Рішення
від 12.12.2016 по справі 911/3414/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 235-95-51

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" грудня 2016 р. Справа № 911/3414/16

За позовом Державної екологічної інспекції у Київській області, м. Київ

До Комунального підприємства Григорівської сільської ради В«Наш ДімВ» , Київська обл., с. Григорівка

про стягнення 90 753 грн. 60 коп.

Суддя - Мальована Л.Я.

Представники сторін:

позивача - ОСОБА_1 (дов. № 3 від 29.06.2016 р.);

відповідача - ОСОБА_2 (директор);

Обставини справи:

Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 90 753 грн. 60 коп. шкоди заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив задовольнити їх в повному обсязі.

Представник відповідача письмовий відзив на позов не надав, усно проти позову заперечив, посилаючись на те, що КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» лише обслуговує обладнання, але не здійснює забору води та не скидає стічні води, проте доказів оскарження спірного протоколу та акту суду не надав, в зв'язку з чим подані заперечення судом відхиляються.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

Відповідно до повноважень, наданих ст. 20-2 Закону України «Про охоронну навколишнього середовища» та Плану заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природного законодавства Державної екологічної інспекції у Київській області на І квартал 2016, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 21.12.2015 № 141, передбачено перевірку суб'єкта господарювання комунального підприємства Григорівської сільської ради «Наш Дім», в період з 17.03.2016 по 29.03.2016.

Повідомлення про проведення перевірки № 02-31/456 від 16.02.2016 було направлено суб'єкту господарювання та отримано останнім, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією відповідного рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

17.03.2016 Державною екологічною інспекцією у Київській області видано наказ № 106 «Про проведення планової перевірки».

На виконання зазначеного плану, відповідно до Наказу Державної екологічної інспекції у Київській області та направлення державним інспектором з охорони навколишнього середовища у Київській області було проведено планову перевірку комунального підприємства Григорівської сільської ради «Наш Дім» дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Григорівка, вул. Героїв Майдану.

За результатами зазначеної перевірки позивачем складений Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 29.03.16 (далі-Акт), не оскаржений та не скасований в судовому порядку, яким встановлено, що відповідач здійснює діяльність на підставі виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АБ № 216013 від 02.10.2012 та здійснює діяльність комплексного обслуговування об'єктів; забір, очищення та постачання води; збирання безпечних відходів; будівництва трубопроводів; інші будівельно-монтажні роботи.

Рішенням від 27.09.2006 № 564-19 Григорівської сільської ради створено КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» по обслуговуванню житлового фонду с. Григорівка. Рішенням від 24.01.2013 № 564-19 Григорівською сільською радою передано на баланс КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» свердловину, мережу питної води та каналізаційну мережу.

В акті перевірки в розділі: «Порушення вимог законодавства, виявлені під час заходу державного нагляду (контролю)» у детальному описі виявлених порушень, а саме в пункті 2, зазначено: відсутній дозвіл на спеціальне водокористування, що є порушенням ст.ст. 44, 48 Водного кодексу України.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України - водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Згідно з частиною 1 та 2 статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Після проведення перевірки та складання Акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами КП Григорівської сільської ради «Наш Дім», особа яка була присутня під час проведення перевірки, а саме директор КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» ОСОБА_3 від підпису Акту та отримання копії Акту відмовився, про що в Акті зроблено відповідний запис. Після чого Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» рекомендованим листом з повідомлення направлено на поштову адресу КП Григорівської сільської ради «Наш Дім».

Під час проведення перевірки, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Київської області ОСОБА_4 директора КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» ОСОБА_5, 02.10.1980р.н. притягнуто до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, передбачене ст. 48 (Порушення права державної власності на води) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

За результатами здійснення перевірки дотримання КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» вимог природоохоронного законодавства державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Київської області ОСОБА_6 здійснено розрахунок шкоди завданої державі самовільним використанням води із підземних джерел КП Григорівської сільської ради «Наш Дім»без спеціального дозволу на спеціальне водокористування у період з 29.03.2013 по 29.03.2016. Розрахунок збитків заподіяних державі здійснено відповідно до розділу ІХ«Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів», затвердженої наказом Мінприроди від 20.07.2009 №389, зареєстровано в Мінюсті України 14.08.2009 за № 767/16783 (із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства екології та природних ресурсів № 220 від 30.06.2011).

Збитки за самовільне водних ресурсів визначаються за формулою «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів» (затвердженої наказом Мінприроди від 20.07.2009 №389):

Відповідно до довідки від 29.03.2016 вих. № 16 виданої директором КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» - КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» за період з 29.03.2013 по 29.03.2016 без дозволу на спеціальне водокористування використано 43800 м підземних вод.

04.04.2016 року Державна екологічна інспекція у Київській області звернулася до КП Григорівської сільської ради «Наш Дім» з Претензією № 38 про відшкодування збитків у сумі 90753 (дев'яносто тисяч сімсот п'ятдесят три гривні ) 60 копійок заподіяних державі внаслідок самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), яка була залишена без відповіді та задоволення, запере речень щодо розрахунку шкоди не надано.

Отже, акт перевірки слід розцінювати як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення відповідачем порушення природоохоронного законодавства.

Вказаний акт перевірки на час вирішення спору є чинним, зазначені в акті відомості відповідачем за допомогою належних і допустимих доказів не спростовані, в тому числі відповідачем не подано суду контррозрахунку заявлених до стягнення позовних вимог (розрахованої шкоди) або доказів наявності заперечень щодо здійсненого позивачем розрахунку.

Окрім цього, доказів оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення матеріали справи також не містять.

Будь-які заперечення щодо змісту протоколу, постанови та акту перевірки під час їх складання та подальшого застосування наслідків виявленого правопорушення з боку відповідача відсутні.

Згідно статті 1166 Цивільного кодексу України визначено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею 42 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено зокрема, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюються за рахунок

Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.

Відповідно до статті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч. 2 ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).

Державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч. 4 ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).

Кошти місцевих, республіканського Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватись тільки для цільового фінансування природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, в тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я населення (ч. 6 ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).

В п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України встановлено, що 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Главою ІУ Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.01.2013 № 43, передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України є джерелами формування спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень, крім власних надходжень бюджетних установ, зараховуються на відповідні рахунки, відкриті в Казначействі України та Головних управліннях Казначейства відповідно до законодавства на ім'я органу Казначейства в розрізі територій та кодів бюджетної класифікації (п. 4.1.). Для щоденного акумулювання коштів спеціального фонду державного бюджету в Головних управліннях Казначейства відкриваються аналітичні рахунки окремо за кожним видом надходжень (4.2.).

Таким чином кошти у вигляді відшкодованої шкоди зараховуються на аналітичний рахунок, відкритий для відповідної території, після чого розподіляються між відповідними спеціальними фондами відповідних бюджетів.

Статтею 170 Цивільного кодексу України визначено, держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Частиною 1 статті 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки. Статтею 142 Конституції України встановлено, що природні ресурси, які перебувають у власності територіальних громад, є складовою частиною матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування. Статтею 145 Конституції України передбачений судовий захист прав місцевого самоврядування.

Згідно п. «й» ч. І ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить - вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 04.04.2012 у справі № 35/5005/13150/2011.

Враховуючи наведене вище, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати, відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, при повному задоволенні позову покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Комунального підприємства Григорівської сільської ради «Наш Дім» (код ЄДРПОУ: 34710559, місцезнаходження: 08750, Київська область, Обухівський район, село Григорівка, вулиця Героїв Майдану, будинок 2) на користь держави 90 753 (дев'яносто тисяч сімсот п'ятдесят три) грн. 60 коп., грошові кошти перерахувати на спеціальний розподільчий рахунок Григорівської сільської ради 24062100 ГУ ДКУ у Київській області, МФО 821018, код СДРПОУ 37851055, рахунок отримувача - 33113331700456 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в наслідок господарської та іншої діяльності»; кошти розподілити між спеціальним фондом Державного бюджету України та спеціальними фондами місцевих бюджетів: на користь спеціального фонду Державного бюджету - 30 відсотків від суми збитків, що становить 27 226 (двадцять сім тисяч двісті двадцять шість) грн. 08 коп., на користь спеціального фонду бюджету Григорівської сільської ради Обухівського району Київської області - 50 відсотків від суми збитків, що становить 45 376 (сорок п'ять тисяч триста сімдесят шість) грн. 80 коп., на користь спеціального фонду бюджету Київської області - 20 відсотків від суми збитків, що становить 18 150 (вісімнадцять тисяч сто п'ятдесят) грн. 72 коп.

Стягнути з комунального підприємства Григорівської сільської ради «Наш Дім» (08750, Київська область, Обухівський район, с. Григорівка, вул. Героїв Майдану, 2, код 34710559) на користь Державної екологічної інспекції у Київській області (03040, м. Київ, вул. Васильківська, 3, код 38039191) 1 378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя Л.Я. Мальована

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення12.12.2016
Оприлюднено30.12.2016
Номер документу63714362
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/3414/16

Рішення від 12.12.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 24.10.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні