12.01.2017
227/69/17
У Х В А Л А
12 січня 2017 року м. Добропілля
Слідчий суддя Добропільського міськрайонного суду Донецької області - Кошля А.О., при секретарі судового засідання - Овчинніковій Ю.О., за участю слідчого - Андрійченко О.М., розглянувши в судовому засіданні в м. Добропілля Донецької області клопотання ст. слідчого СВ Добропільського ВП Покровського ВП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_1, погоджене з прокурором Костянтинівської місцевої прокуратури ОСОБА_2 про проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в кримінальному провадженні № 4201605166000106 від 30 листопада 2016 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
12 січня 2017 року Старший слідчий СВ Добропільського відділення поліції Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області, майор поліції ОСОБА_1, звернулася до Добропільського міськрайонного суду Донецької області з клопотання про проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в кримінальному провадженні № 4201605166000106 від 30 листопада 2016 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України. Клопотання погоджене з прокурором Костянтинівської місцевої прокуратури ОСОБА_2
В обґрунтування клопотання зазначено, що слідчим відділом Добропільського ВП Покровського ВП ГУНП в Донецькій області проводиться досудове розслідування кримінального провадження № 4201605166000106 від 30 листопада 2016 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України.
В ході досудового слідства встановлено, що громадянин ОСОБА_3 є власником двох земельних ділянок, що знаходяться в смт. Святогорівка Добропільського району Донецької області по вул. Зелена, буд. 1-7 в межах населеного пункту. Площа земельних ділянок складає: 0,1500 га (категорія земель - для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд, та площею 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства. На вказаних земельних ділянках розташована промислова техніка та засоби її утримання, кучі відходів вугільної промисловості, які розташовані безладно. Зазначене є безумовним порушенням вимог п.п. ж , з ст. 17 Закону України Про відходи , що створює небезпеку для навколишнього природного середовища.
Враховуючи те, що згідно положень чинного законодавства України слідчий або прокурор у кримінальному провадженні не можуть самостійно ініціювати питання про призначення відповідної перевірки, просить суд задовольнити клопотання та винести ухвалу про надання дозволу Державній екологічній інспекції в Донецькій області провести перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ОСОБА_3 під час використання земельних ділянок площею 0,1500 га. категорія земель - для будівництва та обслуговування жилого будинку) та 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства), які знаходяться на території Святогорівської селищної ради, смт. Святогорівка, вул. Зелена 1-7 в межах населеного пункту.
Фіксація, під час розгляду клопотання слідчим суддею, за допомогою технічних засобів на підставі ч. 1 ст. 107 КПК України не здійснювалась, оскільки таке клопотання не заявлялось.
Заслухавши пояснення слідчого та дослідивши докази, долучені до матеріалів клопотання, а саме: Витяги з кримінального провадження № 4201605166000106 від 30.11.2016 року; постанову про призначення групи прокурорів у кримінальному провадженні від 30.11.2016 року; рапорту прокурора Костянтинівської місцевої прокуратури ОСОБА_2; відповіді Святогорівської селищної ради від 29.11.2016 року № 429/10-л; Державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯИ № 309995 та ЯИ № 309994; доручення про проведення досудового розслідування, встановлено наступне.
30.11.2016 року на підставі рапорту прокурора Костянтинівської місцевої прокуратури Донецької області ОСОБА_2 до ЄРДР внесено відомості про виявлення кримінального правопорушення, кваліфікованого за ч. 1 ст. 239 КК України (кримінальне провадження № 4201605166000106 від 30.11.2016 року).
Зазначено, що за результатами вивчення додержання вимог земельного та природоохоронного законодавства на території Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області виявлено наступне: громадянин ОСОБА_3 є користувачем двох земельних ділянок, що знаходяться в смт. Святогорівка, Добропільського району Донецької області, вул.. Зелена, буд.1-7, в межах населеного пункту. Площа земельних ділянок складає: 1. 0,1500 га. (категорія земель-для будівництва та обслуговування жилого будинку); 2. 0,5847 га. (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства). На вказаних ділянка розташовані промислова техніка та засоби її утримання, кучі відходів вугільної промисловості, які розташовано безладно. Вказане, на думку прокурора є порушенням п.п. ж , з ст. 17 Закону України Про відходи та створює небезпеку для навколишнього природного середовища.
Державним актом серії ЯИ № 309995 підтверджується право власності на земельну ділянку площею 0,1500 га. за гр. ОСОБА_3 Земельна ділянка розташована за адресою: Донецька область, Добропільський район, смт. Святогорівка, вул. Зелена, буд. 1-7. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Кадастровий номер земельної ділянки 1422055500:03:000:0062.
Державним актом серії ЯИ № 309994 підтверджується право власності на земельну ділянку площею 0,15847 га. за гр. ОСОБА_3 Земельна ділянка розташована за адресою: Донецька область, Добропільський район, смт. Святогорівка, вул. Зелена, буд. 1-7. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства. Кадастровий номер земельної ділянки 1422055500:03:000:0058.
Частиною 1 статті 239 КК України передбачено, що забруднення або псування земель речовинами, відходами чи іншими матеріалами, шкідливими для життя, здоров'я людей або довкілля, внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля,- караються штрафом до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк д трьох років.
Суспільна небезпечність забруднення або псування земель полягає в тому, що ці дії завдають шкоди навколишньому природному середовищу в цілому та земельним ресурсам держави зокрема, і крім того, можуть негативно вплинуть на життя та здоров'я людей.
Статтею 91 Земельного кодексу України передбачено, що власники земельних ділянок зобов'язані: забезпечувати використання їх за цільовим призначенням; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Відповідно до ст. 50 ЗУ Про охорону навколишнього природного середовища - екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров'я людей.
Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов'язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів.
Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
В рамках кримінального провадження виникла необхідність проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства землекористувачем ОСОБА_3 з наданням відповідей на наступні питання: - наявність у ОСОБА_3 дозвільних документів у сфері екології; - встановлення факту нецільового використання, забруднення (засмічення) земельних ділянок, площею 0,1500 га (категорія земель - для будівництва та обслуговування жилого будинку) та 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства), які знаходяться на території Святогорівської селищної ради, смт. Святогорівка, вул. Зелена 1-7 в межах населеного пункту, які використовує в комерційних цілях ОСОБА_3; - дотримання вимог природоохоронного законодавства під час використання ОСОБА_3 земельних ділянок, площею 0,1500 га (категорія земель - для будівництва та обслуговування жилого будинку) та 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства), які знаходяться на території Святогорівської селищної ради, смт. Святогорівка, вул. Зелена 1-7; - виконати розрахунок шкоди завданої навколишньому природному середовищу, спричиненої внаслідок забруднення (засмічення) вищезазначених земельних ділянок. Вказану перевірку слід доручити провести Державній екологічній інспекції у Донецькій області.
Відповідно до п. 1 Положення про державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України № 454/2011 від 13.04.2011, вказана інспекція (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якої спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.
Згідно абз. б пп. 2 п. 4 вищевказаного положення Держекоінспекція Українивідповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованим їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянина ми України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про використання та охорону земель щодо додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель, а також, крім іншого, здійснення заходів запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами.
Враховуючи те, що з набранням чинності Закону України Про прокуратуру , виключено із переліку функцій прокуратури здійснення перевірок, та дані функції не визначені ніяким іншим законодавчим актом України, а також нормами КПК України не визначено певного порядку надання дозволу на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців.
Єдиним можливим процесуальним шляхом для призначення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства під час кримінального провадження є отримання судового рішення (ухвали слідчого судді) про призначення такої перевірки.
Оскільки Держекоінспекція має право складати акти перевірки - документ, який фіксує факт проведення перевірки і є носієм доказової інформації про наявність або відсутність порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання, зазначену перевірку слід призначити вказаній установі.
Відповідно до ч.1 ст.9 КПК України під час кримінального провадження суд, слідчий суддя, прокурор, керівник органу досудового розслідування, слідчий, інші службові особи органів державної влади зобов'язані неухильно додержуватися вимог Конституції України, цього Кодексу, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною ОСОБА_2 України, вимог інших актів законодавства.
Приписами ст.40 КПК України регламентовано, що слідчий уповноважений проводити слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі дії (розшукові) дії у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2 ст. 93 КПК України сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 99 КПК України віднесено висновки ревізій та акти перевірок.
Із змісту ст. 25 КПК України вбачається, що прокурор, слідчий зобов'язані в межах своєї компетенції вжити всіх передбачених законом заходів для встановлення події кримінального правопорушення та особи, яка його вчинила.
Згідно ч. 4 ст. 38 КПК України орган досудового розслідування зобов'язаний застосовувати всі передбачені законом заходи для забезпечення ефективності досудового розслідування.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 91 КПК України у кримінальному провадженні підлягають доказуванню: обставини, які впливають на ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, характеризують особу обвинуваченого, обтяжують чи пом'якшують покарання, які виключають кримінальну відповідальність або є підставою закриття кримінального провадження.
Згідно ч. 1 ст. 94 КПК України слідчий, прокурор, слідчий суддя, суд за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом, оцінюють кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв'язку для прийняття відповідного процесуального рішення.
Згідно ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 99 КПК України документом є спеціально створений з метою збереження інформації матеріальний об'єкт, який містить зафіксовані за допомогою письмових знаків, звуку, зображення тощо відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження. До документів, за умови наявності в них відомостей, передбачених частиною першою цієї статті, можуть належати висновки ревізій та акти перевірок.
Проведення перевірки необхідне для встановлення обставин кримінального правопорушення. Питання, з приводу яких слідчий просить надати дозвіл на проведення перевірки, стосуються кримінального правопорушення, з приводу якого розпочато досудове розслідування. Іншим шляхом, ніж проведення перевірки, вказані питання встановити не надається можливим.
На підставі вищевказаного слідчий суддя вважає необхідним надати дозвіл на проведення перевірки.
Керуючись ст.ст. 9, 92, 93, 107, 110, 309 КПК України суд,-
У Х В А Л И В:
Клопотання ст. слідчого СВ Добропільського ВП Покровського ВП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_1, погоджене з прокурором Костянтинівської місцевої прокуратури ОСОБА_2 про проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в кримінальному провадженні № 4201605166000106 від 30 листопада 2016 року, за ознаками кримінального злочину, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України - задовольнити.
Надати дозвіл Державній екологічній інспекції в Донецькій області на проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ОСОБА_3 під час використання земельних ділянок площею 0,1500 га (категорія земель - для будівництва та обслуговування жилого будинку) та 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства), які знаходяться на території Святогорівської селищної ради, смт. Святогорівка, вул. Зелена 1-7 в межах населеного пункту з наступних питань:
- наявність у ОСОБА_3 дозвільних документів у сфері екології;
- встановлення факту нецільового використання, забруднення (засмічення) земельних ділянок, площею 0,1500 га (категорія земель - для будівництва та обслуговування жилого будинку) та 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства), які знаходяться на території Святогорівської селищної ради, смт. Святогорівка, вул. Зелена 1-7 в межах населеного пункту, які використовує в комерційних цілях ОСОБА_3;
- дотримання вимог природоохоронного законодавства під час використання ОСОБА_3 земельних ділянок, площею 0,1500 га (категорія земель - для будівництва та обслуговування жилого будинку) та 0,5847 га (категорія земель - для ведення особистого селянського господарства), які знаходяться на території Святогорівської селищної ради, смт. Святогорівка, вул. Зелена 1-7;
- виконати розрахунок шкоди завданої навколишньому природному середовищу, спричиненої внаслідок забруднення (засмічення) вищезазначених земельних ділянок.
Проведення перевірки доручити Державній екологічній інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Петровського, 18а.) та провести її протягом 10 діб з моменту початку проведення перевірки.
Матеріали перевірки направити до СВ Добропільського ВП Покровського ВП ГУНП в Донецькій області для долучення до матеріалів кримінального провадження № 4201605166000106 від 30 листопада 2016 року.
Строк дії ухвали - тридцять днів з дня її постановлення.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя А.О. Кошля
Суд | Добропільський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2017 |
Оприлюднено | 18.01.2017 |
Номер документу | 64046511 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Кошля А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні