ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" грудня 2016 р.Справа № 924/996/16
за позовом заступника військового прокурора Івано-Франківського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, м. Київ
до 1. Державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат", м.Івано-Франківськ
2. Обслуговуючого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський", м.Кам'янець-Подільський Хмельницької області
про визнання недійсним договору
Суддя Смаровоз М.В.
Представники:
позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 30.12.2015р.;
відповідачів: не з`явилися;
прокуратури: ОСОБА_2
У судовому засіданні 26.12.2016р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
Представники прокуратури та позивача просять суд визнати недійсним договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 23.02.2016р., укладений між державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський".
Обгрунтовуючи позовні вимоги, відзначено, зокрема, що пред'явлення заступником військового прокурора Івано-Франківського гарнізону даного позову в інтересах держави, уповноваженим органом якої здійснювати відповідні функції в спірних відносинах є Міністерство оборони України, обумовлено винятково захистом порушених інтересів держави та здійснюється відповідно до норм Конституції України та Закону України „Про прокуратуру» . Також, як вказує прокурор, статтею 1 Закону України „Про правовий режим майна в Збройних Силах України» визначено, що військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України. Відповідно до ст.ст. 3, 10 Закону України „Про Збройні Сили України» , організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з'єднань, військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій, а забезпечення окремих видів діяльності Збройних Сил України може проводитися державними підприємствами, що створюються у встановленому порядку Міністерством оборони України. Саме до таких підприємств належить державне підприємство „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» , діяльність якого регламентована законодавством України, наказами Міністерства оборони України та статутом вказаного підприємства. Крім того, прокурор звертає увагу на те, що державне підприємство „Івано-Франківський ліспромкомбінат Міністерства оборони України» створено відповідно до наказу Міністра оборони України від 20.05.1993р. № 104 та є складовою частиною Збройних Сил України. Наказом Міністра оборони України від 30.09.2008р. № 469 вказане підприємство перейменовано на державне підприємство „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» та стало правонаступником усіх прав та обов'язків ДП „Івано-Франківський ліспромкомбінат Міністерства оборони України» .
Кірм того, відзначено, що відповідно до п. 4 статуту ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» , майно підприємства є державною власністю. Підприємство володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном з обмеженням правомочності розпорядження щодо основних фондів та інших видів майна за згодою уповноваженого органу управління, у випадках, передбачених законодавством України. Встановлено, що 23.02.2016р. між ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» укладено договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1. Відповідно до п.п.1.1, 1.2 зазначеного договору, обслуговуючий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» (інвестор-забудовник) зобов'язується організувати спорудження 120-ти квартирного багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщенням соціально-побутового призначення на земельній ділянці площею 0,3215 га за адресою: Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, вул. Тімірязєва 95, а ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» (замовник) зобов'язується передати для цього інвестору-забудовнику будівельний майданчик загальною площею 0,3215 га по вул. Тімірязєва, 95 у м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області, який належить замовнику на праві постійного користування згідно державного акту серія ЯЯ № 333797 від 13.09.2006р.
При цьому, порядок укладення договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном державними підприємствами, в тому числі ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» , визначений "Порядком укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії доручення та управління майном", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012р. № 296. Пунктом 2 вказаного Порядку визначено, що суб'єкт господарювання, що виявив намір укласти договір, подає центральному органові виконавчої влади, до сфери управління якого він належить, іншому суб'єкту управління об'єктами державної власності, зокрема, Національній або галузевій академії наук, звернення щодо погодження укладення договору разом з відповідними документами.
Також, відповідно до п.п. 3-5 Порядку, орган управління готує протягом місяця з дня надходження від суб'єкта господарювання звернення щодо погодження укладення договору за погодженням з Мінекономрозвитку, Мінфіном, Фондом державного майна та Мін'юстом відповідний проект рішення Кабінету Міністрів України. Орган управління подає в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України узгоджений проект рішення щодо погодження укладення договору. У разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про погодження укладення договору, орган управління здійснює заходи щодо забезпечення його укладення суб'єктом господарювання відповідно до вимог законодавства.
Отже, з врахуванням п. 1.1 статуту ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» , згідно якого вказана юридична особа заснована на державній власності, діє як державне унітарне комерційне підприємство та належить до сфери управління Міністерства оборони України, відповідно до вимог Порядку, перед укладенням договору про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 23.02.2016р. із обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» , ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» було зобов'язане подати до Міністерства оборони України звернення щодо погодження укладення вказаного договору разом з визначеними п. 2 Порядку документами, та отримати відповідне рішення Кабінету Міністрів України.
Однак, як стверджують представники прокуратури та позивача, вказаний порядок ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» не був дотриманий.
Враховуючи вищевикладене та посилаючись на зміст ст. 121 Конституції України, ч.3 ст.23 Закону України „Про прокуратуру» , ст.3 Закону України „Про Збройні Сили України» , ст.ст. 3, 5 Закону України „Про господарську діяльність у Збройних Силах України» , ч.ч. 1, 3 ст. 92, ч.ч. 1, 2 ст. 203, ст. 215 Цивільного кодексу України, представники прокуратури та позивача просять суд задовольнити позов.
Представник першого відповідача (державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат") у своїх письмових поясненнях від 15.11.2016р. проти позову заперечує, зазначивши про те, що ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат Міністерства оборони України» створений наказом Міністерства оборони України № 104 від 20.05.1993р. Підприємство є самостійним господарським суб'єктом з правами юридичної особи. Підприємство є державним підприємством Міністерства оборони, діяльність якого регулюється законодавством України, наказами Міністерства оборони України та статутом підприємства. Відповідно до „Порядку укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном» суб'єкт господарювання, що виявив намір укласти договір, подає центральному органові виконавчої влади, до сфери управління якого він належить, звернення щодо погодження укладення договору про спільну діяльність з пакетом документів, в тому числі попередньо погоджений сторонами проект договору, що і було зроблено підприємством. При цьому, представник першого відповідача звертає увагу на те, що ще у 2006 році керівником ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» виготовлено, відповідно до вимог законодавства, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, яка розташована в м. Кам'янець-Подільський по вул. Тімірязєва, 95 із цільовим призначенням „Для будівництва та обслуговування багатоповерхового житлового будинку» , що підтверджується державним актом серія ЯЯ № 333797. У 2007 році керівником ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» було замовлено виготовлення проектно-кошторисної документації.
Як вказує представник першого відповідача, у зв'язку із тим, що протягом останніх 5-6 років значна кількість працівників трудового колективу підприємства сформувалась із молодих спеціалістів, які потребують покращення житлових умов, керівництво ліспромкомбінату повернулося до розгляду можливості покращити житлові умови спеціалістів, адже в минулому ліспромкомбінат велику частину своїх працівників забезпечив власним житлом, що дало змогу залучити більш фахових спеціалістів для роботи на комбінаті. У зв'язку з цим ще попереднім керівником підприємства опрацьовано шляхи для покращення житлових умов працівників підприємства, що не суперечить чинному законодавству, а навпаки стимулює зацікавленість працівників у результатах праці. Однак, через нестачу власних фінансових ресурсів одним із варіантів зведення будинку на відведеній земельній ділянці в м. Кам'янець-Подільський по вул. Тімірязєва, 95 підприємством розглянуто можливість побудови його в результаті спільної діяльності. Таким чином, після проведених переговорів „Обслуговуючий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» погодився виступити інвестором-забудовником даного багатоквартирного будинку.
При цьому, як стверджує представник першого відповідача, підприємством не порушено процедури укладення договору про спільну діяльність, оскільки погоджений сторонами проект договору подано на погодження до органу управління майном - Міністерства оборони України. При цьому, будь-які дії щодо виконання даного договору ні підприємством, ані житлово-будівельним кооперативом „Тімірязєвський» не вчинялись, оскільки була не завершеною процедура укладення даного договору, а саме приведення його у відповідність до вимог Постанови КМУ № 296 від 11.04.2012р.
Так, як зазначив представник першого відповідача, у травні 2016р. житлово-будівельним кооперативом „Тімірязєвський» надіслано підприємству листа про розірвання договору від 27.11.2016р. При цьому, представник першого відповідача відзначив, що якщо договір ще не виконаний, то він є таким, що не створює жодних юридичних наслідків (ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України). Відтак, як вважає представник першого відповідача, до договору, який не вчинено, не може бути застосовані наслідки недійсності договору.
Крім того, представником першого відповідача у своїх письмових поясненнях від 12.12.2016р. відзначено, що протягом 2015-2016 років між ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» було укладено лише договір №1 від 23.02.2016р. про організацію будівництва багатоквартирного будинку та виконання функцій замовника будівництва, а жодні інші договори не укладалися.
Враховуючи вищевикладене, представник першого відповідача просить суд відмовити у позові. Представник першого відповідача, присутній в судовому засіданні 08.12.2016р. та повідомлений у даному судовому засіданні про час та місце розгляду справи, у судове засідання 26.12.2016р. не з'явився.
Крім того, незважаючи на те, що другий відповідач (обслуговуючий кооператив „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський"), повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи (ухвала про порушення провадження у даній справі (як і інші ухвали в даній справі) надсилались відповідачеві рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), відзив на позов не подав, позовні вимоги не оспорив, повноважного представника для участі у судовому засіданні не направив, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами згідно зі ст. 75 ГПК України.
Розглядом матеріалів справи встановлено таке.
Як вбачається зі змісту державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії АА № 333797 від 13.09.2006р., виданого ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат Міністерства оборони України» на підставі рішень Кам'янець-Подільської міської ради № 20 від 27.12.2005р., № 67 від 17.05.2006р., ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат Міністерства оборони України» (на сьогодні - ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат) є постійним користувачем земельної ділянки площею 0,3215 га (3215 кв.м), що розташована в м. Кам'янець-Подільський, по вул. Тімірязєва, 95, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування багатоповерхового житлового будинку.
Цей акт зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030674400015.
Відповідно до статуту державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат", затвердженого Міністром оборони України від 23.11.2012р., ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» засноване на держаній власності, діє як державне унітарне комерційне товариство та належить до сфери управління Міністерства оборони України (Уповноваженого органу управління (п. 1.1. статуту)).
У пункті 2.1. статуту зазначено, що підприємство створене Уповноваженим органом управління з метою ведення лісового господарства на землях оборони, одержання прибутку, виконання державного замовлення Міністерства оборони України з лісопереробки та виготовлення іншої продукції, замовлень сторонніх організацій, юридичних і фізичних осіб України та інших держав з лісопереробки та іншої продукції (робіт, послуг) для потреб національної економіки; іншої діяльності, яка не суперечить законодавству України.
Пунктом 3.2. статуту передбачено, що підприємство здійснює свою діяльність відповідно до законодавства та цього статуту, який затверджується Уповноваженим органом управління.
Як передбачено п. 3.13. статуту, підприємство має право укладати договори (контракти), набувати майнові та особисті немайнові права і обов'язки, нести відповідальність, у передбачених законодавством випадках бути позивачем і відповідачем, третьої особою відповідно до законодавства.
У п. 4.2. статуту вказано, що майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, підприємство володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном з обмеженням правомочності розпорядження щодо основних фондів та інших видів майна за згодою Уповноваженого органу управління у випадках, передбачених законодавством України.
Відповідно до п. 4.6. статуту відчуження підприємством майнових об'єктів, що належать до основних фондів, здійснюється виключно на конкурентних засадах за погодженням з Уповноваженим органом управління в порядку, встановленому законодавством. Відчуження нерухомого майна, а також повітряних і морських суден, суден внутрішнього плавання та рухомого складу залізничного транспорту здійснюється за умови додаткового погодження в установленому порядку з Фондом державного майна України. Розпоряджатися в інший спосіб майном, що належить до основних фондів, підприємство має право лише у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Господарським кодексом України та іншими законами України. Право на майно, що підлягає державній реєстрації, виникає з дня реєстрації цього майна або відповідних прав на нього, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з п. 4.11. статуту контроль за ефективністю використання, збереженням та обліком закріпленого за підприємством майна здійснює Уповноважений орган управління.
Як передбачено п. 4.12. статуту, підприємство має право здавати в оренду в установленому законодавством порядку підприємствам, установам і організаціям, а також громадянам нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення) та інше окреме індивідуально визначене майно (устаткування, транспортні засоби, інвентар та інші матеріальні цінності, які йому належать), а також списувати його з балансу за поданням Концерну та лише за попередньою згодою Уповноваженого органу управління. Відповідно до п. 4.13. статуту передача в заставу майнових об'єктів, що належать до основних фондів підприємства, здійснюється в установлений законодавством спосіб за погодженням з Уповноваженим органом управління.
Згідно з п. 6.2.3. статуту підприємство згідно з вимогами чинного законодавства та цього статуту зобов'язане, зокрема: забезпечувати цільове використання закріпленого за ним майна і земельних ділянок; укладати договори оренди, за якими використовується нерухоме майно, яке перебуває у його віданні, та земельні ділянки, за погодженням з Уповноваженим органом управління і за необхідності - з Фондом державного майна України; укладати договори про спільну діяльність, договори комісії, доручення та управління майном виключно у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Як передбачено п. 6.2.4. статуту, підприємство не має права без погодження з Концерном та Уповноваженим органом управління виходити зі складу концерну, а також об'єднувати на добровільних засадах свою діяльність з іншими суб'єктами господарювання та приймати рішення про припинення своєї діяльності.
Розділом 8 статуту передбачено, що функції управління майном, що є загальнодержавною власністю, здійснює уповноважений орган управління, який відповідно до покладених нього повноважень, зокрема, погоджує договори про спільну діяльність, договори комісій, доручення та управління майном, зміни до них та контролює виконання умов договорів; погоджує підприємству відповідно до законодавства України договори про спільну діяльність, за якими використовується нерухоме майно, що перебуває в його господарському віданні, та земельні ділянки.
23.02.2016р. між державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" (замовником) та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський" (інвестором-забудовником) укладено договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 (далі - договір), відповідно до умов якого інвестор-забудовник зобов'язується організувати спорудження 120-ти квартирного багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями соціально-побутового призначення на земельній ділянці площею 0,3215 га, за адресою: м. Кам'янець-Подільський, вул. Тімірязєва, 95, здійснити фінансування цих робіт та після введення об'єкту будівництва в експлуатацію передати замовнику належні йому житлові та нежитлові приміщення в об'єкті будівництва, а замовник зобов'язується передати для цього інвестору-забудовнику будівельний майданчик та делегувати всі необхідні повноваження (в т.ч. функції замовника будівництва (п. 1.1. договору)).
Згідно з п. 1.2. договору будівельний майданчик, який передається по цьому договору, розташований за адресою: м. Кам'янець-Подільський, вул. Тімірязєва, 95, загальною площею 0,3215 га та належить замовнику на праві постійного користування згідно з Державним актом серія ЯЯ № 333797 від 13.09.2006р.; кадастровий номер земельної ділянки: 6810400000:15:003:0021.
Як передбачено п. 1.3. договору, перелік об'єктів інвестування, які передаються замовнику після введення об'єкту будівництва в експлуатацію, визначається у додатку № 1 до даного договору, який оформляється сторонами на протязі 10 календарних днів після отримання інвестором - забудовником проектно-кошторисної документації на спорудження об'єкту будівництва. З моменту підписання сторонами переліку об'єктів інвестування, які передаються замовнику після введення об'єкту будівництва в експлуатацію, такий додаток № 1 до договору стає невід'ємною частиною договору.
Відповідно до п. 1.4. договору сторони домовились про те, що у будь-якому випадку, незалежно від введення об'єкту будівництва в експлуатацію, частка замовника в об'єкті будівництва становить 8 відсотків від загальної кількості квартир в об'єкті будівництва.
Цей договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами і скріплення підписами та печатками сторін (п.8.1. договору).
Договір скріплений підписами та печатками обох сторін.
Департаментом державної власності Міністерства оборони України у повідомленні про вчинення кримінального правопорушення № 355/1/1157 від 11.04.2016р., адресованому Генеральній прокуратурі України, військовій прокуратурі Західного регіону України та військовій прокуратурі Івано-Франківського гарнізону Західного регіону України, зазначено про те, що Департаментом державної власності Міністерства оборони України за дорученням заступника Міністра оборони України було розглянуто поданий державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" на погодження договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 13.02.2016р. Даний договір за своїми істотними умовами (змістом) є договором про спільну діяльність зі спорудження багатоповерхового житлового будинку, наслідком якого є втрата підприємством права постійного користування земельною ділянкою, що підтверджується листом ДП "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" від 09.03.2016р. № 183. Однак, державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" не надано погодження Концерну "Військессетменеджмент" (до складу якого входить ДП "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат"), бізнес-план з визначенням етапів, строків, шляхів і засобів виконання договору, джерел його фінансування, впливу результатів укладення договору на фінансовий план підприємства, який не передбачає здійснення підприємством у 2016 році такої діяльності, та інші необхідні документи. Також, як вказано у цьому повідомленні, відповідно до вимог „Порядку укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012р. № 296, договори про спільну діяльність укладаються державними підприємствами тільки у разі прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення про погодження укладення такого договору після погодження з Міноборони, Мінекономрозвитку, Мінфіном, Фондом державного майна та Мінюстом. Тимчасово виконуючим обов'язки директора державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат " ОСОБА_3 під час укладання вищезазначеного договору перевищено надані повноваження та не дотримано вимог законодавства України до порядку укладання таких правочинів. Внаслідок цього укладений договір є недійсним.
У своєму листі голова правління ОК „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» повідомив т.в.о. директора ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» ОСОБА_3, що у зв'язку із невиконанням стороною умов договору про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 27.11.2015р., який укладено між ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» , ОК „ЖБК „Тімірязєвський» розриває договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 27.11.2015р.
У листі № 506 від 29.06.2016р., адресованому військовій прокуратурі Івано-Франківського гарнізону, т.в.о. генерального директора Концерну „Військессетменеджмент» повідомив про те, що державне підприємство „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» та „Обслуговуючий кооператив „Житлово-будівельний „Тімірязєвський» уклали договір про спільну діяльність у спорудженні багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями соціально-побутового призначення на земельній ділянці площею 0,3215 га в м. Кам'янець - Подільський по вул. Тімірязєва, 95. Однак, як вказано у листі, державним підприємством „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» не дотримано вимоги „Порядку укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012р. № 296, оскільки до підписання вказаного договору його проект не було погоджено з Міністерством оборони України та не було надано відповідних документів, передбачених Порядком, а також на момент підписання даного договору відсутнє відповідне рішення Кабінету Міністрів України. Крім того, у листі зазначено, що відповідно до умов статуту державне підприємство „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» зобов'язане укладати договори про спільну діяльність виключно у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги таке.
Як встановлено судом, в обгрунтування позову про визнання недійсним договору про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 23.02.2016р., укладеного між державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський", зокрема, відзначено, що з урахуванням п. 1.1 статуту ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» , згідно якого вказана юридична особа заснована на державній власності, діє як державне унітарне комерційне підприємство та належить до сфери управління Міністерства оборони України, відповідно до вимог „Порядку укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012р. № 296, перед укладенням означеного договору з обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Тімірязєвський» , ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» було зобов'язане подати до Міністерства оборони України звернення щодо погодження укладення вказаного договору разом з визначеними п. 2 Порядку документами, та отримати відповідне рішення Кабінету Міністрів України. Однак, як стверджують представники прокуратури та позивача, вказаний порядок ДП „Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» не був дотриманий.
Судом відзначається, що згідно з п.1 ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частиною 1 ст.626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Пунктом 3 ст.3, ст.627 ЦК України закріплено принцип свободи договору, який передбачає, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Загальні підстави недійсності правочину встановлені ст.215 ЦК України. Так, згідно з ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частиною 3 ст.215 ЦК України встановлено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Як передбачено ч.1 ст.216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Крім того, відповідно до ст.ст. 3, 10 Закону України „Про Збройні Сили України» Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади і військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили України. Організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з'єднань, військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій. Забезпечення окремих видів діяльності Збройних Сил України може проводитися державними підприємствами, що створюються у встановленому порядку Міністерством оборони України.
Згідно зі ст. 3 Закону України „Про господарську діяльність у Збройних Силах України» суб'єктами господарської діяльності у Збройних Силах України є військові частини, заклади, установи та організації Збройних Сил України, які утримуються за рахунок коштів Державного бюджету України, ведуть відокремлене господарство, мають кошторис надходжень та видатків, рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.
Статтею 1 Закону України „Про правовий режим майна в Збройних Силах України» визначено, що військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України.
Відповідно до п.2 „Порядку укладення державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012р. № 296, суб'єкт господарювання, що виявив намір укласти договір, подає центральному органові виконавчої влади, до сфери управління якого він належить, іншому суб'єкту управління об'єктами державної власності, зокрема Національній або галузевій академії наук (далі - орган управління), звернення щодо погодження укладення договору разом з такими документами: 1) попередньо погоджений сторонами проект договору; 2) засвідчені копії статутів (положень) суб'єкта господарювання та сторони (сторін), з якою (якими) передбачається укласти договір; 3) інформація про суб'єкта господарювання, зокрема про: виробничі потужності, обсяг і основну номенклатуру продукції, у тому числі експортної; кількість робочих місць; рівень прибутковості за останні три роки, розмір дебіторської та кредиторської заборгованості, у тому числі простроченої; державну реєстрацію прав власності або користування будинками (спорудами) та земельними ділянками, які передбачається використовувати за договором; перебування майна, яке передбачається використовувати за договором, в заставі, податковій заставі, оренді, лізингу. Суб'єкт господарювання подає також бізнес-план з визначенням етапів, строків, шляхів і засобів виконання договору, джерел його фінансування, впливу результатів укладення договору на фінансовий план суб'єкта господарювання; 4) інформація про сторону (сторони), з якою (якими) передбачається укласти договір, а саме: повне найменування сторони; дані про її державну реєстрацію; відомості, що підтверджують здатність сторони забезпечити належне виконання своїх договірних зобов'язань, зокрема фінансову та професійну спроможність; 5) звіт про оцінку майна, що передбачається використовувати за договором, з висновком про його вартість, визначену на підставі незалежної експертної оцінки із застосуванням бази оцінки, що відповідає ринковій вартості. Зазначений звіт подається разом з рецензією, що містить позитивний висновок щодо його відповідності вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна або за наявності незначних недоліків, що не вплинули на достовірність оцінки, про відповідність в цілому таким нормативно-правовим актам; 6) обґрунтування способу використання державного майна з відповідними розрахунками.
Також, пунктами 3-5 означеного Порядку передбачено, що орган управління готує протягом місяця з дня надходження від суб'єкта господарювання звернення щодо погодження укладення договору за погодженням з Мінекономрозвитку, Мінфіном, Фондом державного майна та Мін'юстом відповідний проект рішення Кабінету Міністрів України. Орган управління подає в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України узгоджений проект рішення щодо погодження укладення договору разом з документами, зазначеними в абзацах четвертому - шостому пункту 3 цього Порядку. У разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про погодження укладення договору орган управління здійснює заходи щодо забезпечення його укладення суб'єктом господарювання відповідно до вимог законодавства.
Крім того, як встановлено судом, у п. 4.2. статуту державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" вказано, що майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, підприємство володіє, користується і розпоряджається зазначеним майном з обмеження правомочності розпорядження щодо основних фондів та інших видів майна за згодою Уповноваженого органу управління (Міністерства оборони України) у випадках, передбачених законодавством України. Згідно з п. 4.11. статуту контроль за ефективністю використання, збереженням та обліком закріпленого за підприємством майна здійснює Уповноважений орган управління. Як визначено п. 6.2.3. статуту, підприємство згідно з вимогами чинного законодавства та цього статуту зобов'язане, зокрема, укладати договори про спільну діяльність, договори комісії, доручення та управління майном виключно у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. При цьому, відповідно до п. 6.2.4. статуту, підприємство не має права без погодження з Уповноваженим органом управління об'єднувати на добровільних засадах свою діяльність з іншими суб'єктами господарювання.
Також, розділом 8 статуту передбачено, що функції управління майном, що є загальнодержавною власністю, здійснює уповноважений орган управління, який відповідно до покладених нього повноважень, зокрема, погоджує договори про спільну діяльність, договори комісій, доручення та управління майном, зміни до них та контролює виконання умов договорів; погоджує підприємству відповідно до законодавства України договори про спільну діяльність, за якими використовується нерухоме майно, що перебуває в його господарському віданні, та земельні ділянки.
Однак, як випливає зі змісту наявних матеріалів справи, всупереч вимогам ст.33 ГПК України, вищенаведених приписів законодавства та вказаних вище положень статуту державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат", першим відповідачем (як і його контрагентом за договором від 23.02.2016р.) не надано жодних належних доказів на підтвердження того, що проект договору про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 23.02.2016р. (до його підписання представниками відповідачів, тобто до вчинення дій, з якими сторони договору згідно з пунктом 8.1. договору пов'язали момент набрання чинності означеним договором) було погоджено з Міністерством оборони України з наданням відповідних документів, передбачених вищезазначеним Порядком, як не доведено і факту прийняття у встановленому законодавством порядку відповідного рішення Кабінету Міністрів України, яке би передувало укладенню оспорюваного договору. Водночас, судом звертається увага на те, що дійшовши згоди у пункті 8.1. договору № 1 від 23.02.2016р. стосовно того, що цей договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами і скріплення підписами та печатками сторін (що і було зроблено представниками відповідачів), суд констатує, що волевиявлення сторін означеного договору було спрямоване на те, що вказаний договір набирає чинності незалежно від наявності погодження Міністерства оборони України та відповідного рішення Кабінету Міністрів України (що суперечить наведеним вище нормативним положенням).
Беручи до уваги наведені вище положення закону, оскільки за змістом ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає, що позовні вимоги щодо визнання оспорюваного правочину недійсним підлягають задоволенню, відтак, укладений між відповідачами договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 23.02.2016р. підлягає визнанню недійсним.
При вирішенні спору враховано, що оскільки предметом позову в даній справі є визнання недійсним укладеного між сторонами у справі договору № 1 від 23.02.2016р., судом не приймається до уваги посилання першого відповідача у своїх поясненнях від 15.11.2016р. на те, що у травні 2016р. обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський" надіслано державному підприємству "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" листа про розірвання договору від 27.11.2016р. (при цьому, судом взято до уваги, що представником першого відповідача у своїх письмових поясненнях від 12.12.2016р. відзначено, що протягом 2015-2016 років між державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський" було укладено лише оспорюваний договір №1 від 23.02.2016р., жодні інші договори не укладалися).
За таких обставин, позовні вимоги обґрунтовані матеріалами справи та підлягають задоволенню в повному обсязі зі стягненням з відповідачів судових витрат у справі в рівних частинах згідно зі ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 13, 33, 43-49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним договір про організацію спорудження багатоповерхового житлового будинку та виконання функцій замовника будівництва № 1 від 23.02.2016р., укладений між державним підприємством "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" та обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський".
Стягнути з державного підприємства "Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат" (м. Івано-Франківськ, вул. Л.Ребета, 6, ідентифікаційний код 08033772) на користь військової прокуратури Західного регіону України (м. Львів, вул. Клепарівська, буд. 20, ідентифікаційний код 38326057) 689 грн. відшкодування судового збору.
Видати наказ.
Стягнути з обслуговуючого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив "Тімірязєвський" (м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області, вул. Драгоманова, 9, кім.302, ідентифікаційний код 40137703) на користь військової прокуратури Західного регіону України (м. Львів, вул. Клепарівська, буд. 20, ідентифікаційний код 38326057) 689 грн. відшкодування судового збору.
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 28.12.2016р.
Суддя М.В. Смаровоз
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2016 |
Оприлюднено | 03.01.2017 |
Номер документу | 63760877 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Смаровоз М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні