сесії Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 року №42-VІІ "Про надання дозволу ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту із земель запасу на площі 46, 4 га" обумовлене наступним.

Як вбачається з матеріалів справи, 30.03.2015 року (вх. № 1135/01/03-27) депутат Одеської обласної ради ОСОБА_1 звернувся з депутатським запитом щодо законності рішень Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області до заступника Генеральної прокуратури України - прокурора Одеської області, в якому просив вжити невідкладних заходів з забезпечення всебічного, повного та об'єктивного розгляду щодо прийняття незаконних рішень Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області. (а.с. 34-37)

26.05.2016 року Одеська обласна рада, відповідно до частини 7 статті 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 21, 22 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», розглянувши депутатський запит обласної ради ОСОБА_1 прийняла рішення, яким підтримала депутатський запит депутата обласної ради ОСОБА_1 щодо надання правової оцінки законності прийнятих рішень Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області і направила його на розгляд прокуратури Одеської області.

Листом від 07.06.2016 року Одеська обласна рада направила першому заступнику прокурора Одеської області Жученку О.Д. на розгляд рішення обласної ради від 26.05.2016 року №164-VІІ «Про депутатський запит депутата обласної ради ОСОБА_1В.» та просила в означеному листі розглянути депутатський запит та визначити шляхи вирішення проблеми. (а.с. 32)

Зі змісту листа прокуратури Одеської області від 14.06.2016 року за вих. №05/1-1362вих-16, зверненого на адресу керівника Роздільнянської місцевої прокуратури ОСОБА_3, вбачається, що Прокуратурою області розглядається депутатський запит депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 з приводу законності рішень сесії Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району. Установлено, що рішеннями сесії Орджонікідзевської сільської ради № 27-VII, 28-VІІ, 30-VII, 31-VII, 33-VІІ, 36-VІІ, 38-VІІ, 44-VІІ від 23.12.2015 та № 56-VI, 58-VІІ від 11.03.2016 надано дозвіл фізичним та юридичним особам на обробку земельних ділянок товарно-сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Орджонікідзевської сільської ради терміном на один сільськогосподарський рік з 01.01.2016 по 31.12.2016. Вивченням зазначених рішень сесії встановлено, що вони прийняті з порушенням вимог чинного земельного законодавства. На підставі викладеного, у зв'язку з обмеженим строком розгляду депутатського запиту, керівника Роздільнянської місцевої прокуратури необхідно у строк до 21.06.2016 вжити заходів представницького характеру щодо оскарження зазначених рішень сесії сільської ради, про що повідомити Прокуратуру області. (а.с. 31)

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 11.07.2016 року за вх.№10-15-0.41-11449/2-16 адресованого Прокурору Одеської області, вбачається, що Головне управління Держгеокадастру в Одеській області розглянувши лист від 15.06.2016 № 05/1-1377вих16 з приводу законності рішень сесії Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області, зокрема зазначило, що Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області. При цьому повноваження по здійсненню контролю за використанням та охороною земель покладено на Державну інспекцію сільського господарства України. Разом з цим, Постановою Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 № 447 «Про ліквідацію територіальних органів Державної інспекції сільського господарства»ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної інспекції сільського господарства та визначено, що територіальні органи, які ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови, продовжують виконання своїх функцій і повноважень до їх передачі відповідним органам виконавчої влади. У зв'язку з чим, Головне управління направило матеріали, надіслані прокуратурою листом від 15.06.2016 № 05/1-1377вих.16, на розгляд до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, як органу до повноважень якого віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань земель у власність та надання у користування.(а.с. 29-30).

Так, керівник Роздільнянської місцевої прокуратури в адміністративному позові вказує, що Головне Управління Держгеокадастру в Одеської області, на якого покладені повноваження щодо розпорядження земельними ділянками державної форми власності, не вжило належних заходів щодо скасування спірного рішення. Головне Управління Держгеокадастру в Одеської області замість самостійного оскарження означеного рішення органу місцевого самоврядування звернулось до відповідного контролюючого органу (Державної інспекції сільського господарства в Україні, яка наразі перебуває в стані ліквідації, щодо незаконного використання державних земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Орджонікідзевської сільської ради лише після направлення прокуратурою області 15.06.2016 відповідного листа до управління.

На підставі п.1 ч.1 ст.3 КАС України, справа адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

За змістом частини 2 статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Приписами пункту 2 статті 121 Конституції України встановлено, що на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Частинами 1, 2 статті 60 КАС України встановлено, що у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із адміністративними позовами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах. Прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.

Враховуючи те, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 8 квітня 1999 року, справа N 1-1/99).

Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

Відповідно до ч.1, 3, 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов'язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об'єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Генеральної прокуратури України або регіональної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора України або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень. Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб'єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії. У разі відсутності суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право: 1) витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб'єктів, у порядку, визначеному законом; 2) отримувати від посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування усні або письмові пояснення. Отримання пояснень від інших осіб можливе виключно за їхньою згодою.

Відповідно до ч.1 статті 24 Закону України «Про прокуратуру», право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

При цьому, згідно ч. 3 ст. 6 КАС України суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

Як зазначалось вище за змістом частини 2 статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Питання публічного інтересу визначено у постанові Верховного суду України від 18.09.2013 року у справі № 6-92цс13, номер судового рішення в ЄДРСРУ 33890138.

Так, у вказаній постанові Верховний суд України, пославшись на рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трегубенко проти України" від 2 листопада 2004 року, зазначив, що правильне застосування законодавства незаперечно становить "суспільний інтерес".

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, який на території Одеської області передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадаструВ» (із змінами), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015 р., Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Головне управління діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Положення), яке затверджено наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 26 від 03.03.2015 р.

Відповідно до пп.12 п.4 Положення Головне управління Держгеокадастру в Одеській області розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

Виходячи з вищевикладеного, відповідно до вимог чинного земельного законодавства повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах Одеської області покладені на Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

У зв'язку з вищевикладеним, прокурор звертається до суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, що забезпечує реалізацію прав держави у спірних правовідносинах. При цьому прокурором обґрунтовано в чому відбулося порушення інтересів держави, та необхідність їх захисту.

Розглядаючи спірні правовідносини по суті позовних вимог, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що сесією Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області 23.12.2015 року прийнято рішення №40-VІI «Про надання дозволу ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту із земель запасу на площі 30 га». (а.с. 13)

Відповідно до пункту 1 даного рішення, надано дозвіл ОСОБА_2 на обробіток та використання земельної ділянки із категорії земель запасу на площі 30 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Оржонікідзевської сільської ради терміном на один сільськогосподарський рік з 01.01.2016 року по 31.12.2016 рік.

Пунктом 2 вказаного рішення встановлено розмір орендної плати 750 грн. за 1 гектар.

Відповідно до пункту 3 вказаного рішення, орендна плата вноситься орендарем щомісячно до 20 числа, кінцевий термін сплати орендної плати 01.11.2016 року.

З листа Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 21.06.2016 року за вих. № 121 вбачається, що землі, які надані в оренду терміном на 1 сільськогосподарський рік, в тому числі, згідно вищезазначеного рішення сільської ради, дійсно знаходяться за межами населеного пункту згідно викопіювання, та є землями державної власності. Документація щодо землеустрою ніким із орендаторів не розроблялась. Договори на оренду земель за межами населеного пункту на 2016 рік не укладались (а.с. 10).

При цьому, судом встановлено, що за використання земель, наданих в користування рішенням Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 року № 40-УІІ, ОСОБА_2 сплачує орендну плату визначену у даному рішенні, що підтверджується вищевказаним листом та інформацією щодо сплати за оренду землі населеного пункту (а.с. 11).

Згідно ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру» (із змінами), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Головне управління діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Положення), яке затверджено наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 року № 26.

Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

Виходячи з вищевикладеного, відповідно до вимог чинного земельного законодавства повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах Одеської області з 01.01.2013 року покладені на Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

Відповідно до інформації зазначеної в письмових поясненнях Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, за інформацією Відділу Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області від 11.10.2016 року № 22-1528-99.11-3593/2-16 земельна ділянка, площею 30 га, яку на підставі рішення III сесії VII скликання Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 року № 40-VII використовує ОСОБА_2, відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Орджонікідзевська сільська рада Ширяївського району Одеської області - це орган місцевого самоврядування, діяльність якого регламентована Законом України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

За нормою пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст віднесено вирішення відповідно до закону регулювання земельних відносин.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування чітко визначені статтею 122 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Аналогічна правова норма закріплена статтею 12 Земельного кодексу України.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 15-1, частини 4 статі 122 Земельного кодексу України, підпункту 12 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 03.03.2015 року № 26 (із змінами), Головне управління Держгеокадастру в Одеській області розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

З урахуванням наведеного, повноваження щодо передачі земельних ділянок державної власності за межами населених пунктів належать саме Головному Управлінню Держгеокадастру в Одеської області.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам (ст. 93 Земельного кодексу України).

Порядок передачі в оренду земельних ділянок врегульовано статтею 124 Земельного кодексу України. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України.

Земельні торги проводяться у формі аукціону (ст. 135 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Виходячи з вищевикладеного, земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Крім того, статтею 50 Закону України «Про землеустрій» визначено, що у разі відведення земельних ділянок складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Тільки після розроблення, погодження та затвердження відповідно до вимог чинного земельного законодавства проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймається рішення про передачу земельної ділянки в оренду з наступним укладанням договору оренди землі та державної реєстрації права оренди.

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

ОСОБА_4, який регулює коло питань, пов'язаних з орендою землі, є ОСОБА_4 України від 06.10.1998 року № 161-XIV «Про оренду землі» (далі - ОСОБА_4).

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст. 2 Закону України «Про оренду землі»).

Так, статтею 6 Закону визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі» та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ст. 14 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220 затверджений Типовий договір оренди землі, форми якого відповідно до вимог цивільного законодавства необхідно дотримуватися при укладенні договору оренди земельної ділянки.

Статтею 15 Закону України «Про оренду землі» визначені істотні умови договору оренди землі, а саме: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (ст. 17 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст. 126 Земельного кодексу України).

Аналогічна правова норма закріплена частиною 5 ст. 6 Закону України «Про оренду землі».

Таким чином, право оренди земельної ділянки виникає тільки після проведення державної реєстрації такого права.

Виходячи з вищевикладеного, законодавчо визначена процедура формування земельної ділянки та передачі її в оренду, яка в даному випадку не була дотримана.

Крім того, згідно ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: - надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; - формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Аналогічні вимоги закріплені і в ст. 20 Закону України «Про землеустрій», згідно якої землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Разом з тим, як встановлено судом, відповідна землевпорядна документація щодо передачі в оренду (надання в користування) ОСОБА_2 вказаної у рішенні сесії земельної ділянки не розроблялась, що підтверджується інформацією Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району.

Крім того, згідно ст. 134 Земельного кодексу України передача в оренду даних земельних ділянок державної власності повинна здійснюватись на конкурентних засадах.

З огляду на вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що рішення сесії Орджонікідзевської сільської ради від 23.12.2015 року №40-VII «Про надання дозволу ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту із земель запасу розміром 30 га» прийнято за відсутності встановлених законом повноважень, та з порушенням законодавчо визначеної процедури формування земельної ділянки та передачі її в оренду, у зв'язку із чим є протиправним та підлягає скасуванню.

Також суд вважає необхідним зазначити, що відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (ст. 1 Податкового кодексу України).

За нормою статті 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.1);

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2);

- може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (підпункт 288.5.3).

Питання встановлення розміру орендної плати було предметом судового розгляду - постанова судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 03.12.2013 року у справі № 3-34гс13; постанова колегії Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у справі № 21-27а14.

Правова позиція Верховного Суду України свідчить про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати.

З набранням чинності Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Як зазначено Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області у своїх письмових поясненнях, нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення (сільськогосподарських угідь) на території Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області станом на 01.01.2016 року за 1 га відповідних угідь становить: ріллі - 22578,78 грн., пасовищ - 3362,0 грн., сіножатей 4153,34 грн.

Відповідно до норм пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір річної орендної плати для земельних ділянок комунальної та державної власності не може бути меншим ніж 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та не більшим 12% такої нормативної грошової оцінки. Зокрема мінімальний розмір річної орендної плати на території Орджонікідзевської сільської ради Ширяєвського району Одеської області у розрахунку на 1 га складає: по ріллі - 677,36 грн., по пасовищам - 100,86 грн., по сіножатям - 124,60 грн.

Дорученням Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 14.12.2015 року № ДС-22-28-0.13-17122/23-15 зазначено про необхідність перегляду діючих договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у відповідність до вимог чинного земельного та податкового законодавства України, зі встановленим розміром орендної плати на рівні не менше 8 відсотків від нормативної грошової оцінки.

З урахуванням вищевикладеного, а також з метою приведення до вимог та положень чинного законодавства умов договорів оренди землі Головне управління виступило з пропозицією про внесення змін до укладених договорів оренди землі та встановлення розміру орендної плати на рівні 8 % від нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2016 року.

Крім того, Головне управління у поясненнях зазначило, що на даний час відповідно до статей 15-1, 122, 135-139 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затверджене наказом Держгеокадастру від 03.03.2015 року № 26 (із змінами), Головне управління при проведенні земельних торгів у формі аукціону встановлює стартовий розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками, які виставляється на земельні торги, що складає 8 (вісім) % від нормативної грошової оцінки.

З метою наповнення бюджету та для уникнення можливого надання переваги деяким орендарям при укладанні нових договорів оренди землі та при внесенні змін до існуючих договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, Головним управлінням встановлюється орендна плата не менше 8 (вісім) % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Для земельних ділянок, розташованих на території Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області розмір річної орендної плати встановленої виходячи із 8% від нормативної грошової оцінки становить: 1806,30 грн. за 1 га ріллі; 268,96 грн. за 1 га пасовищ; 332,28 грн. за 1 га сіножатей на рік.

Перевіряючи обґрунтованість та законність дій та рішень суб'єкта владних повноважень, суд враховує наведене нормативне регулювання та вимоги частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

За таких обставин суд дійшов до висновку, що відповідач, який є суб'єктом владних повноважень, при прийнятті рішення від 23.12.2015 року №40-VII «Про надання дозволу ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту із земель запасу розміром 30 га» діяв необґрунтовано, за відсутності встановлених законом повноважень, та з порушенням законодавчо визначеної процедури формування земельної ділянки та передачі її в оренду.

Згідно частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

За таких обставин, з урахуванням встановлених фактів, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов Заступника керівника Роздільнянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 94, ч. 6 ст. 128, 159-163, 167, 254 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Визнати протиправним та скасувати рішення сесії Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області від 23.12.2015 року №42-VІІ "Про надання дозволу ф.о. ОСОБА_2 на обробіток та використання за призначенням земельної ділянки за межами населеного пункту розміром 30 га".

Стягнути з Орджонікідзевської сільської ради Ширяївського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379114, місцезнаходження: 66850, Одеська область, Ширяївський район, с. Армашівка, вул. Центральна, 1) на користь прокуратури Одеської області (р/р № 35213085000564 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, ЄДРПОУ 03528552 (юридична та поштова адреса: 65026 м. Одеса вул.Пушкінська, 3, неприбуткова організація) сплачений судовий збір у розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп.

Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2016
Оприлюднено16.12.2016
Номер документу63402055
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/4708/16

Ухвала від 16.12.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Постанова від 12.12.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 17.10.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 04.10.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 19.09.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні