ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
16 грудня 2016 р. Справа № 802/1822/16-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Вергелеса Андрія Валерійовича,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом: державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі інспекції Держенергонагляду у Південно-Західному регіоні відокремленого підрозділу "Головдерженергонагляд"
до: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Долина-39"
про: стягнення штрафних санкцій
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі інспекції Держенергонагляду у Південно-Західному регіоні відокремленого підрозділу "Головдерженергонагляд" з адміністративним позовом до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Долина-39" про стягнення штрафних санкцій.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не сплатив суму штрафних санкцій в розмірі 5100 грн. 00 коп., накладених постановою № 06/10-01-9-ПШ від 06.05.2016 р. за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання, в зв'язку з чим позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Представник позивача в судове засідання не з'явилась. Про дату, час і місце судового розгляду повідомлялась належним чином. В матеріалах справи міститься заява про розгляд справи без їхньої участі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився. Про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлявся належним чином. Від представника відповідача через канцелярію суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з нагальною потребою в отриманні кваліфікованої правової допомоги (у зв'язку з підготовкою адміністративного позову) та залученні адвоката з відповідною фаховою компетенцією. Проте жодних доказів на підтвердження вказаних обставин представником до поданого клопотання не додано.
Крім того, в судовому засіданні було оголошено перерву до 07.12.2016 р., у зв'язку, зокрема, з необхідністю надання відповідачу можливості оскарження постанови № 06/10-01-9-ПШ від 06.05.2016 р. Проте представник відповідача в наступне судове засідання не з'явився, надав клопотання про відкладення судового засідання на іншу дату у зв'язку з перебуванням 7 та 8 грудня 2016 року в місті Києві та участю представника при проведенні взаємозаліків між ГУ ДКС України у Вінницькій області, Департаментом фінансів Вінницької обласної державної адміністрації, Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" і ОСББ "Долина-39". Доказів на підтвердження неможливості прибуття в судове засідання надано не було.
В матеріалах справи містяться письмові заперечення, в яких представник зазначив, що Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Вінницькій області проведено перевірку за відсутності підстав, встановлених чинним законодавством.
В силу положень ч.1, 2 ст. 49 КАС України особи, які беруть участь у справі, мають рівні процесуальні права і обов'язки.
Особи, які беруть участь у справі, зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов'язки.
Частиною першою статті 122 КАС передбачено, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 статті 128 КАС України, у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Частиною 6 статті 128 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд вважає за можливе провести розгляд справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, оцінивши інші докази, які є у справі, суд приходить до переконання, що заявлений адміністративний позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено, що відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Закону України Про електроенергетику , Закону України Про теплопостачання проведено позапланову перевірку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Долина-39" на предмет державного енергетичного нагляду виконання розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених за результатами здійснення заходів з енергетичного нагляду у споживачів середнього ступеню ризику, за результатами якої винесено припис №06/10-08-12-ПР від 09.12.2015 р.
Відповідно до припису об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Долина-39" зобов'язано у строк до 02.03.2016 р. усунути виявлені порушення чинного законодавства, відображені у приписі.
Відповідач припис №06/10-08-12-ПР від 09.12.2015 р. отримав 12.12.2015 р.
28.04.2016 р. державними інспекторами з енергетичного нагляду Пилипенко Р.М., Якуш М.С. за результатами перевірки виконання суб'єктом господарювання (ОСББ "Долина-39") вимог припису №06/10-08-12-ПР від 09.12.2015 р. встановлено, що припис не виконано та складено акт перевірки (протокол) №06/10-08-4-АП.
Листом №29-11/12-219 від 29.04.2016 р. Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Вінницькій області повідомила ОСББ "Долина-39" про те, що 06.05.2016 р. відбудеться розгляд справи інспекцією Держенергонагляду у Вінницькій області, а саме питання про прийняття постанови щодо накладання штрафних санкцій на відповідача та визначення величини штрафу за невиконання припису Держенергонагляду №06/10-08-12-ПР від 09.12.2015 р.
Заступником начальника інспекції Держенергонагляду у Вінницькій області - старшим державним інспектором з енергетичного нагляду Данилюк О.В. прийнято постанову № 06/10-01-9-ПШ від 06.05.2016 р. про накладення штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання у розмірі 5100 грн. 00 коп.
Постанову № 06/10-01-9-ПШ від 06.05.2016 р. згідно супровідного листа №29-11/12-226 від 06.05.2016 р. направлено відповідачу та отримано ним 26.05.2016 р., однак ОСББ "Долина-39" штраф не сплачено та в судовому порядку постанову не оскаржено.
Визначаючись щодо заявлених вимог, суд виходить із наступного.
Правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці і відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі регулюються Законом України "Про електроенергетику" від 16.10.1997 №575/97-ВР, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон №575/97-ВР).
Відповідно до ст. 5 Закону №575/97-ВР принципами державної політики в електроенергетиці є, зокрема, створення умов безпечної експлуатації об'єктів електроенергетики, а також забезпечення відповідальності суб'єктів електроенергетики та споживачів.
Так, відповідно до частини першої статті 8 Закону №575/97-ВР, державне управління в електроенергетиці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в електроенергетичному комплексі, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику в електроенергетичному комплексі.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків" об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
Відповідно до ст. 4 вищезазначеного Закону об'єднання може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними чи юридичними особами. Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. Об'єднання відповідає за своїми зобов'язаннями коштами і майном об'єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, виступає позивачем та відповідачем у суді.
Згідно зі ст.14 Закону України "Про теплопостачання" ( в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний нагляд (контроль) у сфері теплопостачання здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузі теплопостачання.
Предметом державного нагляду (контролю) у сфері теплопостачання є господарська діяльність, пов'язана з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії в частині технічної експлуатації теплових, тепловикористальних установок і мереж, енергетичного обладнання суб'єктів відносин у сфері теплопостачання, випробування та ремонту зазначених установок і мереж, режимів споживання теплової енергії, а також виконання робіт з проектування теплових, тепловикористальних установок і мереж.
Способом здійснення державного нагляду (контролю) у сфері теплопостачання є проведення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузі теплопостачання, відповідних обстежень, перевірок, оглядів, інспектування теплових, тепловикористальних установок і мереж, енергетичного обладнання суб'єктів відносин у сфері теплопостачання в порядку, визначеному Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузі теплопостачання, під час здійснення державного енергетичного нагляду (контролю) має право, зокрема: вимагати від суб'єктів відносин у сфері теплопостачання усунення виявлених порушень вимог законодавства; видавати суб'єктам відносин у сфері теплопостачання обов'язкові для виконання розпорядження щодо усунення порушень вимог нормативно-правових актів, нормативних документів з питань технічного стану теплових, тепловикористальних установок та мереж, їх експлуатації, проектування та будівництва, користування енергією у сфері теплопостачання; застосовувати відповідно до цього Закону штрафні санкції до суб'єктів господарювання за порушення вимог законодавства у сфері теплопостачання.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про теплопостачання" суб'єкти відносин у сфері теплопостачання - фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
В силу приписів ст. 14 Закону України "Про теплопостачання" інспектори з державного енергетичного нагляду мають право: доступу в установленому законом порядку до теплових, тепловикористальних установок і мереж суб'єктів відносин у сфері теплопостачання; одержувати безоплатно від суб'єктів відносин у сфері теплопостачання інформацію, необхідну для виконання покладених на них завдань відповідно до нормативно-правових актів; видавати в межах своїх повноважень суб'єктам відносин у сфері теплопостачання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог нормативно-правових актів, нормативних документів з питань технічного стану теплових, тепловикористальних установок та мереж, їх експлуатації, проектування та будівництва, користування енергією у сфері теплопостачання; видавати суб'єктам відносин у сфері теплопостачання приписи щодо приведення технічного стану теплових, тепловикористальних установок і мереж, засобів обліку, контролю та регулювання виробництва, постачання та споживання теплової енергії, організації їх експлуатації у відповідність із вимогами нормативних документів з питань експлуатації, проектування та будівництва енергообладнання і мереж у сфері теплопостачання; вносити керівникам суб'єктів господарської діяльності або їх уповноваженим представникам подання про усунення від виконання обов'язків відповідальної за теплове господарство посадової особи теплотехнічного профілю, дії чи бездіяльність якої призвели до порушення вимог нормативно-правових актів, нормативних документів з питань експлуатації, проектування та будівництва енергообладнання і мереж у сфері теплопостачання або яка не пройшла в установленому порядку перевірку знань правил технічної експлуатації теплових установок і мереж; вимагати від суб'єктів відносин у сфері теплопостачання додержання встановлених нормативно-правовими актами режимів постачання та споживання теплової енергії; складати в установленому законом порядку протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення; фіксувати процес проведення заходу чи кожну окрему дію за допомогою засобів аудіо- та відеотехніки.
Згідно з п.3 ч. 1 ст. 31 Закону України "Про теплопостачання" уповноважені органи застосовують до суб'єктів господарювання штрафні санкції за перешкоджання або недопущення до систем теплопостачання та теплоспоживання працівників органу державного нагляду або представників теплогенеруючих (теплопостачальних) організацій при виконанні ними службових обов'язків - у розмірі до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У відповідності до ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" суб'єкти господарської діяльності несуть відповідальність за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень чи приписів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики та порушення умов ліцензій - штраф у розмірі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В свою чергу, відповідно до пункту 1 Положення про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 929 від 7 серпня 1996 р. державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, технічним станом та організацією експлуатації електричних, теплових, тепловикористовуючих установок та мереж суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд).
Разом з тим, порядок накладення Національною комісією регулювання електроенергетики (НКРЕ), державними інспекторами з експлуатації електричних станцій і мереж, державними інспекторами з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії на суб'єктів господарювання незалежно від форм власності штрафів за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання регламентується Положенням про порядок накладення на суб'єктів господарювання штрафів за порушення законодавства в галузі електроенергетики та в сфері теплопостачання, затвердженого постановою КМУ №1312 від 21.07.1999 року (далі - Положення №1312).
Так, пунктом 2 Положення №1312 передбачено, що штрафи за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання накладаються на суб'єктів господарювання, зокрема, за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень, приписів, розпоряджень, інших розпорядчих документів НКРЕ, Державної інспекції з експлуатації електричних станцій і мереж, Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії та порушення умов ліцензій.
Із пунктів 7- 8 Положення №1312 випливає, що рішення про накладення штрафу приймається на підставі акта перевірки суб'єкта господарювання (додаток 1), складеного посадовими особами НКРЕ, та акта перевірки (протоколу) суб'єкта господарювання, складеного посадовими особами Державної інспекції з експлуатації електричних станцій і мереж або Держенергонагляду (додаток 2), яке в подальшому оформляється постановою НКРЕ, Державної інспекції з експлуатації електричних станцій та мереж і постановою (розпорядженням) Держенергонагляду.
Відповідно до п. 10 Положення № 1312, суб'єкт господарювання сплачує штраф за порушення законодавства в галузі електроенергетики протягом 30 днів з дня прийняття постанови (розпорядження) про його накладення, а за порушення законодавства у сфері теплопостачання - у 15-денний строк з дня прийняття постанови (розпорядження) про його накладення.
Рішення про накладення на суб'єктів господарювання штрафів може бути оскаржене в установленому законом порядку (п. 11 цього Положення).
Як установив суд, відповідач протягом вищезазначеного терміну добровільно не сплатив суму штрафних санкцій, постанову про їх накладення не оскаржував.
При цьому суд критично оцінює посилання представника відповідача на відсутність підстав, встановлених чинним законодавством для проведення перевірки ОСББ "Долина-39", оскільки предметом розгляду у даній справі є стягнення штрафних санкцій накладених на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, щодо якого завершився встановлений строк на оскарження, а протиправність цього рішення не встановлена. До того ж будь-яких доказів оскарження вищезазначених рішень у судовому порядку відповідачем не надано, а судом не встановлено. Більше того, відповідач не відмовляв у допуску перевіряючих до обстеження та прийняв до виконання винесений за його наслідками припис без жодних зауважень та заперечень щодо його законності.
Крім того, суд вказує на необґрунтованість заперечень представника відповідача в частині порушення встановленого законом порядку здійснення заходів державного нагляду (відсутності підстав для проведення заходів державного нагляду (контролю)), з мотивів відсутності у ОСББ "Долина-39" статусу суб'єкта відносин у сфері теплопостачання, оскільки згідно з диспозицією частини третьої статті 31 Закону України "Про теплопостачання" суб'єктом зазначеного правопорушення може бути будь-який суб'єкт господарської діяльності в незалежності від наявності у нього певного правового статусу, яким в спірних правовідносинах згідно ст. 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків" являється відповідач.
Відповідно до статей 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 86 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відтак, беручи до уваги те, що штрафні санкції в розмірі 5100 грн.00 коп. відповідач у встановлені законодавством строки не сплатив, а рішення на підставі якого вони накладені є чинним, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Частиною 4 ст. 94 КАС України передбачено, що у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Долина-39" (код ЄДРПОУ 36150314) до Державного бюджету України (р/р 31111106700002, ГУДКСУ у Вінницькій області, МФО 802015, код ЄДРПОУ 38054707, код платежу 21081100) штрафні санкції в сумі 5100 грн. 00 коп. (п'ять тисяч сто грн. 00 коп.).
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Вергелес Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2016 |
Оприлюднено | 16.01.2017 |
Номер документу | 63976720 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вергелес Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вергелес Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні