Постанова
від 10.01.2017 по справі 922/1781/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2017 року Справа № 922/1781/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого:Панової І.Ю., суддів:Короткевича О.Є., Погребняка В.Я., розглянувши касаційну скаргу Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Харківській області на ухвалугосподарського суду Харківської області від 18.08.2016 та постановуХарківського апеляційного господарського суду від 24.10.2016 у справі № 922/1781/16 господарського суду Харківської області за заявою Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А. провизнання банкрутом за участю представників сторін: від Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Харківській області - Дяченко-Тимчук О.О.,

ВСТАНОВИВ :

Ухвалою господарського суду Харківської області від 18.08.2016 (суддя Казарцева В.В.): 1.Затверджено наданий суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс. 2. Ліквідовано юридичну особу - Селянське (фермерське) господарство Васильченко С.А. (код ЄДРПОУ 21174589, зареєстроване за адресою: 62440, Харківська обл., Харківський район, с.Руські Тишки, вул. 40 років Перемоги,7). 3.Визнано вимоги кредиторів, що були не задоволені за недостатністю майна банкрута СФГ Васильченко В.А., погашеними. 4.Провадження у справі припинено. 5.Зобов'язано державного реєстратора внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи та передати органам, які здійснювали облік, відповідне повідомлення про зняття юридичної особи з обліку.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 24.10.2016 (головуючий суддя Пуль О.А. , суддя Тарасова І. В. , суддя Фоміна В. О.) у справі №922/1781/16 ухвалу господарського суду Харківської області від 18.08.2016 залишено без змін, апеляційну скаргу Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Харківській області (далі - Харківська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області, скаржник) залишено без задоволення.

Не погоджуючись із ухвалою та постановою попередніх інстанцій, Харківська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області звернулась до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою від 17.11.2016 №9402/10/20-23-10-15, в якій просила скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 24.10.2016 та ухвалу господарського суду Харківської області від 18.08.2016 у справі №922/1781/16, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, зокрема, ст.43 ГПК України.

Переглянувши у касаційному порядку прийняті у даній справі судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Ухвалою господарського суду Харківської області 13.06.2016 порушено провадження у справі про банкрутство Селянського (фермерського) господарства Васильченко В.А. у порядку ст. 95 Закону "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Постановою господарського суду Харківської області від 17.06.2016 Селянське (фермерське) господарство Васильченко В.А. визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором голову ліквідаційної комісії Васильченка С.А. Постановлено оприлюднити на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України оголошення (повідомлення) про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури. Зобов'язано ліквідатора представити суду реєстр грошових вимог кредиторів, повідомлення про результати розгляду вимог кредиторів банкрута, щомісячно надавати суду звіти про хід ліквідаційної процедури, у строк до 17.06.2017 виконати ліквідаційну процедуру, надати суду звіт про виконану роботу.

Відповідно до вимог статті 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" кредитор - юридична або фізична особа, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника;

Судами попередніх інстанцій встановлено, що повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури опубліковано на сайті Вищого господарського суду України 17.06.2016 за №32710.

Кредитором - Харківською ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області, заявлено грошові вимоги до банкрута у загальній сумі 45951,75 грн., які розглянуті судом і ліквідатором та включені до реєстру вимог кредиторів Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А. згідно з черговістю.

07.07.2016 ліквідатор банкрута звернувся до господарського суду Харківської області з заявою (вх.№22239), в якій просив суд звільнити його від виконання обов'язків ліквідатора банкрута у зв'язку з неможливістю виконання покладених на нього обов'язків за станом здоров'я та призначити ліквідатором Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А. арбітражного керуючого.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 18.07.2016 задоволено заяву, звільнено Васильченка С.А. від виконання обов'язків ліквідатора Селянське (фермерське) господарство Васильченко С.А., призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Кошовського Сергія Васильовича. Зобов'язано Васильченка С.А. протягом трьох днів передати всі матеріали, пов'язані зі справою, арбітражному керуючому Кошовському С.В. за актом прийому-передачі. Зобов'язано ліквідатора виконати вимоги постанови господарського суду Харківської області від 17.06.2016.

12.08.2016 ліквідатор Кошовський С.В. звернувся до господарського суду Харківської області з клопотанням (вх.№26821) про призначення судового засідання для затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 12.08.2016 призначено до розгляду звіт ліквідатора на 18.08.2016 об 11:50 год. Зобов'язано ліквідатора надати суду всі документи, що підтверджують виконання ліквідаційної процедури. Явку ліквідатора у судове засідання визнано обов'язковою.

З метою виявлення майна господарства ліквідатором направлені запити до відповідних установ.

Судом першої інстанції встановлено, що відсутність майна банкрута підтверджується довідками Регіонального сервісного центру МВС України в Харківській області, Харківської митниці ДФС Державної фіскальної служби України, ГУ Держпраці у Харківській області, Державної служби України з безпеки на транспорті, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту льотної придатності Державіаслужби України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Державної інспекції сільського господарства в Харківській області, Державного космічного агентства України, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській області, ГУ Регіональної статистики, відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманими з веб-сайту Міністерства юстиції України.

Також, судом першої інстанції в оскаржуваній ухвалі від 18.08.2016 зазначено, що матеріалами справи підтверджується, що ліквідатором на підставі наказу №1 від 20.07.2016 проведена інвентаризація, за результатам якої встановлена відсутність основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, дебіторської заборгованості, цінностей та бланків документів суворої звітності будь-яких інших активів, у зв'язку з чим оцінка майна банкрута не проводилася.

Крім того, згідно з довідками Харківського районного ВДВС ГТУ у Харківській області та відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Харківській області відомості про відкриті виконавчі провадження, стороною яких є Селянське (фермерське) господарство Васильченко С.А., у відділі та у Єдиному державному реєстрі виконавчих проваджень відсутні.

Разом з тим, відповідно до довідки Міністерства фінансів України Селянське (фермерське) господарство Васильченко С.А. не зверталося до Міністерства та Державної пробірної служби України щодо реєстрації відбитка іменника - спеціального знака, що засвідчує виготовлювача ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів.

Судом першої інстанції встановлено, що ліквідатором у ході ліквідаційної процедури були здійснені наступні заходи: закриті поточні рахунки банкрута, що підтверджується довідками Харківської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області та ПАТ КБ "Приват Банк"; документи довгострокового зберігання передані до архівної установи, що підтверджується довідкою Міжрегіонального комерційного архіву, договором про надання послуг архіву та актом прийому-передачі документів до архіву; оригінали статуту підприємства із змінами та доповненнями до нього, довідки з ЄДРПОУ, свідоцтво про державну реєстрацію, виписка та витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань передані до матеріалів справи; знищена печатка Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А., що підтверджується актом знищення від 18.08.2016, її залишки передані до матеріалів справи; направлені повідомлення кредиторам та відповідним державним органам про завершення ліквідаційної процедури.

У результаті проведених дій ліквідатором встановлена відсутність у банкрута будь-якого майна, за рахунок реалізації якого кредиторські вимоги могли б бути задоволені. Залишок непогашених кредиторських вимог перед Харківською ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області склав 45951,75 грн.

У зв'язку з недостатністю у банкрута активів ліквідатором складений ліквідаційний баланс з непогашеною кредиторською заборгованістю в розмірі - 45,9 тис. грн.

Відповідно до ч. 5. ст. 45 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними.

Згідно з абз. 12 ч. 1 ст. 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.

Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо за результатами ліквідаційної процедури після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута.

Приймаючи оскаржувану ухвалу від 18.08.2016, господарський суд Харківської області виходив з того, що ліквідатором виконано всі дії з ліквідації банкрута та надано суду документи, що підтверджують завершення ліквідаційної процедури, в тому числі ліквідаційний баланс з непогашеною кредиторською заборгованістю у зв'язку з відсутністю активів, які можна було б направити на погашення кредиторської заборгованості, тобто ліквідатором здійснена процедура ліквідації банкрута у повному обсязі відповідно до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Переглядаючи зазначену ухвалу в апеляційному порядку, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду в оскаржуваній постанові від 24.10.2016 погодилась з висновками суду першої інстанції про належне виконання ліквідатором усіх дій в ході ліквідаційної процедури відповідно до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та з правомірністю затвердження ліквідаційного звіту та ліквідаційного балансу.

Крім того, судом апеляційної інстанції було відхилено посилання Харківської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області на передчасність затвердження ліквідаційного звіту та припинення провадження у справі з підстав не проведення податковим органом позапланової виїзної перевірки боржника.

Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що ухвала господарського суду від 18.08.2016 та постанова суду апеляційної інстанції від 24.10.2016 прийняті із порушенням вимог ст. 43 ГПК України та вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, справа про банкрутство Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А. порушена на підставі ст.95 Закону "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до вимог ч. 4 ст.2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство окремих категорій боржників регулюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону, залежно від категорії боржника, виду його діяльності та наявності у нього майна господарський суд застосовує загальний, спеціальний або спрощений порядок провадження у справі про банкрутство.

Вимоги статті 93 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", що має назву "Особливості банкрутства фермерського господарства", передбачають особливості щодо банкрутства суб'єкта господарювання саме зазначеної організаційної форми.

Відповідно до вимог ч. 1 ст.93 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" підставою для визнання фермерського господарства банкрутом є його неспроможність задовольнити протягом шести місяців після закінчення відповідного періоду сільськогосподарських робіт вимоги кредиторів за грошовими зобов'язаннями та/або зобов'язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування, повернення невикористаних коштів Фонду соціального страхування України.

Згідно з ч. 2 ст. 93 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" заява голови фермерського господарства про порушення справи про банкрутство подається до господарського суду за наявності письмової згоди всіх членів фермерського господарства.

Заява підписується головою фермерського господарства.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 93 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до заяви голови фермерського господарства про порушення справи про банкрутство також додаються документи, які містять відомості:

про склад і вартість майна фермерського господарства;

про склад і вартість майна, яке належить членам фермерського господарства на праві власності;

про розмір доходів, які можуть бути одержані фермерським господарством після закінчення відповідного періоду сільськогосподарських робіт.

Відповідно до ч. 9 ст. 93 вказаного Закону у разі визнання господарським судом фермерського господарства банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури до складу ліквідаційної маси фермерського господарства включаються нерухоме майно, яке перебуває у спільній власності членів фермерського господарства, в тому числі насадження, господарські та інші будівлі, меліоративні та інші споруди, продуктивна і робоча худоба, птиця, сільськогосподарська та інша техніка і обладнання, транспортні засоби, інвентар, та інше майно, набуті для фермерського господарства на загальні кошти його членів, а також право оренди земельної ділянки та інші майнові права, які належать фермерському господарству і мають грошову оцінку.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до статуту Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А., зареєстрованого державною адміністрацією Харківського району за №04058775100020813 в реєстрі суб'єктів підприємницької діяльності від 13.02.2001 за ідентифікаційним кодом 21174589, пунктом 1.1 передбачено, що за організаційною формою боржник є сільським (фермерським) господарством.

Суди попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних процесуальних актів уваги на вищевикладене не звернули, взагалі процедура банкрутства Селянського (фермерського) господарства Васильченко С.А. відбувалась без врахування правового статусу боржника за його організаційною формою, а також без врахування вимог ч. 4 ст. 2, ст. 93 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що ухвала суду першої інстанції від 18.08.2015 року про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу та постанова суду апеляційної інстанції від 24.10.2015 року у справі №922/1781/16 підлягають скасуванню, а справа №922/1781/16 - направленню на розгляд до господарського суду Харківської області .

Керуючись статтями 111 7 , 111 9 - 111 13 ГПК України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Харківській області задовольнити.

Ухвалу господарського суду Харківської області від 18.08.2016 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 24.10.2016 у справі №922/1781/16 скасувати.

Справу №922/1781/16 передати на розгляд до господарського суду Харківської області.

Головуючий І.Ю. Панова

Судді О.Є. Короткевич

В.Я. Погребняк

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення10.01.2017
Оприлюднено16.01.2017
Номер документу64044396
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1781/16

Ухвала від 15.08.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 08.08.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 13.07.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 22.06.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 18.05.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 11.04.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 02.03.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 30.01.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Постанова від 10.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Ухвала від 12.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні