ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" січня 2017 р.Справа № 924/900/16
Господарський суд Хмельницької області у складі: cуддя Олійник Ю.П, розглянувши матеріали
за позовом Фермерського господарства "БСБ-05" с. Шебутинці Новоушицький район Хмельницька область
до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м.Хмельницький
про визнання поновленим на той самий строк (десять років з 17.07.2016р. по 17.07.2026р.) і на тих самих умовах договір оренди землі №017/06 від 17.07.2006р., який зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006р. за №01067680002; визнання укладеною Угоди до договору оренди землі №017/06 від 17.07.2006р. (про поновлення).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача,- ОСОБА_1 с.Шебутинці Новоушицький район Хмельницька область
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача,- Новоушицька района державна адміністраці смт.Нова Ушиця
Представники сторін :
Від позивача - ОСОБА_2, ОСОБА_3 - за дов. від 14.09.16,
Від відповідача - ОСОБА_4 за дов. від 07.04.16
Від третіх осіб- не приймали участь
У судовому засіданні згідно з ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Позивач у позовній заяві та його представники у судовому засіданні просять визнати поновленим на той самий строк (десять років з 17.07.2016р. по 17.07.2026р.) і на тих самих умовах договір оренди землі № 017/06 від 17.07.2006р., який зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006р. за № 01067680002, а також визнати укладеною угоду до договору оренди землі № 017/06 від 17.07.2006р. (про поновлення) на таких умовах: "Угода до договору оренди землі № 017/06 від 17.07.2006р. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, далі у тексті -"Орендодавець", ідентифікаційний код юридичної особи: 39767479 місцезнаходження: вул. Інститутська, 4/1 м. Хмельницький, 29000, в особі ОСОБА_5 - виконуючого обов'язки начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, який діє на підставі Закону - з однієї сторони, та ОСОБА_1, далі у тексті - "Орендар", паспорт серія НВ № 069310 виданий 18.07.2002р. Новоушицьким РВ УМВС України у Хмельницькій області, ідентифікаційний код: НОМЕР_1, проживає ІНФОРМАЦІЯ_1, 32644 - з другої сторони, керуючись частиною 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", домовились поновити договір оренди землі № 017/06 від 17.07.2006р., який зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006р. за № 01067680002 (надалі - Договір) та уклали цю угоду (далі у тексті - Угода) про таке:
1.Поновити на той самий строк (десять років з 17.07.2016р. по 17.07.2026р.) та на тих самих умовах Договір, укладений між сторонами зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006р. за №01067680002.
2.Умови Договору залишаються без змін.
3.Усі спори, пов'язані з виконанням умов цієї Угоди, вирішуються судами України, при неможливості досудового врегулювання спорів, що виникають при виконанні умов цієї Угоди.
4.Ця угода є невід'ємною частиною Договору і складена у двох примірниках. Один примірник для Орендодавця, один - для Орендаря.»
Позовні вимоги обґрунтовуються з посиланням на ст.ст.13, 31, 33 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 122, 124 Земельного Кодексу України. При цьому зазначається про те, що відмова на лист повідомлення про продовження дії договору оренди земельної ділянки від орендодавця у місячний строк від 5.04.2016р. не надійшла (відповідь надійшла лише 26.08.16), відповідно, орендодавець не відмовив у продовженні договору оренди земельної ділянки. Позивач після закінчення строку дії договору продовжив користуватись земельною ділянкою згідно договору оренди земельної ділянки за відсутності заперечень з боку орендодавця. За таких умов договір вважається продовженим на той самий строк на тих самих умовах.
Позивач у письмових поясненнях зазначає, що договір оренди землі № 017/06 укладався між ОСОБА_1 та Новоушицькою районною державою адміністрацією. Проте, дана земельна ділянка надавалась у оренду саме для забезпечення діяльності фермерського господарства ФГ "БСБ-05" та у подальшому для здійснення ним господарської діяльності. Посилаються на те, що відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України Про фермерське господарство (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) та ст.31 Земельного Кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин), землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. У зв'язку із чим з метою продовження договору оренди звертається саме ФГ "БСБ-05". У зв'язку із тим, що змінився розпорядник земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, просять договір поновити між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1. Зазначають, що в силу ст.ст.122, 124 Земельного кодексу України органом державної влади уповноваженим на продовження договору оренди землі, є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Позивач також зазначає, що даний спір підвідомчий та підсудний саме господарському суду, посилаючись на п.3 постанови пленуму ВГСУ №10 від 24.10.11 "Про деякі питання підвідомчості справ господарським судам ", а також на чч.4-7 ст.3 ГК України. Вказує на те, що правовідносини на земельній ділянці склались у процесі здійснення фермерським господарством підприємницької діяльності, тоді як господарським судам не підвідомчі лише справи спори, пов'язані із відмовою у наданні громадянину земельної ділянки для ведення фермерського господарства та спори щодо розподілу майна фермерського господарства, яке припинило свою діяльність (п.5 постанови пленуму ВГСУ №10 від 24.10.11). Відповідно інші спори щодо здійснення фермерським господарством господарювання на земельній ділянці підвідомчі саме господарським судам. Звертається увага на судові рішення загальних судів щодо предмету спору.
Відповідач у відзиві на позов та його представник у судовому засіданні вважають позовні вимоги необгрунтованими, а дії Головного управління такими, що відповідають вимогам чинного законодавства. Зазначають, що відповідно до вимог ч. 4 ст.122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Посилаються на те, що нормами Закону України Про оренду землі (ст.33) передбачено переважне право орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк, однак Головне управління як орендодавець не мало наміру передавати зазначену земельну ділянку в оренду іншим особам, тому норма даної статті в частині переважного права не може бути застосована до даних правовідносин. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.08.2015р. №898-р доручено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру визначити земельні ділянки для відведення учасникам антитерористичної операції та сім'ям загиблих учасників антитерористичної операції. Тому з метою задоволення клопотань громадян - учасників антитерористичної операції щодо відведення їм земельних ділянок на території Новоушицького району, Головне управління заперечило щодо поновлення договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006 року .
Відповідачем до суду подане клопотання, у якому просить суд припинити провадження у справі згідно п.1 ст.80 ГПК України, оскільки позов подано фермерським господарством, а стороною по договоруи є фізична особа, просить справу розглядати без участі представника.
Третя особа - ОСОБА_1 у письмових поясненнях підтримує позовні вимоги, зазначає, що договір оренди землі № 017/06 укладався між ним та Новоушицькою районною державою адміністрацією. Ця земельна ділянка надавалась у оренду саме для забезпечення діяльності фермерського господарства ФГ "БСБ-05" та у подальшому для здійснення ним господарської діяльності. Звертається увага, що відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України Про фермерське господарство та ст.31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Також зазначає, що після укладенні договору оренди землі №017/06 земельна ділянка була передана ФГ "БСБ-05" для здійснення фермерського господарства, тобто, хоч і договір оренди укладено з фізичною особою, земельна ділнка використовувалась фермерським господарством.
У письмових поясненнях від 16.11.2016р. Третя особа - ОСОБА_1 зазначає про підтримку позовних вимог, просить їх задоволити в повному обсязі. Звертається увага, що земельна ділянка надавалась в оренду йому, а господарювання на ній здійснювало фермерське господарство, яке обробляло її, тому останнє і звернулося з позовом.
Третя особа - Новоушицька райдержадміністрація у письмових поясненнях, які надійшли до суду 04.11.16, повідомляє, що не заперечує у задоволенні позовних вимог та просить судові засідання у справі проводити без присутності свого представника. Повідомляє, що земельна ділянка, що є об'єктом оренди за договором, передана ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства відповідно до розпорядження заступника голови адміністрації, керівника апарату від 22 березня 2005 року №134/05-р. Протягом дії договору інформація про порушення вимог договору чи вимог чинного законодавства в частині користування земельною ділянкою ОСОБА_1 або фермерським господарством „БСБ-05» на адресу районної державної адміністрації не надходила.
Листом від 11.11.16 Третя особа - Новоушицька райдержадміністрація додатково повідомила , що 12.02.16 на адресу адміністрації ОСОБА_1 було подано заяву про продовження дії договору, що є предметом спору. Заявнику було роз'яснено положення земельного кодексу України в частині повноважень державних органів та рекомендовано звернутися із піднятим у зверненні питанням до відповідача.
Розглядом матеріалів справи встановлено :
17.07.2006р. між ОСОБА_1 та Новоушицькою районною державою адміністрацією (надалі, третя особа) укладено договір оренди землі №017/06 розміром 40 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту Березівської сільської ради.
Згідно п.1 договору Новоушицька районна державна адміністрація як орендодавець надає, а ОСОБА_1 як орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Березівської сільської ради. В оренду передано земельну ділянку із земель державної власності загальною площею 40 га рілля розташована на схилі до 5 градусів із сірими грунтами (п. 2 договору). Відповідно до п.8 договору оренди землі, договір укладено до моменту витребовування їх власниками Державних актів на земельну ділянку, але не більше 10 років. Земельна ділянка надавалась для ведення фермерського господарства (п.14 договору).
Згідно п. 8 Договору після закінчення строку дії договору орендар має право на його продовження на новий строк. У цьому разі орендар має право не пізніше як за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
17.07.2006р. вказаний договір оренди земельної ділянки зареєстровано Новоушицьким відділом ХРФЦДЗК.
17.07.2006р. між сторонами підписано акт прийому передачі земельної ділянки та акт про перенесення земельної ділянки в натурі.
18.07.2006р. складено акт приймання-передачі земельної ділянки, згідно якого член ФГ "БСБ-05" ОСОБА_1 передає, а ФГ "БСБ-05" приймає земельну ділянку площею 40га, що належить ОСОБА_1 на підставі договору оренди від 17.07.2006р. №017/06.
Рішенням позачергової сесії 5-го скликання Новоушицької районної ради від 30.12.2010р. №7 затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 40,0271га, наданої в оренду ОСОБА_1
12.02.2016р. та 8.09.2016р. ОСОБА_1 з проставленням печатки фермерського господарства "БСБ-05" звернувся до Новоушицької райдержадміністрації про продовження договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006р. Згідно листа Новоушицької районної державної адміністрації від 08.09.2016р. остання не заперечувала проти продовження дії договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006р.
05.04.2016р. ОСОБА_1 до завершення дії договору звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом-повідомленням про продовження договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006 р.
Згідно листа-повідомлення № 31-22-0.7-15268/23-16 від 26.08.2016р. відповідачем відмовлено у продовженні договору оренди землі оскільки земельні ділянки на території Новоушицького району необхідні для надання громадянам-учасникам АТО.
15.09.2016р. ОСОБА_1 як голова фермерського господарства "БСБ-05" звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом повідомленням № 30 про поновлення договору оренди землі від 17.07.2006р. із доданим до нього текстом угоди до договору від 17.07.06 №017/06.
У зв'язку із відмовою Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у поновленні договору оренди землі позивач звернувся до суду з вимогою про визнання договору від 17.07.2006р. повновленим на той самий строк і тих самих умовах та визнання укладеною Угоди до договору оренди землі №017/06 від 17.07.2006р. (про поновлення).
Довідкою № 228/10/17/-019 Новоушицького відділення Дунаєвецької ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області підтверджено про відсутність заборгованості по орендній платі станом на 1.03.2016р. за земельну ділянку, що знаходиться на території Березовської сільської ради загальною площею 40га.
Використання земельної ділянки в розмірі 40 га позивачем підтверджується поданим ним до органів статистики даних форми № 4-сг (посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2016 року).
Ухвалою Новоушицького районного суду від 25.10.2016р. у справі №680/842/16-ц відмовлено у відкритті провадження за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, треті особи - Новоушицька райдержадміністрація, ФГ "БСБ-05", про поновлення договору оренди земельної ділянки та визнання укладеною угоди до договору оренди землі, оскільки справа не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства, а підвідомча господарському суду, так як позивач діє як голова фермерського господарства у спірних правовідносинах. Ухвалою апеляційного суду Хмельницької області від 16.12.2016р. ухвалу Новоушицького районного суду від 25.10.2016р. залишено без змін.
Досліджуючи надані по справі докази, оцінюючи їх у сукупності , до уваги приймається таке:
1. Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно, вказана норма визначає об'єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов'язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи. Порушення, невизнання або оспорювання суб'єктивного права є підставою для звернення особи до суду за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.
Судом приймається до уваги, що відповідно до ст. 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності (ч. 3 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство ).
Згідно ст.ст.1.1 та 1.5 Статуту ФГ „БСБ-05» засновником та головою цьог фермерськог господарства є ОСОБА_1.
З матеріалів справи убачається, що 17.07.2006р. між ОСОБА_1 (третя особа по справі) та Новоушицькою районною державою адміністрацією (третя особа по справі) укладено договір оренди землі № 017/06 розміром 40 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту Березівської сільської ради.
Згідно акта передачі-приймання земельної ділянки від 18.07.2006р. ОСОБА_1 передав, а ФГ "БСБ-05" прийняло земельну ділянку площею 40га.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України Про фермерське господарство та ст. 31 Земельного Кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із:
а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам -членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
При цьому, хоча договір оренди земельної ділянки було укладено із ОСОБА_1, проте земельна ділянка передавалась для ведення фермерського господарства, що стало підставою для створення юридичної особи ФГ БСБ-05".
Правовий висновок щодо тісного зв'язку фізичної особи як власника фермерського господарства та самого фермерського господарства викладений також у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Рисовський проти України від 20.10.2011 за заявою № 29979/04 ( п.п.46-48, 61). При цьому судом враховується, що статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відтак, право ФГ "БСБ-05", головою якого є ОСОБА_1, на оренду земельною ділянкою, наданою у користування ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, може бути порушеним, тому останнє вправі звернулись за захистом свого права до господарського суду з позовом.
Крім того, судом враховується, що ухвалою Новоушицького районного суду від 25.10.2016р. у справі №680/842/16-ц (залишеною без змін ухвалою апеляційного суду Хмельницько ї області від 16.12.2016р.) відмовлено у відкритті провадження за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, треті особи - Новоушицька райдержадміністрація, ФГ "БСБ-05" про поновлення договору оренди земельної ділянки та визнання укладеною угоди до договору оренди землі, так як ОСОБА_1 діє як голова фермерського господарства у спірних правовідносинах. Відповідно іншим способом право на захист здійснене не може бути.
Щодо клопотання відповідача про припинення провадження у справі згідно з п.1 ст.80 ГПК України, то судом останнє не задовільняється, оскільки склад сторін по справі відповідає ст.ст.1 та 21 ГПК України.
2. Згідно з ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення договору оренди) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.
Згідно пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно з ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 цього кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 4 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Наказом від 25.01.2013р. № 40 Міністерства аграрної політики України затверджено зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого Головні управління Держземагенства в областях наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.
Відповідно до пунктів 2 та 5 частини першої постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014р. № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, а також встановлено, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015р. № 294-р «Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв'язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Тому Головне управління Держгеокадастру у Хмельнциькій області (відповідач) є правонаступником Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у Хмельницькій області. Відтак Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій виступає розпорядником ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування.
Закон України Про оренду землі є спеціальним законом, який визначає правові, організаційні, економічні та соціальні основи регулювання відносин з оренди землі в Україні.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 33 цього Закону передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Виходячи з приписів статей 319, 626 ЦК України, реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена ч.1 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» , відбувається за умови дотримання встановленої цією нормою процедур. Для застосування ч.1 ст. 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідним є наявність таких юридичних фактів, як-то: 1) орендар належно виконує свої обов'язки за договором; 2) орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк; 3) до листа - повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; 4) орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та про своє рішення. Така ж правова позиція у рішеннях Верховного суду України у рішеннях від 23.03.2016р. по справі №6-146цс16 та від25.02.2015р. по справі № 6-219цс14.
Виконання обов'язків за договором оренди підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема, довідкою №228/10/17/-019 Новоушицького відділення Дунаєвецької ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області про відсутність заборгованості по орендній платі, письмовими поясненнями по справі Третьої особи - Новоушицької райдержадміністрації про відсутність інформації про порушення вимог договору чи вимог чинного законодавства в частині користування земельною ділянкою ОСОБА_1 або фермерським господарством „БСБ-05» .
Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що ОСОБА_1 як голова позивача 05.04.2016р. звертався листом до Головного управління Дерджгеокадстру у Хмельницькій області з клопотанням про продовження договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006р., тобто до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк.
Проект додаткової угоди надісланий орендодавцю 15.09.2016р. ОСОБА_1 як головою фермерського господарства "БСБ-05" з листом повідомленням №30 про поновлення договору оренди землі від 17.07.2006р.
Орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та про своє рішення про продовження договору оренди, оскільки лист відповідача датований 26.08.2016р., у якому Головне управління Дерджгеокадстру у Хмельнимцькій області повідомило про відмову у продовженні строку дії договору.
Відповідно наявні необхідні вищезазначені юридичні факти.
При цьому судом не приймається до уваги наданий відповідачем свій лист від 27.05.16 № 31-22-0.7-10459/23-16 на адресу ОСОБА_1, оскільки відсутні докази надіслання його останньому та враховуючи заперечення позивача.
Щодо листа ОСОБА_1 від 14.07.2016р., то в останньому відсутні будь-які посилання на договір оренди від 17.07.2006р. та на правовідносини , пов'язані із застосуванням норм ст.33 Закону України „ Про оренду землі» , тому не можуть бути прийняті судом як належний доказ по спору між сторонами.
Крім того, сторонами не заперечується, що на даний момент орендар продовжує користуватися виділеною земельною ділянкою.
Оскільки орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі ( зважаючи на прострочення надання відповіді), договір оренди землі від 17.07.2006р. згідно з ст.33 Закону України «Про оренду землі» вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Тому позовні вимоги в цій частині відповідають чинному законодавству і підлягають задоволенню.
Оскільки за змістом статті 33 Закону України "Про оренду землі" підписання додаткової угоди, яка має оформлювати факт поновлення договору, є обов'язковим, то до відносин щодо її підписання підлягають застосуванню спеціальні норми Господарського кодексу України щодо порядку обов'язкового укладення чи зміни договору.
За змістом статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Приписами частини 4 та частини 5 статті 188 Господарського кодексу України у разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
При поновленні договору оренди землі згідно із ч.ч.1-5 статті 33 Закону України «Про оренду землі» умови договору можуть бути змінені за згодою сторін з укладенням додаткової угоди.
Відповідно нормами чинного законодавства прямо встановлена обов'язковість оформлення додаткової угоди до договору оренди землі для оформлення факту його поновлення та передбачена можливість укладення правочинів про зміну договору за рішенням суду.
15.09.2016р. ОСОБА_1 як голова фермерського господарства "БСБ-05" правомірно звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом повідомленням № 30 про поновлення договору оренди землі від 17.07.2006р. із доданим до нього текстом угоди до договору від 17.07.06 №017/06. Остання відповідає нормам чинного законодавства.
Тому враховуючи, що договір оренди землі від 17.07.2006р. згідно з ст.33 Закону України «Про оренду землі» вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, позовні вимоги в частині визнання укладеною угоди до договору оренди землі №017/06 від 17.07.2006р. (про поновлення), на умовах, викладених позивачем, підлягають задоволенню.
3. У зв'язку із задоволенням позову судові витрати (сплата судового збору) згідно з ст.ст.44, 49 ГПК України покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 13, 33, 43, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Фермерського господарства "БСБ-05" с. Шебутинці Новоушицький район Хмельницька область до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький про визнання поновленим на той самий строк (десять років з 17.07.2016р. по 17.07.2026р.) і на тих самих умовах Договір оренди землі №017/06 від 17.07.2006р., який зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006р. за №01067680002; визнання укладеною Угоди до договору оренди землі №017/06 від 17.07.2006р. (про поновлення), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача,- ОСОБА_1 с. Шебутинці Новоушицький район Хмельницька область, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача,- Новоушицька района державна адміністраці смт.Нова Ушиця, задовольнити.
Визнати поновленим на той самий строк (десять років з 17.07.2016р. по 17.07.2026р.) і на тих самих умовах Договір оренди землі №017/06 від 17.07.2006р., який зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006р. за №01067680002
Визнати укладеною Угоду до договору оренди землі №017/06 від 17.07.2006р. (про поновлення), на умовах, викладених позивачем :
"Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, далі у тексті -"Орендодавець", ідентифікаційний код юридичної особи: 39767479 місцезнаходження: вул. Інститутська, 4/1 м. Хмельницький, 29000, в особі ОСОБА_5 - виконуючого обов'язки начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, який діє на підставі Закону - з однієї сторони, та ОСОБА_1, далі у тексті - "Орендар", паспорт серія НВ № 069310 виданий 18.07.2002 року Новоушицьким РВ УМВС України у Хмельницькій області, ідентифікаційний код: НОМЕР_1, проживає ІНФОРМАЦІЯ_2, 32644 - з другої сторони, керуючись частиною 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", домовились поновити договір оренди землі № 017/06 від 17 липня 2006 року, який зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006 за № 01067680002 (надалі - Договір) та уклали цю угоду (далі у тексті - Угода) про таке:
1.Поновити на строк десять років з 17.07.2016 по 17.07.2026 договір, зареєстрований у Новоушицькому відділі ХРФЦДЗК, про що в державному реєстрі земель зроблено запис від 17.07.2006 за № 01067680002.
2.Умови Договору залишаються без змін.
3.Усі спори, пов'язані з виконанням умов цієї Угоди, вирішуються судами України, при неможливості досудового врегулювання спорів, що виникають при виконанні умов цієї Угоди.
4.Ця угода є невід'ємною частиною Договору і складена у двох примірниках. Один примірник для Орендодавця, один - для Орендаря."
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м.Хмельницький (вул. Інститутська,4/1, код 39767479) на користь Фермерського господарства "БСБ-05" с. Шебутинці Новоушицький район Хмельницька область (код 33823291) 2756,00грн. (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість гривень 00 коп.) відшкодування сплаченого судового збору. Видати наказ.
Повне рішення складено 04.01.2017р.
Суддя Ю.П. Олійник
Віддрук. 3 прим.:
1 - до справи,
2- Третій особі Новоушицька райдержадміністрація (32600, Хмельницька обл., смт. Нова Ушиця (вул.Подільська, 17) пр.,
3 - третій особі ОСОБА_1 (Хмельницька область, Новоушицький район, с. Шебутинці) пр.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2017 |
Оприлюднено | 06.01.2017 |
Номер документу | 63907133 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Олійник Ю.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні