Рішення
від 06.12.2016 по справі 910/19138/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.12.2016Справа №910/19138/16

За позовомТовариство з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" доЖитомирської обласної державної адміністрації прозобов'язання вчинити дії Суддя Смирнова Ю.М.

Представники:

від позивачаЗубенко О.В. - представник від відповідачаВласюк В.П. - представник

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Житомирської обласної державної адміністрації про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на підставі спеціального дозволу на користування надрами № 1072 від 23.09.1997, який виданий позивачу Державною службою геології та надр України на видобування гранодіориту, та наказу від 19.12.2013 № 630 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" звернулось до відповідача з листом, в якому містилася пропозиція про укладання договору оренди земельної ділянки (площею 3.1155 га, кадастровий номер 1822081500:05:000:0003) без зміни її меж та цільового призначення. Відповідач зобов'язаний був винести на розгляд Житомирської обласної ради питання щодо укладення вищевказаного договору оренди земельної ділянки та прийняти рішення щодо укладення такого договору, проте від здійснення свого обов'язку відповідач ухилився.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.10.2016 за вказаним позовом порушено провадження у справі №910/19138/16, розгляд справи призначено на 16.11.2016.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.11.2016, у зв'язку з неявкою в судове засідання представника відповідача, неподанням відповідачем витребуваних судом документів, розгляд справи відкладено на 06.12.2016.

Представник позивача в судове засідання 06.12.2016 з'явився, позов підтримав.

Представник відповідача в судове засідання 06.12.2016 з'явився. Відповідач у відзиві на позов проти заявлених позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що заяви від позивача про укладення договору оренди земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов'язані з користування надрами площею 3,1155 га надходили до облдержадміністрації неодноразово та були розглянуті на засіданні комісії по розгляду звернень підприємств, організацій, установ і громадян щодо надання в користування земельних ділянок та водних об'єктів в присутності представника позивача. З огляду на наявність недоліків у документації позивачу було надано час на їх усунення, однак позивач вказані недоліки не усунув, у зв'язку з чим, опрацювавши подані матеріали, члени комісії не проголосували за надання в оренду земельної ділянки позивачу. Отже, на думку відповідача, вимога позивача щодо підписання договору оренди в запропонованій ним редакції є необґрунтованою та незаконною, оскільки орган державної влади, який відповідно до вимог Земельного кодексу України уповноважений розпоряджатись спірною земельною ділянкою, не приймав рішення про передачу її в оренду.

В судовому засіданні судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

На підставі наказу Державної служби геології та надр України від 19.12.2013 № 630 Товариству з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" було надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 1072 від 23.09.1997 на видобування незміненого гранодіориту, придатного для видобування блоків та виробництва облицювальних виробів з них, відходів придатних для виробництва щебеню будівельного, Покостівське родовище ділянка "Комета", зі строком дії до 23.09.2017.

Акт про надання гірничого відводу видано Товариству з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України 14.03.2014 за №2804.

22.08.2016 позивачем було надіслано на адресу відповідача лист про укладання договору оренди земельної ділянки (площею 3.1155 га, кадастровий номер 1822081500:05:000:0003) без зміни її меж та цільового призначення для розробки Покостівського родовища гранодіориту (на території Високопічської сільської ради, за межами населеного пункту) Житомирського району, Житомирської області.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ЕКК №441325 від 30.11.2015 та свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 30.11.2015 власником спірної земельної ділянки є Держава Україна в особі Житомирської обласної державної адміністрації.

Обґрунтовуючи заявлені вимоги, Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" стверджує, що Житомирська обласна державна адміністрація відповідно до норм чинного законодавства України зобов'язана була винести на розгляд Житомирської обласної ради питання щодо укладення договору оренди земельної ділянки (площею 3.1155 га, кадастровий номер 1822081500:05:000:0003) без зміни її меж та цільового призначення з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" та прийняти рішення щодо укладення договору оренди земельної ділянки (площею 3.1155 га, кадастровий номер 1822081500:05:000:0003) без зміни її меж та цільового призначення з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД Комета", але всупереч норм законодавства України Житомирська обласна державна адміністрація ухиляється від здійснення свого конституційного обов'язку.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд відзначає наступне.

Організація, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначаються Законом України "Про місцеві державні адміністрації", статтею 1 якого визначається, що виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Згідно з положеннями ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

За приписами ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

У відповідності до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Аналогічне положення закріплено і у ст. 16 Закону України "Про оренду землі".

Отже, підставою для користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній власності, є відповідний договір оренди, укладений на підставі рішення органу виконавчої влади.

Суд відзначає, що прийняття рішення з того чи іншого приводу в галузі земельних відносин належить до виключної компетенції відповідних органів, в той час як суд не наділений повноваженнями щодо надання певних вказівок таким органам стосовно прийняття відповідних рішень.

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 18.08.2014 №232 затверджено Положення про комісію по розгляду звернень підприємств, організацій, установ і громадян щодо надання в користування земельних ділянок та водних об'єктів.

Названим Положенням до основних завдань комісії, серед іншого, віднесено вивчення звернень зацікавлених осіб щодо надання в оренду земельних ділянок, подання пропозицій голові облдержадміністрації по розгляду питань, що належать до повноважень облдержадміністрації (надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), надання в оренду земельних ділянок та водних об'єктів та інш.).

Як вбачається з матеріалів справи, заяви позивача про укладення договору оренди земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов'язані з користування надрами площею 3,1155 га надходили до Житомирської облдержадміністрації неодноразово та були розглянуті на засіданні комісії по розгляду звернень підприємств, організацій, установ і громадян щодо надання в користування земельних ділянок та водних об'єктів в присутності представника позивача.

Як зазначає відповідач у відзиві на позов, 05.05.2016 відбулось засідання комісії Житомирської облдержадміністрації по розгляду звернень підприємств, організацій, установ та громадян щодо надання в користування земельних ділянок та водних об'єктів на якому погоджено матеріали про надання позивачу в оренду земельної ділянки площею 3,1155 га, кадастровий номер земельної ділянки 1822081500:05:000:0003 в межах Високопічської сільської ради Житомирського району за умови виправлення позивачем певних зауважень, а саме: відсутні графічні матеріали - обласне управління водних ресурсів, обласне управління лісового та мисливського господарства, головне управління Держсанепідслужби у Житомирській області, департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства облдержадміністрації, розбіжність площі земельної ділянки у спеціальному дозволі на користування надрами та відведенні земельної ділянки, відсутні графічні матеріали та довідка з державної статистичної звітності (форма 6-зем) Держсільгоспінспекція у Житомирській області, відсутня документація із землеустрою (ст. 29 Закону України "Про землеустрій") та проект рекультивації порушених земель (ст. 166 Земельного кодексу України) управління екології та природних ресурсів облдержадміністрації, відсутня документація із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки головне управління Держгеокадастру у Житомирській області.

В подальшому, 12.10.2016 на засіданні комісії Житомирської облдержадміністрації по розгляду звернень підприємств, організацій, установ та громадян щодо надання в користування земельних ділянок та водних об'єктів було повторно розглянуто заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД Комета" та одноголосно прийнято рішення, яке оформлене протоколом №5 про відмову у наданні земельної ділянки площею 3,1155 га, кадастровий номер земельної ділянки 1822081500:05:000:0003 в межах Високопічської сільської ради Житомирського району в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "ТД Комета", з огляду на необхідність розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (ст. 79-1 Земельного кодексу України), відсутність матеріалів "Оцінка впливу на навколишнє природне середовище" (ДБН А.2.2.1-2003), порушення обмеження ведення господарської діяльності у прибережній захисній смузі (ст. 89, 89 Водного кодексу України) - Державна екологічна інспекція у Житомирській області, відсутність документації із землеустрою - Держсільгоспінспекція у Житомирській області, не погодження у зв'язку з відсутністю документації із землеустрою - Управління екології та природних ресурсів облдержадміністрації, відсутність документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки згідно ст. 123 Земельного кодексу України - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Відтак, наразі рішення Житомирської обласної державної адміністрації про передачу позивачу земельної ділянки площею 3,1155 га, кадастровий номер земельної ділянки 1822081500:05:000:0003, яке відповідно до приписів Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є підставою для укладення відповідного договору оренди, не прийнято.

Наявність спеціального дозволу на користування надрами не звільняє позивача від обов'язку погодження питання про надання земельної ділянки державної власності для зазначених потреб з відповідачем як органом виконавчої влади у передбаченому земельним законодавством порядку.

Оскільки обов'язковою передумовою укладення договору оренди земельної ділянки, що перебуває у державній власності, є рішення відповідного органу виконавчої влади, і таке рішення, як встановлено судом, відповідач стосовно спірної земельної ділянки не приймав, підстави для задоволення позову відсутні.

Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, у випадку відмови в позові, судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 33, 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 19.12.2016

Суддя Ю.М. Смирнова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.12.2016
Оприлюднено27.12.2016
Номер документу63610866
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/19138/16

Постанова від 07.03.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Ухвала від 23.01.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Ухвала від 23.01.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Рішення від 06.12.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 16.11.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні