Постанова
від 27.12.2016 по справі 823/1905/16
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2016 року справа № 823/1905/16

12 год. 05 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі:

головуючого - судді Бабич А.М.,

за участю:

секретаря судового засідання - Попельнухи Ю.І.,

представників позивача: ОСОБА_1 (згідно з посадою), ОСОБА_2 (згідно з довіреністю),

представники відповідачів та третіх осіб на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору не прибули,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом приватного сільськогосподарського підприємства В«ЛідерВ» до державного реєстратора Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області, Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області, треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3, селянське (фермерське) господарство В«СЛАВУТИЧВ» , - про визнання протиправним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

08.12.2016 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов адміністративний позов приватного сільськогосподарського підприємства В«ЛідерВ» (далі - позивач) про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора від 30.07.2015 №23279108 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Позов обґрунтований тим, що спірним рішенням здійснено подвійну реєстрацію речового права - оренди однієї і тієї ж земельної ділянки за різними орендарями.

Відповідачі та треті особи на їх стороні без самостійних вимог на предмет спору письмові пояснення (заперечення) щодо позовних вимог, не зважаючи на зобов'язання суду, не надали.

Заслухавши пояснення, доводи та міркування представників позивача, дослідивши письмові докази в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань суд встановив, що позивач зареєстрований юридичною особою (код ЄДРПОУ 31229306) з 15.03.2001.

Даними договору від 29.08.2012 №155 підтверджується право оренди протягом 5 років позивача земельної ділянки з кадастровим номером 7124083600:01:000:0310, що належала на праві власності ОСОБА_4 згідно з актом на право власності серії ЧР №132829, та державна реєстрація цього договору в Тальнівському районному відділі, про що вчинено запис від 29.08.2012 № 712408664006260 у Державному реєстрі земель.

Відповідно до акту від 29.08.2012 здійснено приймання-передачу вищевказаної земельної ділянки від орендодавця орендарю.

Свідоцтвом від 25.04.2014 про право спадщину за заповітом, копія якого наявна в матеріалах судової справи, підтверджується успадкування від померлого ОСОБА_4 вищевказаної земельної ділянки ОСОБА_3.

Відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.15) підтверджується внесення запису №10614798 про інше речове право (дата та час державної реєстрації 27.07.2015 15:37:33).

Підставою виникнення вказаного речового права зазначено договір оренди б/н від 25.11.2014 між селянським (фермерським) господарством «СЛАВУТИЧ» та ОСОБА_3 Підстава внесення запису - рішення від 30.07.2015 (індексний номер 23279108) державного реєстратора Тальнівського управління юстиції ОСОБА_5 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що вказане предметом цього спору. Зміст речового права полягає в передачі в строкове платне користування вищевказаної земельної ділянки терміном на 5 років.

Суд врахував, що на час вирішення цього спору діяльність Тальнівського районного управління юстиції припинена, а функції державної реєстрації передані до Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області.

Оскільки докази розірвання або визнання недійсним договору з позивачем, як і скасування його державної реєстрації суду відсутні, державний реєстратор прийняв спірне рішення в період вже зареєстрованого речового права позивача.

З огляду на зазначене для вирішення спору суд врахував ч.1 ст.6 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV В«Про оренду земліВ» (далі - ЗУ №161-XIV), якою встановлено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

На підставі ч.5 ст.6 цього Закону право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації згідно з ч.4 ст.334 Цивільного кодексу України, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Статтями 125-126 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав, яке оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-ІV (далі - Закон №1952).

З аналізу наведених норм вбачається, що право особи на оренду земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації відповідного права на підставі договору оренди землі.

П.1 ч.1 ст.2 Закону №1952 передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Право оренди земельної ділянки згідно з п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952 підлягає обов'язковій державній реєстрації.

Оскільки на підставі ст.17 ЗУ №161-XIV об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом, суд погоджується з доводами позивача про порушення оскаржуваним рішенням його прав.

Державна реєстрація прав відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1952 проводиться в такому порядку: формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Відповідачі, що є суб'єктами владних повноважень, всупереч вимог суду не надали жодного доказу в обгрунтування правомірності прийнятого оскаржуваного рішення, у т.ч. щодо прийняття спірного рішення на підставі пакету документів, які би відповідали вимогам закону для здійснення державної реєстрації речових прав на майн. Отже, не довели, що дотрималися вищевказаних норм Закону №1952.

Згідно з ч.4 ст.18 Закону №1952 державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Пунктом 1 ч.1 ст.27 Закону №1952 встановлено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації.

На підставі п.3 ч.3 ст.10 цього Закону під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Відповідно до п.12 ч.1 ст.24 Закону №1952 у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Верховний суд України в постанові від 29.09.2015 у справі №21-760а15 акцентував увагу судів, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Відповідачі не довели, що реєструючи право оренди на ту ж земельну ділянку за іншими юридичними особами, державний реєстратор переконався про наявність та дійсність вже зареєстрованого речового права позивача.

Крім того, надані матеріали реєстраційної справи на вищевказану земельну ділянку не містять документів, на підставі яких приймалося оскаржуване рішення.

Врахувавши вищевикладене суд дійшов висновку, що спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Платіжним дорученням від 07.12.2016 №1825 підтверджується понесення позивачем витрат на сплату судового збору у сумі 1550,00грн. за звернення до суду з позовною заявою.

Врахувавши, що діяльність реєстраційної служби Тальнівського районного управління юстиції припинено, а його функціональним правонаступником визнано Тальнівську РДА, суд дійшов висновку стягнути за рахунок його бюджетних асигнувань належну до сплати ставку судового збору за немайнову вимогу, визначену підп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI В«Про судовий збірВ» у сумі 1378,00грн.

Керуючись ст.ст.2-11, 160-165, 254-256 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов приватного сільськогосподарського підприємства В«ЛідерВ» задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Тальнівського районного управління юстиції ОСОБА_5 від 30.07.2015 №23279108 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень згідно з договором оренди б/н від 25.11.2014 між селянським (фермерським) господарством «СЛАВУТИЧ» та ОСОБА_3

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області (код ЄДРПОУ 04061286) на користь приватного сільськогосподарського підприємства В«ЛідерВ» (код ЄДРПОУ 31229306) судовий збір за подання позову в сумі 1378,00грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 коп.).

3. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з моменту її проголошення. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

4. Копії постанови направити особам, які брали участь у справі.

Суддя А.М. Бабич

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2016
Оприлюднено30.12.2016
Номер документу63718052
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1905/16

Постанова від 27.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 09.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 09.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні