Постанова
від 15.12.2016 по справі 813/2970/16
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 грудня 2016 року Справа № 813/2970/16

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючий суддя Грень Н.М.,

секретар судового засідання Гавірко О.О.,

представник позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Елітфрукт» до Городоцької районної державної адміністрації Львівської області про визнання неправомірними дій, -

в с т а н о в и в :

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Фермерського господарства «Елітфрукт» до Городоцької районної державної адміністрації Львівської області, в якій просить суд визнати неправомірними дії (вимоги) відповідача - Городоцькї райдержадміністрації Львівської області щодо відшкодування втрат ФГ «Елітфрукт» за земельну ділянку площею 4,00 га за кадастровим номером 4620910100:05:000:0047.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем скеровано на адресу підприємства лист від 23.08.2016 року №02-17/1832 з вимогою про відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, які завдані вилученням земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим №46209101100:05:000:0047 для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським виробництвом. Вважає такі дії райдержадміністрації неправомірними та протиправними, оскільки із затверджених розпорядженням райдержадміністрації умов продажу права оренди земельної ділянки у них відсутні будь-які вимоги щодо обов'язку переможця земельних торгів з продажу права оренди даної земельної ділянки відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва. Договір оренди також не містить жодних умов щодо відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва фермерським господарством за передану в оренду за результатами земельних торгів земельну ділянку. Ініціатором вилучення земельної ділянки для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом була саме Городоцька райдержадміністрація. Відтак, ФГ «Елітфрукт» не спричинило втрат сільськогосподарського виробництва.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, аналогічних викладеним у письмовому запереченні долученому до матеріалів справи. Зазначив, що внаслідок зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у користуванні позивача, відбулось фактичне вилучення сільськогосподарських угідь з категорії земель сільськогосподарського призначення для потреб не пов'язаних із сільськогосподарським виробництвом, відтак Городоцька РДА правомірно зобов'язала відповідача відшкодувати понесені втрати сільськогосподарського виробництва, тому просив відмовити у задоволенні позову.

Суд, заслухав пояснення сторін, з'ясував обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, а також ті, які мають значення для вирішення справи, повно, всебічно та об'єктивно дослідив докази у справі, та встановив наступне.

6 листопада 2015 року у приміщенні райдержадміністрації були проведені земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим номер 4620910100:05:000:0047 на яких ФГ «ЕЛІТФРУКТ» визнано переможцем по даному лоту.

Цього ж дня на виконання умов продажу права оренди земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим номер 4620910100:05:000:0047, затверджені розпорядженням Городоцької райдержадміністрації від 1 вересня 2015 року №369, протоколу №363 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки від 6 листопада 2015 року між райдержадміністрацією та ФГ «ЕЛІТФРУКТ» укладено договір оренди згаданої земельної ділянки від 6 листопада 2015 року.

Пунктом 5.1 договору оренди від 6 листопада 2015 року, передбачено, що земельна ділянка передана в оренду фермерському господарству для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу. Тобто, на час проведення земельних торгів, які відбулись 6 листопада 2015 року та укладення договору оренди, земельна ділянка площею 4,00 га з кадастровим номер 4620910100:05:000:0047 не належала до земель сільськогосподарського призначення і передавалась в оренду як землі промисловості - для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу.

Відповідно до витягу з Держаного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень за райдержадміністрацією зареєстровано право державної власності на земельну ділянку площею 4,00 га з кадастровим номер 4620910100:05:000:0047 та цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Городоцькою райдержадміністрацією скеровано на адресу підприємства лист від 23 серпня 2016 року №02-17/1832 з вимогою про відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, які завдані вилученням земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим номером 4620910100:05:000:0047 для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським виробництвом.

Позивач, не погодившись із діями та вказаною вимогою відповідача, звернувся із даним позовом до суду.

При прийнятті рішення суд керувався наступним.

Статтею 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» визначено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить зокрема вирішення питань, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Порядок зміни цільового призначення земель зизначений у статті 20 Земельного кодексу України, відповідно до якої зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу..

Постановою КМ України від 17.11.97 р. N 1279 "Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню (зі змінами і доповненнями) регулюється порядок визначення втрат, які розраховуються на основі затверджених нормативів.

Положеннями статті 208 Земельного кодексу України передбачено,що від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються лише громадяни та юридичні особи у разі використання ними земельних ділянок для ;будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об'єктів охорони здоров'я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об'єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організація, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об'єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об'єкти і території природно-заповідного фонду, під будівництво і обслуговування об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, для залісення деградованих та малопродуктивних земель на підставі документації із землеустрою, а також всеукраїнські громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації, що фінансуються з Державного бюджету України, у разі використання земельних ділянок для будівництва реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів. об'єктів фізкультури, спорту та соціального забезпечення для інвалідів і дітей-інвалідів.

Частиною 1 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Частиною другою ст.124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до положень частин першої та другої статті 136 ЗК України органи державної влади або органи місцевого самоврядування, уповноважені приймати рішення про відчуження земельних ділянок державної чи комунальної власності, визначають перелік таких земельних ділянок для продажу на земельних торгах.

Зокрема, відповідно до зазначеної статті:

Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:

а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості);

б) державну реєстрацію земельної ділянки;

в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;

г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону

України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;

ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї;

д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;

є) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України;

є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;

ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів здійснюється за рахунок коштів організатора земельних торгів.

Фінансування підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної, комунальної, приватної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах також може здійснюватися за рахунок коштів виконавця земельних торгів на підставі договору про підготовку лотів для продажу між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавцю земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються покупцем лота.

Відповідно до ст. 207 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року №1279 відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення Ум земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Судом встановлено, що проект відведення земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим номер 4620910100:05:000:0047 щодо зміни цільового призначення ФГ «Елітфрукт» не розроблявся та не затверджувався.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим номер 4620910100:05:000:0047 розроблено на підставі розпорядження Городоцької райдержадміністрації від 12 травня 2011 року №308 «Про надання дозволу на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу у власність або права на їх оренду на земельних торгах» в редакції розпорядження від 19 липня 2011 року №494 та затверджено розпорядженням Городоцької райдержадміністрації від 31 жовтня 2011 року №825 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка підлягає продажу у власність на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування соціально-побутового комплексу за межами м. Городка та надання дозволу на складання техдокументації з проведення її нормативної грошової оцінки».

Згідно пункту 3 розпорядження Городоцької райдержадміністрації від 31 жовтня 2011 року №825 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 4,00 га на території Городоцької міської ради віднесено до категорії - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Тобто цільове призначення змінено ще до передачі ділянки в оренду за результатами земельних торгів.

Згідно з ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Суб'єктом владних повноважень відповідно до п.7 ч.1 ст. 3 КАС України це орган державної влади, орган державного самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі при виконання делегованих повноважень.

Пунктом 1 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативне правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Згідно положень ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оскільки, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва проводиться юридичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, однак позивачу проект відведення земельної ділянки не розроблявся та не затверджувався, такий розроблено ще у 2011 році, суд дійшов висновку, що відповідач протиправно звернувся до позивача із вимогою про відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва викладеного у формі листа.

Таким чином, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити частково.

Щодо судових витрат, то у відповідності до вимог ч.1 ст.94 КАС України, судові витраті у формі судового збору належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних ас игнувань.

Керуючись ст. ст. 7-14, 17-20, 69-71, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в :

1.Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати неправомірними дії Городоцькї райдержадміністрації Львівської області щодо відшкодування втрат сільськогосподарського ФГ «Елітфрукт» за земельну ділянку площею 4,00 га за кадастровим номером 4620910100:05:000:0047.

3. Стягнути з Городоцької районної державної адміністрації Львівської області (код 04056463) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «Елітфрукт» (Львівська обл., Городоцький район, м. Городок, вул. Львівська, буд. 661; ЄДРПОУ 38224943) судовий збір в сумі 689 (шістсот вісімдесят дев'ять) грн. 00 коп.

Постанову може бути оскаржено, згідно зі ст. 186 КАС України, протягом 10 днів з дня її проголошення чи отримання копії постанови, шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили, згідно зі ст. 254 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.

Суддя Грень Н.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2016
Оприлюднено27.12.2016
Номер документу63546719
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/2970/16

Постанова від 15.12.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 08.11.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 20.09.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 08.09.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні