ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
12 січня 2017 р. Справа № 802/2075/16-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Бошкової Юлії Миколаївни,
за участю:
секретаря судового засідання: Коляденка Олександра Леонідовича,
представників позивача: Семенець А.В., Лищенко Р.М.,
представника відповідача: Загороднього Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації
до: Гайсинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області
про: визнання протиправним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації (далі - позивач) з адміністративним позовом до Гайсинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області (далі - Гайсинська ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області, відповідач), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 08.11.2016 року № 0007061300 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
В обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення позивач зазначає, що управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації своєчасно та в повному обсязі здійснювало перерахування єдиного внеску, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями, тому оскаржуване рішення порушує його права, суперечать діючому законодавству, прийняте на основі необґрунтованих висновків перевіряючого податкового органу.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві, та просив задовольнити адміністративний позов повністю. Додатково в обґрунтованість позовних вимог посилався на постанову Верховного Суду України від 16.06.2015 року у справі №21-377а15, в якій суд зазначив, що "...здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету в строк, встановлений п. 57.1 ст. 57 ПК, має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть бути підставою для застосування штрафів, передбачених п. 126.1 ст. 126 ПК України".
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечив з підстав, викладених у наданих суду письмових запереченнях (вх. № 1088 від 12.01.2017), посилаючись на правомірність винесення рішення №0007061300 від 08.11.2016 року про стягнення з позивача суми штрафу і пені, та його відповідність діючому законодавству.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
У зв'язку з виконанням розпорядження Голови райдержадміністрації від 28.01.2016 року №22 "Про структуру районної державної адміністрації" та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", Постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 року №606 "Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в м. Києві та Севастополі державних адміністрацій", Гайсинською РДА видано розпорядження від 11.04.2016 року №99 "Про ліквідацію відділу освіти Гайсинської РДА".
Замість відділу освіти Гайсинської РДА утворено іншу юридичну особу, а саме управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА (код ЄДРПОУ 40416427).
19.05.2016 року управлінням освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА подано звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за квітень 2016 року в сумі 901428,19 грн. Термін сплати нарахованої суми 20.05.2016 року.
Однак, при складанні звітності за квітень 2016 року допущено технічну помилку, а саме включено нарахування єдиного внеску з 19.04.2016 року (дата прийому на роботу працівників) по управлінню освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА код ЄДРПОУ 40416427) в сумі 476981,20 грн. та нарахування єдиного внеску до 19.04.2016 року (дата звільнення працівників) по відділу освіти Гайсинської РДА (код ЄДРПОУ 02141319) в сумі 424446,99 грн.
Згідно облікових даних картки особового рахунку управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА по єдиному внеску станом на 01.05.2016 року рахувалась переплата в сумі 476981,20 грн. За період з 01.05.2016 року по 20.05.2016 року сплати єдиного внеску не надходило, в результаті чого 20.05.2016 року виник борг 424446,99 грн. на суму єдиного внеску помилково включеного по управлінню освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА.
Перевіркою, згідно даних картки особового рахунку управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА встановлено, що з 20.05.2016 року до дати подання звітів на зменшення нарахувань по єдиному внеску рахувався борг у сумі 424446,99 грн.
19.09.2016 року позивачем було подано уточнений звіт по єдиному внеску за № 9170873850 від 16.09.2016 року, в якому зменшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах в сумі 478023,78 грн.
19.10.2016 року управлінням освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА освіти було подано уточнений звіт по єдиному внеску за № 9196046678 від 19.10.2016 року, в якому збільшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах в сумі 53576,79 грн. Станом на 20.10.2016 року податковий борг по ЄСВ відсутній.
В результаті помилкових дій позивача втрат до бюджету не відбулось, натомість, через самостійне виправлення помилок за попередні періоди, платнику нараховано рішенням Гайсинської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області № 0007061300 від 08.11.2016 року штрафну санкцію по єдиному внеску в сумі 74710,30 грн. та пеню за несвоєчасну сплату в сумі 1606,10 грн.
У період з 09.11.2016 року по 15.11.2016 року на підставі наказу начальника Гайсинської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Вінницькій області №380 від 08.11.2016 року та направлень від 09.11.2016 року №159, 160, Гайсинською ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області проведено документальну позапланову перевірку відділу освіти Гайсинської РДА з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 року по 09.11.2016 року.
За результатами перевірки податковим органом сформовано довідку №868/1400/02141319 від 16.11.2016 року про результати документальної позапланової перевірки відділу освіти Гайсинської РДА з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 року по 09.11.2016 року.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та оскаржуваному рішенню суб'єкта владних повноважень, суд виходив з такого.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначаються Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464-VI).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 цього Закону єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Згідно з положеннями ст. 4 Закону № 2464-VI управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА є платником єдиного внеску.
Частиною другою статті 6 Закону встановлено обов'язок платника єдиного внеску своєчасно та у повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати такий внесок.
Починаючи з 11.08.2013 року набрали чинності положення ч. 5, 7 ст. 9 Закону № 2464-VI, відповідно до яких сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування.
При цьому, абз. 1 частини 8 статті 9 Закону № 2464-VI передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Відповідно до частини 10. ст. 9 Закону № 2464-VI днем сплати єдиного внеску вважається, зокрема:
1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів;
2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі;
Згідно з положеннями частини 11 цієї статті у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Отже, чинним законодавством передбачено обов'язок сплати платником податків єдиного внеску у встановлені законом строки, а також передбачена відповідальність за порушення таких строків сплати.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем сплачувались єдині соціальні внески своєчасно та в повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями. Згідно облікових даних картки особового рахунку управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА по єдиному внеску станом на 01.05.2016 року рахувалась переплата в сумі 476981,20 грн. За період з 01.05.2016 року по 20.05.2016 року сплати єдиного внеску не надходило, в результаті чого 20.05.2016 року виник борг 424446,99грн. на суму єдиного внеску помилково включеного по відділу освіти Гайсинської РДА.
Виявивши помилку, управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА 19.09.2016 року подало уточнений звіт по єдиному внеску за № 9170873850 від 16.09.2016 року, в якому зменшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах в сумі 478023,78 грн., а 19.10.2016 року було подано уточнений звіт по єдиному внеску за № 9196046678 від 19.10.2016 року, в якому збільшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах в сумі 53576,79 грн. Станом на 20.10.2016 року податковий борг по ЄСВ відсутній.
Допущення позивачем технічної помилки підтверджує також і довідка від 16.11.2016 року №868 /1400/02141319 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки відділу освіти Гайсинської РДА з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016р. по 09.11.2016р. відповідно до п.п.78.1.7 п.78.1 ст.78 ПК України.
Крім того, у матеріалах справи містяться протоколи про адміністративне правопорушення за несплату або несвоєчасну сплату ЄСВ за ч.3 ст. 165-1 КУпАП, складені 18.11.2016 року відносно посадових осіб управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА Гайсинською ОДПІ. За результатами наданих пояснень Гайсинською ОДПІ винесені постанови АА №031518 та АА №031519 від 18.11.2016 року про закриття справ про адміністративні правопорушення з підстав відсутності події і складу адміністративного правопорушення, що додатково підтверджує позицію позивача про відсутність факту несплати або несвоєчасної сплати єдиного соціального внеску за вчинення яких і було винесено оскаржуване рішення.
В силу вимог ч. 3 ст. 25 Закону № 2464-VI суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
Частинами 10 та 13 статті 25 Закону № 2464-VI передбачено, що на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 % суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Згідно з п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464-VI за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Відповідно до п. 2 ч. 2 розділу VII "Фінансові санкції" Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої Наказом МФУ від 20.04.2015 № 449, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01 січня 2015 року та надалі, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.
При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди.
Відповідно до даних інформаційної системи відповідача у платника - управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА з 20.05.2016 року до дати подання звітів на зменшення нарахувань по єдиному внеску, рахувався борг у сумі 424446,99 грн.
У судовому засіданні представники позивача зауважили, що станом на 20.10.2016 року у позивача податковий борг відсутній. Даний факт підтвердив і представник відповідача.
Проте, в результаті самостійного виправлення помилок за попередні періоди відповідачем до позивача було застосовано штрафну санкцію по єдиному соціальному внеску у сумі 74710,30 грн. та пеню за несвоєчасну сплату у сумі 1606,10 грн.
Суд вважає, що здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть бути підставою для застосування штрафів, передбачених пунктом 126.1 статті 126 ПК.
Підставою застосування даного виду санкцій є винне, протиправне невиконання чи неналежне виконання суб'єктом господарювання своїх зобов'язань, передбачених чинним законодавством.
Крім того, для підтвердження факту несплати узгодженої суми грошового зобов'язання необхідно встановити, що у строк, передбачений пунктом 57.1 статті 57 ПК, платник податків не вчинював дії, спрямовані на перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету. А оскільки позивачем фактично було здійснено всі необхідні дії для повного та своєчасного виконання свого податкового обов'язку, то помилка, допущена при формуванні звітів та самостійно виправлена позивачем не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов'язання у визначений вказаною нормою ПК строк, а відтак і для застосування на підставі пункту 126.1 статті 126 ПК штрафних (фінансових) санкцій.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена і колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 16.06.2015 у справі №21-377а15, висновки якої згідно ст. 244-2 КАС України є обов'язковими для врахування судом.
За таких обставин, оскільки помилка під час формування звіту по ЄСВ не вплинула на виконання обов'язку платника зі сплати єдиного внеску до бюджету, та ним самостійно виправлена, застосування до позивача штрафу і пені є неправомірним.
Згідно зі статтею 71 цього Кодексу, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім розгляду справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкту владних повноважень.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суб'єкт владних повноважень повинен надати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
На виконання цих вимог відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду жодних доказів, які спростовували б твердження позивача, а відтак, не довів правомірності своїх дій та винесення відповідного рішення.
Суд, всебічно та об'єктивно дослідивши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення №0007061300 від 08.11.2016 року, винесене Гайсинською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Вінницькій області.
Стягнути на користь управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації сплачений при зверненні до адміністративного суду судовий збір у розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) гривень 00 (нуль) копійок за рахунок бюджетних асигнувань Гайсинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області.
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Бошкова Юлія Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2017 |
Оприлюднено | 23.01.2017 |
Номер документу | 64145966 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Бошкова Юлія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні