Постанова
від 11.04.2016 по справі 804/8682/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2016 р. Справа № 804/8682/15 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Гончарової Ірини Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду, згідно ухвали Вищого адміністративного суду України від 11.06.2015р. (провадження К/800/40063/14), надійшла адміністративна справа за позовом Публічного акціонерного товариства Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровської області, в якому просить:

- визнати дії Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області в особі Державного інспектора сільського господарства в Дніпропетровській області ОСОБА_1 щодо проведення перевірки шляхом витребування за клопотаннями від 13.08.2013 року та 27.08.2013 року документів у ПАТ ДОПАС протиправними;

-зобов'язати Державну інспекцію сільського господарства в Дніпропетровській області впродовж 3 (трьох) робочих днів з моменту набрання законної сили судовим рішенням у даній справі повернути до ПАТ ДОПАС копії наступних документів: копію державного акту серія ЯЕ №483413 на право власності на земельну ділянку, розташовану по вул. Курчатова, 10, м. Дніпропетровськ; копію плану меж земельної ділянки з кадастровим № 1210100000:06:097:0082; копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Серія ААБ № 94509 на Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» ; копію довідки АА №№ 448495 Головного управління статистики України у Дніпропетровській області з ЄДРПОУ на Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» ; копію Статуту Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» (витяг 1,2,14,18 сторінки Статуту); копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 1210100000:06:097:0082.

В обґрунтування позову зазначено, що проведення позапланової перевірки було здійснено з чисельними порушеннями законодавства, зокрема, направлення на проведення позапланової перевірки ПАТ «ДОПАС» від 14.08.2013 року було отримано представником позивача 23.09.2013 року, тобто після спливу строків її проведення, поряд з тим як строк проведення перевірки був встановлений з 13.08.2013р. по 26.08.2013р. Виходячи з цього позивач зазначає, що дії відповідача є неправомірними, а копії документів отримані без достатніх правових підстав мають бути повернені.

Представник позивача подав клопотання про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Відповідач, повідомлений належним чином про дату, час та місце судового розгляду, в судове засідання не з'явився.

Згідно з ч.4, 6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів в порядку письмового провадження.

За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач - Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» (код ЄДРПОУ 03113549) зареєстроване 15.08.1994 року Виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради.

Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області ПАТ «ДОПАС» на виконання листа Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері від 07.08.2013 року за № 61-1582 вих. 13 позивачу 13 серпня 2013 року вручено клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації відповідно переліку, необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, у термін до 15.08.2013 року.

Супровідним листом № 05/912 від 15.08.2013р. ПАТ «ДОПАС» направило до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області копії запитуваних документів.

Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області 27.08.2013р. до ПАТ «ДОПАС» направлено повторне клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороню земель.

03.09.2013р. позивачем отримано від відповідача клопотання від 27.08.2013 року про надання документів матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

На виконання вказаного клопотання 05.09.2013р. ПАТ «ДОПАС» направлено запит до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області з вимогою надати інформацію, зокрема, щодо виду та підстав проведення відповідачем перевірки.

13 вересня 2013 року листом № 06.2/13-22/5746 на адресу ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій » надійшла відповідь, в якій Державна інспекція сільського господарства в Дніпропетровській області повідомила, що позапланова перевірка вимог земельного законодавства проводиться на підставі листа Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері від 07.08.2013 року № вих. 13, згідно з ст.2 ,ч. 2 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» . Отримання згоди центрального органу виконавчої влади на проведення позапланової перевірки за дорученням прокурора не передбачено. В додатках до цього листа Державна інспекція сільського господарства в Дніпропетровській області зазначила лист Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері від 07.08.2013р. № 61-1582 вих.13 та направлення на проведення планової/позапланової перевірки від 14.08.2013р. № 1049.

Разом з зазначеним листом відповідач надіслав позивачеві копію направлення на проведення позапланової перевірки від 14.08.2013 року №1049.

Судом встановлено, що у направленні на проведення перевірки №1049 від 14.08.2013 року зазначено, що направляються спеціалісти відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охоронною земель для проведення строк з 13 по 26 серпня 2013 року позапланового заходу (перевірки дотримання вимог земельного законодавства, обстеження земельної ділянки).

Підставою для проведення перевірки є лист від 07.08.2015 року №61-1582 вих - 13 Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері.

Предметом перевірки є дотримання вимог земельного законодавства щодо набуття і реалізації права користування земельними ділянками ПАТ «ДОПАС» (код ЄДРПОУ 03113549), зареєстрованим за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1.

Судом встановлено, що направлення на проведення перевірки видав Начальник Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області ОСОБА_2, проте інформація про отримання копії направлення відсутня.

23 вересня 2013 року за вих. № 05/1101 ПАТ «ДОПАС» направило до Державної інспекції сільського господарства вимогу про повернення копій документів.

13 жовтня 2013 року Державна інспекція сільського господарства в Дніпропетровській області відмовила у поверненні копій документів з підстави приєднання документів до матеріалів перевірки.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Правовідносини з приводу реалізації територіальними органами Державної інспекції сільського господарства України повноважень контролю за додержанням земельного законодавства врегульовані приписами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року № 459/2011, Положення про державну інспекцію сільського господарства в автономній Республіці Крим, областях містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 770 від 23.12.2011 року.

Згідно з пункту 1 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 6 зазначеного Положення встановлено, що Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.

Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Судом встановлено, згідно з направлення від 14.08.2013 року №1049 була здійснена позапланова перевірка.

Підстави для здійснення позапланових заходів передбачені ст. 6 Закону України « Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , а саме: подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктом приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю); звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів; настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 3 цієї статті, суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до п.3.2. Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.03.2013 року №132 (далі - Порядок), підставами для здійснення позапланового заходу є подання суб'єктом господарювання письмової заяви до інспекційного органу про проведення перевірки за його бажанням; виявлення та затвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктами господарювання приписів чи інших розпорядчих документів інспекційного органу щодо усунення порушень вимог земельного законодавства, виданих за результатами раніше проведених планових та позапланових заходів; отримання заяв, скарг чи звернень фізичних та юридичних осіб, у яких міститься інформація про порушення суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства (із обов'язковим зазначенням суті порушення). Позаплановий захід у таких випадках проводиться за наявності згоди Державної інспекції сільського господарства України на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктами господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.

З аналізу зазначеної правової норми вбачається, що такої підстави для здійснення позапланової перевірки, як лист Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, законодавством не передбачено.

Згідно з ч.5 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Положеннями ст. 8. Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначені повноваження органу державного нагляду (контролю), що в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; накладати штрафні санкції та вживати заходи, передбачені законом.

Згідно з п. 5.1 Порядку державні інспектори, які беруть участь у здійсненні відповідних заходів, зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі або фізичній особі - підприємцю чи її представнику направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службові посвідчення, що засвідчують їх особи, і надати їм копію направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яка вручається вищезазначеним особам під підпис.

Пунктом 5.2. Порядку визначено, що державні інспектори не мають права здійснювати відповідні заходи без наявності направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службових посвідчень. Суб'єкти господарювання, що перевіряються, мають право не допускати державних інспекторів до проведення відповідних заходів, якщо вони не пред'явили документи, визначені пунктом 5.1 цього розділу.

У пункті 3.5. Порядку визначено, що строк здійснення позапланового заходу відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

З урахування вищезазначеного суд дійшов висновку, що позапланова перевірка проведена з порушеннями вимог законодавства, з огляду на що дії Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області в особі Державного інспектора сільського господарства в Дніпропетровській області ОСОБА_1 щодо проведення перевірки шляхом витребування за клопотаннями від 13.08.2013 року та 27.08.2013 року документів у ПАТ ДОПАС є протиправними.

На підставі викладеного, оскільки проведення перевірки шляхом витребування документів було проведена протиправно, з метою відновлення порушених прав позивача, усі документи, вилучені при її проведенні належать поверненню позивачу.

За вказаних обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обгрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні - задовольнити.

Визнати протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області в особі Державного інспектора сільського господарства в Дніпропетровській області ОСОБА_1 щодо проведення перевірки шляхом витребування за клопотаннями від 13.08.2013 року та 27.08.2013 року документів у ПАТ ДОПАС .

Зобов'язати Державну інспекцію сільського господарства в Дніпропетровській області впродовж 3 (трьох) робочих днів з моменту набрання законної сили судовим рішенням у даній справі повернути до ПАТ ДОПАС копії наступних документів: копію державного акту серія ЯЕ №483413 на право власності на земельну ділянку, розташовану по вул. Курчатова, 10, м. Дніпропетровськ; копію плану меж земельної ділянки з кадастровим № 1210100000:06:097:0082; копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Серія ААБ № 94509 на Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» ; копію довідки АА №№ 448495 Головного управління статистики України у Дніпропетровській області з ЄДРПОУ на Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» ; копію Статуту Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» (витяг 1,2,14,18 сторінки Статуту); копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 1210100000:06:097:0082.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та строки, передбачені ст.186 КАС України.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя ОСОБА_3

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2016
Оприлюднено18.01.2017
Номер документу64054991
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/8682/15

Ухвала від 22.03.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 11.04.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

Постанова від 11.04.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 21.09.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 21.09.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 16.07.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 14.08.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Гончарова Ірина Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні