ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра, 8, корпус 1
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
23 грудня 2016 року 15 год. 20 хв. № 826/16022/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Данилишина В.М. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, третя особа: ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування реєстраційних дій.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва (також далі - суд) надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1.) до відділу державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Печерського району управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві (далі - відповідач, відділ держреєстрації) , третя особа: ОСОБА_2 (далі - третя особа, ОСОБА_2) , про визнання протиправними та скасування реєстраційних дій відділу держреєстрації від 11 жовтня 2016 року відносно товариства з обмеженою відповідальністю "Богданна К".
В обґрунтування позову зазначено, що оскаржувана реєстраційна дія є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки вчинена відділом держреєстрації із порушенням вимог чинного законодавства.
Відповідною ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі, яку призначено до розгляду у судовому засіданні.
Поряд з цим, у відповідному судовому засіданні судом, відповідно до ч. 1 ст. 52 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) , допущено заміну первинного відповідача на належного - відділ з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - відповідач) .
Під час переходу до розгляду справи по суті представник позивача підтримала позов та просила задовольнити його повністю з підстав, зазначених у ньому, на обґрунтування якого надано відповідні докази, а представник третьої особи просив відмовити у його задоволенні повністю.
Представник відповідача у відповідне судове засідання не прибув, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи відповідач повідомлений належним чином. При цьому, до суду через канцелярію від представника відповідача надійшли письмові заперечення проти позову із заявленим клопотання про розгляд справи за його відсутності, а також відповідні докази на їх обґрунтування.
Враховуючи викладене та зважаючи на достатність наявних у матеріалах справи доказів для розгляду та вирішення справи по суті, у відповідному судовому засіданні судом, згідно з ч.ч. 4, 6 ст. 128 КАС України, прийнято рішення про подальший розгляд та вирішення справи у порядку письмового провадження.
Оцінивши у порядку письмового провадження належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) станом на 25 серпня 2016 року засновниками (учасниками) товариства з обмеженою відповідальністю "Богданна К" (далі - ТОВ "Богданна К") є ОСОБА_2 з розміром внеску до статутного фонду - 140000,00 грн., та ОСОБА_1 з розміром внеску до статутного фонду - 60000,00 грн.; розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу) - 200000,00 грн.
Поряд з цим, 11 жовтня 2016 року державним реєстратором відділу держреєстрації ОСОБА_3 внесено до Єдиного державного реєстру запис №13551050013006883, згідно з яким, здійснено державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ "Богданна К" - зміна статутного або складеного капіталу, зміна складу або інформації про засновників, а саме, змінено засновників (учасників) на ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4) з розміром внеску до статутного фонду - 140000,00 грн., а також змінено розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу) на 140000,00 грн.
Суд не погоджується з доводами представника ОСОБА_1 щодо наявності підстав для задоволення позову, виходячи з оцінки наявних у матеріалах справи доказів та аналізу наступних норм і обставин.
Так, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15 травня 2003 року №755-IV (далі - Закон №755-IV) .
Відповідно до п.п. 4, 5, 7 ч. 1 ст. 1, ч.ч. 1, 3 ст. 5, ч. 2 ст. 6, ч. 4 ст. 17, ч.ч. 1, 2 ст. 25 Закону №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом;
державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації, нотаріус;
Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Систему органів у сфері державної реєстрації становлять: 1) Міністерство юстиції України; 2) інші суб'єкти державної реєстрації.
До повноважень інших суб'єктів державної реєстрації належить:
1) забезпечення: прийому документів, поданих для державної реєстрації; державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій; ведення Єдиного державного реєстру та надання відомостей з нього; ведення реєстраційних справ;
2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;
3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених ст. 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.
Державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;
2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі або заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження";
3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до ст. 34 цього Закону.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.
У ході судового розгляду справи судом з'ясовано, що запис №13551050013006883 від 11 жовтня 2016 року до Єдиного державного реєстру внесено на підставі наступних документів:
- заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі від 11 жовтня 2016 року;
- протоколу №10/10/2016 загальних зборів учасників ТОВ "Богданна К" від 10 жовтня 2016 року (далі - протокол №10/10/2016) ;
- статуту ТОВ "Богданна К" (нова редакція), затверджена загальними зборами учасників ТОВ "Богданна К" згідно із протоколом №10/10/2016;
- договору купівлі-продажу частки у статутному капіталі ТОВ "Богданна К" від 10 жовтня 2016 року (далі - договір купівлі-продажу) ;
- довіреності від 08 жовтня 2016 року;
- квитанції про сплату адміністративного збору.
Із вище вказаних документів вбачається, що 10 жовтня 2016 року між ОСОБА_2, як продавцем, та ОСОБА_4, як покупцем, укладено договір купівлі-продажу, за умовами якого продавець зобов'язується передати у власність покупця частку у статутному капіталі ТОВ "Богданна К", а саме 70% статутного капіталу, що складає 140000,00 грн., а покупець зобов'язується прийняти та оплатити вказану частку у статутному капіталі.
Крім того, відповідно до протоколу №10/10/2016, загальними зборами учасників ТОВ "Богданна К", на яких був присутній лише один учасник - ОСОБА_2, вирішено:
1) змінити склад учасників у зв'язку із продажем ОСОБА_2 своєї частки у розмірі 140000,00 грн., що становить 70% статутного капіталу, на користь ОСОБА_4;
2) виключити ОСОБА_1 зі складу учасників ТОВ "Богданна К";
3) виплатити частку, що належить ОСОБА_1 у статутному капіталі ТОВ "Богданна К", по закінченню 2016 року;
4) зменшити статутний капітал на 60000,00 грн.;
5) затвердити новий розмір статутного капіталу у розмірі 140000,00 грн.;
6) частки у статутному капіталі ТОВ "Богданна К" розподілити наступним чином: ОСОБА_4 є власником частки у розмірі 140000,00 грн., що становить 100% статутного капіталу;
7) затвердити статут ТОВ "Богданна К" у новій редакції;
8) провести державну реєстрацію змін та нової редакції статуту ТОВ "Богданна К" з правом передоручення.
При цьому, суд звертає увагу, що згідно зі ст. 97, ч.ч. 1, 2 ст. 98, ч. 1 ст. 140, ч.ч. 1, 3, 5 ст. 144, ч.ч. 1, 2 ст. 147 Цивільного кодексу України, управління товариством здійснюють його органи.
Органами управління товариством є загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом.
Загальні збори учасників товариства мають право приймати рішення з усіх питань діяльності товариства, у тому числі і з тих, що передані загальними зборами до компетенції виконавчого органу.
Рішення загальних зборів приймаються простою більшістю від числа присутніх учасників, якщо інше не встановлено установчими документами або законом.
Рішення про внесення змін до статуту товариства, відчуження майна товариства на суму, що становить п'ятдесят і більше відсотків майна товариства, та про ліквідацію товариства приймаються більшістю не менш як у 3/4 голосів, якщо інше не встановлено законом.
Товариством з обмеженою відповідальністю є засноване одним або кількома особами товариство, статутний капітал якого поділений на частки, розмір яких встановлюється статутом.
Статутний капітал товариства з обмеженою відповідальністю складається із вкладів його учасників. Розмір статутного капіталу дорівнює сумі вартості таких вкладів.
Зміни до статуту, пов'язані із зміною розміру статутного капіталу та/або із зміною складу учасників, підлягають державній реєстрації в установленому законом порядку.
Зменшення статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю допускається після повідомлення в порядку, встановленому законом, усіх його кредиторів. У цьому разі кредитори мають право вимагати дострокового припинення або виконання відповідних зобов'язань товариства та відшкодування їм збитків.
Учасник товариства з обмеженою відповідальністю має право продати чи іншим чином відступити свою частку (її частину) у статутному капіталі одному або кільком учасникам цього товариства.
Відчуження учасником товариства з обмеженою відповідальністю своєї частки (її частини) третім особам допускається, якщо інше не встановлено статутом товариства.
Учасники товариства користуються переважним правом купівлі частки (її частини) учасника пропорційно до розмірів своїх часток, якщо статутом товариства чи домовленістю між учасниками не встановлений інший порядок здійснення цього права. Купівля здійснюється за ціною та на інших умовах, на яких частка (її частина) пропонувалася для продажу третім особам. Якщо учасники товариства не скористаються своїм переважним правом протягом місяця з дня повідомлення про намір учасника продати частку (її частину) або протягом іншого строку, встановленого статутом товариства чи домовленістю між його учасниками, частка (її частина) учасника може бути відчужена третій особі.
Однак, як стверджувала ОСОБА_1, що не заперечувалось іншими особами, які беруть участь у справі, оскаржувану реєстраційну дію проведено без її відома, у зв'язку з чим суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 була позбавлена можливості скористатися своїм переважним правом купівлі частки ОСОБА_2, проданої третій особі (ОСОБА_4.) за договором купівлі-продажу.
Крім того, відповідно до протоколу №10/10/2016, ОСОБА_1 виключено зі складу учасників ТОВ "Богданна К" на підставі п. 9.6 статуту товариства, у зв'язку із системним невиконанням покладених на неї обов'язків, як на учасника товариства.
Поряд з цим, у наданих відділом держреєстрації матеріалах реєстраційної справи ТОВ "Богданна К" відсутні належні докази існування правових підстав для виключення ОСОБА_1 зі складу учасників ТОВ "Богданна К", зокрема, доказів існування закріпленої в п. 9.6 статуту ТОВ "Богданна К" підстави для виключення зі складу учасників товариства, а також доказів системного невиконання ОСОБА_1 покладених на неї обов'язків, як на учасника товариства.
Також, суд звертає увагу на те, що в матеріалах реєстраційної справи ТОВ "Богданна К" відсутні належні докази повідомлення усіх кредиторів ТОВ "Богданна К" про зменшення його статутного капіталу.
Враховуючи вище викладене у сукупності, а також зважаючи на те, що, згідно з п. 5 ч. 1 ст. 28 Закону №755-IV, підставою для відмови у державній реєстрації є суперечність документів вимогам Конституції та законів України, суд приходить до висновку про протиправність та необхідність скасування реєстраційної дії державного реєстратора відділу держреєстрації ОСОБА_3 щодо державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ "Богданна К" - зміна статутного або складеного капіталу, зміна складу або інформації про засновників, про що до Єдиного державного реєстру внесено запис від 11 жовтня 2016 року №13551050013006883.
Відповідно до ч. 1 ст. 11, ч. 1 ст. 69, ч.ч. 1, 2, 6 ст. 71 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з'ясованих судом обставин вбачається, що позов ОСОБА_1 до відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, третя особа: ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування реєстраційних дій є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю.
Згідно з ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 69-71, 86, 94, 128, 158-163, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати реєстраційну дію державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації ОСОБА_3 щодо державної реєстрації змін до установчих документів товариства з обмеженою відповідальністю "Богданна К" (код ЄДРПОУ 37669912) - зміна статутного або складеного капіталу, зміна складу або інформації про засновників, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис від 11 жовтня 2016 року №13551050013006883.
3. Присудити на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) здійснений нею судовий збір у розмірі 551,20 грн. (п'ятсот п'ятдесят одна гривня двадцять копійок) за рахунок бюджетних асигнувань відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації.
Копії постанови направити сторонам та третій особі (вручити їх уповноваженим представникам) у порядку та строки, встановлені ст. 167 КАС України.
Відповідно до ст.ст. 185, 186 КАС України, постанова може бути оскаржена шляхом подання до Київського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги протягом десяти днів із дня отримання копії постанови . Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Київського апеляційного адміністративного суду.
Згідно зі ст. 254 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя В.М. Данилишин
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2016 |
Оприлюднено | 29.12.2016 |
Номер документу | 63676193 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Данилишин В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні