Рішення
від 11.01.2017 по справі 924/1217/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" січня 2017 р.Справа № 924/1217/16

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., розглянувши матеріали справи

за позовом Керівника Шепетівської місцевої прокуратури, м. Шепетівка в інтересах держави в особі

1. Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, м. Хмельницький,

2. Шепетівської районної державної адміністрації, м. Шепетівка

до Приватного підприємства "Ремтехніка", м. Шепетівка

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №59 від 24.10.2012р.

за участю представників сторін:

від позивача 1 ОСОБА_1 за довіреністю від 04.01.17 № 9-22-0.6-42/2-17

від позивача 2 не з'явився

від відповідача не з'явився

за участю ОСОБА_2 прокурор відділу прокуратури області

В судовому засіданні відповідно до ч.2 ст.85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Суть спору: прокурор, в інтересах позивачів просить суд внести зміни до укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та приватним підприємством "Ремтехніка" договору оренди земельної ділянки № 59 від 24.10.12, зареєстрованого в управлінні Держкомзему в Шепетівському районі за № 682558054007264 від 11.12.12, а саме: п. 4 та п. 9 договору викласти в такій редакції: п. 4 "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 100, 3105 га (землі сільськогосподарського призначення) складає 5 523 883, 65 грн.", п. 9 "Орендна плата встановлюється у розмірі 1 652, 04 грн. за гектар в рік. Орендна плата за загальну площу орендованих земельних ділянок складає 165 716, 51 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Обгрунтовуючи позов, прокурор стверджує, що необхідність внесення змін у договір обумовлена законодавчою зміною базових показників, які враховуються під час нарахування орендної плати за земельну ділянку. Зокрема, за Податковим кодексом України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка землі. Розмір орендної плати встановлюється в договорі, однак річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки. У договорі, який є предметом дослідження зазначено, що нормативна грошова оцінка землі, яка орендується складає 2 642 849, 10 грн. Відповідно розмір орендної плати складає 263, 46 грн. за гектар на рік. Загальний розмір за всю площу - 26 428, 49 грн. на рік, що становить 1 відсоток від нормативної грошової оцінки.

За ст. 288 Податкового кодексу розмір орендної плати встановлюється в договорі, однак, річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки. Згідно витягу з техдокументації про нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем землі, нормативна грошова оцінка означеної землі складає 5 523 883, 65 грн. За таких обставин, враховуючи вимоги Податкового кодексу, розмір орендної плати за договором оренди, що є предметом дослідження по даній справі має складати 1652, 04 грн. за 1 га на рік. Орендна плата за загальну площу - 165 716, 51 грн. на рік.

Законодавчим обгрунтуванням позову є посилання на ст. 21 ЗУ "Про оренду землі", ст. 288, 271 Податкового кодексу України, ст. 122 Земельного кодексу України, ст. ст. 651, 652 ЦК України.

Представники прокуратури та позивача 1 в судовому засіданні позов підтримали, наполягали на його задоволенні.

Позивач 2 свого представника в судове засідання не направив, причин неявки не повідомив. Про належність повідомлення даного учасника процесу про час та місце судового розгляду справи свідчить наявне у справі поштове повідомлення про вручення ухвали про порушення провадження у справі з підписом представника про отримання.

Відповідач свого представника в судове засідання не направив. Натомість, надіслав письмовий відзив на позов де зазначає, що відповідач в січні 2016 року отримав в Управлінні Держгеокадастру у Шепетівському районі витяг з техдокументації на землю з вказаною прокурором нормативною грошовою оцінкою землі.

10.02.16 відповідач подав декларацію до відділу ДПІ де зазначено розмір орендної плати 165 716, 51 грн., тобто такий, який вказано прокурором у позові (що є предметом внесення змін у договір). З наявної у справі відповіді заступника начальника Шепетівського відділення ОДПІ від 25 серпня 2016 року вбачається, що відповідач сплачує орендну плату в розмірі 165 716, 51 грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки.

Таким чином, відповідач вносить орендну плату в розмірі, який відповідає вимогам законодавства. Внесення ж змін у договір є формальною дією з якою відповідач погоджується.

Також, у позові вказано, що лист начальника управління Держземагенства у Шепетівському районі, яким відповідачу запропоновано внести зміни у договір, останнім проігноровано. Однак, відповідач вказує, що наведений лист направлено без примірника додаткової угоди та розрахунку оренди.

Вказавши вищенаведені обставини, відповідач позов визнає у повному обсязі.

Матеріалами справи встановлено.

24 жовтня 2012 року між Шепетівською РДА (орендодавець) та ПП "Ремтехніка" (орендар) укладено договір оренди № 59, в силу якого орендодавець на підставі розпорядження першого заступника голови адміністрації від 24.10.12 № 414/2012 - р надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на території Великорішнівської сільської ради, яка розташована за межами населених пунктів.

В оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення площею 100, 3105 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Великорішнівської сільської ради, яка розташована за межами населеного пункту (п. 2 у договорі).

За п. 4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 100, 3105 га (землі сільськогосподарського призначення) складає 2642849, 10 га.

Договір укладено до 23 жовтня 2061 року (п. 8).

Орендна плата встановлюється у розмірі 263, 46 грн. за гектар в рік. Орендна плата за загальну площу орендованої землі встановлюється у розмірі 26 428, 49 грн. в рік, що становить 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 9).

Розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законодавством (п. 12).

Договір підписаний обома сторонами та скріплений їх печатками.

Договір містить напис (засвідчений печаткою і підписом представника держкозему), що він зареєстрований у відділі Держкомзему у Шепетівському районі, про що у Державному реєстрі земель здійснено запис № 682558054007264 від 11 грудня 2012 року.

Факт передачі землі орендарю підтверджується наявним у справі актом прийому - передачі від 24 жовтня 2012 року, підписаним та скріпленим печатками сторін.

Додатком до договору також є розрахунок орендної плати.

30 жовтня 2014 року начальник управління Держземагенства в Шепетівському районі направив на адресу відповідача лист № 01-08-02/3215, де відправник просить не пізніше п'ятнадцятиденного строку з дня отримання листа звернутися до управління для підготовки необхідних документів для укладення додаткової угоди до договору оренди щодо збільшення розміру оплати. Доказом направлення листа є копія поштового повідомлення про направлення кореспонденції з вказаним адресатом - відповідач.

Крім того, у справу додано:

- лист Шепетівського відділення Славутської об'єднаної ДПІ ГУ ДФС у Хмельницькій області від 25.08.16, де зазначено, що ПП "Ремтехніка" подано податкову декларацію з плати за землю на 2016 рік від 10.02.16. У листі вказано, що згідно розрахунку, розмір земельної ділянки - 100, 3105 га, нормативна грошова оцінка за загальну площу - 5 523 883, 57 грн. з якої розраховано 3% розмір річної орендної плати в сумі 165 716, 51 грн.;

- податкова декларація відповідача від 10.02.16 з зазначеною сумою оренди 165 716, 51 грн. у рік;

- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем землі (площа - 100, 3105, назва ділянки - земля Великорішнівської с / р) де вказано нормативно грошову оцінку землі 5 523 883, 65 грн., станом на 01.01.16. Витяг надано Управлінням Держгеокадастру у Шепетівському районі за підписом начальника відділення землеустрою та начальника управління.

Заслухавши пояснення представників позивача та прокуратури, дослідивши додані матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, судом враховується наступне.

Відповідно до ст. 13 ст. 21 Закону України „Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства; Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. ст. 288.1-288.3 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; Платником орендної плати є орендар земельної ділянки; об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Відповідно до ст. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно ст.289.1 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до п.14.1.125. ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Згідно зі ст. 288.5 Податкового кодексу (зі змінами, внесеними відповідно до Закону України від 27.03.2014 р. "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні") розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1 Податкового кодексу) та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2 Податкового кодексу).

Пунктом 2.19 постанови Пленуму ВГС України від 17.05.11 року № 6 визначено, що згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

З вказаних законодавчих положень вбачається, що розмір орендної плати за земельну ділянку державної чи комунальної власності (що наявне в даному випадку) встановлюється з урахуванням нормативної грошової оцінки та не може бути меншою 3% останньої в рік.

Укладеним між позивачем та відповідачем договором обумовлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 100, 3105 га (землі сільськогосподарського призначення) складає 2642849, 10 га (п. 4). Орендна плата встановлюється у розмірі 263, 46 грн. за гектар в рік. Орендна плата за загальну площу орендованої землі встановлюється у розмірі 26 428, 49 грн. в рік, що становить 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 9).

Як вбачається з витягу з техдокументації про нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем землі, станом на 1 січня 2016 року нормативна грошова оцінка землі Великоришнівської с/р, площею 100, 3105 га, кадастровий номер 6825580500:04:020:0001 (орендована відповідачем) дорівнює 5 523 883, 65 грн.

Отже, умова договору (п. 9) щодо визначення розміру орендної плати в 1% від нормативної грошової оцінки не відповідає законодавче встановленому п. 5 ст. 288 Податкового кодексу мінімальному рівню нормативної грошової оцінки в 3% від останнього. Вказана у договорі нормативно грошова оцінка орендованої землі 2642849, 10 га не відповідає новій нормативній оцінці, зазначеній витягом з техдокументації в 5 523 883, 65 грн., яка вирахувана відповідно до вимог Податкового кодексу з урахуванням вищевказаних змін до останнього.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема зміни умов господарювання, передбачених договором.

Таким чином, встановлений Податковим кодексом новий відсоток (3) від нормативної грошової оцінки землі при розрахунку орендної плати а також документально підтверджений новий розмір нормативної грошової оцінки є підставою, що передбачена договором для перегляду (зміни) умов договору щодо розміру плати.

Згідно ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Наявний в матеріалах справи лист від 29.10.14. із вимогою внести зміни до договору оренди свідчить про те, що позивач скористався правом досудового врегулювання питання про внесення змін до договору, однак згоди на зміну умов договору не отримав. Потрібно відмітити, що згідно вищенаведених роз'яснень ВГС України (постанови Пленуму ВГС України від 17.05.11 року № 6) надіслання пропозиції щодо змін є правом, а не обов'язком).

За таких обставин, враховуючи те, що розмір орендної плати за землю законодавчо змінено (збільшено відсоток від нормативної грошової оцінки та збільшено нормативно грошову оцінку у порівнянні з встановленими договором), а умовами договору оренди передбачена можливість зміни умов договору, в тому числі й щодо розміру орендної плати, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, наявні підстави для перегляду умов укладеного між сторонами договору в частині розміру орендної плати та обставин нарахування останньої.

Відтак, зміна умов договору зумовлена причинами, які орендодавець не міг уникнути, оскільки зміна відсотку нормативної грошової оцінки, який входить в розмір орендної плати, змінювався на законодавчому рівні, і орендар не міг не виконати вимогу закону.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що позов є обґрунтованим, підтверджений належними доказами та підлягає задоволенню.

Відповідно зі ст. ст. 32. 33 ГПК доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Витрати по сплаті судового збору у зв'язку із задоволенням позову покладаються на відповідача згідно зі ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 1, 2, 4-5, 12, 15, 33, 43, 44, 49, 82 - 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Внести зміни до укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та приватним підприємством "Ремтехніка" договору оренди земельної ділянки № 59 від 24.10.12, зареєстрованого в управлінні Держкомзему в Шепетівському районі за № 682558054007264 від 11.12.12, а саме: п. 4 та п. 9 договору викласти в такій редакції: п. 4 "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 100, 3105 га (землі сільськогосподарського призначення) складає 5 523 883, 65 грн.", п. 9 "Орендна плата встановлюється у розмірі 1 652, 04 грн. за гектар в рік. Орендна плата за загальну площу орендованих земельних ділянок складає 165 716, 51 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Стягнути з приватного підприємства "Ремтехніка" (вул. Судилківська, 92, м. Шепетівка, 30400, код 32683272) на користь прокуратури Хмельницької області (р/р 35218028002814, код 02911102, ОСОБА_3 казначейська служба України в м. Києві, МФО 820172, код 2800) 1 378 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.) судового збору.

Повний текст складено 16.01.2017р.

Суддя М.Є. Муха

Віддрук 3 прим:

1 - до справи; 2 - позивачу 2 (м. Шепетівка, вул. Героїв Небесної Сотні, 47); 3 - відповідачу (м. Шепетівка, вул. Судилківська, 92)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення11.01.2017
Оприлюднено19.01.2017
Номер документу64059349
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1217/16

Рішення від 11.01.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 12.12.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні