ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.12.2016Справа №910/19801/16
За позовомКерівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі позивачів: Золотоніської міської ради (позивач-1) Комунального підприємства "Міський водоканал" (позивач-2) ДоТовариства з обмеженою відповідальністю "Агросптиця" Простягнення 80 451, 23 грн. плати за скид понаднормативних забруднень Суддя Трофименко Т.Ю.
Представники учасників судового процесу:
Від прокуратури: Бондарчук І.П. - посвідчення №026128 від 13.05.2014р.
Від позивача-1 : не з'явились
Від позивача-2: не з'явились
Від відповідача : не з'явились
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передано позов Керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Золотоніської міської ради, Комунального підприємства "Міський водоканал" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросптиця" 80 451, 23 грн. плати за скид понаднормативних забруднень.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.11.2016 порушено провадження у справі № 910/19801/16 та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 23.11.2016, зобов'язано сторін надати певні документи.
Представники позивача -1 та відповідача в судове засідання не з'явилися. Заяв, клопотань від позивача -1 та відповідача на адресу суду не надходило.
Розгляд справи було відкладено на 14.12.2016.
Представник позивача-1 в судове засідання не з'явився, проте 13.12.2016 від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю забезпечити явку уповноваженого представника.
Представники позивача-2 та відповідача в судове засідання не з'явились. Заяв та клопотань від позивача-2 та відповідача на час проведення судового засідання до суду не надходило.
У судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав.
Суд, розглянувши клопотання позивача-1 про відкладення розгляду справи, зазначає наступне.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу встановлено виключний перелік підстав для відкладення розгляду справи.
Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України Господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу, розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні. Такими обставинами, зокрема, є: 1) нез'явлення в засідання представників сторін, інших учасників судового процесу; 1-1) виникнення технічних проблем, що унеможливлюють участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції, за наявності ухвали суду про таку участь, крім випадків, коли відповідно до цього Кодексу судове засідання може відбутися без участі такої особи. 2) неподання витребуваних доказів; 3) необхідність витребування нових доказів; 4) залучення до участі в справі іншого відповідача, заміна неналежного відповідача;5) необхідність заміни відведеного судді, судового експерта.
Заважаючи на вищевикладене, суд, розглянувши клопотання про відкладення розгляду справи, не знаходить підстав для його задоволення з огляду на те, що неявка в судове засідання представника позивача не перешкоджає розгляду даної справи.
Відповідно до роз'яснень Пленуму Вищого господарського суду України, викладених в пункті 2.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", якщо стороною (або іншим учасником судового процесу) у вирішенні спору не подано суду в обґрунтування її вимог або заперечень належні і допустимі докази, в тому числі на вимогу суду, або якщо в разі неможливості самостійно надати докази нею не подавалося клопотання про витребування їх судом (частина перша статті 38 ГПК), то розгляд справи господарським судом може здійснюватися виключно за наявними у справі доказами, і в такому разі у суду вищої інстанції відсутні підстави для скасування судового рішення з мотивів неповного з'ясування місцевим господарським судом обставин справи.
Згідно п. 3.9.2 Постанови № 18 у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Окрім того, відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
З огляду на вищевикладене, суд, на підставі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, здійснював розгляд справи за відсутності представника третьої особи, виключно за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши позов, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та вивчивши зібрані у справі докази, з'ясувавши обставини, що мають значення для вирішення спору, перевіривши надані докази та оглянувши їх оригінали в судових засіданнях, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд,-
ВСТАНОВИВ:
Рішенням виконавчого комітету Золотоніської міської ради №382 від 15.08.2012 року за Комунальним підприємством «Міський водоканал» закріплено повноваження з надання житлово-комунальних послуг з водовідведення в м. Золотоноша з 31 серпня 2012 року.
З матеріалів справи вбачається, що Комунальне підприємство «Міський водоканал» 01.02.2013 отримало ліцензію АВ 582565 на централізоване водовідведення, яка дійсня на 11.02.2018.
01.12.2015 року між Комунальним підприємством «Міський водоканал» (далі - виконавець, позивач-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агросптиця» (далі - споживач, відповідач) укладено договір №255А про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення юридичним особам (далі - Договір), відповідно до умов якого КП «Міський водоканал» зобов'язується своєчасно надавати ТОВ «Агросптиця» відповідної якості послуги з постачання холодної води та водовідведення, а ТОВ «Агросптиця» зобов'язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.
Відповідно до п. 4 Договору тарифи за послуги з водовідведення становлять 8,17 грн. за куб. метр.
В цьому ж Договорі визначені якісні показники приймання стічних вод, затвердженні «Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Золотоноша», а саме гранично допустима концентрація забруднюючих речовин в стічних водах підприємств повинна бути не більше: БСК 5 - 260,0 мг/л, ХСК - 450,0 мг/л, завислі речовини - 275,0 мг/л, хлориди - 300,0 мг/л, сульфати - 70,0 мг/л, азот амонійний - 16,0 мг/л, нітрити - 0,7 мг/л, нітрати - 10,0 мг/л, нафта та нафтопродукти - 0,6 мг/л, СПАР - 4,0 мг/л, фосфати - 10,0 мг/л, мінералізація - 960,0 мг/л, рН - 6,5-8,5 мг/л.
Відповідно до ч. 4 п. 14 вищевказаного договору споживач зобов'язаний дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг.
01.07.2016 сторонами Договору укладено додаткову угоду до Договору, відповідно до якої п. 4, 5 викладено в новій редакції та узгоджено, що тарифи на послуги з водовідведення становлять 13,5 грн. за куб. м.; розмір щомісячної плати за надані послуги з водовідведення становить 13,5 грн. за 1 куб. м. Дана угода набирає чинності з 01.07.2016 та є невід'ємною частиною Договору.
28.07.2016 працівниками КП «Міський водоканал» в присутності представника ТОВ «Агросптиця» було відібрано проби для дослідження стічних вод, які надходять в міську каналізацію від відповідача, що зафіксовано в акті №44а про відбір проб для лабораторного дослідження стічних вод.
Відповідно до протоколу №34 вимірювань показників та властивостей проб стічних вод від 01.08.2016 за результатами проведених лабораторних досліджень, виявлено факт перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах.
Відповідно до свідоцтва про атестацію № 11 від 21.03.2014 Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Лабораторія контролю поверхневих стічних (зворотних) вод Комунального підприємства «Міський водоканал» відповідає критеріям атестації на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду. Зазначене свідоцтво на момент відібрання проб та вимірювання показників та властивостей стічних вод є чинною.
Згідно протоколу № 7 для розрахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми за вих. № 555 від 03.08.2016нараховано плату за скид понаднормативних забруднень у розмірі 48 687,89 грн.
04.08.2016 року ТОВ «Агросптиця» було вручено рахунок за скид понаднормативних забруднень на суму 48 687,89 грн., протокол вимірювань показників та властивостей проб стічних вод від 01.08.2016 року, протокол №7 розрахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми від 03.08.2016 року та вимогу №7 від 03.08.2016 року щодо забезпечення скиду стічних вод згідно встановлених нормативів скиду.
Також, комунальним підприємством «Міський водоканал» направлено на юридичну адресу ТОВ «Агросптиця» та паралельно вручено по фактичному місцезнаходженню ТОВ «Агросптиця» претензію про стягнення плати за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми на загальну суму 48 687,89 грн. за вих. №653 від 08.09.2016 року проте рахунок до цього часу не сплачений.
В подальшому, Комунальним підприємством «Міський водоканал» було виявлено, що при проведені розрахунку загальної плати за скид понаднормативних забруднень згідно протоколу №7 допущено помилку, а саме, застосовано тариф 8,17 грн. за 1 куб. м., в той час як застосуванню підлягав тариф - 13,5 грн. за 1 куб. м., що призвело до неправильного розрахунку загальної плати за скид понаднормативних забруднень до мережі міської каналізації.
З метою усунення допущеної помилки в протоколі №7 від 03.08.2016 року, проведено перерахунок плати за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми, за яким сплата за скид понаднормових забруднень у липні 2016 складає 80 451,23 грн.
22.09.2016 року на юридичну адресу ТОВ «Агросптиця» направлено листа за вих. №676 від 21.09.2016 року з повідомленням про проведений перерахунок та проханням виконати свої зобов'язання сплативши плату за скид понаднормативних забруднень на розрахунковий рахунок КП «Міський водоканал» в сумі 80 451,23 грн.
Зважаючи на те, що відповідач плату за скид понаднормативних забруднень в розмірі 80 451,23 грн. не сплатив, позивач звернувся до Золотоніської місцевої прокуратури з проханням вжити заходів прокурорського реагування до ТОВ «Агросптиця».
У подальшому керівник Золотоніської місцевї прокуратури в інтересах держави в особі Золотоніської міської ради та Комунального підприємства «Міський водоканал» звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросптиця» про стягнення 80 451,23 грн. з яких: 80% плати стягнути на користь КП «Міський водоканал» та 20 % сплати стягнути на користь Золотоніської міської ради в сумі 16 090,25 грн.
Свої вимоги прокурор та позивач обґрунтовують спричиненням довкіллю збитків відповідачем внаслідок скидання в каналізацію КП «Міський водоканал» промислових стоків зі значним перевищенням гранично допустимих концентрацій (ГДК) забруднюючих речовин, що призводить до забруднення довкілля та збільшення витрат позивача-2 на нейтралізацію та утилізацію забруднюючих речовин.
Крім того, прокурор зазначив, що внаслідок несплати Відповідачем плати за скид понаднормативних забруднень порушуються економічні інтереси держави в частині ненадходження коштів не лише до КП «Міський водоканал» але й до Золотоніської міської ради, які протягом тривалого часу не вжили заходів щодо стягнення в судовому порядку вказаної заборгованості.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно з ч. 1 ст. 173 ГК України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію, тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Частиною 1 ст. 174 Господарського кодексу України передбачено, що господарські зобов'язання зокрема можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Крім того, згідно ч. 7 ст. 193 ГК України не допускаються одностороння відмова від виконання зобов'язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов'язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Повноваження виконавчих органів місцевих рад встановлені ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Частиною першою цієї статті визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження та делеговані повноваження, серед яких, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів тощо.
Так, згідно з п. 1 п. «а» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, а підпунктом 1 пункту «б» частини першої цієї статті передбачено, що вони здійснюють контроль за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.
Згідно зі ст. 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції.
Наявність права на звернення до суду з позовами про стягнення шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону довкілля, у органів місцевого самоврядування встановлена п. "б" ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
За приписами п. 3 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Правовідносини з приймання стічних вод, а також встановлення та стягнення плати за їх скид в системи каналізації населених пунктів регулюються «Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України», затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 року № 37 (далі - Правила) та «Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та стічних вод в системи каналізації населених пунктів» затвердженої наказом Держбуду №37 від 19.02.2002р. (надалі - Інструкція).
Відповідно до п. 1.5. Правил, на підставі цих Правил та Інструкції водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту у яких установлюються допустимі концентрації (ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію. Місцеві Правила приймання стічних вод згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення, та які розташовані на території даної місцевої ради.
Рішенням виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 17.06.2010 № 346 затверджені «Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Золотоноша» (далі по тексту місцеві Правила) вказані Правила регулюють відносини сторін по даній справі та є чинними.
Відповідно до п. 1.2 місцевих Правил їх дія поширюється на всі підприємства, які скидають стічні води в систему каналізації м. Золотоноша та згідно абз. 2 п. 1.6. Правил є обов'язковими для всіх підприємств, яким КП «Міський водоканал» надає послуги з водовідведення та які розташовані на території де проходять мережі місцевої каналізації.
Згідно із п. 2.1. місцевих Правил КП «Міський водоканал» має право контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; виставляти рахунки за скид понаднормових забруднень.
Відповідно до п. 2.3. місцевих Правил підприємства мають право перевіряти розрахунки допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах свого підприємства, виконані Водоканалом та оскаржувати їх.
Пунктом 2.4. місцевих Правил передбачено обов'язок підприємства виконуватиу повному обсязі вимоги загальних та місцевих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; оплачувати рахунки за скид понаднормових забруднень при порушенні встановлених показників.
Відповідно до п. 3.11. місцевих Правил період, за який стягується плата за скид підприємством стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, встановлених разовим аналізом становить не більше трьох календарних місяців (місяця, у якому відібрана проба та двох попередніх місяців). Підвищена плата стягується за весь об'єм стічних вод, скинутих підприємством за цей період.
Відповідно до п. 3.17. місцевих Правил, а також п. 4.1. та п. 4.2. Інструкції плата за скид стічних вод Підприємств у системи каналізації населених пунктів вноситься Підприємствами згідно з розрахунками Водоканалів та виставленими ними рахунками на розрахункові рахунки Водоканалів у порядку та в терміни, передбачені договором. У разі прострочення платежів з Підприємств стягується пеня згідно з умовами договору. Плата за скид понаднормативних забруднень розподіляється таким чином: 20 % перераховуються Водоканалом до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, що утворені в складі сільських, селищних, міських бюджетів; 80 % залишаються у розпорядженні Водоканалу і використовуються на відшкодування збитків Водоканалу, викликаних цими скидами, на ремонт і поліпшення експлуатації каналізаційної мережі та очисних споруд, а також на розвиток каналізаційного господарства населеного пункту.
В матеріалах справи відсутні докази оскарження розрахунків позивача щодо вмісту забруднюючих речовин та перевищення їх концентрації у відібраних 28.07.2016 стічних водах, у зв'язку з чим суд приходить до висновку, що здійснений позивачем розрахунок є вірним та має бути оплачений відповідачем у порядку, визначеному Правилами.
Відповідно до ст. ст. 43, 33, 34 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
При розгляді справи судом встановлено, що відповідач не виконав взятих на себе зобов'язань за Договором щодо сплати рахунку за скид понаднормових забруднень в сумі 80 451,23 грн., тому позовні вимоги про стягнення з нього грошових коштів в розмірі 80 451,23 грн. є правомірними та такими, що підлягають задоволенню.
Судовий збір, відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, Господарський суд міста Києва, ?
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросптиця» (04049, м. Київ, вул. О. Шовкуненка, 4, код ЄДРПОУ 39853845) на користь Комунального підприємства «Міський водоканал» (19700, Черкаська обл., м. Золотоноша, вул. Шевченка, 156, код ЄДРПОУ 32601205) 80 % плати за скид понаднормативних забруднень - 64 360 (шістдесят чотири тисячі триста шістдесят) грн. 98 коп.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросптиця» (04049, м. Київ, вул. О. Шовкуненка, 4, код ЄДРПОУ 39853845) на користь Золотоніської міської ради (19700, Черкаська обл., м. Золотоноша, вул. Садовий проїзд, 8, код ЄДРПОУ 26536152) 20 % плати за скид понаднормативних забруднень - 16 090 (шістнадцять тисяч дев'яносто) грн. 25 коп.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросптиця» (04049, м. Київ, вул. О. Шовкуненка, 4, код ЄДРПОУ 39853845) на користь Прокуратури Черкаської області (19700, м. Черкаси, бул. Шевченка, 286, код ЄДРПОУ 02911119) на банківський р/р35212034003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ (МФО 820172) за кодом класифікації видатків бюджету - 2800.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 20.12.2016р.
Суддя Т. Ю. Трофименко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2016 |
Оприлюднено | 27.12.2016 |
Номер документу | 63610944 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Трофименко Т.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні