Постанова
від 06.10.2016 по справі 804/3735/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2016 р. Справа № 804/3735/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Турової О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпро адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області до Комунального закладу освіти "Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342" Дніпропетровської міської ради про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ :

Головне управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального закладу освіти "Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342" Дніпропетровської міської ради, в якому просило застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) до Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 342» Дніпропетровської міської ради ЄДРПОУ 34059586, розташованого за адресою 49040, м. Дніпропетровськ, вул.. Тополина, 39, у вигляді:

- зупинення надання послуг з організації навчально-виховного процесу в групових осередках №1, №6, Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 342 Дніпропетровської міської ради, до усунення порушення вимог санітарного законодавства, проведення дезінфекції приміщень груп, кухонного та столового інвентарю;

- зупинення надання послуг з організації дитячого харчування в приміщеннях харчоблоку Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342» Дніпропетровської міської ради, до усунення порушення вимог санітарного законодавства, проведення дезінфекції приміщень харчоблоку, кухонного та столового інвентарю;

- заборони надання послуг з організації дитячого харчування Комунальним закладом освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342 Дніпропетровської міської ради із застосуванням емальованого посуду з пошкодженою емаллю.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що з 01.06.2015р. по 03.06.2016р. було проведено позаплановий захід (обстеження) відповідача, за результатами якого складено акт санітарно-епідеміологічного обстеження об'єкта від 03.06.2016р., в якому зафіксовано порушення санітарного законодавства. З огляду на виявлені порушення санітарного законодавства та бездіяльність відповідача щодо усунення цих порушень, які, зокрема, несуть загрозу життєдіяльності дітей та спричинили наслідки погіршення здоров'я, позивач вимушений звернутися до суду.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, надав суду клопотання, в якому просив здійснити розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Відповідач також був належним чином повідомлений про час, дату та місце розгляду справи, проте у судове засідання не з'явився, про причину неявки суд не повідомив, заперечення на позовну заяву та заяву про відкладення розгляду справи не надав.

Зважаючи на приписи ч.4 ст. 122 та ч.6 ст. 128 КАС України, суд розглянув дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі доказами, оскільки не вбачає потреби заслуховувати свідків та експертів.

Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що з 01.06.2016р. по 03.06.2016р. Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області було проведено позаплановий захід (обстеження) в Комунальному закладі освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 342» Дніпропетровської міської ради», розташованому за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Тополина, 39.

Підставою для проведення позапланового заходу стало повідомлення комунального закладу «Дніпропетровська дитяча клінічна лікарня № 6» Дніпропетровської обласної ради» від 01.06.2016и№ 5/550-1 про погіршення стану здоров'я дітей, які відвідують дошкільний заклад відповідача, а саме бригадою швидкої медичної допомоги в лікарню були доставлені ОСОБА_1 24.02.2011р., ОСОБА_2 30.03.2011р., ОСОБА_3 02.08.2011, ОСОБА_4 21.10.2011р., ОСОБА_5 28.02.2011р. зі скаргами на блювоту, підвищення температури тіла, слабкість, в'ялість.

За результатами проведеного заходу контролю було складено акт санітарно-епідеміологічного обстеження від 03.06.2016р., в якому зафіксовано наступне:

- захворілі діти не були залишені в ізоляторі та до приходу батьків знаходилися у групах, у зв'язку з чим не були ізольовані від здорових дітей, що є порушенням п.5 р.11 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого МОЗ України від 24.03.2016 №234 (ОСОБА_6 регламент для дошкільних навчальних закладів);

- 02.06.2016р. до закладу відповідача без медичної довідки була прийнята дитина ОСОБА_7 (ясельна група 1), у якої напередодні 31.05.2016р. були ознаки захворювання, що є порушенням п.2 р.12 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- не представлені особисті медичні книжки (форма первинної облікової документації № 1-ОМК) на 10 працівників (ОСОБА_8, ОСОБА_9А,, ОСОБА_10, ОСОБА_11, Ст рекачеваа С.А., ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16Н.), що є порушенням п.2 р.10 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- медичною сестрою не ведеться розгорнутий лист проходження персоналом обов'язкових медичних оглядів, що є порушенням п.2 р.10 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- ізолятор використовується не за призначенням, у туалетній кімнату ізолятора проводиться зберігання та приготування деззасобів, встановлена емність для дезрозчинів;

- умови для миття рук медичного персоналу не створені: відсутні стаціонарні дозатори з антисептичним засобом, рідким милом, кремом для догляду за шкірою рук, кран з ліктьовим краном, паперові серветки одноразового використання для просушування рук, що є порушенням наказу МОЗ України від 21.09.2010 № 798 «Проо затвердження методичних рекомендацій «Хірургічна та гігієнічна обробка рук медичного персоналу»;

- запас дезінфекційних засобів в закладі не достатній - у наявності 300 гр. засобу «Дезактин». Дезінфекційний режим в закладі не дотримується, «Дезактин» отримано в травні 2015 року у кількості 1000 гр, залищок - 300 гр., таким чином за рік використано всього 700 гр. засобу, що є порушенням п.п. 16, 17, 19 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- кількість термометрів у наявності 5 шт., при нормі не менше 25, що є порушенням р. 11 п. 1 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів, Переліку оснащення медичного кабінету ДНЗ, затвердженого наказом МОЗ України від 30.08.2005 № 432/496;

- з 30.05.2016р. по 31.05.2016р. працював один кухар, при тому, що на харчоблоці за штатним розписом - 3 працівника. При цьому при опитуванні встановлено, що кухар не володіє правилами та технологією приготування страв, не знає вимог до температури та часу повторної термічної обробки страв у духовій шафі, таким чином технологія приготування страв не дотримується;

- журнал бракеражу готової продукції, журнал бракеражу сирої продукції, журнал огляду працівників харчоблоку на гнійничкові ураження не пронумеровані, не прошнуровані, не завірені підписом керівника та печаткою відповідача, що є порушенням п.1.23 р.1 Інструкції з організації харчування дітей;

- журнал здоров'я працівників харчоблоку ведеться фіктивно, записи фіксуються наперед. Кухар та працівники особисто не розписуються у журналі здоров'я працівників харчоблоку про відсутність дисфункції кишечника та гострих респіраторних інфекцій, що є порушенням п.1.39 р.1 Інструкції з організації харчування дітей;

- примірне перспективне двотижневе меню погоджене в 2013 році, на зимово-весняний, літньо-осінній період 2016 року не погоджено з санітарно-епідеміологічною службою, що є порушенням п.1.12 р.1 Інструкції з організації харчування дітей;

- меню потребує корегування у зв'язку з недостатнім оснащенням технологічним обладнанням - в меню входить картопляне пюре при відсутності необхідного технологічного обладнання - протиральної машини, що э порушенням п. 1.12 Інструкції з організації харчування дітей;

- на харчоблоці відсутні препарати для дезінфекції (антисептики) рук персоналу, що є порушенням п. 1 р. 10 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- на харчоблоці не працює кран на рукомийнику для миття рук персоналу, у зв'язку з чим відсутні умови для дотримання вимог до особистої гігієни персоналу харчоблоку, що є порушенням п. 1. р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- на харчоблоці протягом 2-м місяців не використовується установка доочистки питної води (відсутні кошти на її обслуговування);

- відсутній облаштований майданчик для контейнерів, що є порушенням п. п. 2.7 2.8 Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць затверджених наказом МОЗ України від 17.03.2011р. № 145;

- прибирання у групових осередках проводиться неякісно, у шафах в ігровій ясельної групи 2 виявлено пил що є порушенням п.п. 14 17 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- зберігання притирального інвентарю в усіх групових осередках не упорядковано, що є порушенням п. 19 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- спеціальний одяг персоналу зберігається з особистими речами, що є порушенням п. 10 р. 1 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- в спальних кімнатах групових осередків порушені вимоги до розстановки меблів, не дотримується відстань до опалювальних приладів та між ліжками, відсутні шафи для зберігання запасу чистої білизни, що є порушенням п.п. 7, 8 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- не на всіх ліжках промаркована постільна білизна, на деяких матрацах (ясельна група № 2) відсутні чохли та матраци, що є порушенням п. 9 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- згідно розташування виробничих приміщень пересікаються потоки сирої і готової продукції, що є порушенням п. 5.1. Інструкції з організації харчування дітей;

- на час обстеження не здійснено контроль за температурою в холодильниках - відсутні відмітки;

- використовується пошкоджений емальований посуд для зберігання продуктів та для доставки готових страв у групи, що є порушенням п. 1.26 Інструкції з організації харчування дітей;

- наявний кухонний інвентар на харчоблоці без маркування (ножі та лопатки) та з ознаками іржі, побутові сковорідки та противні - вкриті нагаром, іржею, картоплечистка в неробочому стані, що є порушенням п. 5.2. Інструкції з організації харчування дітей;

- не проведено очищення вентиляційної решітки примусової вентиляції, що є порушенням п.п. 14, 16 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- оздоблення виробничих приміщень відповідає їх функціональному призначенню, крім м'ясо-рибного та варочного цеху, де виявлено пошкодження гігієнічного покриття стін цеху;

- на харчоблоці овочевий цех використовується не за призначенням, а саме: мийні ванни взагалі не використовуються, столи для сирих та варених овочів відсутні, на полу зберігаються овочі (картопля, капуста, цибуля, морква) без підготувальників та маркувальних ярликів, що є порушенням п.п. 4.10, 5.2 Інструкції з організації харчування дітей. У мийній ванні для овочів сирих зберігаються у мішку сухофрукти без маркувального ярлику, крім того у даному приміщенні зберігається інвентар для прибирання приміщень харчоблоку, що є порушенням п. 1 р. 10 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- санітарно-гігієнічний режим на харчоблоці на час обстеження не дотримується. На харчоблоці наявний графік генерального прибирання, який порушується працівниками харчоблоку, що є порушенням п. 17 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів;

- не в повному обсязі надана інформація про санітарні паспорти автомобілів та їх деробробку (дозвіл та дезобробка на різний автотранспорт), що є порушенням п. 4.3. Інструкції з організації харчування дітей;

- не на всі наявні харчові продукти надані документи, що підтверджують походження, безпечність та якість, що є порушенням п.п. 4.4. Інструкції з організації харчування дітей. До дитячого закладу прийнято 25 банок томатної пасти «Гурман», без будь-яких супровідних документів. В холодильнику для молочних продуктів виявлено сир твердий без маркувального ярлика та стікеру;

- до закладу приймаються такі продукти харчування як какао, крупи, мука, макаронні вироби тощо у поліетиленових пакетах та мішках без маркування та супровідної документації, що є порушенням п.п. 4.4. Інструкції з організації харчування дітей;

- у шафі для зберігання хліба, виявлено сумісне зберігання білого і ржаного хліба та наявність пилу на полицях, що є порушенням п. 4. 18 Інструкції з організації харчування дітей;

- товарне сусідство при зберіганні харчових продуктів порушено. Виявлено зберігання продуктів у шафі для особистих речей персоналу, а саме: станом на 16.00 01.06.2016 в шафі виявлено зберігання у несприятливих умовах яєць сирих, масла вершкового, крупи вівсяної, сиру кисломолочного, відкритої банки з консервованими огірками, чищеної моркви та цибулі, різного кухонного посуду. Також в даній шафі зберігаються особисті речі та спецодяг персоналу, швабра для миття полу приміщень, що є порушенням п. 4.21 Інструкції з організації харчування дітей;

- добові проби відібрані 02.06.2016р. не вчасно, що є порушенням п. 1.22. Інструкції з організації харчування дітей. На добових пробах відсутня інформація щодо дати та часу відбору даних проб;

- у закладі наявні технологічні картки на страви не затверджені керівником, що є порушенням п. 1.20 Інструкції з організації харчування дітей;

- наявний кухонний інвентар без маркування (ополоники), що є порушенням п. 5.2. Інструкції з організації харчування дітей;

- на харчоблоці виявлено наявність комах (мух, комарів), на харчоблоці пошкоджена москітна сітка, що є порушенням п. 5.16 Інструкції з організації харчування дітей.

У зв'язку із виявленими порушеннями, 08.06.2016 на посадових осіб відповідача було складено протоколи про порушення санітарного законодавства.

Крім того, посадовими особами Державної установи «Дніпропетровський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» на виконання своїх повноважень було проведено лабораторно-інструментальні дослідження в закладі відповідача. За результатами досліджень було виявлено небезпечні мікроорганізми, а саме:

- змиви зі столу для готової продукції виділено E.coli (кишкова паличка);

- змиви з ножа «Готова продукція» виділено E.coli (кишкова паличка);

- змиви з с спецодягу кухаря виділено E.coli (кишкова паличка);

- змиви з рук кухаря виділено E.coli (кишкова паличка);

- змиви з спецодягу вихователя групи № 1 виділено E.coli (кишкова паличка);

- змиви з рук помічника вихователя групи № 1 виділено E.coli (кишкова паличка);

- змиви з друшляка на харчоблоці виділено KL. Pneumonia (збудник кишкових інфекцій);

- змиви з чайника для питного режиму в групі № 1 виділено KL. Pneumonia (збудник кишкових інфекцій);

- змиви з розносу для чистих чашок групи № 6 виділено ST.Aureus (золотистий стофілакок);

- змиви з дитячого столу групи № 6 виділено ST.Aureus (золотистий стофілакок);

- змиви з поли ці холодильнику для добових проб виділено KL. Pneumonia (збудник кишкових інфекцій);

- змиви з рушника кухаря на харчоблоці виділено ST.Aureus (золотистий стофілакок).

Також, посадовими особами Державної установи «Дніпропетровський обласний лабораторний центр «Держсанепідслужби України» на виконання своїх повноважень було проведено дослідження біомас посадових осіб відповідача. За результатами проведених досліджень встановлено:

- кухар - виявлено золотистий стофілакок;

- комірник - виявлено золотистий стофілакок;

- вихователь групи № 6 - виявлено золотистий стофілакок;

- вихователь групи № 1 - виявлено золотистий стофілакок;

- медична сестра - виявлено антиген Аденовірусу;

- вихователь групи № 1 - виявлено антиген Аденовірусу.

Суд погоджується з доводами позивача відносно того, що наявність означених порушень санітарного законодавства несуть загрозу середовищу життєдіяльності дітей та можуть спричинювати наслідки погіршення їх здоров`я.

Так, бездіяльність відповідача щодо не переміщення дітей до ізолятора, у яких було виявлено симптоми розладу здоров'я ставить під загрозу здоров'я інших дітей в організованому колективі.

Згідно ст.15 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб» працівники дитячих закладів зобов'язані вести постійне спостереження за станом здоров'я дітей, а в разі виявлення хворого на інфекційну хворобу - вжити заходів для його ізоляції від здорових дітей та негайно повідомити про цей випадок відповідний заклад охорони здоров'я.

Відповідно п. 5 розділу 11 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів щоденні медичні огляди дітей повинні здійснюватися медичним персоналом дошкільного навчального закладу. У разі виявлення ознак інфекційної хвороби дитину ізолюють від здорових дітей. За показами дитині надають невідкладну медичну допомогу. Залежно від стану дитину залишають у ізоляторі до приходу батьків або викликають швидку/невідкладну медичну допомогу для медичного огляду дитини та можливої госпіталізації. До закладу охорони здоров'я, за яким закріплений дошкільний навчальний заклад, негайно направляється екстрене повідомлення про інфекційне захворювання, харчове отруєння, незвичайну реакцію на щеплення тощо.

Крім того, однією з підстав не проведення ізоляції дітей стало використання не за призначенням ізолятора, а саме ізолятор використовується як приміщення для зберігання та розведення дезінфекційних засобів.

Як вбачається з матеріалів обстеження, в ході проведення заходу лікарем відповідача було надано письмову інформацію про виявлення станом на 01.06.2016 у 17 дітей симптоми (блювота, слабкість, в'ялість тощо).

Бездіяльність відповідача щодо відсутності контролю наявності проходження працівниками закладу обов'язкових медичних оглядів та допуск до роботи без проходження обов'язкового медичного огляду, поставило під загрозу здоров'я дітей.

Визначення механізмів проведення обов'язкових попередніх та періодичних профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб та видачі їм особистих медичних книжок встановлено Правилами проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, затверджене наказом МОЗ України 23.07.2002 № 280 (далі Правила проходження медичних оглядів).

Відповідно до п. 2 Правил проходження медичних профілактичних медичних оглядів є запобігання розповсюдженню інфекційних та небезпечних захворювань, динамічне спостереження за станом здоров'я працюючого нас зелення.

Згідно ст. 26 ЗУ «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» працівники, які без поважних причин не пройшли у встановлений термін обов'язків медичний огляд у повному обсязі, від роботи відстороняються і можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності.

Як вбачається з матеріалів обстеження, за результатами проведених лабораторних досліджень у працівників ОСОБА_11, ОСОБА_13, ОСОБА_17, які не пройшли медичний огляд, виявлено ST.Aureus - золотистий стофілакок.

Відповідачем не створено умови для дотримання особистої гігієни медичним працівником. Так в порушення Методичних рекомендацій «Хірургічна та гігієнічна обробка рук медичного персоналу», затверджені наказом МОЗ України від 21.09.2010 № 798, заклад не забезпечений необхідними матеріалами для дотримання гігієни медичними працівниками, що в свою чергу не дає можливості проводити дії щодо якісного миття рук медичного персоналу, та як наслідок порушує епідемічний режим, що призвело до поширення небезпечних бактерій в закладі відповідача.

Відповідач не забезпечив заклад дезінфікуючими засобами в повному обсязі. Як вбачається з матеріалів обстеження відповідач в травні 2015 року отримав 1000 мл дезінфекційного засобу «Дезактин». На момент обстеження в закладі було в наявності 300 мл. Засобу «Дезактин». Відповідно до п.п. 16, 17, 19 р. 7 ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів встановлені вимоги щодо кратності проведення прибирання в використанням дезінфікуючих засобів. З усних пояснень посадових осіб відповідача встановлено, що в ході проведення прибирання не дотримуються кратність прибирання та неодноразово дезінфекційні засоби не використовуються з причин економії коштів.

При цьому, позивач в адміністративному позові зазначав, що не дотримання вимог законодавства щодо проведення прибирання без додавання дезінфекційних засобів призвело до розповсюдження небезпечних мікроорганізмів, що підтверджується результатами лабораторних досліджень, відповідно до яких на обладнаннях в групових осередках та на харчоблоці виявлені небезпечні мікроорганізми, які створюють загрозу здоров'ю дітей.

Відповідачем не забезпечено постійний належний огляд працівників на наявність гнійничкових уражень, та не організовано контроль готових страв. Як вбачається з матеріалів перевірки, відповідачем ведуться журнали з порушенням вимог п.п. 1.23, 1.24 розділу 1 Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом МОН та МОЗ України від 17.04.2006 № 298/227 (далі Інструкція з організації харчування дітей), відповідно до яких результати зняття проби вносяться до Журналу бракеражу готової продукції (додаток 8) особою, яка знімала пробу, під особистий підпис. Видача їжі дозволяється тільки після підпису у наведеному журналі щодо можливості реалізації кожної страви окремо. Журнал бракеражу готової продукції повинен бути пронумерований, прошнурований, завірений підписом керівника і печаткою закладу. Щодня необхідно залишати добові проби кожної страви раціону. Добова проба страв є показником якості роботи кухарів закладу. Тому її відбирає кухар з казана у присутності медпрацівника або при відсутності медпрацівника - особи, відповідальної за організацію харчування дітей (визначеною наказом), в чистий посуд з кришкою (попередньо помиті та перекіп`ячені) до видачі їжі дітям. Проби відбирають в об'ємі порцій для дітей молодшої вікової групи (від 1 до 3 років), зберігають на харчоблоці у холодильнику при температурі +4 - +8 град. С із зазначенням дати та часу відбирання. Проби страв кожного прийому їжі зберігаються протягом доби до закінчення аналогічного прийому їжі наступного дня, наприклад сніданок до закінчення сніданку наступного дня, обід до закінчення обіду наступного дня тощо.

Ведення журналу з порушенням вимог законодавства та порушення відбору та зберігання добових проб, дає підстави вважати про не дотримання суворого контролю за організацією дитячого харчування в закладі. Зазначене підтверджується встановленням в ході перевірки порушення щодо своєчасного відбирання проб готової продукції та відсутності відповідного маркування на добових пробах.

Також, відповідачем не організовано контроль щодо запобігання розповсюдження небезпечних бактерій. В ході проведення заходу встановлено не коректні записи в журналі контролю гнійничкових уражень про проходження оглядів працівників харчоблоку. Так, в журналі огляду гнійничкових уражень зафіксовано проходження медичного огляду працівником, який на час огляду знаходився у відпустці. Про те в журналі в день відпустки стоїть особистий підпис працівника, що свідчить про заповнення журналу на перед, та проведення медичного огляду працівника в час відпустки, що доводить про відсутність буд якого огляду працівників харчоблоку на наявність гнійничкових вражень. Не проведення щоденних медичних оглядів працівників харчоблоку призвело до допуску на роботу особи, яка була носієм небезпечних мікроорганізмів в результаті чого бактерії розповсюдились по закладу відповідача.

Відповідачем не забезпечено наявність дезінфікуючих засобів в приміщеннях харчоблоку, справність рукомийника для миття рук персоналу харчоблоку, що с свою чергу призвело до порушення епідемічного режиму в частині не дотримання працівниками харчоблоку особистої гігієни щодо миття та обробки рук дезінфікуючими засобами після відвідування туалету, що в свою чергу спричинило виникнення небезпечних інфекцій та розповсюдження їх по закладу відповідача. Відповідно до п. 1 розділу Х ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів, встановлено, що після відвідування туалету персонал повинен обов'язково мити руки, а працівники харчоблоку після миття рук повинні проводити їх дезінфекцію препаратами, дозволеними до використання. Не дотримання відповідачем вимог протиепідемічного режиму ставить під загрозу здоров`я дітей.

Також, відповідачем не забезпечено зберігання притирального інвентарю в групових осередках закладу, що призводить до необмеженого доступу дітей до миючих засобів та інвентарю який використовується для миття підлоги, туалету. Відповідно п. 19 розділу VII ОСОБА_6 регламенту для дошкільних начальних закладів, інвентар для миття підлоги у приміщеннях групових осередків і туалетів необхідно маркувати та зберігати окремо з унеможливленням доступу до них дітей. По закінченні прибирання інвентар необхідно промити гарячою водою з мийними засобами.

Не дотримання обмеженого доступу до притирального інвентарю призводить до виникненню ризику поширення епідемічного режиму в закладі відповідача.

Відповідачем в порушення п. 1 розділу Х ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів порушується умови зберігання одягу для персоналу з особистими речами, що несе загрозу епідемічного режиму щодо розповсюдження небезпечних інфекцій по закладу Відповідача, та як наслідок ставить під загрозу здоров`я дітей. Вимогами законодавства встановлені умови зберігання санітарного одягу окремо так само, як інвентар для прибирання (відра, швабри, серветки). Слід зазначити, що законодавством забороняється у санітарному одязі: виконувати роботу з прибирання приміщень; заходити та перебувати в туалеті; виходити на вулицю; знаходитись у цьому одязі в інших приміщеннях, поза місцем харчування дітей. Перед відвідуванням туалету санітарний одяг необхідно залишати на вішалці поруч із дверима туалету. Після відвідування туалету персонал повинен обов'язково мити руки, а працівники харчоблоку після миття рук повинні проводити їх дезінфекцію препаратами, дозволеними до використання.

Крім того, відповідачем не забезпечено маркування постільної білизни дітей та встановлено відсутність чохлів для матраців, що не відповідає вимогам п. 9 розділу VII ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів відповідно до якого, кожне спальне місце забезпечується, необхідними постільними речами, зокрема матрацом, подушкою, двома ковдрами (для холодного та теплого періоду року), трьома комплектами постільної білизни, двома чохлами на матрац, покривалом, мішком для постільної білизни (при використанні розкладних ліжок), рушниками для обличчя та ніг. До комплекту постільної білизни входить підковдра. Постільна білизна повинна бути промаркованою (з ножного краю). Не дотримання відповідачем встановлених вимог щодо маркування постільної білизни та використання матраців без наявності чохлів, є порушенням особистої гігієни та як наслідок створює загрозу передачу збудників небезпечних мікроорганізмів від дитини до дитини, оскільки постільна білизна, яку використовує особа є індивідуальним засобом для використання.

В ході проведення заходу встановлено порушення умов організації дитячого харчування в частині перехрещення зустрічних потоків сирої та готової продукції, використання при приготування та доставки у групи готових страв, пошкоджений емальований посуд, не маркований з наявністю ржі кухонний інвентар, вентиляційна решітка примусової вентиляції на харчоблоку не очищена, що суперечить вимогам п.п.1.26, 5.1, 5.2 Інструкції з організації харчування дітей, п.п. 14, 16, розділ VII ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів, відповідно до яких казани, каструлі на харчоблоці, а також відра, каструлі, ополоники у групах, їдальнях повинні бути виготовлені із матеріалів, які мають позитивний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи для контакту з продуктами харчування, виміряні і відповідно промарковані. Забороняється застосування пластмасового посуду багаторазового використання, пощербленого посуду та емальованого з пошкодженою емаллю.

На харчоблоці не повинно бути зустрічних потоків сирої та готової продукції. Виробничі столи повинні мати покриття із нержавіючої сталі, дюралюмінію, алюмінію, оцинкованого заліза (без швів на робочій поверхні із закругленими краями), а також маркірування - окремо для сирої і готової продукції (для м`яса, риби, овочів тощо). Приміщення дошкільного навчального закладу повинні утримуватися в порядку й чистоті. Роботи, пов'язані з організацією харчування дітей, у тому числі сервірування столів, отримання та порціонування готових страв, годування дітей, прибирання обідніх столів, миття посуду тощо, проводяться в санітарному одязі (білий або світлий халат, фартух з тканини для отримання та видачі їжі, косинка, ковпак, фартух з полімерних матеріалів для миття посуду. Жалюзійні решітки на отворах і шахту вентиляційної системи необхідно 2 рази на рік очищати від пилу.

Не дотримання зазначених вимог створю загрозу потрапляння до готової продукції сторонніх речей (пил, земля, сміття, тощо), не дає можливості проведення якісного миття та дезінфекції столового і кухонного інвентарю, чим порушується протиепідемічний режим, та, як наслідок створює загрозу здоров`ю дітей, та розповсюдження інфекцій по закладу відповідача.

Відповідачем використовується приміщення м`ясо - рибного та варочного цеху харчоблоку з порушенням гігієнічного покриття. Обладнання в м`ясо - рибному цеху що не дає можливості проводити якісне миття та дезінфекцію приміщень. та як наслідок створює загрозу потрапляння до готових став небезпечних інфекцій. Відповідно ст. 1 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб» дезінфекційні заходи (дезінфекція, дезінсекція, дератизація) заходи щодо знищення у середовищі життєдіяльності людини збудників інфекційних хвороб (дезінфекція) та їх переносників - комах (дезінсекція) і гризунів (дератизація).

В ході проведення заходу встановлено порушення відповідачем вимог організації дитячого харчування в частині використання (не використання) кухонного та столового обладнання при приготуванні страв, зберігання овочем, сухофруктів без підтоварників та в містах миття посуду без наявності маркувальних ярликів. Зберігання притирального інвентарю разом з продуктами харчування, що суперечить вимогам п.п.4.10, 5.2 Інструкції з організації харчування дітей, п. 1 розділу Х ОСОБА_6 регламенту для дошкільних навчальних закладів, відповідно до яких продукти харчування, продовольчу сировину і тару необхідно зберігати у спеціально обладнаних коморах, овочесховищах, де забезпечено дотримання санітарних норм і правил, у тому числі умови товарного сусідства, температурний режим. Спеціальний одяг для прибирання приміщень групових (житлових) осередків і туалетів необхідно маркувати, використовувати за призначенням і зберігати окремо, так само, як інвентар для прибирання (відра, швабри, серветки). Безвідповідальними діями відповідача, порушується протиепідемічний режим, та, як наслідок створю загрозу здоров`ю дітей, та розповсюдження небезпечних інфекцій по закладу відповідача.

Також, в ході проведення заходу, встановлено порушення відповідачем умов прийому продуктів харчування, а саме, постачання продуктів харчування здійснюється автотранспортом без наявності інформації щодо проведення дезобробки автотранспорту. Продукція постачається без наявності супровідних документів, які підтверджують якість та безпечність та не має відповідного маркування, що є порушенням п.4.3, 4.4 Інструкції з організації харчування дітей, відповідно до якого постачання продуктів харчування і продовольчої сировини повинно здійснюватися спеціальним автотранспортом з маркуванням «Продукти» . Кузови машин із середини повинні бути покриті оцинкованим залізом, листовим алюмінієм або іншим матеріалом, які мають позитивний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи до контакту з продуктами харчування, і обладнанні стелажами, що можуть зніматися. Територіальною санітарно-епідеміологічною станцією на кожну автомашину видається санітарний паспорт терміном на один рік. Водій цього транспорту, а також особи, що супроводжують продукти у дорозі виконують вантажно-розвантажувальні роботи, повинні мати при собі особову медичну книжку з результатами проходження обов'язкових медичних оглядів та забезпечені санітарним одягом (халатом, рукавицями). Оцінка якості продуктів харчування і продовольчої сировини проводиться за зовнішнім виглядом, запахом, смаком, кольором, консистенцією. Вони повинні прийматися лише за наявності супровідних документів, що підтверджують їх походження, безпечність і якість, повинні відповідати вимогам державних стандартів та мати позитивний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Документи повинні засвідчувати безпечність і якість продуктів - ґатунок, категорію, дату виготовлення на підприємстві, термін реалізації, умови зберігання (для продуктів, що швидко псуються, термін реалізації і час виготовлення позначаються у годинах). Терміни реалізації визначаються підприємством-виробником або підприємством-постачальником (дрібнооптова база, торговельна організація, спонсор, що надав гуманітарну допомогу тощо). Перелік постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини визначається рішенням тендерних комітетів (комісій) або на підставі укладених договорів за погодженням з територіальною установою санітарно-епідеміологічної служби. Закупівлю або придбання продуктів харчування (овочів, фруктів, молочних продуктів, м`яса, меду тощо) з індивідуальних або фермерських господарств, фірм, кооперативів, садових товариств проводять за погодженням із територіальною санітарно-епідеміологічною станцією.

Безконтрольні дії відповідача щодо приймання продуктів харчування без наявності інформації від поставщика про проходження транспортним засобом дезобробки, документів про підтвердження якості та безпечності харчових продуктів створює загрозу потрапляння до закладу небезпечних інфекцій та небезпечної продукції, що може призвести до погіршення епідемічної ситуації в закладі відповідача.

В ході проведення заходу встановлено зберігання продуктів харчування з порушенням товарного сусідства, та не якісного проведення прибирання місця зберігання, а саме, встановлено зберігання ржаного та білого хлібу разом на брудних полках. Зберігання яєць сирих, сиру кисломолочного, масло вершкового, відчинена банка консервованих огірків, чищена морква, цибуля, різноманітний кухонний посуд у шафі з особистими речами персоналу та прибиральним інвентарем. що суперечить вимогам п.п. 4.18, 4.19, 4.21 Інструкції з організації харчування дітей, відповідно до яких житній і пшеничний хліб зберігаються окремо один від одного. Дверцята шафи для хліба повинні бути з отворами для вентиляції. Хлібні полиці або лотки для зберігання хліба один раз на тиждень протирають білою тканиною, що змочена 1% розчином столового оцту. Яйця зберігають у сухому прохолодному приміщені. Перед приготуванням страв яйця обов'язково замочують на 30 хвилин у 2 % розчині питної соди, після чого миють проточною водою. Для миття яєць повинна бути окрема ємність з маркуванням «для миття яєць». Безпека і якість продуктів харчування та продовольчої сировини залежить від умов їх зберігання, у тому числі від температури, вологості. При тривалому зберіганні у несприятливих умовах, а також при недодержанні товарного сусідства, вони псуються, гниють, висихають, частково втрачають вагу, збільшується відсоток відходів. Норми натуральних втрат продуктів харчування при зберіганні у коморах та складських приміщеннях у залежності від сезону року.

Безвідповідальні дії відповідача щодо зберігання продуктів харчування створило погіршення ситуації в закладі відповідача.

Крім того, в ході проведення заходу встановлено відсутність затверджених технологічних карток для приготування страв. Зазначене призвело до недотримання працівниками харчоблоку технології приготування страв. Так, посадова особа (кухар) надала письмове пояснення щодо приготування та обробки м'ясних, рибних та сирних готових страв, зі змісту яких випливає порушення вимог щодо обробки зазначених страв.

Відповідно п. 4.26 Інструкції з організації харчування дітей. Кулінарна обробка продуктів повинна максимально зберігати харчову цінність, підвищувати засвоєння їжі, надавати їй приємного зовнішнього вигляду, смаку й запаху. Мікробне забруднення продуктів, що виникає при їх первинній обробці, ліквідується наступною термічною обробкою.

Згідно п. 4.27 Інструкції з організації харчування дітей, найбільше небезпечними щодо виникнення кишкових інфекцій є вироби з м`ясного або рибного фаршу (котлети, тюфтельки, зрази, битки тощо). Тому ці вироби повинні двічі проходи термічну обробку: смаження в жиру на плиті впродовж 10 хвилин, з наступним смаженням у духовій шафі 10 хвилин, при температурі 220-250 град. С. Аналогічно готують сирники, смажену рибу шматками, печінку. При використанні відвареного м`яса, птиці, риби для приготування других страв їх після розподілу на порції необхідно обов'язково повторно кип'ятити у бульйоні. Для обробки сирого та вареного м`яса потрібно мати окремі м'ясорубки.

Проте відповідачем не дотримуються вимоги щодо відповідної обробки готових страв, що ставить під загрозу здоров`я дітей та може спричинити інфекційні захворювання.

В ході проведення заходу встановлено відсутність маркування на кухонному інвентарю, що є порушенням вимог п. 5.2 Інструкції з організації харчування дітей, кухня обладнується і оснащується інвентарем: наборами дощок, виготовлених з твердих порід дерева, з гладкою поверхнею та ножів, що марковані відповідно до призначення («МС» - м'ясо сире, «МВ» - м'ясо варене, «РС» - риба сира, «РВ» - риба варена, «РОс» - риба оселедець, «ОС» - овочі сирі, «ОВ» - овочі варені, «Салат» - для салату з сирих або квашених овочів, «Г» - гастрономія - для гастрономічних виробів:сир твердий, ковбаса тощо, «Х» - хліб, «Т»- тісто). Відсутність маркування на кухонному інвентарю, призводить до використання не відповідного інвентарю в ході приготування на різних етапах готових страв, що в свою чергу призводить до передачі та розповсюдження небезпечних інфекцій від сирих продуктів до готових страв та в подальшому потрапляння небезпечних мікроорганізмів до організму дитини.

В ході проведення заходу встановлено грубе порушення протиепідемічних заходів в частині наявності на харчоблоці комах, які з огляду на ч. 1 ЗУ « Про захист населення від інфекційних хвороб» є переносниками інфекцій. У приміщенні харчоблоку, їдальні, буфетних груп не допускається наявність комах і гризунів, дозволяється використання тільки механічних засобів боротьби з ними, хімічних препаратів (принад), зареєстрованих в установленому законодавством порядку та дозволених державною санітарно-епідеміологічною експертизою до застосування в навчальних закладах лише за наявності захисних контейнерів. На вікнах харчоблоку повинні бути сітки від мух. Необхідно забезпечити недоступність приміщень для гризунів.

Таким чином, суд зазначає, що недотримання відповідачем санітарного законодавства створює великий ризик погіршення епідеміологічної ситуації, що є загрозою середовищу життєдіяльності дітей та спричинення наслідків погіршення здоров`я.

Згідно із ст.1 ЗУ В«Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населенняВ» державні санітарні норми та правила, санітарно-гігієнічні та санітарно-протиепідемічні правила і норми, санітарно-епідеміологічні правила і норми, протиепідемічні правила і норми, гігієнічні та протиепідемічні правила і норми, державні санітарно-епідеміологічні нормативи, санітарні регламенти - обов'язкові для виконання нормативно-правові акти центрального органу виконавчої влади.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відповідачем доказів виконання заходів для підтвердження усунення усіх підстав надано так і не було. Обставини, які стали підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування не перестали існувати та не усунуті. Отже, на час вирішення справи відповідачем так і не вжито заходів, щодо усунення всіх порушень, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

З огляду на сукупність викладених обставин, з урахуванням вимог чинного законодавства, суд доходить висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо судового збору, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог частини 4 статті 94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 2-10, 11, 12, 69, 70, 71, 86, 94,159-163, 167, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області до Комунального закладу освіти "Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342" Дніпропетровської міської ради про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) до Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 342» Дніпропетровської міської ради ЄДРПОУ 34059586, розташованого за адресою 49040, м. Дніпропетровськ, вул. Тополина, 39, у вигляді:

- зупинення надання послуг з організації навчально - виховного процесу в групових осередках №1, №6, Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 342 Дніпропетровської міської ради, до усунення порушення вимог санітарного законодавства, проведення дезінфекції приміщень груп, кухонного та столового інвентарю;

- зупинення надання послуг з організації дитячого харчування в приміщеннях харчоблоку Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342» Дніпропетровської міської ради, до усунення порушення вимог санітарного законодавства, проведення дезінфекції приміщень харчоблоку, кухонного та столового інвентарю;

- заборонити надання послуг з організації дитячого харчування Комунальним закладом освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №342 Дніпропетровської міської ради із застосуванням емальованого посуду з пошкодженою емаллю.

Постанова суду підлягає негайному виконанню.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. 186 цього Кодексу до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя ОСОБА_18

Дата ухвалення рішення06.10.2016
Оприлюднено30.12.2016
Номер документу63716449
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/3735/16

Постанова від 06.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 06.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 13.09.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 13.09.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 10.08.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 23.06.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні