Рішення
від 12.01.2017 по справі 914/2949/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ



ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.01.2017р.                                                                        Справа№ 914/2949/16

За позовом: Ходорівської міської ради, м. Ходорів, Жидачівський район, Львівська область

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз»,

м. Львів

про: внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 року і зобов’язати відповідача підписати та провести державну реєстрацію Додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 р.,

Суддя Долінська О.З.

При секретарі Думин В.Я.

За участю представників:

позивача: ОСОБА_1 – дов № 294 від 25.04.2016 р.,

відповідача: не з’явився.

Учасникам судового процесу роз’яснено права та обов’язки передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України. Заяв про відвід судді не подавалось. Клопотань про технічну фіксацію судового процесу не поступало.

На розгляд господарського суду Львівської області поступив позов Ходорівської міської ради до Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 року і зобов’язати відповідача підписати та провести державну реєстрацію Додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 р. Ухвалою від 22.11.2016 р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 01.12.2016 року.

Розгляд справи відкладався з підстав, наведених в ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 47998/16 від 30.11.2016 р. від представника позивача поступили супровідним листом документи які просить долучити до матеріалів справи на виконання вимог ухвали суду.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. №47999/16 від 30.11.2016 р. представник позивача подав супровідним листом копію витягу з газети Ходорівської міської ради «Ходорівщина» від 15.08.2015 р. № 15(331).

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 48000/16 від 30.11.2016 р. представник позивача подав супровідним листом витяг з ЄРЮО ФОП та громадських формувань від 25.11.2016 р. № 22397033. Крім того, позивачем подано письмове повідомлення по справі №914/2949/16, що існує рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013 р. по справі № 5015/2444/12 за позовом Ходорівської міської ради до ПАТ «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін у п. 4.1. ст. 4 розділу «Орендна плата» договору оренди земельної ділянки від 04.04.2006 р. та внесення змін у п.9 та п.11 розділу «Орендна плата» договору оренди землі від 24.04.2007 р.

          В судове засідання 01.12.2016 року представник позивача з’явився, вимоги ухвали суду від 22.11.2016 р. виконав частково.

В судове засідання 01.12.2016 р. представник відповідача не з’явився, хоча належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, (докази містяться в матеріалах справи), причини неявки в судове засідання не повідомив, вимоги ухвал суду від 22.11.2016 р. не виконав, відзиву не подав.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 01.12.2016 року розгляд справи відкладено на 12.12.2016 року.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 49487/16 від 09.12.2016 р. від представника позивача поступило додаткові пояснення про необхідність внесення змін та доповнень у договір оренди землі від 24.04.2007 року і роз’яснення їх змісту.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 49487/16 від 09.12.2016 р. від представника позивача поступило клопотання про відкладення розгляду справи у зв’язку з хворобою представника міської ради та перебуванням його на лікарняному.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 49803/16 від 12.12.2016 р. представник відповідача подав відзив на позовну заяву .

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 49804/16 від 12.12.2016 р. представник відповідача подав супровідним листом витяг з ЄРЮО ФОП та громадських формувань від 17.03.2016 р., аитяг з протоколу № 02/09 позачергових зборів акціонерів ВАТ Концерн Галнафтогаз» від 14.09.2009 р.

          В судове засідання 12.12.2016 року представник позивача не з’явився, хоча належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, вимоги ухвали суду виконав частково.

В судове засідання 12.12.2016 р. представник відповідача не з’явився, хоча належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, (докази містяться в матеріалах справи), причини неявки в судове засідання не повідомив, вимоги ухвал суду виконав частково.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 12.12.2016 року розгляд справи відкладено на 12.01.2017 року.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 487/17 від 06.01.2017 р. представник позивача подав пояснення до ухвали господарського суду Львівської області від 12.12.2016 року по даній справі та долучає до матеріалів справи копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.12.2016 року індексний номер 77294038 з актуальною інформацією про державну реєстрацію іншого речового права.

В судове засідання 12.01.2017 року представник позивача з’явився, вимоги ухвали суду від 12.12.2016 р. виконав. Позов підтримав і просить його задоволити повністю.

В судове засідання 12.01.2017 р. представник відповідача не з’явився, хоча належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, (докази містяться в матеріалах справи), причини неявки в судове засідання не повідомив, вимоги ухвали суду від 12.12.2016 р. не виконав.

Враховуючи вищенаведене, слід зазначити, що судом, згідно вимог Господарського процесуального кодексу України, надавалась в повному обсязі можливість Учасникам судового процесу щодо обгрунтування їх правової позиції по суті спору та подання доказів, чим забезпечено принцип змагальності.

Крім того, відповідно до ч. 1 та 2 ст.43 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обгрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Відповідно до п. 3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.11 № 18 “Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції”, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України.

У разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 811 ГПК України), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.

За змістом зазначеної статті 64 ГПК України, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку “Укрпошта” щодо відстеження пересилання поштових відправлень, який містить інформацію про отримання адресатом відповідного поштового відправлення, або засвідчена копія реєстру поштових відправлень суду.

Господарським судом Львівської області встановлено, що як ухвала господарського суду Львівської області про порушення провадження у справі №914/2949/16 від 22.11.2016 року, так і ухвали про відкладення розгляду справи від 01.12.2016 року та від 12.12.2016 року надсилалися місцевим господарським судом на адресу Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» (код ЄДРПОУ 31729918), яка зазначена у позовній заяві та у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №22397047 від 25.11.2016 року, а саме за адресою: 79056, м. Львів, вул. Пластова, будинок 1.

На адресу господарського суду Львівської області повернулись 2 повідомлення про вручення поштового відправлення за №1085014 від 25.11.2016 та №1085013 від 25.11.2016 про отримання відповідачем ухвали господарського суду Львівської області про порушення провадження у справі №914/2949/16 від 22.11.2016 року. Також на адресу господарського суду Львівської області повернулось повідомлення про вручення поштового відправлення за №1085529 від 05.12.2016 про отримання відповідачем ухвали господарського суду Львівської області про відкладення розгляду справи від 01.12.2016 року.

Відповідно до п.2.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України “Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції” від 26.12.2011р. №18, якщо стороною (або іншим учасником судового процесу) у вирішенні спору не подано суду в обґрунтування її вимог або заперечень належні і допустимі докази, в тому числі на вимогу суду, або якщо в разі неможливості самостійно надати докази нею не подавалося клопотання про витребування їх судом (частина перша статті 38 ГПК), то розгляд справи господарським судом може здійснюватися виключно за наявними у справі доказами.

Таким чином, судом вжито усі передбачені дії і дотримано встановлені вимоги щодо належного повідомлення сторін про дату, час та місце судового розгляду даної справи.

За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача за наявними у ній матеріалами.

В судовому засіданні 12.01.2017 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

          Заслухавши пояснення представника позивача, повно та всебічно з’ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, оглянувши оригінали документів, судом встановлено таке.

Відповідно до п. в) ч.1 ст.12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

У відповідності до вищевказаної норми між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз» правонаступником якого є відповідач внаслідок зміни типу і найменування товариства (докази містяться в матеріалах справи) було укладено договір оренди землі від 24.04.2007 року (надалі - договір оренди від 24.04.2007 року) на оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі промисловості, площею - 0,49 га, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Жидачівський район, м. Ходорів, вул.

Львівська, 43 та зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис від 06.11.2007 року №04 07 451 00014 (із внесеними змінами рішенням господарського суду Львівської області від 03.09.2013 року по справі №5015/2444/12), що зареєстровані 22.12.2016 року (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.12.2016 року №77294038 міститься в матеріалах справи).

Рішенням Ходорівської міської ради від 24.04.2007 р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою земельної ділянки для передачі її в оренду ВАТ «Концерн Галнафтогаз» м. Ходорів, вул. Львівська, 43, вирішено:

1.          Затвердити технічної документації із землеустрою земельної ділянки для передачі її в оренду, загальною площею 0,49 га в т.ч. під будівлями 0,0166 га, твердим покриттям 0,1341 га, інших земель 0,3110 га водойм 0,0283 га, для обслуговування майнового комплексу АЗС в м. Ходоророві по вул. Львівській, 43.

2.          Передати ВАТ «Концерн Галнафтогаз» земельну ділянку, вказану в п. 1 даного рішення в оренду терміном на 10 років в м. Ходорові по вул. Львівській, 43.

3.          Встановити орендну плату за користування земельною ділянкою у розмірі, встановленому рішенням У1 сесії У скликання Ходорівської міської ради.

4.          Голові правління ВАТ «Концерн Галнафтогаз» в десятиденний термін укласти договір-оренди з Ходорівською міською радою на право користування земельною ділянкою.

За умовами п.1 Договору, позивач (орендодавець) надає, а відповідач (орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., Жидачівський район, м. Ходорів, вул. Львівська, 43 (надалі - об’єкт оренди).

Відповідно до п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,49 га, в тому числі будівлі та споруди 0,016 га, твердим покриттям 0,1341 га, інших земель 0,3110 га водойм 0,0283 га, води залягають на глибині понад 2 м.

На земельній ділянці знаходяться об’єкти нерухомого майна, які належать ВАТ «Концерн Галнафтогаз», а також інші об’єкти інфраструктури – земельна ділянка обладнана під’їзними дорогами, електрифікована. (п. 3 Договору)

Пунктом 4 Договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду разом з майновим комплексом АЗС.

Згідно пункту 8 Договору, Договір укладено на 10 (десять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити орендодавця про намір продовжити його дію.

24.04.2007 року між сторонами було складено акт прийняття-передачі земельної ділянки за яким орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43, загальною площею 0,49 га.

Відповідно до п. 20. Договору 2, передача земельної ділянки орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Відповідно до п. 9 Договору, із врахуванням внесених змін до Договору, згідно рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013 року у справі №5015/2444/12 орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 28 815,07 грн. в рік.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. (п. 10 Договору)

Пунктом 11 Договору, із врахуванням внесених змін до Договору, згідно рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013 року у справі №5015/2444/12 передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати в сумі 2 401,25 грн. не пізніше 30 числа наступного місяця на р/р №33214834700159 в УДК у Львівській області, МФО 825014, ЗКПО 37942901, код платежу 13050200.

Згідно п. 13 Договору 2 розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором,

-          зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції,

-          зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством,

-          погіршення стану об’єкту оренди не з вини орендаря, що підтверджено документами,

-          в інших випадках, передбачених законом.

За умовами використання земельної ділянки, земельна ділянка передається в оренду для комерційних потреб. Цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості. (п. 15 та п. 16 Договору оренди землі)

Постановою Кабінету Міністрів України “Про деякі питання оренди землі” від 13.12.2006 р. №1724, затверджено форми “розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких не проведена”, і “за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена”.

Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України №309-VI від 03.06.2008 року у Закон України “Про оренду землі” внесено зміни, зокрема ч. 4, 5 ст. 21 викладені у редакції: “Річна орендна плата за земельні ділянки що перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення – розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”;

- для інших категорій земель – трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині".

23.01.2012 р. на ХІ сесії VІ скликання Ходорівської міської ради прийнято рішення за №1110 “Про затвердження ставок земельного податку та орендної плати у м. Ходорові”.

Згідно п. 4 цього рішення передбачено затвердити ставки орендної плати за земельні ділянки комерційного призначення в тому числі автозаправочних станцій у розмірі 6 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

не може перевищувати:

-          а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

-          б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;

-          в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

У зв’язку з цим і було прийняте рішення господарського суду Львівської області 03.09.2013 року у справі 35015/2444/12 про внесення змін до договору оренди землі від 24.04.2007 року, а саме у п. 9 та п. 11 Договору.

Згідно ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 142 Конституції, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів. Як вказує позивач, кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Статтею 143 Конституції визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Пунктом 4 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Так, статтею 25 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.

Згідно п.34 ч.І ст.26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні'", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради відповідно до закону вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Беручи до уваги вищенаведене, на адресу ПАТ «Концерн Галнафтогаз» Ходорівською міською радою разом із супровідним листом від 23.03.2016 року №219 були направлені наступні документи:

оригінал розрахунку орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Шевченка, 12 “а’' - в двох примірниках;

оригінал розрахунку орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43 - в двох примірниках;

Форма даного розрахунку затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 року №1724"Про деякі питання оренди землі”.

завірену копію рішення XXXIX сесії VI скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за №3908 “Про встановлення плати за оренду землі" - в одному примірнику.

Як вказує позивач, вищевказані документи отримані представником ПАТ «Концерн Галнафтогаз» за довіреністю - 29.03.2016 року, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 26.03.2016 року №0039693 5.

Проте, розрахунок орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів. вул. Львівська. 43. відповідачем не підписаний та не повернутий на адресу Ходорівської міської ради по сьогоднішній день, хоча відповідно до ст. 144 Конституції України, рішення органів місцевого самоврядування є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст.206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч.І та ч.2 ст.21 Закону України “Про оренду землі”, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до ч.2 ст.18 Закону України 'Про оцінку земель”, нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

У відповідності до п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

При цьому нормативна грошова оцінка у розрахунку орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів. вул. Львівська. 43 встановлена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.02.2016 року №8/86-16 наданого відділом Держгеокадастру у Жидачівському районі Львівської області, становить - 1143843,65 грн. (один мільйон сто сорок три тисячі вісімсот сорок три гривні 65 копійок), а у відповідності до п.п.1.3 п.1 рішення XXXIX сесії VI скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за №3908 “Про встановлення плати за оренду землі”, встановлена ставка орендної плати для юридичних та фізичних осіб за земельні ділянки для розміщення та обслуговування автозаправочних станцій у розмірі 10

(десять) відсотків від їх нормативної грошової оцінки, що складає, згідно розрахунку орендної плати па 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43 - 114384,36 грн. (сто чотирнадцять тисяч триста вісімдесят чотири гривні 36 копійок) на рік, тобто 9532,03 грн. (дев’ять тисяч п 'ятсот тридцять дві гривні 3 копійки) на місяць.

Позивач зазначає, що з невідомих причин відповідач ПАТ «Концерн Галнафтогаз» сплачує Ходорівській міській раді впродовж 2016 року орендну плату за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43, в розмірі - 4297,81 грн.(чотири тисячі двісті дев’яносто сім гривень 81 копійки).

Беручи до уваги вищенаведене, Ходорівська міська рада листом від 16.05.2016 року за №347, зобов’язала ПАТ «Концерн Галнафтогаз» провести перерахунок орендної плати згідно поданих розрахунків та провести уточнюючі зміни у подання звітності в Жидачівське відділення Миколаївської МДПІ, чого не було здійснено відповідачем по сьогоднішній день, хоча даний лист отриманий 19.05.2016 року представником товариства за довіреністю, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 17.05.2016 року №0040777 5.

Крім того, з моменту укладення Договору оренди землі від 24.04.2007 року відбулися відповідні зміни, які вимагають за необхідність негайне їх внесення до даного договору, а саме:

Зміна у договорі назви Орендаря з ВАТ «Концерн Галнафтогаз» на ПАТ

«Концерн Галнафтогаз».

Доповнення договору нормою про присвоєння кадастрового номера даній

земельній ділянці - 4621510500:01:001:0011.

У зв’язку із зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки,

площею - 0,4900 га. яка знаходиться за адресою: Львівська область, Жидачівський

район, м. Ходорів, вул. Львівська, 43, є необхідність внести розмір такої оцінки до

даного договору .

Зміна реквізитів рахунку сплати орендної плати та проведення інших

необхідних змін та доповнень, що викладені окремою додаткової угодою.

Згідно ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або

розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення

договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України “Про оренду землі”, зміна умов договору

оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо

зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Оскільки сторонами в договорах оренди передбачено можливість перегляду

розміру орендної плати, один раз на рік, а орендна плата за земельні ділянки державної

та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного

розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої

умовами договорів.

У відповідності до ч.2 ст.652 Цивільного кодексу України, якщо сторони не

досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно

змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав,

встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду.

Крім того, звертаємо увагу суду на те, що кошти сплачені, як орендна плата за

землю, скеровуються до бюджету громади, а відтак мають суспільне значення для

територіальної громади.

Ходорівською міською радою на адресу ПАТ “Концерн Галнафтогаз" було

направлено пропозицію за №923 від 03.10.2016 року про необхідність внесення змін та

доповнень у договір оренди землі від 24.04.2007 року, разом з трьома примірниками

Додаткової угоди про зміни та доповнення до договору оренди землі від 24.04.2007

року укладеного між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз»,

який зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис

від 06.11.2007 року № 04 07 451 00014, що підтверджується описом вкладення в

конверт цінного листа від 05.10.2016 року, отриману товариством - 11.10.2016 року,

згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 05.10.2016 року №0042240 5.

В порушення ст. 11 Господарського процесуального кодексу України, ПАТ

“Концерн Галнафтогаз” не було погоджено в добровільному порядку зміни та

доповнення у вищезазначений договір.

Згідно п.4 Розділу II Прикінцеві положення Закону України "Про

внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України

щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 року №909-УІІІ встановлено, що в 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України та Законом України ‘'Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Крім того, Ходорівська міська рада надала докази оприлюднення в засобах

масової інформації рішення XXXIX сесії VI скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за №3908 “Про встановлення плати за оренду землі", а саме:

-          копію витягу з газети Ходорівської міської ради “Ходорівщина" від 15.08.2015 року №15 (331) - для долучення до матеріалів справи №914/2949/16:

-          оригінал газети Ходорівської міської ради “Ходорівщина" від 15.08.2015

року №15 (33 1) - для огляду у судовому засіданні по справі №914/2949/16.

При цьому позивач стверджує, що належним чином завірена копія

рішення XXXIX сесії VI скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за

№3908 “Про встановлення плати за оренду землі” була надіслана на адресу ПАТ

«Концерн Галнафтогаз» Ходорівською міською радою разом із супровідним листом

від 23.03.2016 року №219 та отримана представником товариства за довіреністю – 29.03.2016 року, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

У зв'язку з прийняттям та набранням чинності Закону України "Про

акціонерні товариства" від 17.09.2008 року №514-УІ, відбулися зміни організаційно-

правових форм юридичних осіб.

Так. відповідно до положень пункту 5 розділу XVII прикінцевих та

перехідних положень Закону України "Про акціонерні товариства”, статути та

внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим

Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше

ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання

чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій:

- внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають

зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого

акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або

закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що

кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також

виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства;

- приведення внутрішніх положень товариства у відповідність із вимогами

цього Закону.

Датою приведення діяльності акціонерних товариств, створених до набрання

чинності цим Законом, у відповідність із вимогами цього Закону є дата державної

реєстрації змін до статуту, які в тому числі передбачають зміну найменування

акціонерного товариства з відкритого акціонерного товариства на публічне або

приватне акціонерне товариство або закритого акціонерного товариства на публічне

або приватне акціонерне товариство.

Часткове виконання вимог абзацу першого цього пункту не є виконанням

вимог цього Закону.

Приведення діяльності у відповідність із нормами цього Закону, статутів та

внутрішніх положень акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим

Законом, у тому числі зміна найменування акціонерних товариств з відкритого

або закритого на публічне або приватне, не є перетворенням та не потребує

застосування процедури припинення.

Беручи до уваги вищенаведене, свідоцтво про державну реєстрацію

юридичної особи від 23.04.2012 року №207625, де вказано, що підставою його

заміни є зміна найменування юридичної особи, а також Витяг з Єдиного державного

реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 25.11.2016 року №22397047 по ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (ідентифікаційний

код юридичної особи - 31729918. місцезнаходження: 79056, Львівська область, м.

Львів, Личаківський район, вул. Пластова, будинок 1) встановлено, що відбулася

зміна найменування акціонерного товариства з відкритого на публічне, згідно

вимог чинного законодавства, що не є перетворенням та не потребує процедури припинення.

У відповідності до листа відділу Держгеокадастру у Жидачівському районі

Львівської області від 05.12.2016 року №18-1309-0.3-5339/2-10, земельній ділянці

несільськогосподарського призначення - землі промисловості, площею - 0,4900 га, яка

знаходиться за адресою: Львівська область, Жидачівський район, м. Ходорів, вул.

Львівська, 43, присвоєно кадастровий номер - 4621510500:01:001:0011.

Згідно листа відділу Держгеокадастру у Жидачівському районі Львівської

області від 05.12.2016 року №18-1309-0.3-5339/2-10, нормативна грошова оцінка, яка

діє з січня 2016 року земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі

промисловості, площею - 0,4900 га, яка знаходиться за адресою: Львівська область,

Жидачівський район, м. Ходорів, вул. Львівська, 43, встановлена у розмірі -

1143843,65 гри, (один мільйон сто сорок три тисячі вісімсот сорок три гривні 65

копійок).

Десяти відсотковий розмір орендної плати від нормативної грошової

оцінки земельної ділянки,- встановлений у відповідності до рішення XXXIX сесії VI

скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за №3908 "Про

встановлення плати за оренду землі”.

Згідно довідки Ходорівської міської ради від 02.12.2016 року №1154,

реквізити сплати орендної плати за оренду земельних ділянок наступні:

рахунок 33214812700159 в ГУДКСУ у Львівській області МФО - 825014,

ЗКІЮ 37942901, код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб.

Зміни до пункту 17 розділу «Умови використання земельної ділянки»

зумовлені наступним:

У відповідності до ч.2 ст. 8 Закону України “Про регулювання містобудівної

діяльності”, планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками

чи користувачами в установленому законодавством порядку.

Частину 2 статті 24 Закону України “Про регулювання містобудівної

діяльності”, доповнено абзацом 2. згідно із Законом №5496-VI від 20.11.2012 року,

наступного змісту: забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового

призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Доповнення розділу «Інші права та обов'язки сторін», пунктом 31-1

викликані змінами до земельного законодавства:

Закон України “Про оренду землі" доповнено статтею 8-1, згідно із Законом

№309^1. Текст даної статті зазнав редагування наступними Законами №509-VI від

16.09.2008 року; №5059-УІ від 05.07.2012року.

Так остаточна редакція ч.І та ч.2 статті 8-1 Закону України “Про оренду землі”:

Право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності

не може бути відчужено її орендарем інтим особам, внесено до статутного

капіталу, передано у заставу, крім передбачених частиною 2 цієї статті випадків.

Право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності,

наданої для будівництва житлового будинку, може бути відчужене орендарем за

згодою орендодавця у разі, якщо таке будівництво розпочате, на строк та на умовах,

визначених первинним договором оренди, або якщо таке відчуження передбачено

первинним договором оренди.

Крім того, згідно статті 102 Земельного кодексу України, яка доповнена

частиною 3, відповідно із Законом №509-УІ від 16.09.2008 року, право користування

земельною ділянкою державної або комунальної власності не може бути

відчужено її землекористувачем іншим особам (крім випадків переходу права

власності на будівлі та споруди), внесено до статутного капіталу, передано у

заставу

Згідно частини першої та частини четвертої статті 3 Закону України "Про

акціонерні товариства” від 17.09.2008 року №514-\Т (із внесеними змінами та

доповненнями), акціонерним товариством є господарське товариство, статутний

капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості,

корпоративні права за якими посвідчуються акціями. Повне найменування

акціонерного товариства українською мовою повинне містити назву його типу

(публічне чи приватне) і організаційно-правової форми (акціонерне товариство).

Абзац 1 ч.І ст.5 даного Закону визначає наступні типи акціонерних

товариств: публічні акціонерні товариства та приватні акціонерні товариства.

Абзац 3 ч.2 ст.5 вищевказаного Закону передбачає, що зміна типу товариства

з приватного на публічне або з публічного на приватне не є його перетворенням.

У зв'язку з прийняттям та набранням чинності Закону України ‘'Про

акціонерні товариства", відбулися зміни назви типу юридичних осіб.

Ходорівська міська рада надала докази державної реєстрації змін до

договору оренди землі від 24.04.2007 року, які внесені рішенням господарського суду

Львівської області від 03.09.2013 року по справі №5015/2444/12, а саме копію витягу з

Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.12.2016 року індексний

номер 77294038 з актуальною інформацією про державну реєстрацію іншого речового

права.

Оскільки, сторонами не внесено запропоновані позивачем зміни в добровільному порядку, позивач звернувся до суду із відповідним позовом.

Відповідач заперечує позовні вимоги та вважає їх необґрунтованими з огляду на таке. Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у

грошовій формі у розмірі десятикратної ставки земельного податку, що становить

14 582, 40 грн. на рік відносно ставки орендної плати встановленої на 2007 рік.

В п.36 Договору зазначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій

формі за взаємною згодою сторін. Жодним положенням Договору не зазначено, що

підставою для зміни розміру орендної плати встановленої в п. 9 Договору є зміна

нормативно грошової оцінки земельної ділянки на яку покликається Позивач як на

підставу своїх позовних вимог, а тому на думку відповідача позовні вимоги є безпідтсавними.

Відповідач зазначає, що Податковий Кодекс України, вступив у силу з 01.01.2011 року і вказаним кодексом не встановлюється обов'язків внесення змін до договорів оренди, укладених в минулому та, що нормами Податкового кодексу України, які стосуються

оренди землі не встановлено прямої вказівки застосування вказаних норм до договорів

оренди землі укладених в минулому. Вважає, що норми Податкового кодексу України підлягають застосуванню до договорів, які укладалися після набрання ним чинності, тобто після 01.01.2011 року, а договір оренди до якого пропонується внести зміни був укладений між Позивачем та Відповідачем у 2007 році.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 16 ГПК України справи у спорах, передбачених пунктом 6 частини першої статті 12 цього Кодексу, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням об'єктів земельних відносин або основної їх частини, за винятком справ, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Згідно п. 6 ч. 1 ст. 12 ГК України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

          Відповідно до ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов’язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України “Про оренду землі”).

Згідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок – це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

          Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України “Про оцінку земель” нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

          Згідно з п.2 ч.1 ст.13 Закону України “Про оцінку земель” нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

          Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення – не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України “Про оцінку земель”).

          Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України “Про оцінку земель” дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

          Згідно з ч.1 ст.23 Закону України “Про оцінку земель” технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

          Відповідно до ч.4 ст.23 Закону України “Про оцінку земель” рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України.

          Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України).

          Згідно статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

Згідно ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 142 Конституції, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетівЯк вказує позивча, кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Статтею 143 Конституції визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Пунктом 4 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Так, статтею 25 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.

Згідно п.34 ч.І ст.26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні'", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради відповідно до закону вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Беручи до уваги вищенаведене, на адресу ПАТ «Концерн Галнафтогаз» Ходорівською міською радою разом із супровідним листом від 23.03.2016 року №219 були направлені наступні документи:

оригінал розрахунку орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Шевченка, 12 “а’' - в двох примірниках;

оригінал розрахунку орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43 - в двох примірниках;

Форма даного розрахунку затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 року №1724"Про деякі питання оренди землі”.

завірену копію рішення XXXIX сесії VI скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за №3908 “Про встановлення плати за оренду землі" - в одному примірнику.

Як вказує позивач, вищевказані документи отримані представником ПАТ «Концерн Галнафтогаз» за довіреністю - 29.03.2016 року, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 26.03.2016 року №0039693 5.

Проте, розрахунок орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів. вул. Львівська. 43. відповідачем не підписаний та не повернутий на адресу Ходорівської міської ради по час прийняття рішення у справі, хоча відповідно до ст. 144 Конституції України, рішення органів місцевого самоврядування є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст.206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч.І та ч.2 ст.21 Закону України “Про оренду землі”, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до ч.2 ст.18 Закону України 'Про оцінку земель”, нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

У відповідності до п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

-          не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

-          не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

При цьому нормативна грошова оцінка у розрахунку орендної плати на 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів. вул. Львівська. 43 встановлена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.02.2016 року №8/86-16 наданого відділом Держгеокадастру у Жидачівському районі Львівської області і становить - 1143843,65 грн. (один мільйон сто сорок три тисячі вісімсот сорок три гривні 65 копійок), а у відповідності до п.п.1.3 п.1 рішення XXXIX сесії VI скликання Ходорівської міської ради від 14.07.2015 року за №3908 “Про встановлення плати за оренду землі”, встановлена ставка орендної плати для юридичних та фізичних осіб за земельні ділянки для розміщення та обслуговування автозаправочних станцій у розмірі 10

(десять) відсотків від їх нормативної грошової оцінки, що складає, згідно розрахунку орендної плати па 2016 рік за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43 - 114384,36 грн. (сто чотирнадцять тисяч триста вісімдесят чотири гривні 36 копійок) на рік, тобто 9532,03 грн. (дев’ять тисяч п 'ятсот тридцять дві гривні 3 копійки) на місяць.

Як зазначає позивач, відповідач ПАТ «Концерн Галнафтогаз» з невідомих йому причин сплачує Ходорівській міській раді впродовж 2016 року орендну плату за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Ходорів, вул. Львівська, 43, в розмірі - 4297,81 грн.(чотири тисячі двісті дев’яносто сім гривень 81 копійки).

Беручи до уваги вищенаведене, Ходорівська міська рада листом від 16.05.2016 року за №347, зобов’язала ПАТ «Концерн Галнафтогаз» провести перерахунок орендної плати згідно поданих розрахунків та провести уточнюючі зміни у подання звітності в Жидачівське відділення Миколаївської МДПІ, чого не було здійснено відповідачем по сьогоднішній день, хоча даний лист отриманий 19.05.2016 року представником товариства за довіреністю, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 17.05.2016 року №0040777 5.

Крім того, з моменту укладення Договору оренди землі від 24.04.2007 року, із врахуванням внесених змін до Договору, згідно рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013 року у справі №5015/2444/12, відбулися відповідні зміни, які вимагають за необхідність негайне їх внесення до даного договору, а саме:

Зміна у договорі назви Орендаря з ВАТ «Концерн Галнафтогаз» на ПАТ «Концерн Галнафтогаз».

Доповнення договору нормою про присвоєння кадастрового номера даній земельній ділянці - 4621510500:01:001:0011.

У зв’язку із зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею - 0,4900 га. яка знаходиться за адресою: Львівська область, Жидачівський район, м. Ходорів, вул. Львівська, 43, є необхідність внести розмір такої оцінки до даного договору .

Зміна реквізитів рахунку сплати орендної плати та проведення інших необхідних змін та доповнень, що викладені окремою додаткової угодою.

Згідно ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України “Про оренду землі”, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Оскільки сторонами в договорах оренди передбачено можливість перегляду розміру орендної плати, один раз на рік, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договорів.

У відповідності до ч.2 ст.652 Цивільного кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду.

Крім того, звертаємо увагу суду на те, що кошти сплачені, як орендна плата за землю, скеровуються до бюджету громади, а відтак мають суспільне значення для територіальної громади.

Ходорівською міською радою на адресу ПАТ “Концерн Галнафтогаз" було направлено пропозицію за №923 від 03.10.2016 року про необхідність внесення змін та доповнень у договір оренди землі від 24.04.2007 року, разом з трьома примірниками Додаткової угоди про зміни та доповнення до договору оренди землі від 24.04.2007 року укладеного між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз», який зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис від 06.11.2007 року № 04 07 451 00014, що підтверджується описом вкладення в конверт цінного листа від 05.10.2016 року, отриману товариством - 11.10.2016 року, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 05.10.2016 року №0042240 5.

В порушення ст. 11 Господарського процесуального кодексу України, ПАТ “Концерн Галнафтогаз” не було погоджено в добровільному порядку зміни та доповнення у вищезазначений договір, що і слугувало підставою звернення з даним позовом до суду.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

          Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб’єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

          Верховний Суд України у постанові від 20.11.2012р. (справа №28/5005/640/2012) наголошує, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов’язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов’язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов’язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

          Відповідно до ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов’язковим для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов’язані привести свою судову практику у відповідність із рішенням Верховного Суду України.

Аналогічна правова позиція про те, що недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача та вирішити спір в судовому порядку, викладено у постанові Вищого господарського суду України від 12 червня 2012 року у справі №17/5005/8502/2011.

          Згідно з приписами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому в разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, які застосовуються в розрахунку орендної плати за земельні ділянки, ці обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Отже, встановивши, що законодавче змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренду землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Враховуючи наведене та беручи до уваги те, що рішення Ходорівської міської ради №3908 від 14.07.2015 року набрало чинності і не скасовано, то суд вважає, що позовні вимоги в частині внесення змін в Договір оренди землі від 24.04.2007 року в редакції викладеній позивачем підлягають до задоволення.

Що стосується позовної вимоги, в якій позивач просить: «Зобов’язати ПАТ «Концерн Галнафтогаз» підписати та провести державну реєстрацію Додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 року укладеного між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз», який зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис від 06.11.2007 року № 04 07 451 00014», то суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 4 ст. 188 ГК України, у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно п. 5 ст. 188 ГК України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Статтею 16 ЦК України, передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

2. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:

1) визнання права;

2) визнання правочину недійсним;

3) припинення дії, яка порушує право;

4) відновлення становища, яке існувало до порушення;

5) примусове виконання обов'язку в натурі;

6) зміна правовідношення;

7) припинення правовідношення;

8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;

9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;

10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Такого способу захисту про який просить позивач у п. 2 резолютивної частини позовної заяви, Договором від 24.04.2007 року із змінами і доповненнями, що укладений між сторонами або Законом не встановлений. Позивач в цій частині позовної вимоги обрав неправильний спосіб захисту, а тому суд відмовляє в задоволенні позовної вимоги: «зобов’язати ПАТ «Концерн Галнафтогаз» підписати та провести державну реєстрацію Додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 року укладеного між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз», який зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис від 06.11.2007 року № 04 07 451 00014.».

          Згідно з ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладаються на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони і таким чином з відповідача на користь позивача підлягає до стягнення 1 378,00 грн. понесених витрат позивачем на сплату судового збору. Решта сума судового збору в розмірі 1378,00 грн. залишається за позивачем, в зв’язку із відмовою в решті позовних вимог.

          На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 3, 12, 16, 33, 34, 44, 49, 82– 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задоволити частково.

2. Внести зміни та доповнення до договору оренди землі від 24.04.2007 року укладеного між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз», який зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис від 06.11.2007 року № 04 07 451 00014, викладені в “Додатковій угоді про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 24.04.2007 року укладеного між Ходорівською міською радою та ВАТ «Концерн Галнафтогаз», який зареєстрований у Жидачівському районному центрі ДЗК, про що зроблено запис від 06.11.2007року № 04 07 451 00014, а саме:

«І. Змінити у Договорі назву Орендаря з ВАТ «Концерн Галнафтогаз» на ПАТ «Концерн Галнафтогаз».

ІІ. Пункт 2 розділу «Об'єкт оренди» викласти в наступній редакції:

"2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею - 0,4900 га (кадастровий номер - 4621510500:01:001:0011), в тому числі під: будівлями та спорудами площею - 0,0166 га, твердим покриттям площею - 0,1341 га, іншими землями - площею 0,3110 га, водоймою площею - 0,0283 га. Води залягають на глибині понад 2 м.”

ІІІ. Пункт 5 розділу «Об’єкт оренди» викласти в наступній редакції:

“5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки у відповідності до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 15.02.2016 року становить – 1143843, 65 грн. (один мільйон сто сорок три тисячі вісімсот сорок три гривні 65 копійок).”

ІV. Перше речення пункту 8 розділу «Строк дії договору» викласти в наступній редакції:

"8. Договір укладено до 01.01.2020 року."

V. Пункт 9 розділу «Орендна плата» викласти у наступній редакції:

“9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі 114384,36 грн. (сто чотирнадцять тисяч триста вісімдесят чотири гривні 36 копійок) без ПДВ в рік. що становить 10% (десять відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, шляхом перерахування щомісячного платежу у розмірі 1/12 частини річної орендної плати в сумі - 9532,03 грн. (дев'ять тисяч п'ятсот тридцять дві гривні 3 копійки) на банківський рахунок Орендодавця, згідно наданого розрахунку орендної плати, який встановлюється щорічно сесією Ходорівської міської ради та надсилається у двох примірниках Орендарю, який зобов'язаний його підписати і повернути один примірник на адресу Орендодавця."

VI. Пункт 11 розділу «Орендна плата» викласти у наступній редакції:

‘‘ 11. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно не пізніше 30 числа наступного місяця на банківський рахунок: р/р 33214812700159 в ГУДКСУ у Львівській області МФО - 825014, ЗКПО 37942901, код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб.”

VII. Пункт 17 розділу «Умови використання земельної ділянки» викласти в наступній редакції:

“17. Умови збереження стану об’єкта оренди: заборона самовільної забудови. Забудова земельної ділянки здійснюється з урахуванням відповідної містобудівної документації затвердженої відповідними органами, в порядку визначеному законодавством України.”

VIII. Доповнити розділ «Інші права та обов'язки сторін», пунктом 31-1. наступного змісту:

“31-1. Орендар не має права передавати Об'єкт оренди у заставу та внесення до статутного фонду.”

3. В задоволені решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (юридна адреса: 79056, м. Львів, вул. Пластова, 1 та поштова адреса: 79018, м. Львів, вул. Героїв УПА, 72, код ЄДРПОУ - 31729918) на користь Ходорівської міської ради (81750, Львівська область, Жидачівський район, місто Ходорів, вул. Грушевського, 38, код ЄДРПОУ – 26269449) 1 378,00 грн. витрат понесених на сплату судового збору позивачем.

5. Наказ видати відповідно до ст. 116 ГПК України.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст. ст. 91- 93 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 17.01.2017 р.

Суддя Долінська О.З.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення12.01.2017
Оприлюднено23.01.2017
Номер документу64126557
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2949/16

Постанова від 27.03.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 01.02.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 01.02.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Рішення від 12.01.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 17.01.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 12.12.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 01.12.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 22.11.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні