cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 грудня 2016 року Справа № 909/231/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді:Барицької Т.Л., суддів:Губенко Н.М., Шевчук С.Р., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 16.08.2016 та на рішеннягосподарського суду Івано-Франківської області від 10.05.2016 у справі№ 909/231/15 господарського суду Івано-Франківської області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал Сіті" до 1. Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради; 2. Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача-1 Івано-Франківська міська рада проспонукання до укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста в редакції, запропонованій ТОВ "Арсенал Сіті" та за зустрічним позовомВиконавчого комітету Івано-Франківської міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал Сіті" провизнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська в редакції, запропонованій Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради в судовому засіданні взяли участь представники: - ТОВ "Арсенал Сіті" Мартиненко А.С., Жарський Т.В., Козик В.Є., - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради Перепічка Н.І. , - Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради Чекайло В.М. , - Івано-Франківської міської ради Перепічка Н.І.,
ВСТАНОВИВ :
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 27.04.2015 у справі № 909/231/15 задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал Сіті" (надалі - ТОВ "Арсенал Сіті" / позивач) до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (надалі - відповідач-1 / скаржник), Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (надалі - відповідач-2), до Івано-Франківської міської ради (надалі - відповідач-3): укладено договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста між відповідачем-1, відповідачем-2 та позивачем в редакції, запропонованій позивачем; укладено додатковий договір до договору про співпрацю між відповідачем-3 та позивачем, в запропонованій останнім редакції та акт виконаних зобов'язань за договором про співпрацю (нова редакція) від 21.11.2007.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 26.08.2015 вказане рішення скасовано в частині укладення додаткового договору до договору про співпрацю між відповідачем-3 та позивачем, в запропонованій останнім редакції та акту виконаних зобов'язань за договором про співпрацю (нова редакція) від 21.11.2007, і в цій частині прийнято нове рішення, яким відмовлено у позові, в іншій частині рішення місцевого господарського суду залишено без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 27.01.2016 постанову Львівського апеляційного господарського суду від 26.08.2015 та рішення господарського суду Івано-Франківської області від 27.04.2015 у справі № 909/231/15 скасовано, справу передано на новий розгляд до господарського суду Івано-Франківської області.
01 березня 2016 року позивач подав до місцевого господарського суду клопотання про зміну предмету позову, в якому виклав проект договору про пайову участь в іншій редакції, ніж попередня, яка розглядалася судом, та просив суд спонукати відповідача-1 та відповідача-2 до укладення договору в такій редакції; інші вимоги, викладені у позовній заяві, залишив без змін, запропонувавши в своєму проекті договору про пайову участь викласти пункти 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 договору в такій редакції:
"3.1. Розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до Договору.
Попередній розмір пайового внеску складає 44 902 648,50 грн., без урахування ПДВ.
3.2. Величина пайового внеску визначена на підставі нормативів для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру), затвердженої наказом № 252 від 02.10.2015 Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у сумі по Івано-Франківському регіону (області) 7 643,00 грн., в т. ч. ПДВ, та 6 369,17 грн. без ПДВ.
3.3. На момент укладення даного договору замовником сплачено в якості пайової участі грошові кошти загальною сумою 86 816 309,2 грн. без врахування ПДВ.
3.4. Розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного Договору, який оформлюється після затвердження в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва.
3.5. У випадку, якщо сума остаточного розміру пайової участі, розрахованого у відповідності до п. 3.4. договору, перевищить суму грошових коштів, сплачених замовником на момент укладення договору згідно з п. 3.3. договору, то замовник покриває таку різницю до введення всіх об'єктів містобудування в експлуатацію.".
У свою чергу, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради 01.03.2016 звернувся до господарського суду першої інстанції із зустрічним позовом до ТОВ "Арсенал Сіті" про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська в редакції, запропонованій Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради з викладенням пунктів 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 договору в такій редакції:
"3.1. Розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до Договору.
Попередній розмір пайового внеску складає 39 850 125 грн.
3.2. Величина пайового внеску визначена на підставі нормативів для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру), затвердженої Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у сумі 5 652,50 грн. (без ПДВ).
3.3. Замовник сплачує 20 % попереднього пайового внеску у сумі 7 970 025,00 грн. протягом 30-ти робочих днів з моменту реєстрації договору.
3.4. Розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного Договору, який оформлюється після затвердженого в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва.
3.5. Суму остаточного розміру пайового внеску замовник сплачує до прийняття об'єкта в експлуатацію.".
17 березня 2016 року ТОВ "Арсенал Сіті" подало клопотання про відмову та припинення провадження в частині вимог про спонукання Івано-Франківської міської ради до укладення додаткового договору до договору про співпрацю на умовах проекту додаткового договору, запропонованого товариством.
Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 05.04.2016 припинено провадження у справі в частині спонукання Івано-Франківської міської ради до укладення додаткового договору до договору про співпрацю на умовах проекту додаткового договору, запропонованого ТОВ "Арсенал-Сіті", та в частині стягнення судового збору з Івано-Франківської міської ради; залучено Івано-Франківську міську раду до участі у справі як третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради.
За результатами нового розгляду, рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 10.05.2016 у справі № 909/231/15 (суддя Деделюк Б.В. ) позов ТОВ "Арсенал Сіті" задоволено: вирішено укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Арсенал Сіті", в редакції, запропонованій позивачем. В задоволенні зустрічного позову Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради відмовлено.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 16.08.2016 (головуючий суддя Хабіб М.І., судді: Зварич О.В., Юрченко Я.О. ) рішення господарського суду Івано-Франківської області від 10.05.2016 скасовано, прийнято нове рішення, яким у задоволенні первісного позову ТОВ "Арсенал Сіті" відмовлено; зустрічний позов Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради задоволено частково: вирішено вважати договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста укладеним на умовах, запропонованих Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, за виключення п. п. 6.5, 6.6 (які виключені з редакції договору) та п. п. 3.1-3.4, п. 4.1., які викладені в наступній редакції: "3.1. Розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до договору. Попередній розмір пайового внеску складає 11 022 375, 00 грн. 3.2. Величина пайового внеску визначена на підставі нормативу для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру) у сумі 5 652,50 грн. (без ПДВ), затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 273 від 27.10.2015. 3.3. Замовник сплачує 20 % попереднього пайового внеску у сумі 2 204 475,00 грн. упродовж 30-ти робочих днів з дня набрання законної сили рішенням суду, яким вирішено спір про укладення договору про пайову участь. 3.4. Розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного Договору, який укладається після затвердження в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва. 4.1. Договір набуває чинності з дня набрання законної сили рішенням суду, яким вирішено спір про укладення договору про пайову участь, і діє до повного виконання сторонами його умов." , а також викладено в іншій редакції додаток № 1 до договору "Розрахунок розміру пайової участі".
Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, не погоджуючись із прийнятими у даній справі судовими рішеннями, звернувся до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову ТОВ "Арсенал Сіті" про спонукання до укладення договору відмовити, а зустрічний позов виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради задовольнити в повному обсязі.
Ознайомившись з матеріалами та встановленими судами попередніх інстанцій обставинами, перевіривши повноту їх встановлення та правильність юридичної оцінки судами попередніх інстанцій, дотримання ними норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 18.01.2006 Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Маодот" укладено договір про співпрацю, за умовами якого сторони зобов'язуються шляхом об'єднання зусиль спільно здійснити низку заходів з метою освоєння і використання в інтересах територіальної громади м. Івано-Франківська земельної ділянки загальною площею 17,36 га, колишнього військового містечка № 13 в межах вулиць Є. Коновальця - В.Чорновола - вул. О.Сорохтея - вул. Національної Гвардії, в цілях, зокрема, будівництва житлового мікрорайону.
16 листопада 2006 року Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Маодот-1" укладений договір про співпрацю терміном на 5 років, відповідно до якого сторони зобов'язуються шляхом об'єднання зусиль спільно здійснити низку заходів з метою освоєння і використання в інтересах територіальної громади м. Івано-Франківська земельної ділянки загальною площею 17,36 га, колишнього військового містечка №13 в межах вулиць Є. Коновальця - В. Чорновола - вул. О.Сорохтея - вул. Національної Гвардії, в цілях, зокрема, будівництва житлового мікрорайону; при цьому на ТОВ "Маодот-1" покладаються всі функції єдиного замовника проектування та будівництва житлового мікрорайону, ТОВ "Маодот-1" передає Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради 10 % житлової площі будівель, які будуть зведені в межах житлового мікрорайону, в т.ч. 7 % для забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, що перебувають на квартирному обліку Івано-Франківського гарнізону.
21 листопада 2007 року між Івано-Франківською міською радою та ТОВ "Маодот-1" на підставі рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради № 315 від 29.08.2006 та рішення ІХ сесії п'ятого демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 10.10.2006, укладено договір про співпрацю (надалі - договір про співпрацю від 21.11.2007), за яким всі функції єдиного замовника проектування та будівництва житлового мікрорайону в межах вул. Є. Коновальця, вул. В. Чорновола, вул. О. Сорохтея, вул. Національної гвардії покладено на ТОВ "Маодот-1", Івано-Франківська міська рада залишає за собою право прийняти участь у фінансуванні будівництва об'єктів соціальної інфраструктури в межах житлового мікрорайону, визначеного п. 2.1 цього договору.
У відповідності з п. 2.4.2 договору від 21.11.2007 ТОВ "Маодот-1" бере на себе зобов'язання щодо спорудження та розвитку інженерно-транспортної інфраструктури в межах житлового мікрорайону, в тому числі за межами мікрорайону, визначеному у п. 2.1 цього договору, орієнтовно зовнішньої побутової каналізації діаметром 1 000 мм, довжиною 2,3 км; зовнішньої дощової каналізації діаметром 1 200 мм, довжиною 1,1 км; зовнішнього водопроводу діаметром 1 200 мм, довжиною 1,1 км; двох резервуарів запасу чистої води об'ємом по 1 000 м. куб. кожний в межах житлового мікрорайону, визначеному у п. 1.1 цього договору; зовнішньої мережі водопроводу довжиною 5 км; зовнішньої мережі побутової каналізації довжиною 2,2 км; зовнішньої мережі дощової каналізації довжиною 3,6 км; насосної станції; доріг та проїздів загальною площею 10,4 км та площею 6,13 га.
Згідно з п. 2.4.4 договору про співпрацю від 21.11.2007 ТОВ "Маодот-1" надає для розподілу Івано-Франківській міській раді 10 % (орієнтовно 16 500 м. кв.) житлової площі будівель, в тому числі:7 % житлової площі будівель для забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, що перебувають на квартирному обліку Івано-Франківського гарнізону через узгоджену з Міністерством оборони України процедуру та уповноважену особу (не менше 8 000 м. кв. до початку будівництва); 3 % Івано-Франківській міській раді, виділяючи житло поетапно, пропорційно до введення в експлуатацію.
ТОВ "Маодот-1" бере на себе зобов'язання щодо фінансування, будівництва, введення в експлуатацію та передачу в комунальну власність загальноосвітньої школи на сімсот місць та двох дитячих закладів дошкільного виховання на дев'яносто місць в кожному (п. 2.4.5. договору про співпрацю від 27.11.2007).
За умовами п. 2.4.6. договору про співпрацю від 27.11.2007 по закінченню будівництва та введення в експлуатацію об'єктів містобудування, розташованих та території житлового мікрорайону, сторона-2 зобов'язується забезпечити належні умови для проживання громадян, благоустрій території, в тому числі будівництво дитячих майданчиків орієнтовною площею 3 893 м. кв. та спортивних майданчиків орієнтовною площею 2470 м. кв.
В силу п. 4.2. договору про співпрацю від 27.11.2007 термін його дії складає 6 років, а в частині виконання зобов'язань - до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за договором.
Судами також встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради № 315 від 29.08.2006, на підставі якого було укладено договір про співпрацю від 21.11.2007, функції замовника комплексної забудови житлового мікрорайону в межах вул. Національної Гвардії - вул. Є.Коновальця - вул. О.Сорохтея від Західного управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України передані ТОВ "Маодот-1". В рішенні вказано, що воно набуває чинності після укладення замовником (ТОВ "Маодот -1") угоди з виконавчим комітетом міської ради про передачу 10 % житлової площі будівель у фонд територіальної громади м. Івано-Франківська, в т.ч., 7 % для забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, що перебувають на квартирному обліку Івано-Франківського гарнізону.
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 10.10.2006, на яке є посилання у договорі про співпрацю від 21.11.2007, надано дозвіл ТОВ "Маодот-1" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для комплексної забудови житлового мікрорайону на території колишнього військового містечка № 13 в межах вул. Національної гвардії - вул. Є.Коновальця - вул. О.Сорохтея та зобов'язано ТОВ "Маодот-1" укласти з виконавчим комітетом міської ради угоду про участь у соціально-економічному розвитку міста та розвитку інженерних мереж.
Водночас, як з'ясовано судами, ТОВ "Маодот-1" та Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради не уклали угоду про участь ТОВ "Маодот-1" у соціально-економічному розвитку міста та розвитку інженерних мереж.
За договором оренди землі від 10.01.2007, укладеним Івано-Франківською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Маодот-1" (орендар), зареєстрованим 11.01.2007 за № 040729400005, орендодавець на підставі постанови господарського суду Івано-Франківської області від 22.12.2006 у справі № А-6/401 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки площею 17,3641 га, з них: ділянка № 1 загальною площею 13,0477 га та ділянка № 2 загальною площею 4,3164 га, для комплексної забудови житлового мікрорайону, які знаходяться в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську. Договір укладено строком на 10 років (п. 6 договору оренди).
Відповідно до Техніко-економічних показників Комплексної забудови житлового мікрорайону в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську на земельній ділянці № 1 площею 13,0477 га споруджуються 110 000 м. кв. житлової нерухомості та 10 000 м. кв. нежитлової нерухомості; на земельній ділянці № 2 площею 4,3164 га споруджується 40 000 м. кв. житлової нерухомості та 5 000 м кв. нежитлової нерухомості, що разом становить 165 000 м. кв, в т.ч. 150 000 м. кв. житлової нерухомості та 15 000 м. кв. - нежитлової нерухомості.
29 вересня 2009 року Виконавчим комітетом Івано-Франківської області та ТОВ "Маодот-1" підписано акт про часткове виконання зобов'язань за договором про співпрацю від 16.11.2006 в редакції договору від 21.11.2007, відповідно до якого ТОВ "Маодот-1" в рахунок виконання договірних зобов'язань перерахувала на рахунок Міністерства оборони України кошти в сумі 2 000 000 грн., що дорівнює 1 027 м. кв. з урахуванням вартості 1 м. кв., встановленої Мінбудом для Івано-Франківської області станом на грудень 2005 року, та за погодженням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, належним чином передала Західному Управлінню капітального будівництва Міністерства оборони України 172 квартири, загальною площею 12 603,71 м. кв., вартістю 37 774 226,82 грн., що за твердженням сторін у справі є фактично виконанням ТОВ "Маодот-1" своїх зобов'язань, обов'язковість яких передбачена п. 2.4.4 договору про співпрацю від 16.11.2006 в редакції договору від 21.11.2007, в частині передачі 7 % (13 630,71 м. кв.) житлової площі для забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, які перебувають на квартирному обліку Івано-Франківського гарнізону, що складають 39 774 226,82 грн.
З матеріалів справи також вбачається, що 18.03.2013 Інспекцією Держархбудконтролю в Івано-Франківській області зареєстровані Декларації про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків № № 46, 47, 48, 49 (по генплану), а 08.09.2014 зареєстровані Декларації про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків № № 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 85, 86, 87 (по генплану) на території колишнього військового містечка № 13 в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську.
Крім того, Інспекцією Держархбудконтролю в Івано-Франківській області зареєстровані дві Декларації про початок виконання будівельних робіт з будівництва дитячого дошкільного закладу (№ 2 по генплану) на території колишнього військового містечка в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську: 11.09.2014 зареєстрована Декларація за № ІФ 083142540688 - з будівництва дитячого дошкільного закладу загальною площею 1541,2 м. кв.; 10.06.2015 зареєстрована Декларація за № ІФ 083151610098 - з будівництва дитячого дошкільного закладу загальною площею 1721,1 м. кв.
Відповідно до Декларацій про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованими Управлінням Держархбудінспекції в Івано-Франківській області, закінченими будівництвом є:
- 3,685 м. кв. інженерних мереж, кошторисною вартістю будівництва 20 571,864 тис. грн. (з ПДВ), місцезнаходження об'єкта: позаплощадкова мережа господарсько-побутової каналізації (вул. Левицького - Д.Дудаєва - Є.Коновальця), позаплощадкова мережа дощової каналізації (вул. Ребета - Є.Коновальця), позаплощадковий водопровід (вул. Ботанічна - Петлюри -О.Сорохтея) житлового мікрорайону в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську; Декларація зареєстрована 19.02.2015 за № ІФ 143150500365;
- житловий будинок № 46 з приміщеннями громадського призначення в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську, Декларація зареєстрована 31.08.2015 за № ІФ 143152432622;
- житловий будинок з приміщеннями громадського призначення на вул. Національної Гвардії,14Ж (47 по генплану), Декларація зареєстрована 04.11.2015 за № ІФ 143153080788;
- житловий будинок з приміщеннями громадського призначення на вул. Національної Гвардії, 14Є (48 по генплану), Декларація зареєстрована 04.11.2015 за № ІФ 143153080771;
- житловий будинок з приміщеннями громадського призначення на вул. Національної Гвардії, 14Е (49 по генплану), Декларація зареєстрована 04.11.2015 за № ІФ 143153080521.
Як встановлено місцевим та апеляційним господарськими судами, рішенням позачергових зборів учасників ТОВ "Маодот-1" від 14.02.2014, оформленим протоколом № 1/14, змінено назву ТОВ "Маодот-1" на ТОВ "Арсенал Сіті" та затверджено нову редакцію статуту ТОВ "Арсенал Сіті", яка зареєстрована 07.03.2014.
З 12.03.2011 набрав чинності Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", відповідно до ч. 2, 3 ст. 40 якого замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. ( ч. 3 ст. 40 набрала чинності з 01.01.2013).
Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
При цьому, частиною 6 статті 40 цього Закону передбачено, що встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд; 2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків.
В силу вимог ч. 7 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об'єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, передбаченої цією статтею, а також крім випадків, визначених частиною п'ятою статті 30 цього Закону.
Відповідно до п. 7 Прикінцевих положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", якщо договором про пайову участь, який укладений до набрання чинності цим Законом, передбачена сплата пайової участі замовником будівництва (повністю або частково) в обсягах інших, ніж визначено цим Законом, такий договір підлягає приведенню у відповідність із цим Законом.
Як уже зазначалося, за договором про співпрацю від 21.11.2007, укладеним Івано-Франківською міською радою та ТОВ "Маодот-1", правонаступником якого є позивач за первісним позовом - ТОВ "Арсенал Сіті", останній є замовником будівництва житлового мікрорайону на двох земельних ділянках загальною площею 17,36 га (ділянка № 1 загальною площею 13,0477 га, та ділянка № 2 загальною площею 4,3164 га) колишнього військового містечка № 13 в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея у м. Івано-Франківську.
За умовами договору про співпрацю від 21.11.2007 ТОВ "Маодот-1", правонаступником якого є позивач, було залучене до створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста шляхом покладення на нього обов'язку, зокрема, щодо спорудження інженерно-транспортної інфраструктури в межах житлового мікрорайону та за його межами, школи, дитячих закладів дошкільного виховання, дитячих та спортивних майданчиків.
Водночас, як вірно вказано господарським судом апеляційної інстанції, станом на момент укладення договору про співпрацю від 21.11.2007, діяв Закон України "Про планування та забудову територій", ч. 5 ст. 27 якого було встановлено, що вихідними даними на проектування об'єкту будівництва можуть визначатися також вимоги до пайової участі замовників на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів. Граничний розмір коштів на розвиток відповідної інфраструктури та порядок його визначення встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2007 № 40 "Про встановлення граничного розміру коштів замовників, що залучаються для розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів", яка діяла на час укладення договору співпрацю від 21.11.2007, було визначено, що граничний розмір коштів замовників, що залучаються для розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів (з урахуванням вартості робіт, передбачених вихідними даними на проектування), не може перевищувати: 20 відсотків вартості будівництва інженерних споруд та нежитлових будинків (крім будівель закладів культури і закладів освітнього, медичного та оздоровчого призначення); 10 відсотків вартості спорудження житлових будинків, будівель закладів культури і закладів освітнього, медичного та оздоровчого призначення.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008 доповнено Закон України "Про планування і забудову територій" статтею 27-1, за змістом якої пайова участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту полягає у відрахуванні замовником до відповідного місцевого бюджету коштів для забезпечення створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Величина пайової участі (внеску) замовника у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування, відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі (внеску) замовника від загальної вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування. Граничний розмір пайової участі (внеску) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів не може перевищувати 10 відсотків загальної вартості будівництва об'єкта містобудування - для нежитлових будівель і необхідних інженерних мереж та/або споруд (крім будівель закладів культури та освіти, медичного і оздоровчого призначення) та 5 відсотків загальної вартості будівництва об'єкта містобудування - для житлових будинків, будівель закладів культури та освіти, медичного і оздоровчого призначення з необхідними інженерними мережами та/або спорудами. Органам місцевого самоврядування заборонено вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об'єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів, крім пайової участі (внеску) замовника, встановленої цією статтею.
Отже, беручи до уваги наведені норми, обґрунтованим є висновком апеляційного господарського суду, що на час укладення договору про співпрацю від 21.11.2007 могли залучатись саме грошові кошти замовників, у встановленому граничному розмірі, а з внесенням змін до Закону України "Про планування і забудову територій" і доповнення його статтею 27-1, в імперативному порядку була встановлена заборона на залучення від замовників будівництва матеріальних активів як пайової участі.
При цьому, така ж заборона на залучення від замовників будівництва матеріальних активів як пайової участі встановлена ч. 7 ст. 40 Закону "Про регулювання містобудівної діяльності" .
А відтак, керуючись пунктом 7 Прикінцевих положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" договір про співпрацю від 21.11.2007 щодо участі позивача у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (пайової участі) підлягає приведенню у відповідність до цього Закону.
Звертаючись до господарського суду Івано-Франківської області з позовом про спонукання до укладення договору про пайову участь, ТОВ "Арсенал Сіті" вказувало, що позивач є забудовником і в силу ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зобов'язаний взяти пайову участь у розвитку інфраструктури міста Івано-Франківська. Позивач неодноразово звертався до відповідача-1 та відповідача-2 з метою врегулювання питання його пайової участі у розвитку інфраструктури міста Івано-Франківська, однак сторони не врегулювали це питання у добровільному порядку.
У свою чергу, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, звертаючись до місцевого господарського суду з зустрічним позовом про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська в редакції, запропонованій Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, посилався на те, що оскільки статтею 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено обов'язок замовника на укладення договору про пайову участь, то відповідно цьому обов'язку кореспондується право вимоги органу місцевого самоврядування до замовників будівництва щодо пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту.
Однак, при погодженні умов договору про пайову участь, сторони не досягли згоди, зокрема, щодо величини пайової участі позивача: ТОВ "Арсенал Сіті" в своєму проекті договору визначило її в сумі 44 902 648,50 грн. без ПДВ, при цьому врахував вартість переданої житлової площі на виконання умов договору про співпрацю від 21.11.2007 та вказав у п. 3.3 свого проекту договору, що на момент укладення даного договору замовником сплачено в якості пайової участі грошові кошти в сумі 86 816 309,2 грн. без ПДВ; а Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради в своєму проекті визначив величину пайової участі позивача в сумі 39 850 125, 00 грн. без ПДВ, не враховуючи передану позивачем житлову площу на виконання умов договору про співпрацю від 21.11.2007, та вказав у п. 3.3 свого проекту договору, що замовник сплачує 20 % попереднього пайового внеску у сумі 7 970 025,00 грн. протягом 30-ти робочих днів з моменту реєстрації договору.
Господарський суд Івано-Франківської області погодився з величиною пайової участі, визначеною ТОВ "Арсенал Сіті", із зарахуванням переданої ним житлової площі на виконання умов договору про співпрацю від 21.11.2007.
Водночас, господарський суд апеляційної інстанції правомірно не погодився з таким висновком місцевого господарського суду щодо величини пайової участі, з огляду на таке.
В силу вимог ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" істотними умовами договору про пайову участь є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Разом з тим, пунктом 6 частини 4 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" унормовано, що до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не залучаються замовники у разі будівництва об'єктів будівництва за умови спорудження на цій земельній ділянці об'єктів соціальної інфраструктури.
Так, як з'ясовано судом апеляційної інстанції, на час виникнення спірних правовідносин діяло і діє на даний час Положення про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, затверджене рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 № 1231-38 (надалі - Положення про пайову участь).
Відповідно до п. 2.13 Положення про пайову участь договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста - юридичний документ, який містить зобов'язання замовника будівництва - суб'єкта господарювання в повному обсязі, частинами або єдиним платежем сплатити пайову участь та фіксує трьохсторонню домовленість між сторонами (виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та замовником будівництва) про пайову участь замовника будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста. Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста, порядок і терміни її сплати та відповідальність сторін.
В залежності від етапу укладання договору розрахунок пайового внеску може бути попереднім, остаточним або єдиним. Попередній розрахунок пайового внеску здійснюється до введення об'єкта в експлуатацію при отриманні технічних, містобудівних умов та обмежень. Остаточний розрахунок ( за умови, якщо був зроблений попередній розрахунок) та єдиний розрахунок пайового внеску здійснюються при введені об'єкта в експлуатацію (п. 5.1 Положення про пайову участь).
Пунктом 6.2 Положення про пайову участь встановлено, що розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та порядок її сплати визначається в залежності від категорії об'єктів містобудування та відповідно до типового договору укладеного з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури) (додаток №1) та на основі вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування. Вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування не може бути нижчою за загальну кошторисну вартість будівництва об'єкту: 7 відсотків вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - для нежитлових будівель та споруд; 4 відсотки вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - для житлових будинків. 70 % поступлень спрямовуються на соціальну інфраструктуру міста та 30% - на інженерно-транспортну інфраструктуру міста.
У пп. 6.6.6 п. 6.6 Положення про пайову участь передбачено, що до пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та інфраструктури міста не залучаються замовники у разі будівництва об'єктів будівництва за умови спорудження на цій земельній ділянці об'єктів соціальної інфраструктури.
Соціальна інфраструктура, згідно з п. 2.9 Положення про пайову участь - це комплекс закладів та інших об'єктів загального користування, призначених для задоволення соціальних, культурних, освітніх, медичних та інших потреб громадян.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено апеляційним господарським судом, на земельній ділянці № 1 площею 13,0477 га позивач здійснює будівництво ряду житлових будинків та 2-х дитячих дошкільних закладів (об'єктів соціальної інфраструктури згідно з Положенням про пайову участь).
А отже, враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанцій дійшов вірного висновку, що позивач не може залучатися до пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста у зв'язку із здійсненням забудови земельної ділянки № 1, на якій згідно з Техніко-економічними показниками Комплексної забудови житлового мікрорайону в межах вулиць Національної Гвардії - Є.Коновальця - О.Сорохтея в м. Івано-Франківську споруджується 110 000 м. кв. житлової нерухомості та 10 000 м. кв. нежитлової нерухомості, а тому і ТОВ "Арсенал Сіті", і Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради при розрахунку пайової участі ТОВ "Арсенал Сіті" у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста неправомірно включили 110 000 м. кв. житлової нерухомості та 10 000 м. кв. нежитлової нерухомості, що споруджуються на земельній ділянці № 1.
Крім того, відповідно до п. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
За змістом пункту 2.10. розділу 2 "Визначення термінів" Положення про пайову участь, вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - величина, яка визначається множенням показника опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. житла/нежитлових будівель та споруд (без урахування ПДВ), що діє на момент складання проекту договору на загальну площу, та доведена Мінрегіонбудом, або визначається на основі нормативів для одиниці створеної потужності, затверджених рішенням міської ради. Вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування не може бути нижчою за загальну кошторисну вартість будівництва об'єкту.
У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
Загальна кошторисна вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - величина, визначена згідно з державними будівельними нормами, без урахування витрат з придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішньо- та позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій та повинна мати висновок ДП "Укрдержбудекспертизи", або його філій.
Львівським апеляційним господарським судом також було встановлено, що загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта, який споруджується на земельній ділянці № 2 площею 4, 3164 га, не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, як і не встановлено органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності, з огляду на що, як вірно вказано апеляційним судом, таку вартість слід визначати згідно з абз. 1 п. 2.10 Розділу 2 Положення про пайову участь.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 252 від 02.10.2015 "Про прогнозні середньорічні показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України на 2016 рік" затверджені та рекомендовані до застосування прогнозні середньорічні показники опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м житла (загальної площі квартир будинку) на 2016 рік, зокрема, в Івано-Франківській області у розмірі 7 643 грн. з ПДВ.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 273 від 27.10.2015 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" затверджені та рекомендовані до застосування середньорічні показники опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м житла ( загальної площі квартир будинку), розраховані станом на 01.10.2015, зокрема, в Івано-Франківській області у розмірі 6 783грн. з ПДВ.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Арсенал Сіті" визначило вартість будівництва об'єкта, який споруджується на земельній ділянці № 2 площею 4,3164 га (40 000 м. кв. житлової нерухомості та 5 000 м. кв. нежитлової нерухомості), виходячи із прогнозного середньорічного показника опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. житла в Івано-Франківській області у розмірі 6 369,17 грн. без ПДВ (7 643 грн. з ПДВ), затвердженого наказом № 252 від 02.10.2015 , та визначив величину його пайової участі за забудову цієї земельної ділянки в сумі 12 419 881,50 грн. , виходячи із 7 % від вартості будівництва - для нежитлових будівель та споруд та 4 % від вартості будівництва - для житлових будинків.
У свою чергу, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради визначив вартість будівництва об'єкта, який споруджується на земельній ділянці № 2 площею 4,3164 га (40 000 м. кв. житлової нерухомості та 5 000 м. кв. нежитлової нерухомості), виходячи із середньорічного показника опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м житла в Івано-Франківській області - 5 652,50 грн. без ПДВ (6 783грн. з ПДВ), затвердженого наказом № 273 від 27.10.2015 , та визначив величину пайової участі позивача за забудову цієї земельної ділянки в сумі 11 022 375,00 грн., виходячи із 7 % від вартості будівництва - для нежитлових будівель та споруд та 4 % від вартості будівництва - для житлових будинків.
Відповідно до п. 3.6 Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затвердженого наказом Держбуду України № 174 від 27.09.2005, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.10.2005 за № 1185/11465, прогнозні показники застосовуються при прогнозуванні обсягів державних інвестицій, що спрямовуються на будівництво, реконструкцію, придбання житла для окремих категорій громадян, що потребують підтримки держави .
Отже, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з обґрунтованою позицією апеляційного господарського суду стосовного того, що не можуть застосовуватися прогнозні показники опосередкованої вартості спорудження житла при визначенні вартості об'єкта будівництва для визначення вартості пайової участі замовника будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
А тому, беручи до уваги чинність наказу Мінрегіонбуду № 273 від 27.10.2015 на момент складання Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради та подання до суду проекту спірного договору у запропонованій ним редакції, апеляційний суд дійшов правомірного висновку, що величина пайової участі позивача у зв'язку із забудовою земельної ділянки № 2 становить 11 022 375,00 грн., у зв'язку з чим суд прийняв рішення викласти пункти 3.1 та 3.2 договору в такій редакції:
"3.1. Розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до договору.
Попередній розмір пайового внеску складає 11 022 375, 00 грн.
3.2. Величина пайового внеску визначена на підставі нормативу для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру) у сумі 5 652,50 грн. (без ПДВ), затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 273 від 27.10.2015."
Також, Вищий господарський суд України, з урахуванням розміру пайового внеску, визначеного п. 3.1 договору та п. 8.3.1. Положення про пайову участь, погоджується з викладенням судом апеляційної інстанції пунктів 3.3.-4.1. договору в такій редакції:
"3.3. Замовник сплачує 20 % попереднього пайового внеску у сумі 2 204 475,00 грн. упродовж 30-ти робочих днів з дня набрання законної сили рішенням суду, яким вирішено спір про укладення договору про пайову участь.
3.4. Розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного Договору, який укладається після затвердження в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва.
3.5. Суму остаточного розміру пайового внеску замовник сплачує до прийняття об'єкта в експлуатацію.
4.1. Договір набуває чинності з дня набрання законної сили рішенням суду, яким вирішено спір про укладення договору про пайову участь, і діє до повного виконання сторонами його умов."
Стосовно вимог ТОВ "Арсенал Сіті" у позовній заяві про викладення п. 3.3 проекту договору в редакції: "На момент укладення даного договору замовником сплачено в якості пайової участі грошові кошти загальною сумою 86 816 309,20 грн. без врахування ПДВ" та викладення господарським судом Івано-Франківської області цього пункту в редакції: "Замовник зобов'язаний забезпечити не менше 20 % попереднього розміру пайової участі протягом 30-ти днів з моменту укладення договору в судовому порядку. На момент укладення даного договору замовником сплачено в якості пайової участі грошові кошти загальною сумою 86 816 309,20 грн. без врахування ПДВ, зобов'язання щодо сплати не менше 20 % попереднього розміру виконано належним чином.", судова колегія вважає, що апеляційним господарським судом підставно визнані дані редакції пункту 3.3 договору такими, що суперечать закону та фактичним обставинам справи, враховуючи таке.
Як уже вказувалося, за умовами договору про співпрацю від 21.11.2007 було встановлено обов'язок ТОВ "Маодот-1", правонаступником якого є ТОВ "Арсенал Сіті2, передати міській раді 10% житлової площі будівель, у т.ч. 7 % для забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, що перебувають на квартирному обліку Івано-Франківського гарнізону (п.2.4.4 договору).
Однак, такий обов'язок, як вірно вказано судом апеляційної інстанції, не є участю ТОВ "Маодот-1" у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, а, як вбачається з рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради № 315 від 29.08.2006, є компенсацією за передачу ТОВ "Маодот-1" від Західного управління капітального будівництва Міністерства оборони України функцій замовника будівництва щодо забудови житлового мікрорайону в межах вул. Національної Гвардії - вул. Є.Коновальця - вул. О.Сорохтея.
З урахуванням наведеного, при визначенні розміру пайової участі позивача не може враховуватися житлова площа, яку ТОВ "Маодот-1" передав Управлінню капітального будівництва Міністерства оборони України на виконання умов договору про співпрацю від 21.11.2007 згідно з актом від 29.09.2009, оскільки передача житла не є пайовою участю в розумінні закону .
Крім того, Львівським апеляційним господарським судом також обґрунтовано виключено положення п. 6.6. договору про пайову участь в редакції, запропонованій Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради: "Укладання даного договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури міста не припиняє і не звільняє від виконання взятого обов'язку ТОВ "Арсенал Сіті" (раніше ТОВ "Маодот-1") за укладеним договором про співпрацю від 21 листопада 2007 року ", оскільки такий даний регулює лише пайову участь відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та не може врегулювати інші правовідносини сторін, які випливають з інших договорів.
Частиною 1 ст. 649 ЦК України передбачено, що розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акту органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
Згідно з ч. 1 ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Отже, враховуючи те, що проект договору Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, на відміну від проекту договору ТОВ "Арсенал Сіті", частково відповідає вимогам наведених вище норм законодавства, господарський суд апеляційної інстанції, скасувавши рішення місцевого господарського суду, правомірно та обґрунтовано дійшов висновку про часткове задоволення зустрічного позову та про відмову в задоволенні вимог за первісним позовом.
В силу ст.ст. 4 2 , 4 3 , 4 7 ГПК України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; судове рішення ухвалюється суддею за результатами обговорення усіх обставин справи.
Судом апеляційної інстанції використано у повному обсязі свої повноваження, передбачені процесуальним законом щодо повного та всебічного з'ясування обставин справи, пов'язаних з предметом доказування у даній справі, наслідком чого є правильні висновки про відмову у задоволенні первісного позову та про часткове задоволення зустрічного позову.
Доводи, викладені в поданій до Вищого господарського суду України касаційній скарзі, не спростовують правомірних висновків суду апеляційної інстанції, що покладені в основу прийнятої у даній справі постанови, а тому не є підставою для її скасування. При цьому, в частині встановлення нових обставин та переоцінки доказів, касаційна скарга не відповідає вимогам статті 111 7 ГПК України стосовно меж перегляду справи в касаційній інстанції.
Відповідно до ст. 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень. Такі рішення можуть бути скасовані лише у виняткових обставинах, а не тільки з метою одержання іншого рішення у справі (вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 13 квітня 2016 року у справі №908/4804/14).
Отже, в силу наведеного, постанова апеляційного господарського суду у справі відповідає встановленим ними фактичним обставинам, прийнята з дотриманням норм матеріального і процесуального права та передбачені законом підстави для її скасування відсутні.
Керуючись ст. ст. 111 5 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради залишити без задоволення.
Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.08.2016 у справі № 909/231/15 залишити без змін.
Головуючий суддя Т.Л. Барицька
Судді: Н.М. Губенко
С.Р. Шевчук
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2016 |
Оприлюднено | 19.12.2016 |
Номер документу | 63470906 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Барицька T.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні