Герб України

Постанова від 26.12.2016 по справі 815/5355/16

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 815/5355/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2016 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючої судді Потоцької Н.В.

розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лиманської районної державної адміністрації, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа: ОСОБА_2 про зобов'язання вчинити дії -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Лиманської районної державної адміністрації, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа: ОСОБА_2, в якому позивач, уточнивши позовні вимоги, просить:

- зобов'язати Лиманську районну державну адміністрацію скасувати державну реєстрацію (індексний номер: 26903864 від 09.12.2015 р.) прав на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122783200:002:1224) загальною площею 0,0764 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, земельна ділянка 15 та внести відповідні відомості в державний реєстр прав власності на нерухоме майно;

- визнати недійним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 51420047, виданий 05.01.2016 р.

Ухвалою суду від 06.12.2016 р. закрито провадження по справі за позовом ОСОБА_1 до Лиманської районної державної адміністрації, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, третя особа: ОСОБА_2 про зобов'язання вчинити дій в частині позовних вимог щодо визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 51420047 від 05.01.2016 року.

В обґрунтування заявленої правової позиції позивач, зокрема, зазначає, що відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно станом на 22.08.2016 р. у ОСОБА_2 в приватній власності знаходиться земельна ділянка (кадастровий номер 5122783200:01:002:1224) загальною площею 0.0764 га, за адресою: Одеська область, Лиманський (Комінтернівський до перейменування) район, с. Ліски, вул. Київська, 15, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 51420047, виданий 05.01.2016 р. (видавник: Южненське міське управління юстиції Одеської області).

При цьому, 27.08.2010 р. між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було укладено та нотаріально посвідчено договір купівлі - продажу на зазначену земельну ділянку. Жодного судового рішення про визнання вказаного договору купівлі - продажу недійсним або розірваним не існує, отже, на думку позивача, власником земельної ділянки (кадастровий номер 5122783200:01:002:1224, державний акт ЯЛ № 211135) загальною площею 0,0764 га, розташовану за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Крижанівська сільська рада, с. Ліски, вул. Київська, 15, є ОСОБА_1. Вказані обставини послугували підставою для звернення до адміністративного суду із зазначеним позовом.

В судове засідання позивач не з'явився. 14.12.2016р. (вхід. №33782/16) від представника позивача надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідачі до судового засідання явку представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином та завчасно, що підтверджується матеріалами справи.

Третя особа - ОСОБА_2 до судового засідання не з'явився, про розгляд справи повідомлений належним чином і завчасно, що підтверджується матеріалами справи. 28.11.2016р. (вх. № 31745/16) через канцелярію суду подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні.

З урахуванням приписів ст. 128 КАС України, зважаючи на те, що у судове засідання прибули не всі особи, які беруть участь у справі, суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши чинне законодавство, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

22.07.2010 р. Управлінням Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області зареєстровано земельну ділянку загальною площею 0,0764 га, розташовану за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Крижанівська сільська рада, с. Ліски, масив 42, під № 617, умовний номер 19, кадастровий номер: 5122783200:01:002:1224, що належить на праві власності ОСОБА_2, що підтверджується, зокрема, копією витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а/с.13-15).

ОСОБА_2 видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №211135, який зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею договорів оренди землі за № 011052403372 від 22.07.2010 р., на земельну ділянку (кадастровий номер 5122783200:01:002:1224, державний акт ЯЛ № 211135) загальною площею 0,0764 га, розташовану за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Крижанівська сільська рада, с. Ліски, вул. Київська, 15 (а/с. 16).

27.08.2010 р. між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладено та нотаріально посвідчено договір купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки (а/с. 18-19).

Приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу, зареєстрованим №2700 27.08.2010 р., посвідчено договір купівлі продажу, на підставі якого право власності на вказану земельну ділянку переходить до ОСОБА_1, та зроблено відповідну відмітку на державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №211135 відповідно до вимог чинного на момент вчинення вказаної дії законодавства (а/с. 16, зворотній бік арк.).

Рішенням виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області № 132 від 19.06.2013 р. (п.1) надано юридичну адресу земельній ділянці, яка належить гр. ОСОБА_3 на підставі державного акту серії ЯЛ №211135, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею договорів оренди землі за №011052403372 від 22.07.2010р.: село Ліски, вул. Київська, 15, Комінтернівського району Одеської області (а/с. 20).

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Комінтернівської районної державної адміністрації № 30963115 від 16.08.2016 р., за результатами розгляду заяви позивача від 08.08.2016 р. за реєстраційним номером 18020652, відмовлено у державній реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, розташованої за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Крижанівська сільська рада, с. Ліски, вул. Київська, 15, кадастровий номер земельної ділянки 5122783200:01:002:1224 за ОСОБА_1.

Зазначену відмову мотивовано тим, що згідно з даними державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником земельної ділянки є громадянин ОСОБА_2, який, на підставі факту втрати документів, 05.01.2016 р. отримав Свідоцтво про право власності на вищезазначений об'єкт нерухомого майна.

Судом встановлено, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься запис про реєстрацію права власності (номер запису про право власності 12452069) за ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1), внесений державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області ОСОБА_4, щодо об'єкта нерухомого майна земельної ділянки (кадастровий номер 5122783200:01:002:1224), площею 0,0764 га за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, земельна ділянка 15. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 800436351227. Зазначене вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 663765275 від 22.08.2016р. (а/с. 9).

Підставою виникнення права власності зазначено свідоцтво про право власності, серія та номер: 51420047, виданий 05.01.2016р., видавник: Южненське міське управління юстиції Одеської області.

Підставою внесення запису про право власності № 12452069 є рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 26903864 від 09.01.2015 р.

Надаючи належну правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд з'ясовує, чи використане повноваження, надане суб'єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.

Тому вирішуючи питання стосовно позовних вимог про зобов'язання Комінтернівської районної державної адміністрації скасувати державну реєстрацію (індексний номер: 26903864 від 09.12.2015 р.) прав на земельну ділянку (кадастровий номер: 5122783200:002:1224) загальною площею 0,0764 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, земельна ділянка 15, та внести відповідні відомості в державний реєстр прав власності на нерухоме майно, перш за все слід дослідити, з яких підстав здійснено таку реєстрацію.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; державний реєстр речових прав на нерухоме - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; порядок ведення Державного реєстру прав визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до ст.ст. 15, 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам, яка проводиться на підставі заяви власника, іншого право набувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи, разом із якою подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.

Згідно з п.2 ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація прав проводиться, зокрема, на підставі свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону.

Відповідно до ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Як вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, реєстрацію за ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) права власності на земельну ділянку площею 0,0764 га за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, земельна ділянка 15, здійснено на підставі свідоцтва про право власності №41420047, виданого 05.01.2016р. Южненським міським управлінням юстиції Одеської області (а/с. 9). Зазначене свідоцтво не визнано недійсним та не скасовано, зокрема, протилежного позивачем не доведено та не підтверджено належними доказами.

Суд вважає необґрунтованими посилання позивача як на підставу для задоволення позову на те, що укладений між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 договір купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки від 27.08.2010р. не визнано недійсним в судовому порядку, а в державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №211135 міститься запис про перехід права власності на вказану земельну ділянку до позивача, оскільки земельну ділянку (кадастровий номер: 5122783200:002:1224) загальною площею 0,0764 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, земельна ділянка 15 за ОСОБА_2 зареєстровано на підставі свідоцтва про право власності №41420047, виданого 05.01.2016р. Южненським міським управлінням юстиції Одеської області.

При цьому, суд вважає необхідним зазначити наступне.

Законом України «Про державну реєстрацію речових прав не нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передбачалось, що право власності на нерухоме майно (в т.ч. і земельні ділянки) посвідчує свідоцтво про право власності на нерухоме майно, головним завданням якого є підтвердження виникнення права власності при здійсненні державної реєстрації прав на нерухоме майно. У свою чергу Земельним кодексом України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125). Таким чином, у випадках проведення державної реєстрації права власності з виданням відповідного свідоцтва до 1 січня 2016 року саме відомості про видане свідоцтво вносилися до відомостей про підставу виникнення права власності.

Вирішуючи спір, суд зважає, що в силу вимог ч.2 ст.49 КАС України особи, які беруть участь у справі, зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов'язки, що з огляду на запроваджений ст.8 Конституції України принцип верховенства права та в кореспонденції з приписами ч.1 ст.71 КАС України означає абсолютний і безумовний обов'язок кожної особи, яка бере участь в адміністративній справі довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Одночасно суд зазначає, що Законом України від 26 листопада 2015 року N 834-VIII, що набув чинності з 01.01.2016року, до Закону N 1952-IV внесено зміни шляхом викладення його в новій редакції.

Так, ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" в редакції Закону України N 834-VIII врегульовано питання внесення записів до Державного реєстру прав, змін до них та їх скасування.

Згідно ч.1 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

У разі зміни ідентифікаційних даних суб'єкта права, відомостей про об'єкт нерухомого майна, у тому числі зміни його технічних характеристик, виявлення технічної помилки в записах Державного реєстру прав чи документах, виданих за допомогою програмних засобів ведення цього реєстру (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), за заявою власника чи іншого правонабувача, а також у випадку, передбаченому підпунктом "в" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, вносяться зміни до записів Державного реєстру прав.

У разі якщо помилка в реєстрі впливає на права третіх осіб, зміни до Державного реєстру прав вносяться на підставі відповідного рішення суду.

Подання та отримання документів за заявою про внесення змін до записів Державного реєстру прав здійснюються у порядку, передбаченому для державної реєстрації прав.

Частиною 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

У разі скасування судом документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав до 1 січня 2013 року, або скасування записів про державну реєстрацію прав, інформація про які відсутня в Державному реєстрі прав, запис про державну реєстрацію прав вноситься до Державного реєстру прав та скасовується.

За приписами ч.3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у разі скасування на підставі рішення суду рішення про внесення змін до запису Державного реєстру прав, про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна відповідний запис скасовується.

Частиною 4 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про відмову в державній реєстрації прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "б" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування відповідного рішення та відновлюється розгляд документів за відповідною заявою у сфері державної реєстрації прав.

Враховуючи наведене, приймаючи до уваги встановлені судом обставини в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про зобов'язання Лиманської районної державної адміністрації скасувати державну реєстрацію (індексний номер: 26903864 від 09.12.2015 р.) прав земельну ділянку (кадастровий номер: 5122783200:002:1224) загальною площею 0,0764 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Ліски, земельна ділянка 15, та внести відповідні відомості в державний реєстр прав власності на нерухоме майно, є передчасними та необґрунтованими.

Відповідно до ч.1 ст.11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Керуючись ст. ст. 6-8, 71, 86, 94, 122, 128, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 254 КАС України.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.

Суддя Потоцька Н.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2016
Оприлюднено30.12.2016
Номер документу63675599
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5355/16

Ухвала від 22.03.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 26.12.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 06.12.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 06.12.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 15.11.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 03.11.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 18.10.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні