Рішення
від 19.08.2010 по справі 2-1154/2010
ТРОСТЯНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Тростянецький районний суд Сумської області

м. Тростянець, вул. Миру, 9, 42600, (05458) 5-11-72

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 серпня 2010 року м.Тростянець

Тростянецький районний суд Сумської області у складі:

головуючого - судді Литовченко Н.О., при секретарі - Підопригорі В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області про стягнення недоплаченої пенсії, зобов'язання здійснити нарахування пенсії відповідно до чинного законодавства,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області про визнання дій протиправними, стягнення недоплаченої пенсії та зобов'язання здійснити нарахування пенсії відповідно до чинного законодавства, мотивуючи свої вимоги тим, що він є інвалідом ІІ групи, має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, та відповідно до ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , має право на щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком та право на державну пенсію, розмір якої не може бути нижчим від 8 мінімальних пенсій за віком. Однак всупереч вимогам чинного законодавства пенсія йому нараховується у занижених розмірах. Тому позивач звернувся до суду з вимогою до відповідача про зобов'язання провести перерахунок йому пенсії з урахуванням ст.ст.49,50,54,67 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 1.04.2007 року, стягнути на його користь невиплачену пенсію за період з 01.04.2007 року по 01.07.2010 року у сумі 173171,25грн., а також просив визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування та виплати йому пенсії в заниженому розмірі. Окрім того, просив зобов'язати відповідача призначити (встановити) йому, як постраждалому внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії ІІ групи інвалідності, основну та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю згідно вимог ст.50,54 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991р. №796-ХІІ.

Позивач в судове засідання не з'явився, просив справу слухати без його участі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, надав клопотання про розгляд справи у відсутності представника УПФ в Тростянецькому районі, надав до суду письмові заперечення проти позову, в яких зазначив, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України як одержувач пенсії відповідно до ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , оскільки згідно заяви позивача від 04.04.2008 року його переведено з пенсії по ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» на пенсію по інвалідності по ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Розмір його пенсії згідно ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування станом на 01.07.2010р. становить 1478,96грн., де 1015,81грн. - розмір пенсії за віком, обчислений зі стажу роботи та заробітку, 99,26грн. - доплата за понаднормовий стаж, 1115,07грн. - загальний розмір пенсії за віком, 1003,56грн. - розмір пенсії по інвалідності, 141,80 - додаткова пенсія інваліду 2 групи внаслідок Чорнобильської катастрофи, 283,60грн. - підвищення інваліду війни, 50грн. - цільова грошова допомога. За таких обставин відповідач вважає, що пенсія відповідачу виплачується в повному обсязі, відповідно до вимог чинного законодавства, а тому просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

Позивач являється особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, що підтверджується посвідченням (а.с.10).

Позивачу 26.02.2003р. було встановлено другу групу інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням обов'язків по ліквідації аварії на ЧАЕС (а.с.11).

08.07.2010р. позивач звертався до УПФ України в Тростянецькому районі із заявою про перерахунок йому пенсії згідно ч.4 ст. 54 та ст.50 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (а.с.12). На вказане звернення позивач отримав відповідь від відповідача (а.с.13-14), у якій вказано, що він отримував основну і додаткову пенсію, відповідно до ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 26.02.1998р., але 04.04.2008 року згідно його заяви його переведено на пенсію по інвалідності по Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і права на перерахунок згідно ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» він не має.

У відповідності до ст.10 ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , 1. Особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором. 2. Особі, яка має право на довічну пенсію, призначається один з видів довічної пенсії за її вибором.

У відповідності до ч.4 ст.54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по ІІ групі 8 мінімальних пенсій за віком. На виконання цього закону КМУ ухвалив Постанову «Про затвердження порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 30.05.1997 року №523, згідно п.4 якої в усіх випадках розмір пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по ІІ групі 8 мінімальних пенсій за віком.

Згідно ст.50 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року особам віднесеним до 1 категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду заподіяну здоров'ю у розмірах 75% мінімальних пенсій за віком для інвалідів ІІ групи.

Згідно ч.3 ст.46 Конституції України, пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

У відповідності до ч.2 ст.17 ЗУ «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» основні державні соціальні гарантії, які є основним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно ч.2 ст.7 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування мають забезпечити рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. У відповідності до ч.1 ст.28 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Та згідно ч.3 ст.42 цього закону у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність визначеного законом, підвищується розмір пенсії. Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Згідно ЗУ «Про прожитковий мінімум» , прожитковий мінімум встановлюється КМУ, а затверджується щороку Верховною радою - законом про державний бюджет України за відповідний рік.

Відповідно до ст.54 Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України прожитковий мінімум затверджено на 2008 рік на одну особу в розрахунку на місяць для осіб, які втратили працездатність з 1 січня - 470 грн., з 1 квітня - 481 грн., з 1 липня - 482 грн., з 1 жовтня - 498 грн.

Згідно ст.54 Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік у 2009 році встановлено прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення в розмірах, що діяли у грудні 2008 року. Законом України від 20.10.09 р. «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» з 1 листопада 2009 року встановлено прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність - 573 грн.

Статтею 52 Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» для осіб, які втратили працездатність, встановлений прожитковий мінімум на одну особу - з 1 січня - 695 грн., з 1 квітня - 706 грн., з 1 липня - 709 грн., з 1 жовтня - 723 грн., з 1 грудня - 734 грн.

Відповідно до п.28 розділу 11 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» статтю 54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» викладено у такій редакції: у всіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим - для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році: по ІІІ групі інвалідності - 180 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; стаття 50 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» викладено в новій редакції - особам, віднесеним до 1 категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірах: інвалідам ІІІ групи - 15 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначається на момент виплати додаткової пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно-правовими актами.

Рішенням Конституційного суду України № 10-рп від 22 травня 2008 положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» , якими внесено зміни до ст.ст.50,54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визнано такими, що не відповідають Конституції України, тобто є неконституційними.

Згідно ст.152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» та Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» дію статей 50 і 54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» не було зупинено. Відповідно до ч.2 ст.54 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік» та ч.2 ст. 52 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2010 рік» передбачено, що розміри державних соціальних гарантій на 2009 і 2010 роки, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цими Законами та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

У відповідності до ч.3 ст.67 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи» у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії визначений відповідно до ст. 54 цього закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4, розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника в наслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Таким чином, із 22 травня 2008 року - моменту ухвалення рішення Конституційним Судом України щодо неконституційності окремих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» , якими внесено зміни до статей 50 і 54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» позивач мав право на пенсійні виплати відповідно до ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком, розрахованих відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та відповідно до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 75 відсотків мінімальної пенсії за віком, розрахованої відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , але за заявою позивача про перерахунок пенсії від 04.04.2008 року, його пенсія була перерахована згідно ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (а.с.33), а тому за період з червня 2008 року по день звернення до суду позивач отримував пенсію за даним законом.

Виходячи із засад пріоритетності законів над підзаконними актами, суд дійшов висновку, що для визначення позивачеві пенсії підлягає застосуванню положення Конституції України як норми прямої дії, які мають найвищу юридичну силу, а також ч.1 ст.50, ч.4 ст.54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи» , а не постанови КМУ від 28.05.2008 року № 530 та від 16 липня 2008 року № 654 «Про підвищення пенсійного забезпечення громадян» .

Таким чином, суд вважає за можливе частково задовольнити заявлені вимоги, а саме в частині зобов'язання відповідача провести перерахунок та виплату позивачу основної пенсії згідно вимог ст.50,54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з розрахунку не нижче 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка повинна становити 75% від мінімальної пенсії за віком, встановленої ч.1 ст.28 ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з часу звернення позивача до відповідача з заявою про перерахунок пенсії, а саме з 08.07.2010 року.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд виходить з того, що вимоги про стягнення з відповідача недоплачену пенсію у визначеній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, оскільки такі виплати не були йому нараховані, а суд не може перебирати на себе функцію здійснення перерахунку та нарахування пенсії замість органу, на який покладено такі повноваження.

Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положення «Про Пенсійний фонд України» і здійснює свої повноваження на підставі п.15 зазначеного положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.

Також суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача проводити ОСОБА_1 перерахунок пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю на весь час до зміни чи скасування підстав для перерахунку пенсії, як особі, постраждалій внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесеної до 1 категорії, інваліду ІІ групи.

Судові витрати за інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи суд вважає, відповідно до ст.88 ЦПК України за необхідне покласти на відповідача, та стягнути 37 грн. на користь позивача. Витрати на оплату судового збору позивач не поніс, і відповідно до Декрету КМУ «Про державне мито» п. 34 ст.4 Пенсійний Фонд України, його підприємства, установи, організації звільнені від сплати держаного мита.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 11, 60, 88, 209, 212, 214-215 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 як особі, постраждалій внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, інваліду другої групи, відповідно до ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком, розрахованих відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за період із 08.07.2010 року і до зміни чи скасування підстав для перерахунку державної пенсії та сплатити недоплачену суму підвищення до пенсії.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області провести перерахунок щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю ОСОБА_1 як особі, постраждалій внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, інваліду другої групи, відповідно до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 75 відсотків мінімальної пенсії за віком, розрахованої відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за період з 08.07.2010 року і до зміни чи скасування підстав для перерахунку пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю та сплатити недоплачену суму підвищення до пенсії.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області на користь ОСОБА_2 37 грн. відшкодування витрат на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Апеляційного суду Сумської області через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 діб з дня його проголошення.

Суддя

СудТростянецький районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення19.08.2010
Оприлюднено20.01.2017
Номер документу64109077
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1154/2010

Рішення від 17.06.2010

Цивільне

Котовський міськрайонний суд Одеської області

Бондаренко Н. В.

Рішення від 08.06.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд м.Чернівців

Скуляк І. А.

Рішення від 27.08.2010

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Бондар Ю. О.

Рішення від 23.11.2010

Цивільне

Ренійський районний суд Одеської області

Сорокін К. В.

Ухвала від 12.08.2010

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Литовченко Н. О.

Рішення від 19.08.2010

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Литовченко Н. О.

Ухвала від 06.08.2010

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Литовченко Н. О.

Рішення від 05.05.2010

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Козак А. В.

Ухвала від 17.09.2010

Цивільне

Хмільницький міськрайонний суд Вінницької області

Клімик К. О.

Ухвала від 13.10.2010

Цивільне

Хмільницький міськрайонний суд Вінницької області

Клімик К. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні