Рішення
від 07.12.2016 по справі 170/227/16-ц
ШАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЦИВІЛЬНЕ СУДОЧИНСТВО Справа № 170/227/16-ц

Позовне провадження Провадження № 2/170/87/16

Рядок -4

Шацький районний суд Волинської області

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 грудня 2016 року смт. Шацьк

Шацький районний суд Волинської області у складі

головуючого - судді Сушик Н.В.,

за участю секретаря - Копитко І.О.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача

ОСОБА_2 РДА - ОСОБА_3,

представника третьої особи Головного

управління Держгеокадастру

у Волинській області - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Шацьк цивільну справу за позовом Ковельської місцевої прокуратури Волинської області до ОСОБА_5, ОСОБА_2 районної державної адміністрації Волинської області, треті особи без самостійних вимог щодо предмета спору Ростанська сільська рада Шацького району Волинської області, головне управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, скасування запису про державну реєстрацію, та повернення земельної ділянки у державну власність,

в с т а н о в и в:

Ковельська місцева прокуратура Волинської області звернулась в суд із зазначеним позовом.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Ковельською місцевою прокуратурою Волинської області встановлено порушення вимог цивільного, земельного, податкового та іншого законодавства у сфері регулювання земельних відносин при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Шацького району, у зв'язку з чим виникла необхідність у застосуванні представницьких повноважень прокурора шляхом подання в суд позовної заяви в інтересах держави.

Так, прокурором встановлено, що в лютому 2012 року на підставі розпорядження голови ОСОБА_2 районної державної адміністрації Волинської області №264 від 14.07.2011 року між ОСОБА_2 РДА (орендодавець) та ОСОБА_5 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,7602 га, кадастровий номер 0725785000:05:004:0163, розташованої на території Ростанської сільської ради Шацького району Волинської області в урочищі «Чиновиця», за межами населених пунктів, строком на 49 років, для ведення особистого селянського господарства. Вказаний договір зареєстровано в управлінні Держкомзему у ОСОБА_2 районі Волинської області 10.02.2012 року за №072570004000075.

Згідно з п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 1054,87 грн. за один рік на р/р 33211815700427, банк ГУДКУ м. Луцьк, МФО 803014, код 04332638, одержувач: місцевий бюджет Ростанської сільської ради. Відповідно до п. 5 договору, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки не проведена. Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Таким чином під час укладення оспорюваного договору сторонами всупереч вимогам ч. 1 ст. 632 ЦК України, ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст. 289 Податкового кодексу України, ч. 1 ст. 13, ст. 20, ч. 2, ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) було визначено розмір орендної плати для земельної ділянки державної власності з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів, без проведення її нормативної грошової оцінки.

Тому прокурор просить визнати вказаний договір недійсним на підставі положень ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215 ЦК України, з урахуванням положень абз. 2 ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" скасувати запис про державну реєстрацію вказаного договору оренди земельної ділянки, а також зобов'язати ОСОБА_5 повернути у державну власність дану земельну ділянку.

В судовому засіданні прокурор подав заяву про відмову в частині позовних вимог до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, просив залучити Головне управління Держгеокадастру у Волинській області у справу третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, в решті позов підтримує, просить його задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_2 районної державної адміністрація Волинської області ОСОБА_3 в судовому засіданні позов не визнала, пояснивши, що оцінка земельної ділянки не проводилась у зв'язку з відсутністю коштів на її проведення, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору головного управління Держгеокадастру у Волинській області ОСОБА_4 в судовому засіданні в задоволені позову просила відмовити.

Представник третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору Ростанської сільської ради Шацького району Волинської області в судове засідання не з'явився, подав заяву про розгляд справи у відсутності представника, при ухваленні рішення покликається на розсуд суду.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити з таких підстав.

Відповідно до ст. 15 ЦК України, ч. 1 ст. 3 ЦПК України, кожна особа має право у встановленому законом порядку звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Частина 1 статті 16 ЦК України визначає способи захисту цивільних прав та інтересів судом. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений законом.

Відповідно до положень ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу, представництво в суді законних інтересів держави здійснює прокурор.

У позові Ковельської місцевої прокуратури Волинської області обґрунтовано порушення економічних інтересів держави, захист яких неналежним чином здійснює відповідний орган державної влади, у зв'язку з передачею в оренду земельної ділянки державної власності без проведення нормативної грошової оцінки, наслідком чого є ненадходження відповідних грошових коштів до місцевого бюджету. Тому за викладених у позові обставин суд підтверджує законні підстави Ковельської місцевої прокуратури Волинської області для представництва інтересів держави в суді на підставі положень ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Судом встановлено, що на підставі розпорядження голови ОСОБА_2 районної державної адміністрації Волинської області №264 від 14.07.2011 року між ОСОБА_2 РДА Волинської області (орендодавець) та ОСОБА_5 (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 0725785000:05:004:0163, площею 1,7602 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Ростанської сільської ради Шацького району Волинської області, урочище «Чиновиця", за межами населених пунктів, строком на 49 років. Вказаний договір зареєстровано в управлінні Держкомзему у ОСОБА_2 районі Волинської області 10.02.2012 року за №072570004000075 (а.с. 9-11).

Згідно з свідоцтва про смерть серії І-ЕГ №185180 від 26 квітня 2016 року, ОСОБА_5 померла 25 квітня 2016 року (а.с 54). В зв"язку з цим, ухвалою суду від 07.07.2016 року провадження у даній справі зупинено до залучення до участі у справі правонаступника чи законного представника, а ухвалою суду від 26.10.2016 року провадження в даній справі відновлено, однак правонаступників ОСОБА_5 не встановлено.

Як убачається з пункту 5 даного договору оренди землі, нормативна грошова оцінка переданої в оренду земельної ділянки не проведена. Згідно з пунктом 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 1054,87 грн. за один рік на р/р 33211815700427, банк ГУДКУ м. Луцьк, МФО 803014, код 04332638, одержувач: місцевий бюджет Ростанської сільської ради. Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (а.с. 10).

Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою: розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін в договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України .

Статтею 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України «Про оцінку земель»).

Таким чином законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного ОСОБА_6 України: від 08.04.2015 року у справі №3-41гс15, від 20.05.2015 у справі №3-70гс15 та від 01.07.2015 у справі №3-297гс15.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Частинами 2, 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

В порушення вказаних норм закону технічна документація з нормативної грошової оцінки наданої ОСОБА_5 в оренду земельної ділянки не розроблялась та не погоджувалась, на розгляд до ОСОБА_2 районної ради Волинської області не надавалась, радою не затверджувалась, що підтверджується листом відділу Держгеокадастру у ОСОБА_2 районі Волинської області №797/0/2-16 від 12.03.2016 року та листом ОСОБА_2 районної ради Волинської області №78/34/2-16 від 12.03.2016 року (а.с. 16, 18).

Згідно з листом відділу Держгеокадастру у ОСОБА_2 районі Волинської області №816/0/2-16 від 14.03.2016 року, середня вартість 1 кв.м. земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Волинської області становить 2,99 грн., отже вартість наданої в оренду ОСОБА_5 земельної ділянки становить 52 629,98 грн. (а.с. 24).

Доказів отримання ОСОБА_5 листів відділу Держгеокадастру у ОСОБА_2 районі Волинської області із пропозицією розробити нормативну грошову оцінку орендованої ним земельної ділянки суду не надано (а.с. 20, 21, 24).

Згідно зі статтями 4, 10, 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та Цивільного кодексу України, міжнародним договорам, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом, а також моральним засадам суспільства. Зміст правочину не повинен суперечити положенням також інших, крім актів цивільного законодавства, нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Конституції України (статті 1, 8 Конституції України).

За змістом частини першої статті 203, частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу, і, зокрема, коли зміст правочину суперечить ЦК України, іншим актам цивільного законодавства. Відповідно до частини першої статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що оспорюваний договір оренди земельної ділянки в частині визначення розміру орендної плати укладено сторонами всупереч вимогам ч. 1 ст. 632 ЦК України, ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст. 289 Податкового кодексу України, ч. 1 ст. 13, ст. 20, ч. 2, ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), тому вказаний договір на підставі положень ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст.215 ЦК України слід визнати недійсним.

У зв'язку з визнанням недійсним Договору оренди слід скасувати запис про державну реєстрацію прав, що вчинений у державному реєстрі земель за № 072570004000075 від 10.02.2012 року про реєстрацію договору оренди землі, укладеного у лютому 2012 року між ОСОБА_2 районною державною адміністрацією та ОСОБА_5, та у відповідності до норм частини першої статті 216 ЦК України, спірна земельна ділянка підлягає поверненню до земель державної власності.

Відповідно до вимог ст. 88 ЦПК України, з відповідача ОСОБА_2 районної державної адміністрації Волинської області слід стягнути судовий збір в розмірі 1378 грн. На підставі статей 15, 16, 203, 215, 216, 321, 632 ЦК України, ч. 1 ст. 153 ЗК України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель", Податкового кодексу України, керуючись статтями 10, 60, 61, 88, 174, 209, 212, 213, 214, 215 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Позов Ковельської місцевої прокуратури Волинської області до ОСОБА_5, ОСОБА_2 районної державної адміністрації Волинської області, треті особи без самостійних вимог щодо предмета спору Ростанська сільська рада Шацького району Волинської області, головне управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, скасування запису про державну реєстрацію, та повернення земельної ділянки у державну власність, задовольнити повністю.

Визнати недійсним укладений між ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_5 (зареєстрований в управлінні Держкомзему у ОСОБА_2 районі Волинської області 10.02.2012 року за №072570004000075) договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 0725785000:05:004:0163, площею 1,74602 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Ростанської сільської ради Шацького району Волинської області, урочище «"Чиновиця", за межами населених пунктів.

Скасувати запис про державну реєстрацію прав, що вчинений у державному реєстрі земель за № 072570004000075 від 10.02.2012 року про реєстрацію договору оренди землі, укладеного у лютому 2012 року між ОСОБА_2 районною державною адміністрацією та ОСОБА_5.

Повернути у державну власність земельну ділянку з кадастровим номером 0725785000:05:004:0163, площею 1,74602 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Ростанської сільської ради Шацького району Волинської області, урочище «"Чиновиця", за межами населених пунктів.

Стягнути з ОСОБА_2 районної державної адміністрації Волинської області на користь прокуратури Волинської області судовий збір в сумі 1378 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень).

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Апеляційного суду Волинської області через Шацький районний суд Волинської області протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні в судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя /підпис/ ОСОБА_6

З оригіналом згідно

Суддя Шацького районного суду Волинської області Н.В.Сушик

СудШацький районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення07.12.2016
Оприлюднено19.12.2016
Номер документу63407318
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —170/227/16-ц

Рішення від 07.12.2016

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Ухвала від 07.12.2016

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Рішення від 07.12.2016

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Ухвала від 26.10.2016

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Ухвала від 07.07.2016

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Ухвала від 09.06.2016

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні