Постанова
від 29.11.2016 по справі 818/1237/16
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2016 р. Справа №818/1237/16

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соп'яненка О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області про скасування витягу,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який мотивує тим, що 27 вересня 2016 року отримав від відповідача витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Інтернаціоналістів, 5 в м. Суми. Вважає, що розрахунок нормативної грошової оцінки ділянки проведено відповідачем з порушенням вимог закону.

Відповідно до вимог В«Порядку нормативної грошової оцінки земель...В» коефіцієнт функціональності 2,5 застосовується тільки до підприємств. В довідці з державного реєстру про реєстрацію договору оренди ділянки зазначено, що ділянка призначена для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, передана в оренду фізичним особам. На ділянці знаходиться будівля, в якій розміщено культурно-спортивний комплекс. Лише частина приміщень здається в оренду. Відповідач же застосовує при розрахунку нормативної грошової оцінки коефіцієнт, що має застосовуватися лише для підприємств, що використовують ділянки в комерційних цілях, а повинен застосовувати коефіцієнт, передбачений для земель громадської забудови - 0,7. Застосування коефіцієнту 2,5 не відповідає Порядку.

Крім того, відповідачем безпідставно проведено індексацію нормативної грошової оцінки на коефіцієнт інфляції за 2014 та 2015 роки. В 2014 та 2015 роках відповідачем вже була проведена індексація. Діюча нормативна грошова оцінка затверджена рішенням Сумської міської ради від 06.05.2015, рішення набуло чинності з 01.01.2016. Раніше застосовувалась інша нормативна оцінка, яка була проіндексована при наданні витягу за 2015 рік. Відповідачем же проведено індексацію нової нормативної грошової оцінки землі, що почала діяти лише з 2016 року на індекси інфляції 2014 та 2015 року. Також відповідачем не застосовано понижувальний коефіцієнт: ділянка не межує з вулицями з твердим покриттям, розташована поблизу автостоянки та сміттєзбірника. Просить скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.09.2016.

Представники відповідача позов не визнали. Пояснили, що за заявою позивача виготовлено та видано витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки. При виготовлені витягу використано рішення Сумської міської ради від 27.01.2016 № 264-МР про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відповідно до якого в оренду передано земельну ділянку з функціональним призначенням під розміщеними офісними приміщеннями та культурно-спортивним комплексом. Відповідно до вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів при визначенні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки враховується відносна прибутковість видів економічної діяльності та для категорії земель комерційного призначення становить 2,5. Позивачем лише частина приміщення використовується для культурно-спортивних потреб. Інші приміщення здаються в оренду, тобто використовуються з комерційною метою. Для визначення частки приміщень за кожним видом використання та розрахунку нормативної грошової оцінки відповідно до цих часток позивачу необхідно провести інвентаризацію, але цього не було зроблено. Застосовувати інші коефіцієнти підстави відсутні.

Відповідно до вимог закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земель в населених пунктах проводиться не рідше разу на 5-7 років. Рішенням Сумської міської ради від 06.05.2015 затверджено нову нормативно грошову оцінку земель в м. Суми, яка набула чинності з 01.01.2016. Визначено базову вартість квадратного метру земель в місті, коефіцієнти та локальні фактори. В зв'язку з тим, що для підготовки документу були використані вихідні дані станом на 2014 рік, проведено індексацію на індекс інфляції 2014 та 2015 року. Вважають, що при розрахунку нормативної грошової оцінки ділянки за заявою позивача порушень не допущено, просять в задоволенні позову відмовити.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню. Судом встановлено, що рішенням Сумської міської ради № 264-МР від 27 січня 2016 року надано ОСОБА_2 та ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку площею 0,1341 га в м. Суми вул. Інтернаціоналістів 5. Функціональне призначення ділянки: під розміщеними офісним та культурно-спортивним комплексом. (а.с. 21). 13 квітня 2016 року укладено договір оренди ділянки, класифікація видів цільового призначення земель: 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Відповідно до п. 3 Договору орендна плата становить 4% від нормативної грошової оцінки землі. Розмір орендної плати на 2016 рік становить 83402,69 грн., що становить 6950,22 грн. на місяць. За наступні роки, починаючи з 2017 року, орендна плата справляється з урахуванням щорічної індексації нормативної грошової оцінки земель (а.с. 26-30).

Відповідно до вимог ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Як було зазначено, договором оренди земельної ділянки нормативна грошова оцінка землі визначена як база для розрахунку розміру орендної плати.

Відповідно до ст. 20 ч.2 закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

14 вересня 2016 року позивач звернувся до відповідача з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку орендованої ним ділянки (а.с. 19). 16 вересня 2016 року відповідачем надано позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначивши нормативну грошову оцінку квадратного метра ділянки під забудовою в розмірі 1554 грн. 86 коп. (а.с. 7). Позивач вважає, що розрахунок проведено невірно.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. N 213 затверджено В«Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктівВ» , відповідно до п. 21 якої нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:

В х Нп

Цн =


х Кф х Км,

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В- витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6 %);

Нк - норма капіталізації (3 %);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.

Витрати на освоєння та облаштування території включають відновну вартість - як первісну вартість, що змінюється після проведення переоцінки, інженерної підготовки головних споруд і магістральних мереж водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання (у тому числі зовнішнього освітлення) слабкострумових пристроїв, газопостачання, дощової каналізації, вартість санітарної очистки, зелених насаджень загального користування, вулично-дорожньої мережі, міського транспорту станом на початок року проведення оцінки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3,

де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення; б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.

Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема: а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення; б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.

Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерством аграрної політики України, Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27 січня 2006 року N 18/15/21/11 затверджено В«Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктівВ» , яким встановлено аналогічний порядок визначення нормативної грошової оцінки земель (далі Порядок). Додатком 1 до Порядку встановлено коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф). З витягу, який оскаржується, вбачається, що відповідачем застосовано значення Кф - 2,5. Додатком до Порядку застосування такого коефіцієнту передбачено лише до земель з категорією за функцією використання: В«землі комерційного призначенняВ» . Відповідно ж до договору оренди, який укладено позивачем та Сумською міською радою, категорія орендованої ділянки визначена як землі житлової та громадської забудови (а.с. 40). Обґрунтовуючи застосування коефіцієнту як для земель комерційного призначення відповідач вказує на види діяльності, які має право здійснювати позивач як суб'єкт підприємницької діяльності, при цьому бере до уваги лише один вид діяльності з переліку визначених. При цьому відповідач посилається на вимоги В«Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем)В» , затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року N 377. Суд вважає такі дії відповідача протиправними.

Наказом Державної служби статистики від 19.08.2015 N 190 визнано таким, що втратив чинність з 01 січня 2016 року наказ Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року N 377 "Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем)", а тому посилання на нього при виготовленні витягу з нормативної грошової оцінки у вересні 2016 року є безпідставним. Крім того, як було зазначено вище, коефіцієнт Кф характеризує функціональне використання саме земельної ділянки, а не вид економічної діяльності її користувача. Суд вважає, що відповідачем на надано доказів на підтвердження правомірності застосування коефіцієнту Кф в значенні 2,5.

З витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що відповідачем застосовано коефіцієнт індексації К(і) в розмірі 1,79. Такі дії мотивує тим, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок по м. Суми розроблена на підставі вихідних даних станом на 2014 рік. Такі дії суд вважає протиправними.

Відповідно до ст. 1 закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Відповідно до ст. 18 ч. 2 закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Відповідно до ст. 20 ч.1, зазначеного закону, за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Відповідно до вимог ст. 23 ч.ч. 1, 4 закону України В«Про оцінку земельВ» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України. В свою чергу, згідно з вимогами ст. 271 п. 271.1 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

З наведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок населеного пункту набирає чинності лише після її оприлюднення у встановленому порядку та не є чинною без такого оприлюднення. Закон не пов'язує початок дії нормативної грошової оцінки з моментом отримання вихідних даних для її розробки.

Судом встановлено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Суми затверджена рішенням Сумської міської ради № 4307-МР від 06 травня 2015 року. Самим рішенням встановлено момент набуття ним чинності - з 01 січня 2016 року (а.с. 20).

Відповідно до ст. 289, п.п. 289.2 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

З наведеної норми вбачається, що індексація нормативної грошової оцінки земель законом ставиться в залежність від дати проведення такої оцінки. Також передбачено застосування індексу споживчих цін за попередній рік. Індексація за своєю природою є механізмом компенсації втрати вартості майна, в даному випадку земель, в зв'язку з ростом споживчих цін. Як було зазначено, технічна документація з новим базовим розміром нормативної грошової оцінки земель в м. Суми набула чинності з 01 січня 2016 року та на момент виготовлення відповідачем витягу, який оскаржує позивач, не була чинною протягом року, а тому неможливо визначити індекс споживчих цін відносно неї. Застосування відповідачем індексу 2014 та 2015 року суд вважає безпідставним, оскільки цей індекс характеризує зростання цін та відповідне зменшення вартості земель за попередньою, чинною на момент затвердження нормативною грошовою оцінкою. Доказів правомірності проведення індексації нормативної грошової оцінки із застосуванням індексів споживчих цін 2014-2015 року відповідачем не подано.

На підставі викладеного, суд вважає необхідним визнати протиправним та скасувати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки № 2997/86-16 від 16.09.2016, розташованої за адресою: 40034, м. Суми, вул. Інтернаціоналістів, 5, кадастровий номер 5910136300:01:03:0046.

На підставі ст. 94 КАС України суд вважає необхідним стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області (код ЄДРПОУ 39965873) на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 551,20 грн., сплачений при зверненні до суду.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області про скасування витягу - задовольнити

Скасувати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки № 2997/86-16 від 16.09.2016, розташованої за адресою: 40034, м. Суми, вул. Інтернаціоналістів, 5, кадастровий номер 5910136300:01:03:0046.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області (код ЄДРПОУ 39965873) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судовий збір в розмірі 551,20 грн., сплачений при зверненні до суду.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.В. Соп'яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2016
Оприлюднено22.12.2016
Номер документу63512782
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1237/16

Постанова від 29.11.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Постанова від 29.11.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 04.10.2016

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні