Рішення
від 08.12.2016 по справі 925/1304/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" грудня 2016 р. Справа № 925/1304/16

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі Ткаченку А.О., за участю представників сторін: позивача - ОСОБА_1 за довіреністю, відповідача - ОСОБА_2 за довіреністю, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції у Черкаській області до приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка про стягнення 3 746 грн. 12 коп.,

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про відшкодування відповідачем збитків, заподіяних державі водокористуванням без дозволу, з порушенням вимог ст.ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України, за період з 08.08.2011 по 20.01.2014 року в кількості 100 м 3 на суму 3551 грн. та судових витрат.

22.11.2016 року через канцелярію суду від представника позивача надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог (вх. №23752/16), за змістом якої позивач остаточно просив стягнути з відповідача на свою користь 3551 грн. збитків за період з 08.08.2011 року по 20.01.2014 року та 195 грн. 12 коп. збитків за період з 25.12.2015 року по 11.03.2016 року, що разом складає 3746 грн. 12 коп.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги з підстав, викладених в позовній заяві та заяві про збільшення розміру позовних вимог, підтримала і просила суд їх задовольнити. Відповідач письмовий відзив на позовну заяву не подав, в засіданні суду представник відповідача позовні вимоги, з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог, визнав повністю.

Згідно з ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошувались вступна та резолютивна частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з наступних підстав.

21.01.2014 Державною екологічною інспекцією у Черкаській області у відповідності до вимог Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» , Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 №464, проведена планова перевірка та 11.03.2016 року проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства приватним сільськогосподарським акціонерним товариством ім. Шевченка.

За результатами перевірки було складено акти від 21.01.2014 року та від 11.03.2016 року відповідно, в яких зазначено, що приватне сільськогосподарське акціонерне товариство ім. Шевченка займається вирощуванням зернових технічних культур та тваринництвом. Також було встановлено, що на час перевірки приватне сільськогосподарське акціонерне товариство ім. Шевченка веде господарську діяльність без відповідного дозволу на спеціальне водокористування. Таке водокористування вважається самовільним, що є порушенням вимог п. 9 ст. 44 та ч. 1 ст. 49 Водного Кодексу України.

За допущене порушення вимог природоохоронного законодавства директора приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка - ОСОБА_3 притягнуто до адміністративної відповідальності: складено протокол про адміністративне правопорушення № 007551 від 21.01.2014 року та винесена постанова про накладення адміністративного стягнення №006903 від 22.01.2014 у вигляді штрафу в розмірі 136 грн. за період з 08.08.2011 року по 20.01.2014 року.

Постановою позивача від 14.03.2062 року № 006903, на підставі протоколу про адміністративне правопорушення № 010053 від 11.03.2016 року, накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 грн. за період з 25.12.2015 року по 11.03.2016 року.

Штрафи сплачено відповідачем добровільно, що підтверджується квитанцією №N15LN43214 від 30.01.2014 року та платіжним дорученням № 75 від 23.03.2016 року.

Згідно з довідками виданими відповідачем за період з 08.08.2011 року по 20.01.2014 року було використано води на потреби господарства в кількості 100 м 3 та за період з 25.12.2015 року по 11.03.2016 року в кількості 80 м 3 .

Відповідно до розрахунку, здійсненому позивачем на підставі довідок відповідача, при самовільному водокористуванні з 08.08.2011 року по 20.01.2014 року та з 25.12.2015 року по 11.03.2016 року, збитки розраховані за формулою (23) (Зсам.= 100 * W * Тар) «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783 (із змінами, внесеними згідно з наказом № 220 від 30.06.2011 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.07.2011 року за № 881/19619), розмір збитків склав 3746 грн. 12 коп.

09.07.2014 року та 22.07.2016 року Державною екологічною інспекцією у Черкаській області було направлено на адресу приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка претензії № 1-173/ЮР та № 10-14/60/ЮР, в яких позивач просив відповідача добровільно відшкодувати завдані збитки державі, прете відповідач вказані претензії залишив без задоволення.

Правовою підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння державі збитків внаслідок самовільного використання водних ресурсів (підземних вод) є ст.ст. 1 ч. 1 абз. 4, 44 ч. 1 п. 9, 48 ч. 1, 49 ч. 1, 110 ч. 1, 2 п. 6, 111 Водного Кодексу України, ст.ст. 16, 21, 23, 56, 65, 67 Кодексу України про надра, ст.ст. 41, 55, 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 11, 1166 ч. 1, 1172 ч. 1, 1192 ЦК України, «Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства по охорону та раціональне використання водних ресурсів», затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783 (з наступними змінами).

Пункт 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачає, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Статтею 48 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Стаття 49 Водного кодексу України передбачає, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається:

державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення;

Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення.

Згідно з п. 6 ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або в порушенні правил спеціального водокористування.

Стаття 111 Водного кодексу України передбачає, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Відшкодування збитків, завданих внаслідок порушень водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористування, а також від необхідності здійснення заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Статтею 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Пунктами 9.1, 9.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.2009 та зареєстрованої Мін'юстом України 14.08.2009 № 767/16783 (зі змінами, затверджених наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 30.06.2011 № 220 та зареєстрованої Мін'юстом України 15.07.2011 № 881/19619), встановлений порядок розрахунку розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), грн., здійснюється за формулою

Зсам = 100 х W х Тар,

де W - об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), м 3 ;

Тар - розмір, грн./100 м 3 , аналогічний ставці збору за спеціальне використання води, встановленої ст. 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення (для морської води - розмір, грн./100 м 3 , аналогічний ставці збору за спеціальне використання поверхневих вод для показника "Інші водні об'єкти", встановленої ст. 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення).

Фактичний об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки суб'єкта господарювання за підписом керівництва, завіреної печаткою.

Наданий державною екологічною інспекцією в Черкаській області розрахунок збитків на загальну суму 3746 грн. 12 коп., завданих державі самовільним використанням відповідачем водних ресурсів, відповідає вказаній вище Методиці, відповідачем визнаний повністю, а тому підлягає до стягнення в судовому порядку.

Частиною 5 ст. 22 ГПК України встановлено, що відповідач має право визнати позов повністю або частково.

Відповідач позов визнав, його дії не суперечать законодавству і не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб, визнання позову відповідачем судом приймається.

Згідно з ч. 5 ст. 78 ГПК України, у разі визнання відповідачем позову суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України відшкодування судових витрат в сумі 1378 грн. покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка (20613, Черкаська олб., Шполянський район, с. Терешки, код ЄДРПОУ 03793863) заподіяну державі шкоду у розмірі 3746 грн. 12 коп. відповідно до норм розподілу вказаної суми між бюджетами, зокрема із зарахуванням на рахунок Терешківської сільської ради № 33111331700577 код ЄДРПОУ 38031276, отримувач -УК у Шполянському районі Черкаської обл., банк отримувача -ГУДКСУ у Черкаській області, МФО 854018 ККД 24062100.

Стягнути з приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка (20613, Черкаська олб., Шполянський район, с. Терешки, код ЄДРПОУ 03793863) на користь Державної екологічної інспекції у Черкаській області (18008, м. Черкаси, вул. Вернигори, 17, р/р 35214001081038, Державна казначейська служба України м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 38030602)- 1378 грн. судового збору.

Повний текст рішення підписано 22.12.2016 року.

Суддя В.М. Грачов

Дата ухвалення рішення08.12.2016
Оприлюднено28.12.2016
Номер документу63658597
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1304/16

Рішення від 08.12.2016

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 22.11.2016

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 24.10.2016

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні