Рішення
від 23.01.2017 по справі 916/3363/ 16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" січня 2017 р.Справа № 916/3363/ 16

Господарський суд Одеської області у складі:

судді Цісельського О.В

при секретарі судового засідання Мукієнко Д.С.

розглянувши справу

за позовом аграрно-рибопромисловного кооперативу "Придунайська нива" до відповідачів: 1) державного підприємства "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", 2) головного управління Держгеокадастру в Одеській області, 3) товариства з обмеженою відповідальністю "КАМОЛІНО-ХОЛДИНГ" про визнання недійсними протоколу земельних торгів (аукціону) та договору оренди землі за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1 - довіреність

від відповідача1: ОСОБА_2 - довіреність

від відповідача 2: ОСОБА_3 - довіреність

від відповідача 3: ОСОБА_4 - довіреність

Відповідно до ст. 77 ГПК України в судовому засіданні оголошувалися перерви з 27.12.2016р. до 11год.00хв. 04.01.2017р.; з 04.01.2017р. до 09год.30хв. 12.01.2017р. та з 12.01.2017р. до 11год.00хв. 23.01.2017р.

ВСТАНОВИВ:

Позивач, аграрно-рибопромисловий кооператив "Придунайська нива" (надалі - АРК "Придунайська нива"), звернувся до суду із позовом до державного підприємства "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (ДП ОНДПІЗ), головне управління Держгеокадастру в Одеській області (ГУ ДГК в Одеській області) та до товариства з обмеженою відповідальністю "КАМОЛІНО-ХОЛДИНГ" (ТОВ "Камоліно-Холдінг"), в якому просить визнати недійсним протокол земельних торгів (аукціону), підписаний організатором ДП ОНДПІЗ по лоту № 1 щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту), цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996 - недійсним; визнати недійсним договір оренди землі, укладений між ГУ ДГК в Одеській області та ТОВ "Камоліно-Холдінг" щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту), цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996.

Також позивач просив суд, у зв'язку із наявністю складнощів в отриманні, витребувати у ГУ ДГК в Одеській області протокол від 25.11.2016р. про результати проведення торгів (аукціону) та договір оренди, укладений між ГУ ДГК в Одеській області та ТОВ "Камоліно-Холдінг" щодо спірної земельної ділянки із кадастровим номером 5122082000;01;002;0996.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 08.12.2016р. позовну заяву (вх. № 3602/16 від 06.12.2016р.) прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 916/1237/16 та її розгляд призначено в судовому засіданні.

22.12.2016р. від відповідача 2 - ГУ ДГК в Одеській області надійшло клопотання (вх. № 2-6790/16) про залучення до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комишівську сільську раду Ізмаїльського району Одеської області та письмові заперечення на позов (вх. 30923/16 від 20.12.2016р.)

Також 22.12.2016р. від відповідачів - ДП ОНДПІЗ та ТОВ "Камоліно-Холдінг" на адресу суду надійшли письмові заперечення на позов (вх. № 30976/16 та №30975/16 відповідно).

Цього ж дня від позивача надійшло клопотання (вх. № 30982/16) про залучення до матеріалів справи речових доказів, а саме відеозапису проведення земельних торгів по лоту № 845, які відбулися 25.11.2016р.

За ініціативою суду здійснювалася технічна фіксація судового процесу, а тому у задоволені клопотання позивача (вх. № 31326/16) про здійснення технічної фіксації судового процесу, поданому на адресу суду 27.12.2016р. було відмовлено.

27.12.2016р. від позивача надійшло клопотання (вх. № 2-6889/16) про залучення до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору - Ізмаїльську РДА Одеської області та Комишівську сільську раду Ізмаїльського району Одеської області.

Цього ж дня від представника відповідача 3 - ТОВ "Камоліно-Холдінг" також надійшло клопотання (вх. 3 2-6888/16) про залучення до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Комишівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області.

Розглянув клопотання учасників судового процесу щодо залучення до участі у справі Ізмаїльської РДА Одеської області та Комишівської сільради Ізмаїльського району Одеської області в якості третіх осіб, суд у задоволені цих клопотань відмовив з підстав їх необґрунтованості та недоведеності.

27.12.2016р. від позивача надійшло клопотання (вх. № 2-6890/16) про витребування від відповідачів письмових доказів, а саме належним чином посвідчених копій: технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та/або витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та рішення Ізмаїльської РДА про затвердження нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки; протоколу про визначення переможця з відбору виконавців робіт із землеустрою та оцінки земель щодо спірної земельної ділянки; протоколу про визначення переможця конкурсного відбору виконавця на проведення земельних торгів (аукціону) оцінки щодо спірної земельної ділянки та Положення про ГУ ДГК в Одеській області.

Розглянувши зазначене клопотання, вислухавши думку учасників судового процесу, суд зазначене клопотання задовольнив частково, а саме зобов'язано відповідачів надати суду витяг про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки та рішення Ізмаїльської РДА про затвердження нормативної грошової оцінки земель Ізмаїльського району та копії протоколу про визначення переможця з відбору виконавців робіт із землеустрою та оцінки земель щодо спірної земельної ділянки й протоколу про визначення переможця конкурсного відбору виконавця на проведення земельних торгів (аукціону) оцінки щодо спірної земельної ділянки.

04.01.2017р. від представника позивача на адресу суду надійшли додаткові письмові пояснення до позовної заяви (вх. № 90/17) які приєднані судом до матеріалів справи.

04.01.2017р. від представника відповідача 2 - ГУ ДГК в Одеській області разом із клопотанням (вх. № 121/17) були надані суду витребувані копії документів, які були приєднані до матеріалів справи.

11.01.2017р. від позивача надійшло правове обґрунтування (вх. № 406/17) позовної заяви, яке приєднане до матеріалів справи.

Також 11.01.2017р. від позивача на адресу суду надійшла заява (вх. № 399/17) про відкладення розгляду справи у зв'язку із несприятливими погодними умовами, яка була розглянута в судовому засіданні 12.01.2017р. та в її задоволені було відмовлено, оскільки судом було оголошено перерву в судовому засіданні.

Представник позивача заявлені позовні вимоги підтримує, просить суд їх задовольнити в повному обсязі.

Відповідачі проти заявлених позивачем позовних вимог заперечують в повному обсязі, просять суд в їх задоволені відмовити з підстав, викладених наданих суду запереченнях на позов, які наявні в матеріалах справи.

В процесі розгляду справи учасниками процесу були надані додаткові письмові докази, які оглянуті судом та залучені до матеріалів справи.

Також під час розгляду справи учасниками судового процесу надавалися клопотання щодо ознайомлення з матеріалами справи, які судом були задоволені.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив наступне:

15.10.2012р. АРК "Придунайська нива" листом за № 338 звернулося до голови Ізмаїльської РДА, в якому посилаючись на те, що: на протязі 8 років орендує земельну ділянку площею 48 га на території Камишівської сільської ради; за цей час вклало певні кошти на підтримання родючості ґрунтів, враховуючи те, що строк дії договору на дану земельну ділянку сплив, попросило згоду на продовження договору.

13.12.2012р. головою Ізмаїльської РДА було видане розпорядження № 1968/А-2012 "Про надання АРК "Придунайська Нива" у тимчасове користування земельної ділянки загальною площею 48,0 га на території Камишівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області".

Відповідно до цього розпорядження АРК "Придунайська Нива" було надано у тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 48,0 га (рілля) із земель сільськогосподарського призначення розташовану на території Камишівської сільської ради Ізмаїльського району (за межами населеного пункту); встановлено плату за користування земельною ділянкою у розмірі 400 грн за 1 га, що становить 1,65 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загалом складає 19200 грн., визначено, порядок та строки сплати за користування землею та вирішено укласти договір сплати за користування земельною ділянкою терміном на 11 місяців з 13.12.2012р. по 13.11.2013р.

13.12.2012р. між Ізмаїльською РДА та АРК "Придунайська Нива" було укладено договір № 270Ю сплати за користування земельною ділянкою, за умовами п.1.1. якого Ізмаїльська РДА на підставі розпорядження № 1968/А-2012 від 13.12.2012р. надає, а АРК "Придунайська Нива" приймає у тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 48,0 га (рілля), із земель сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Камишівської сільської ради Ізмаїльського району (за межами населеного пункту).

Пунктом 2.1. договору встановлено, що плата за землю вноситься землекористувачем у розмірі 400 грн. за 1 га (рілля), що становить 1,65 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загалом складає 19200 грн. Орендна плата вноситься згідно з чинним законодавством на рахунок (реквізити) не пізніше 30 числа кожного місяця в рівних частках.

За умовами п.3.2. договору до прав і обов'язків землекористувача віднесено: право використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням та зобов'язання своєчасно сплачувати плату за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п.4.1. договору, він припиняється після закінчення строку, на який його було укладено та продовженню не підлягає .

За умовами п.4.2. договір припиняється у разі прийняття відповідних нормативних актів, які будуть суперечить цьому договору та його укладено терміном на 11 місяців з 13.12.2012р. по 13.11.2013р.

Докази продовження договору № 270Ю від 13.12.2012р. в матеріалах справи відсутні.

18.9.2013р. при проведенні інвентаризації земель під час здійснення землеустрою було сформовано земельну ділянку площею 39,9933 га, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996; яка розташована - Одеська обл.., Ізмаїльський р-н, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту); категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. 19.09.2013р. було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки.

16.01.2016р. ГУ ДГК в Одеській області звернулося до Ізмаїльської РДА листом за № 14-15-0.8-769/2-16, в якому зазначило, що відповідно до приписів Земельного кодексу України здійснює заходи з підготовки до продажу на земельних торгах права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності. За результатами інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, проведеної у 2013-2014р.р. сформовано земельні ділянки, права оренди яких можливо реалізувати на земельних торгах у формі аукціону. Та запропонувало у двотижневий строк спільно із місцевими радами та відділом Держгеокадастру в Ізмаїльському районі опрацювати інформацію щодо земельних ділянок, права оренди на які планується виставити на земельних торгах у 2016р., сформувати перелік інвестиційно-привабливих земельних ділянок, починаючи з найбільш перспективних. У термін до 01.02.2016р. передати до ГУ погоджені головами РДА та місцевих рад переліки земельних ділянок, права оренди на які пропонується виставити на торги у 2016р.

Також у цьому листі було зазначено, що запропоновано встановити стартовий розмір орендної плати на рівні 8% від нормативної грошової оцінки.

Додатком до цього листа був перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, сформований за результатами інвентаризації, проведеної у 2013-2014р.р. права оренди на які можливо реалізувати на земельних торгах. Під п. 6 у цьому переліку значиться земельна ділянка площею 39,9933 га, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996; місце розташування земельної ділянки - Одеська обл., Ізмаїльський р-н, Комишівська сільська рада; угіддя - рілля; цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

28.01.2016р. листом за № 01/01-26/96/216 Ізмаїльська РДА повідомила ГУ ДГК в Одеській області, що земельні ділянки, зазначені у переліку (до листа ГУ ДГК в Одеській області від 16.01.2016р. за № 14-15-0.8-769/2-16) мають однакову інвестиційну привабливість і можуть бути виставленими на земельні торги, незалежно від місця їх розташування.

17.02.2016р. ГУ ДГК в Одеській області звернулося до Ізмаїльської РДА листом за № 14-15-0.8-4365/2-16, в якому зазначило що ГУ складно перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які першочергово планується реалізувати на земельних торгах у 2016р. в Ізмаїльському районі відібрано 13 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності. З огляду на що Ізмаїльської РДА було запропоновано повторно переглянути доданий до листа перелік та в тижневий строк надати письмове підтвердження щодо проведення у 2016р. земельних торгів з продажу прав на оренду зазначених у переліку земельних ділянок. У доданому до цього листа переліку під п. 3 зазначена земельна ділянка, місце розташування якої - Одеська обл., Ізмаїльський р-н, Комишівська сільська рада, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996; площа - 39,9933 га; угіддя - рілля.

10.03.2016р. листом за № 01/01-26/430/443 Ізмаїльська РДА повідомила ГУ ДГК в Одеській області, що 13 земельних ділянок, зазначених у переліку (до листа ГУ ДГК в Одеській області від 17.02.2016р. за 14-15-0.8-4365/2-16) мають однакову інвестиційну привабливість і можуть бути виставленими на земельні торги, незалежно від місця їх розташування.

26.04.2016р. відбулося засідання конкурсної комісії з відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та виконавця земельних торгів ГУ ДГК в Одеській області.

За результатами роботи комісії було прийняте рішення, яке оформлено протоколом № 2, відповідно до якого, зокрема: було обрано переможця конкурсу - ДП ОНДПІЗ; доручено розмістити на офіційному веб-сайті Держгеокадастру та сектору взаємодії зі ЗМІ та громадськістю на веб-сайті ГУ ДГК в Одеській області інформацію про результати конкурсу не пізніше ніж протягом 20 днів після затвердження результатів конкурсу, за формою що додається; вирішено затвердити цей протокол про результати проведення конкурсу, наказом ГУ ДГК в Одеській області.

28.04.2016р. наказом ГУ ДГК в Одеській області за № 87 було затверджено результати конкурсу з відбору виконавця земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, оформлені протоколом про результати проведення конкурсу № 2 на засіданні конкурсної комісії від 26.04.2016р.

28.04.2016р. наказом ГУ ДГК в Одеській області за № 15-2174/13-16-СГ було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Комишівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (за межами населеного пункту), за кадастровим номером 5122082000;01;002;0996, розмір земельної ділянки - 39,9933 га із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. У наказі також було зазначено, що розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню та затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства.

28.04.2016р. між ГУ ДГК в Одеській області (організатор) та ДП ОНДПІЗ (виконавець) було укладено договір № 315 на підготовку лотів та проведення земельних торгів, за умовами п.1.1. якого виконавець за дорученням організатора взяв на себе зобов'язання підготувати лоти до проведення земельних торгів та провести земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності згідно Додатку № 1 до договору.

Відповідно до п.1.2. договору технічні, строкові та інші вимоги до предмету договору викладені у Технічному завданні, що є невід'ємною частиною договору (Додаток № 2).

Виконавець взяв на себе зобов'язання підготувати лоти провести земельні торги з дотриманням умов Технічного завдання, вимог Земельного кодексу України та інших чинних нормативно-правових актів України (п.1.3. договору).

На виконання договору № 315 від 28.04.2016р. ДП ОНДПІЗ було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Комишівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (за межами населеного пункту).

30.05.2016р. ДП ОНДІЗ передало, а ГУ ДГК в Одеській області прийняло за актом приймання передачі межових знаків на зберігання закріплені в натурі межові знаки у кількості 2 шт. Оскільки межі земельної ділянки в точках 3-16(відповідно до каталогу координат) збігаються із природними лінійними рубежами (польовою дорогою та полезахисною смугою) на бажання землевласника і відповідно до п.3.8. "Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості та їх закріплення межовими знаками", затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010р. № 376 та ст.55 ЗУ "Про землеустрій" межовими знаками встановленого зразка не закріплювалися.

Також 30.05.20156р. представниками ДП ОНДІЗ та ГУ ДГК в Одеській області було складено акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності, відповідно до я кого було визначено, що через земельну ділянку, яка відводиться проходить межа охоронної зони - 01.02 - охоронна зона навколо об'єкта культурної спадщини на площі - 2,6354 га. Розмір та місцезнаходження охоронної зони навколо об'єкта культурної спадщини вказані на кадастровому плані що додається до атку.

30.05.2016р. на проект відведення було отримано позитивний висновок за № 115/41-16відділу ДГК в Ізмаїльському районі Одеської області

24.06.2016р. проект відведення у встановленому законом порядку було погоджено із Управлінням культури, національностей, релігій та охорони об'єктів культурної спадщини, що підтверджується листом управління за № 01-17/1226сп, при цьому Управлінням було зазначено, що на частині земельної ділянки площею 2,6354 га діє обмеження - охоронна зона навколо об'єкту культурної спадщини.

12.08.2016р. Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру було видано висновок державної експертизи землевпорядної документації за № 693-16.

За результатами проведення експертизи було зроблено висновок, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Комишівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (за межами населеного пункту) не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання. Контроль за усуненням зауважень покладено на Головне управління Держгеокадастру у Одеській області та зобов'язано після усунення зауважень повідомити Держгеокадастр.

Як вбачається із надпису, зробленого 30.08.2016р. на тексті висновку заступником начальника відділу державної землевпорядної експертизи, зауваження зазначені у висновку були усунуті.

15.09.2016р. наказом ГУ ДГК в Одеській області за № 15-7733/13-16-СГ було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 39,9933 га, втому числі: ріллі площею 39,9933 га (кадастровий номер 5122082000;01;002;0996) із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), розташованої на території Комишівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (за межами населеного пункту) та зобов'язано керівництво відділу ДГК в Ізмаїльському районі при надходженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечити в установленому законодавством порядку внесення відповідних змін до відомостей Державного земельного кадастру.

18.10.2016р. ГУ ДГК в Одеській області було видано наказ №15-86-79/13-16-сб відповідно до якого земельні ділянки у відповідності із Додатком 1 до наказу (зокрема, спірна земельна ділянка - лот № 845) були виставлені на земельні торги для передачі їх у користування на умовах оренди; встановлено строк оренди земельних ділянок, що передаватимуться у користування за результатами торгів - 7 років; встановлено стартовий розмір річної орендної плати, який складає 8% від нормативної грошової оцінки та зазначено крок торгів (додаток 2 до наказу); визначено уповноважену особу, яка від імені організатора торгів має право на підписання протоколів земельних торгів та договорів оренди по земельних ділянках; встановлено умови проведення земельних торгів (додаток 3) та визначено строки проведення земельних торгів (додаток 4).

Також, 18.10.2016р. ДП ОНДПІЗ звернулося з листом за № 2681 до відділу ДГК в Ізмаїльському районі в якому просило сприяти у розміщені на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України оголошення про проведення земельних торгів з продажу прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Разом із листом була надана інформація, яка потрібна для розміщення оголошення.

24.10.2016р. на офіційному веб-порталі Держгеокадастру України "земельні аукціони" було здійснено розміщення оголошення про проведення аукціону № 6222, лот № 11774.

29.10.2016р. в газеті "Придунайские вести" було надруковане оголошення про те, що ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" запрошує громадян та, фермерів та сільськогосподарські підприємства взяти участь у земельних торгах у формі аукціону з продажу права оренди на 7 років на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ізмаїльського району Одеської області. Також в оголошені було розміщено інформацію щодо дати, місця та умов проведення земельних торгів та інша інформація, що стосується організації та проведення земельних торгів, зокрема відомості про земельні ділянки, право оренди на які виставлено торги.

02.11.2016р. ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" платіжним дорученням за № 2029 перерахувало на рахунок ДП ОНДПІЗ реєстраційний внесок у сумі 725 грн. та відповідно до платіжного доручення № 2033 сплатило гарантійний внесок у сумі 5813 грн.

16.11.2016р. ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" подало виконавцю земельних торгів заяву про бажання прийняти участь у земельних торгах за лотом № 845, на підставі якої ДП ОНДПІЗ оформило картку учасника земельних торгів за реєстраційним номером 683 та видало ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" вхідний квіток учасника земельних торгів (учасник № 7)

25.11.2016р. були проведені земельні торги із продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що розташовані в ізмаїльському районі Одеської області.

Відповідно до протоколу земельних торгів за №1/845 від 25.11.2016р. за лотом № 845 переможцем визнано ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ".

Як вбачається із протоколу, стартова ціна продажу лоту № 845 - 116260 грн., ціна продажу лоту ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" склала 400 460 грн., що становить 27,56% від нормативної грошової оцінки. Окрім того, п. 6 протоколу (по лоту № 845) визначено, що відповідно до приписів ч.31 ст. 137 ЗК України переможець протягом трьох банківських днів зобов'язується сплатити розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою, за виключенням сплаченого гарантійного внеску у розмірі 5813 грн.

На підставі результатів земельних торгів, 25.11.2016р. між ГУ ДГК в Одеській області (орендодавець) та ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" (Орендар) було укладено договір оренди землі № 232, за умовами п.1.1. якого орендодавець, на підставі протоколу проведення земельних торів за лотом № 845 від 25.11.2016р. № 1/845 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Одеської області Ізмаїльського району Комишівської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер 5122082000:01:002:0996.

Відповідно до п.2.1. договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 39,9933 га ріллі, що розташована на території Одеської області Ізмаїльського району Комишівської сільської ради (за межами населеного пункту).

Пунктом 2.3. визначена категорія земель: землі сільськогосподарського призначення. Код використання згідно з класифікатором видів цільового призначення земель (КВЦПЗ): А.01.01. - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.2.4. договору).

У п.2.6. договору оренди землі визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.2016р. складає 1423139,63 грн. та підлягає щорічній індексації.

У відповідності до п.3.1. договору оренди землі його укладено на 7 (сім) років.

Пунктом 6.1. зазначеного договору визначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснювалася за результатами проведення земельних торгів у формі аукціону за розробленим проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Одеської області Ізмаїльського району Комишівської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер 5122082000:01:002:0996.

Підставою розроблення документації із землеустрою, зазначеною у п.6.1. договору є наказ ГУ ДГК в Одеській області від 28.04.2016р. за № 15-2174/13-16-СГ (п.6.2. договору).

Земельна ділянка вважається переданою орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди відповідно до закону (п.6.4. договору).

У п.8.1 договору зазначено, що на орендовану земельну ділянку встановлено наступні обмеження: зміна цільового призначення земельної ділянки на весь строк дії договору; охоронна зона навколо об'єкта культурної спадщини - 2,6354 га.

Відповідно до п.15.1. договору цей договір набирає чинності після його підписання сторонами та державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до закону.

Невід'ємною частиною договору є: кадастровий план земельної ділянки та акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання.

Також, 25.11.2016р. між ГУ ДГК в Одеській області (орендодавець) та ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" (Орендар) було підписано акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання.

29.11.2016р. ТОВ "КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" платіжним дорученням за № 2124 відповідно до умов земельних торгів перерахувало річну орендну плату за користування земельною ділянкою у розмірі 394647 грн.

29.11.2016р. АРК "Придунайська нива" листом за № 214 звернувся до голови Ізмаїльської РДА в якому зазначив, що на протязі 2012-2016р.р. він неодноразово звертався до Ізмаїльської РДА з приводу поновлення договору на тимчасове користування земельною ділянкою площею 48 га, розташованою на території Камишівської сільської ради Ізмаїльського району (за межами населеного пункту) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, але не отримав жодної відповіді на свої звернення. З урахуванням зазначеного, позивач попросив Ізмаїльську РДА надати йому відомості стосовно стану розгляду його заяв у найкоротший термін.

30.11.2016р. в Державний реєстр речових прав було внесено запис за № 17826488 про реєстрацію права оренди земельної ділянки за договором оренди землі № 323 від 25.11.2016р.

Позивач, вважає себе належним орендарем земельної ділянки площею 48 га яка розташована на землях Камишівської сільської ради Ізмаїльського району, на підставі укладеного між ним та Ізмаїльською РДА договору № 270Ю про сплату за користування земельною ділянкою. Що він після закінчення дії цього договору неодноразово звертався до голови Ізмаїльської РДА з листами про продовження строку дії договору.

В якості законності користування зазначеною земельною ділянкою, позивач вказує, що він тривалий час вкладає значні кошти на поліпшення родючості ґрунтів, зокрема, позивач вказує, що для цього ним у ТОВ "Хімагро" було придбано: Азотофосфат на суму 540 600 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 10154, 10155, 10156 від 25.11.2015р. та у фірми "Ерідон" було придбано Нітроамофоска на суму 584800,27 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 98 від 14.07.2016р.

Позивач вказує, що ним було проведено обробку земельної ділянки, площею приблизно 48 га, розташованої на території Камишівської сільської ради (за межами населеного пункту), також для підвищення врожайності було внесено у ґрунт азотні добрива, а саме азотофосфат у кількості 7,2 т; нітроаммофосфат у кількості 19,2 т та сульфат амонію у кількості 9,6 т, в якості підтвердження позивачем надано акт про факт обробки земельної ділянки від 30.09.2016р.

Позивач зазначає у позові, що в нього як у добросовісного землекористувача спірної земельної ділянки є переважне право на отримання її у користування, що земельні торги були проведені із порушенням приписів закону, що є підставою для визнання цих торгів та укладеного на їх основі договору оренди землі недійсними.

Позивач, вважає, що оспорюванні земельні торги та укладений на їх підставі між відповідачами договір оренди землі порушує його права та охоронювані законом інтереси, звернувся із відповідним позовом до господарського суду.

Ретельно дослідивши надані сторонами докази, з'ясувавши усі фактичні обставини справи та надавши їм правову кваліфікацію, суд дійшов наступних висновків.

Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист.

Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу ст.2 Закону України "Про судоустрій та статус суддів" є, зокрема, забезпечення кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Норми статті 16 ЦК України та статті 20 Господарського кодексу України розкривають зміст конституційного права особи на звернення до суду за захистом своїх прав.

Статтею 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів (частина 2 статті 20 Господарського кодексу України).

У відповідності до п. 2.4. постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17,05.2011р. № 6 з позовами про визнання недійсними правочинів щодо земельних ділянок мають право звертатися сторони цих правочинів (договорів), а також інші зацікавлені особи, зокрема, особи, що мають право на придбання земельної ділянки, яка є предметом спірного договору.

При цьому інтерес такої особи стосовно придбання, у власність земельної ділянки має бути законним, не суперечити Конституції, Законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам, а також відповідати критеріям охоронюваного законом інтересу, офіційне тлумачення якого надане в резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004р. № 18-рп/2004 (справа № 1-10/2004).

Реалізуючи передбачене ст.55 Конституції України та с.7 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб'єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Надаючи правову оцінку вимогам позивача про визнання недійсним протоколу земельних торгів (аукціону), підписаного організатором ДП ОНДПІЗ по лоту № 1 щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту), цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996 та визнання недійсним договору оренди землі, укладеного між ГУ ДГК в Одеській області та ТОВ "Камоліно-Холдінг" щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту), цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996, суд вказує наступне.

Звертаючись із даним позовом до суду , позивач в якості підстави звернення вказує на те, що він на підставі договору № 270Ю про сплату за користування земельною ділянкою законно користувався земельною ділянкою площею 48 га.

Після закінчення строку дії договору оренди, позивач звертався до голови Ізмаїльської районної державної адміністрації з листами про продовження строку дії договору. Разом з тим, жодної відповіді ним отримано не було.

Як вказує позивач у позові, орендарі, які належним чином виконують свої обов'язки за договором, визнаються договори оренди землі відновленими, а додаткові угоди до них - укладеними, за умови, якщо 1) орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди, належним чином виконує свої обов'язки за договором; 2) орендар в встановлений Законом строк направив орендодавцю лист-повідомлення з додатковою угодою про продовження дії договору оренди землі; 3) з боку орендодавця відсутня письмове повідомлення орендаря про відмову в поновленні договору оренди, (постанови Вищого господарського суду від 02.03.2016 р по справі № 910/18422/15, від 16.02.2016 у справі № 904/2704/15, від 17.02.2016 у справі № 908/3586/15). Таким чином, позивач на законних підставах користувався земельною ділянкою.

Проте, з такою правовою позицією позивача суд не погоджується виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Суб'єктами права на землі державної власності, згідно ст. 80 Земельного кодексу України, є держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії;, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Головне управління діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Положення), що затверджено наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016.

Відповідно до норм ст. 151, ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, п.п. 13 п.4 Положення, Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

Крім того, відповідно до п.п. 20 п. 4 Положення головне управління повинно вживати організаційних заходів щодо проведення земельних торгів.

В силу ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Таке положення узгоджується з приписами частини 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі", відповідно до якої укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Матеріалами справи підтверджується, що:

відповідач, ТОВ «КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ", звернувся до виконавця земельних торгів із заявою про бажання прийняти участь у земельних торгах, сплатив всі обов'язкові платежі для участі у торгах, за результатами земельних торгів (протокол №1/845 від 25.11.2016р.) ТОВ «КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" визнано переможцем земельних торгів за лотом № 845.;

25.11.2016р. між ГУ ДЗК в Одеській області (орендодавець) та ТОВ «КАМОЛІНО-ХОЛДІНГ" - переможець земельних торгів (орендар) було укладено договір оренди землі № 232, за умовами п.1.1. якого орендодавець, на підставі протоколу проведення земельних торів за лотом № 845 від 25.11.2016р. № 1/845 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Одеської області Ізмаїльського району Комишівської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер 5122082000:01:002:0996.

Звертаючись до суду із даним позовом, позивач не наводить ґрунтовних підстав порушення його прав щодо спірної земельної ділянки, а лише стверджує про допущені зі сторони відповідачів порушення норм чинного законодавства при проведенні земельних торгів, тобто фактично здійснює захист прав іншого суб'єкта (власника/користувача земельної ділянки/органів, уповноважених на здійснення контролю за використанням земельних ділянок) поза межами представництва.

Позивач у позову вказує на те, що якби Ізмаїльська РДА діяла у відповідності до приписів закону, то він дійсно би мав очікувати, що його право на спірну земельну ділянку, було б законно реалізовано та саме з ним було б укладено договір оренди землі. Тобто, зазначає про наявність певного правого інтересу у вигляді законних очікувань набуття земельної ділянки у користування на підставі раніше укладеного договору № 270Ю про сплату за користування земельною ділянкою.

Цивільний кодекс України (ч. 2 ст. 16) встановлює способи захисту інтересів, зокрема: визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Такий перелік способів захисту інтересів у ЦК України не є вичерпним, оскільки ця стаття вміщує ще й припис про те, що "суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом".

Отже, інтерес може бути як охоронюваним законом, правоохоронюваним, законним, так і незаконним, тобто таким, що не захищається ні законом, ні правом, не повинен задовольнятися чи забезпечуватися ними, оскільки такий інтерес спрямований на ущемлення прав і свобод інших фізичних і юридичних осіб, обмежує захищені Конституцією та законами України інтереси суспільства, держави чи "всіх співвітчизників" або не відповідає Конституції чи законам України, загальновизнаним принципам права. Наголос на "охоронюваності законом" чи законності того чи іншого інтересу законодавець робить не завжди, зважаючи на те, що згадувані у законах інтереси не суперечать Конституції України або випливають з її змісту. Таке акцентування, про що, у першу чергу, свідчать Цивільний процесуальний кодекс України, Кримінальний процесуальний кодекс України, Господарський процесуальний кодекс України, застосовується лише у разі, коли не виключена можливість шляхом зловживання інтересами, прагненнями, використовуючи ті чи інші юридичні норми, забезпечити реалізацію незаконних інтересів. Саме на запобігання таким можливостям, заінтересована особа має право звертатись до суду за захистом не будь-якого, а виключно охоронюваного законом інтересу, законного інтересу.

Для правильного розуміння поняття "охоронюваний законом інтерес" важливо враховувати й те, що конфлікт інтересів притаманний не тільки правовим і не правовим інтересам, а й конгломерату власне законних, охоронюваних законом і правом інтересів. Йдеться про виключно легітимні, але конкуруючі інтереси покупця і продавця, боржника і кредитора, наймача і наймодавця, споживача і товаровиробника, прокурора і адвоката, слідчого і підозрюваного тощо. Певною конфліктністю характеризуються і охоронювані законом та правом інтереси громадянина і держави, особи і суспільства, акціонера і акціонерного товариства, національні і загальнолюдські, приватні і публічні тощо.

І суб'єктивне право, і пов'язаний з ним інтерес є дозволами. Але перше є особливим дозволом, тобто дозволом, що відображається у відомій формулі: "Дозволено все, що передбачено у законі", а друге - простим дозволом, тобто дозволом, до якого можна застосовувати не менш відоме правило: "Дозволено все, що не забороняється законом". Інтерес, навіть перебуваючи під охороною закону чи права, на відміну від суб'єктивного права, не має такої правової можливості, як останнє, оскільки не забезпечується юридичним обов'язком іншої сторони. Законний інтерес відбиває лише легітимне прагнення свого носія до того, що не заборонено законом, тобто тільки його бажання, мрію, потяг до нього, а отже - й не юридичну, а фактичну (соціальну) можливість. Це прагнення у межах сфери правового регулювання до користування якимсь конкретним матеріальним або нематеріальним благом. Відмінність такого блага від блага, яке охоплюється змістом суб'єктивного права, полягає в тому, що користування благом, на яке особа має право, визначається можливістю в рамках закону, а до якого має законний інтерес - без вимог певних дій від інших осіб або чітко встановлених меж поведінки.

Поняття "охоронюваний законом інтерес" Конституційний Суд України в своєму рішенні від 01.12.2004 № 18-рп/2004 (справа № 1-10/2004) тлумачить як правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб'єктивного права; б) є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб'єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Оцінюючи твердження позивача в цій частині, судова колегія враховує тлумачення поняття "законні очікування", яке міститься у практиці Європейського суду з прав людини, Верховного Суду України.

Зокрема, майнове право, яке можна визначити як "право очікування", є складовою частиною майна як об'єкта цивільних прав. Майнове право - це обмежене речове право, за яким власник цього права наділений певними, але не всіма правами власника майна, та яке засвідчує правомочність його власника отримати право власності на нерухоме майно чи інше речове право на відповідне майно в майбутньому. Захист майнових прав здійснюється у порядку, визначеному законодавством, а якщо такий спеціальний порядок не визначений, захист майнового права здійснюється на загальних підставах цивільного законодавства".

Такої позиції дотримується Верховний Суд України (постанова ВСУ від 10.02.2016 № 6-2124цс15), висновки якого, в силу статті 111-28 ГПК України, є обов'язковими.

Згідно постанови ЄСПЛ від 26.04.1979 (у справі "Санді Таймс" (Sunday Times) проти Сполученого Королівства (« 1)» (п.49): "закон у будь-якому випадку повинен відповідати встановленому Конвенцією стандарту, який вимагає, щоб законодавчі норми були сформульовані з відповідною чіткістю і дозволяли особі спрогнозувати, за допомогою в т.ч. юристів, з якими наслідками можуть бути пов'язані ті чи інші його дії".

У справі "ОСОБА_5 Девелопмент ЛТД» та інші проти Ірландії", Європейський суд з прав людини визначив, що ст.1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності.

Отже, "законні очікування - це очікування можливості (ефективного) здійснення певного права, як прямо гарантованого, так і опосередкованого (того, яке випливає з інших прав), у разі якщо особа прямо не виключена з кола тих, хто є носіями відповідного права. Принцип законного очікування спрямований на те, щоб у випадках, коли особа переконана, що досягне певного результату, якщо буде діяти відповідно до норм правової системи, забезпечити захист цих очікувань".

При цьому, в своєму рішенні у справі "ОСОБА_5 Девелопмент Лтд" та інші проти Ірландії" від 23.10.1991 року Європейський суд з прав людини зазначив, що "правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.

Позивачем не доведено, що ним дотримано всіх вимог законодавства щодо передачі йому спірної земельної ділянки у законне користування, а отже він не може вважатись таким, що набув права "правомірного очікування", яке б підлягало судовому захистові.

Суд не приймає до уваги доводи позивача стосовно його звернення до Ізмаїльської РДА з приводу продовження дії договору № 270Ю про сплату за користування земельною ділянкою з огляду на наступне.

Як встановлено судом, 13.12.2012р. між Ізмаїльською РДА Одеської області та АРК "Придунайська нива" був укладений договір сплати за користування земельною ділянкою№270Ю (далі - Договір)

Пунктом 1.1 Договору Ізмаїльська районна державна адміністрація Одеської області надає, а АРК "Придунайська нива" приймає у тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 48,0 га (рілля) із земель сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Комишівської сільської ради Ізмаїльського району (за межами населеного пункту).

Відповідно до п.2.1. Договору плата за землю вноситься землекористувачем у розмірі 400 грн. за 1 га (рілля)

За умовою пункту 4.2. Договору - цей договір укладається терміном на 11 місяців з 13.12.2012 по 13.11.2013.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам (ст. 93 Земельного кодексу України).

Порядок передачі в оренду земельних ділянок врегульовано статтею 124 Земельного кодексу України. Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, в редакції, яка діяла на момент укладання Договору, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України.

Земельні торги проводяться у формі аукціону (ст. 135 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

ОСОБА_6, який регулює коло питань, пов'язаних з орендою землі, є ОСОБА_6 України від 06.10.1998 № 161-ХІУ "Про оренду землі" (далі - ОСОБА_6).

Так, статтею 6 Закону визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220 затверджений Типовий договір оренди землі, форми якого відповідно до вимог цивільного законодавства необхідно дотримуватися при укладенні договору оренди; земельної ділянки.

Статтею ї 5 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, яка діяла на момент укладання Договору) були визначені істотні умови договору оренди землі, а саме: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату;умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 Закону України "Про оренду землі" є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Відповідно до ст. 18 Закону (в редакції на момент укладання Договору) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 Земельного кодексу України).

Таким чином, право оренди земельної ділянки виникає тільки після проведення державної реєстрації такого права.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов до беззаперечного висновку, що використання позивачем земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 48 га, розташованої на території Комишівської сільської ради Ізмаїльської району Одеської області (по-за межами населеного пункту) на підставі Договору сплати за користування земельною ділянкою № 270Ю від 13.12.2012р. не передбачено нормативно-правовими актами, які здійснюють регулювання земельних відносин. Предмет та форма такої угоди не відповідає чинному законодавству України, а тому, Договір сплати за користування земельною ділянкою № 270Ю від 13.12.2012р. не є законною підставою для підтвердження наявності у позивача законного інтересу щодо спірної земельної ділянки.

Окрім того, суд звертає увагу на те що, предметом оспорюваних земельних торгів була індивідуально визначена, сформована відповідно до приписів земельного законодавства України, земельна ділянка загальною площею 39,9933 га ріллі, що розташована на території Одеської області Ізмаїльського району Комишівської сільської ради (за межами населеного пункту) із кадастровим номером - 5122082000:01:002:0996

Натомість, позивач користувався земельною ділянкою площею 48 га, яка відповідно до вимог земельного законодавства України не є сформованою, в неї відсутній кадастровий номер, не можливо визначити її місце розташування, що унеможливлює зробити висновок, що зазначені земельні ділянки є однією самою земельною ділянкою.

Виходячи із вищенаведеного суд не приймає в якості обґрунтованого посилання позивача на постанови Вищого господарського суду України від 02.03.2016 р по справі № 910/18422/15, від 16.02.2016 у справі № 904/2704/15, від 17.02.2016 у справі № 908/3586/15, в яких мова йде про належних користувачів землею - орендарів, що у встановленому законом поряду отримали право на користування землею, проте, як встановлено судом, позивач користувався земельною ділянкою площею 48 га без законних підстав.

Одночасно, суд наголошує на тому, що витрати позивача на оплату орендної плати, яки були зроблені позивачем у вересні - листопаді 2016р. були ним зроблені без жодної правової підстави.

Також суд вважає за доцільне зазначити, про те, що по-перше, позивачем не надано належних та припустимих доказів того, що придбані ним добрива Азотофосфат на суму 540 600 грн., та Нітроамофоска на суму 584800,27 грн. були застосовані для поліпшення родючості ґрунтів саме земельної ділянки площею 48 га, яку він, як встановлено судом, безпідставно використовував на протязі 2013-2016р.р.; акт про факт обробки земельної ділянки від 30.09.2016р. судом до уваги в якості належного доказу не приймається.

У відповідності до пункту 4 частини 3 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Згідно статті 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Згідно статті 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Судом не приймаються в якості належних доказів посилання позивача на порушення відповідачами приписів законодавства при організації та проведенні 25.11.2016р. земельних торгів (аукціону), оскільки вони спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (стаття 43 ГПК України).

Зважаючи все вищевикладене, а також враховуючи, що позивачем не було доведено належними і допустимими доказами тих обставин, на які він посилався як на підставу своїх позовних вимог, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовної вимоги АРК "Придунайська нива" про визнання недійсним протоколу земельних торгів (аукціону), підписаний організатором ДП ОНДПІЗ по лоту № 1 щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту), цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996, у зв'язку з чим в його задоволенні слід відмовити.

А оскільки позовна вимога АРК "Придунайська нива" про визнання недійсним договору оренди землі від 25.11.2016р., укладеного між ГУ ДГК в Одеській області та ТОВ "Камоліно-Холдінг" щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Комишівська сільська рада (за межами населеного пункту), цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5122082000;01;002;0996 є похідною вимогою від позовної вимоги про визнання недійсним протоколу, суд дійшов до висновку про відмову в її задоволенні.

Судові витрати згідно статті 49 ГПК України залишаються за позивачем.

Керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. У позові відмовити - повністю.

Рішення суду набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.

Повний текст рішення складено 23 січня 2017 р.

Суддя О.В. Цісельський

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення23.01.2017
Оприлюднено25.01.2017
Номер документу64201170
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3363/ 16

Рішення від 23.01.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні