Постанова
від 13.01.2017 по справі 157/1278/16-а
КАМІНЬ-КАШИРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 157/1278/16-а

Провадження №2-а/157/3/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 січня 2017 року місто Камінь-Каширський

Камінь-Каширський районний суд Волинської області в складі:

головуючого - судді Антонюк О.В.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії

встановив:

25 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області про визнання протиправними дій відповідача та зобов'язання провести перерахунок пенсії. Свої вимоги мотивує тим, що є потерпілою особою внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорія 3, та отримує пенсію за віком з 03.01.2001 року, призначену відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-1V та ст. 55 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи № 796-Х11. При призначенні йому пенсії, збільшуючи пенсію на 1%, відповідач керувався тільки Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-1V, тобто порушив його право на пільговий характер розрахункової величини, визначений ч. 2 ст. 56 Закону № 796-Х11, у відповідності до якої право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку, а громадянам, які відпрацювали за Списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85% заробітку. Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, підвищення до пенсії понад встановлений мінімальний стаж роботи має пільговий характер щодо тривалості трудового стажу та величини, з якої проводиться розрахунок. 22 листопада 2016 року він звернувся до відповідача з заявою про обрання умов, норм та порядку пенсійного забезпечення, встановлених Законом № 796-Х11 та з проханням провести перерахунок призначеної пенсії у відповідності до ст. 56 цього Закону, однак йому було відмовлено. Як особа, яка потерпіла від наслідків Чорнобильської катастрофи, він має право за своїм вибором на одержання пенсії на умовах, що визначені Законом України № 796-Х11, а тому просить визнати такі дії відповідача протиправними та зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі провести перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до вимог ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи № 796-Х11 із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж 20 років за період в межах визначеного законом строку позовної давності та здійснювати нарахування і виплату вказаної доплати у подальшому.

У запереченні на позов відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог і зазначає, що позивач ОСОБА_1 з 03.01.2001 року отримував пенсію по віку, призначену згідно з Законом України Про пенсійне забезпечення . На даний час в отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-1V. Частиною 2 ст. 56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи № 796-Х11 передбачено, що право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорії 1, 2, 3, 4 за умови стажу роботи не менше як, жінки, - 15 років, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку. Дана стаття Закону визначає розмір пенсії громадянина залежно від наявного в нього стажу, але аж ніяк не розмір доплати до пенсії за понаднормований стаж. До введення в дію Закону № 1058-1V поняття доплати за понаднормований стаж взагалі не існувало. Вперше поняття доплати до пенсії за понаднормований стаж запроваджено Законом України Про внесення змін до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 23.12.2004 року № 2291-1V, який набрав чинності 12.01.2005 року і яким внесено зміни в ст. 28 Закону № 1058-1V, та передбачено, що за кожен повний рік страхового стажу понад 25 років для жінок пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше 1% мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці 1 цієї частини. На момент призначення пенсії позивачу пенсію було обраховано з врахуванням вимог ст. 28 Закону № 1058-1V, а саме за кожен наступний рік роботи понад встановлений страховий стаж 25 років для чоловіків розмір пенсії збільшувався на 1% розміру пенсії. Частиною 5 ст. 55 Закону № 796-Х11 не передбачено проведення перерахунку пенсії, а лише її призначення. Згідно з п. 13 Прикінцевих положень Закону України № 1058-1V у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону № 796-Х11 і цього Закону, призначається одна пенсія за її вибором. Оскільки позивач отримує пенсію відповідно до Закону № 1058-1V, то і збільшення повинно проводитись відповідно до цього ж Закону. Крім того, ч. 2 ст. 99 КАС України встановлено 6-місячний строк звернення в суд за захистом порушених прав, свобод та інтересів, який обчислюється з дня коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.

Оскільки сторони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду і позивачем заявлено клопотання про розгляд справи за його відсутності, а відповідач причину неявки суду не повідомив, то відповідно до ч. 4 ст. 122, ч. ч. 6, 8 ст. 128 КАС України, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов належить задовольнити частково, зважаючи на таке.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є потерпілим від Чорнобильської катастрофи, категорія 3, що стверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1, виданого Волинською обласною державною адміністрацією 04.01.1994 року.

З 03.01.2001 року позивачу ОСОБА_1 отримував пенсію по віку, призначену згідно з Законом України Про пенсійне забезпечення зі зниженням пенсійного віку відповідно до положень ст. 55 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи № 796-Х11.

На даний час ОСОБА_1 отримує пенсію, що обраховується згідно з Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-1V.

На звернення позивача від 22.11.2016 року про перерахунок пенсії відповідно до вимог ч. 2 ст. 56 Закону № 796-Х11 із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад встановлений стаж роботи 20 років, відповідач листом від 23.11.2016 року № 245/Х-01 відмовив йому у проведенні такого перерахунку, мотивуючи тим, що Закон № 1058-1V, чинний з 01.01.2004 року, не містить норми, яка б передбачала доплату за понаднормований стаж. Окрім того, відповідач в листі зазначив, що Законом України Про внесення змін до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 23.12.2004 року № 2291-1V внесено зміни до ст. 28 вказаного Закону, згідно з якими, за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, зазначеного в абзаці першому цієї частини. Частина 2 ст. 56 Закону № 796-Х11 застосовується лише при обчисленні розміру пенсії за нормами ч. 2 ст. 27 Закону № 1058-1V, тобто для обчислення розміру пенсії за першою складовою, іншого діючим законодавством не передбачено. З 1 жовтня 2011 року набрав чинності прийнятий 8 липня 2011 року Закон України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи , яким внесено зміни до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , в тому числі і до ст. 28 цього Закону. Абзацами першим та другим частини першої цієї статі Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше як на 1% мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини. Норми щодо збільшення страхового стажу для визначення мінімального розміру пенсії не поширюються на пенсіонерів, яким пенсію призначено до набрання чинності Законом України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи , за винятком тих, кому пенсія перераховуватиметься відповідно до п. 4 ст. 42 Закону № 1058-1V з урахуванням заробітної плати за період страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії. Водночас відповідач повідомив і те, що станом на листопад 2016 року загальний страховий стаж позивача становить 38 років 10 місяців 02 дні, доплата за понаднормований стаж складає 146,90 грн. (за 13 років).

Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи № 796-ХІІ визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.

Статтею 49 Закону № 796-ХІІ передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Відповідно до ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (в редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії) особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій. Призначення та виплата пенсій названим категоріям громадян провадиться відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення і цього Закону.

Пунктом 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування передбачено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії, зокрема відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , їй призначається одна пенсія за її вибором.

Відповідно до статті 71 Закону № 796-ХІІ дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

У відповідності до ч. 2 ст. 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Отже, законодавством надано право обирати умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом, а саме Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування або спеціальним Законом, - Законом України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Як свідчать матеріали справи, звернувшись 22.11.2016 року до відповідача з заявою про перерахунок пенсії, позивач ОСОБА_1 обрав умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, встановлені спеціальним Законом, тобто Законом України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Згідно з ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку, а громадянам, які відпрацювали за Списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85% заробітку.

Отже, для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок обчислення стажу роботи має пільговий характер та визначений ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Аналіз наведеного положення Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи свідчить про те, що ним встановлені особливі норми та умови пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до абзацу 2 частини 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше 1% мінімального розміру пенсії з віком, зазначеного в абзаці 1 цієї частини.

Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи.

Таким чином, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років для жінок і 20 років для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за кожний рік.

Крім цього, на основі аналізу пенсійного законодавства, суд доходить висновку, що починаючи з 01 січня 2004 року, з впровадженням в Україні пенсійної реформи, призначення та перерахунок трудових пенсій особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, лише на підставі Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи № 796-Х11 без врахування положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-1V є неможливим, і навпаки, застосування окремих положень цього Закону № 1058-1V не є перешкодою для використання до цієї категорії осіб при розрахунку пенсії Закону України № 796-Х11. При наявності у пенсіонерів, які постраждали від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, права на тотожні пенсійні виплати, застосуванню підлягають положення спеціального характеру, в цьому випадку Закон № 796-Х11.

З врахуванням вищенаведеного, суд доходить висновку, що відповідач неправомірно відмовив позивачу ОСОБА_1 в перерахунку пенсії зі збільшенням розміру пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років.

При визначені періоду часу, з якого позовні вимоги підлягають задоволенню, суд бере до уваги, що із заявою про обрання умов пенсійного забезпечення згідно з Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , а також про перерахунок пенсії, позивач звернувся до Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі 22 листопада 2016 року.

Згідно з частинами 3, 4 ст. 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Із урахуванням наведеного, пенсія підлягає перерахунку починаючи з 1 грудня 2016 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області на користь позивача понесені останнім по оплаті судового збору і документально підтверджені судові витрати в розмірі 551 грн. 20 коп.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 70, 71, 72, 94, 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 зі збільшенням на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років, починаючи з 1 грудня 2016 року.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області (Волинська область, м. Камінь-Каширський, вул. 1 Травня, 1а, код ЄДРПОУ 20128713) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) судові витрати в розмірі 551 грн. 20 коп. (п'ятсот п'ятдесят одна гривня 20 копійок), понесені по оплаті судового збору.

В решті позову відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Камінь-Каширський районний суд Волинської області. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії цієї постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Головуючий: О. В. Антонюк

СудКамінь-Каширський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення13.01.2017
Оприлюднено26.01.2017
Номер документу64203777
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —157/1278/16-а

Постанова від 13.01.2017

Адміністративне

Камінь-Каширський районний суд Волинської області

Антонюк О. В.

Постанова від 13.01.2017

Адміністративне

Камінь-Каширський районний суд Волинської області

Антонюк О. В.

Ухвала від 23.12.2016

Адміністративне

Камінь-Каширський районний суд Волинської області

Антонюк О. В.

Ухвала від 14.12.2016

Адміністративне

Камінь-Каширський районний суд Волинської області

Антонюк О. В.

Ухвала від 28.11.2016

Адміністративне

Камінь-Каширський районний суд Волинської області

Антонюк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні