Постанова
від 18.01.2017 по справі 802/3457/13-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

18 січня 2017 р. Справа № 802/3457/13-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дмитришеної Р.М.,

за участю:

секретаря судового засідання: Могиль Тетяни Олександрівни

представників відповідача: ОСОБА_1, ОСОБА_2

без участі представника позивача

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: фермерського господарства "Фальборково"

до: Могилів - Подільської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Вінницькій області

про: визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду із Вищого адміністративного суду України на новий розгляд надійшла справа за позовом фермерського господарства "Фальборково" (далі - позивач) до Могилів - Подільської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Вінницькій області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 30.11.2016 справу прийнято до свого провадження.

Позивач в судове засідання свого представника не направив. Натомість до суду від позивач надійшла заява про розгляд справи без представника позивача, окремо зазначивши, що позовні вимоги підтримують в повному обсязі.

Представники відповідача у судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог заперечували, посилаючись на те, що податкове повідомлення - рішення прийнято відповідно до положень законодавства, а тому просили суд відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог.

На виконання вимог ухвали суду від 30.11.2016 суду надано розрахунок суми грошового зобов'язання, яка визначена в оскаржуваному податковому - повідомленні рішенні із зазначенням відповідних періодів у яких нараховано зобов"язання.

Заслухавши пояснення представників відповідача, дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.

Фермерське господарство "Фальборково" як юридична особа зареєстроване Ямпільською РДА 16.09.2008 року (код ЄДРПОУ 35160327). У спірний період позивач був платником єдиного податку за ставкою 5 % та платником орендної плати з юридичних осіб за земельні ділянки державної (комунальної) власності.

На виконання наказу Крижопільської МДПІ №464 від 05.06.2013 року та у відповідності до вимог пп. 78.1.7 п. 78 ст. 78 ПК України головним державним податковим ревізором-інспектором відділу податкового контролю ОСОБА_3, головним державним податковим ревізором-інспектором відділу погашення податкового боргу ОСОБА_4 та головним державним податковим ревізором-інспектором відділу податкового контролю фізичних осіб ОСОБА_5 в період з 06 по 12 червня 2013 року проведено позапланову виїзну перевірку ФГ "Фальборково" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.06.2010 року по 05.06.2013 року.

За результатами перевірки складено акт № 917/2200/35160327 від 19.06.2013 року, яким встановлено порушення позивачем п. 36.1 ст. 36, ст. 285, п. 288.1, п. 288.2, п. 288.3, п. 288.4 ст. 288 ПК України, внаслідок чого занижено податкове зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 16.07.2012 року по 05.06.2013 року всього на суму 27 681,68 грн. (том 1, а.с. 13-22).

На підставі вищевказаного акту перевірки 27.06.2013 року Крижопільською МДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення за №0000102200, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності на суму 34 942,10 грн., з яких 27 681,68 грн. основного платежу та 7260,42 грн. штрафних (фінансових) санкцій, застосованих відповідно до п. 120.1 ст. 120 та п. 123.1 ст. 123 ПК України (том 1, а.с. 11).

Разом із тим, перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань з орендної плати за період з 16.07.2012 року по 05.06.2013 року контролюючим органом встановлено їх заниження на суму 27 681,68 грн., в тому числі за липень 2012 року на суму 1337,41 грн., за серпень 2012 року - 2591,24 грн., за вересень 2012 року - 2591,24 грн., за жовтень 2012 року - 2591,24 грн., за листопад 2012 року - 2591,24 грн., за грудень 2012 року - 2591,24 грн., за січень 2013 року - 2591,24 грн., за лютий 2013 року - 2591,24 грн., за березень 2013 року - 2591,24 грн., за квітень 2013 року - 2591,24 грн., за травень 2013 року - 2591,24 грн. і за червень 2013 року на суму 431,87 грн. (том 1, а.с. 18-22).

При цьому розмір щомісячної (поденної) орендної плати за вказаний період відповідачем було визначено виходячи із суми 31 094,85 грн., яка є сукупною річною сумою орендної плати за усіма договорами оренди, що були укладені 16.07.2012 року між Ямпільською РДА (орендодавець) та ФГ "Фальборково" (орендар).

Несплачена позивачем орендна плата за орендовані на території Слободо-Підлісівської сільської ради земельні частки (паї) загальною площею 62,72 га становить 2591,24 грн. щомісячно за період з серпня 2012 року по травень 2013 року, 1337,41 грн. за 16 днів липня 2012 року (з 16 по 31.07.2012 року) та 431,87 грн. за 5 днів червня 2013 року (з 01 по 06.06.2013 року), а всього на суму 27 681,68 грн.

Як вбачається із акту перевірки, відповідачем здійснено розрахунок грошових зобов'язань ФГ "Фальборково" з орендної плати з 16.07.2012 року, в зв'язку із тим, що цього дня позивачем було укладено договори оренди земельних ділянок, а отже саме з 16.07.2012 на думку податкового органу, у платника податків виникає обов'язок сплачувати плату за землю.

Не погоджуючись із податковим повідомленням - рішенням №0000102200 від 27 червня 2013 року, яким ФГ "Фальборково" збільшено грошове зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності на суму 34 942,10 грн., з яких 27 681,68 грн. основного платежу та 7260,42 грн. штрафних (фінансових) санкцій, позивач звернувся з цим позовом до Вінницького окружного адміністративного суду про його скасування.

Постановою суду від 06.09.2013 року, яка залишена без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.10.2013 року, позовні вимоги задоволено повністю та скасовано податкове повідомлення-рішення Крижопільської міжрайонної державної податкової інспекції Вінницької області № НОМЕР_1 від 27.06.2013 року.

Не погоджуючись із такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, відповідач оскаржив його до Вищого адміністративного суду України.

Ухвалою ВАСУ від 02.11.2016 року касаційну скаргу Могилів - Подільської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області задоволено частково. Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 06.09.2013 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.10.2013 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Так, скасовуючи рішення судів першої та апеляційної інстанцій ВАСУ вказав, що визначення податковим органом грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної (комунальної) власності за період з 16.07.2012 по 09.10.2012 є безпідставним, оскільки договір оренди не був в установленому порядку. Натомість після 09.10.2012 позивач зобов'язаний був сплачувати орендну плату за землю.

Враховуючи викладене, суд касаційної інстанції прийшов до переконання, що суди, не дослідили та не виокремили суми донарахувань за відповідне порушення, яка має бути виокремлена із загальної суми за відповідним податковим повідомленням-рішенням, що судами враховано не було та не встановлено яка сума нарахування здійсненна відповідачем обґрунтовано, а яка підлягає скасуванню у зв'язку з протиправністю.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходив з такого.

Відповідно до положень пп. 14.1.147 п.14.1 ст. 14 ПК України (на момент виникнення спірних правовідносин) плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Водночас орендною платою у розділі XIII Податкового кодексу України визнається обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п. 14.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Відповідно до п. 287.1 ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або користування земельною ділянкою.

Пунктом 286.2 статті 286 ПК України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.

Крім того, згідно із п. 288.1, п. 288.4, п. 288.5 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки між орендодавцем (власником) і орендарем, в якому зокрема встановлюються розмір та умови внесення орендної плати.

Отже, за змістом вказаних норм податкового закону нарахування орендної плати як різновиду загальнодержавного податку (плати за землю) може здійснюватися виключно на підставі укладеного договору оренди земельної ділянки, а початок строку сплати землекористувачем орендної плати пов'язується законодавцем з днем виникнення у нього права користування земельною ділянкою.

Відтак для правильного вирішення судом даного публічно-правового спору є з'ясування питання про те, коли саме у позивача виникло право користування орендованими земельними ділянками державної (комунальної) власності і відповідно обов'язок зі сплати орендної плати за користування ними.

Згідно із п. 36.1 ст. 36 ПК України податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Пунктом 36.3 статті 36 ПК України передбачено, що податковий обов'язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків.

Як вже зазначалося, в силу вимог п. 287.1 ст. 287 ПК України обов'язок власників землі та землекористувачів зі сплати земельного податку і орендної плати виникає з дня виникнення права власності або користування земельною ділянкою.

Таким чином, для з'ясування питання про те, з якого саме часу в орендаря виникає право користування земельною ділянкою, а отже і податковий обов'язок зі сплати орендної плати, слід виходити з наступних положень.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про орендну плату" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Частиною 5 статті 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно із ч. 3 ст. 640 ЦК України договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державні реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації.

Крім того, статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Отже, виходячи з вищевказаних положень закону право користування земельною ділянкою на підставі договору оренди виникає в орендаря виключно з моменту державної реєстрації такого договору.

Водночас державна реєстрація договору оренди створює певні правові наслідки. По-перше, договір набирає чинності після державної реєстрації, оскільки його державна реєстрація є офіційним визнанням і підтвердженням державного факту виникнення права оренди земельної ділянки у конкретної особи. По-друге, орендар має право приступати до використання земельної ділянки після державної реєстрації договору оренди.

Як вбачається з матеріалів справи, 16.07.2012 року між Ямпільською РДА з однієї сторони (орендодавець) та ФГ "Фальборково" з іншої (орендар) було укладено 40 договорів оренди землі, відповідно до умов яких позивачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років передаються земельні ділянки із земель не витребуваних часток (паїв) на території Слободо-Підлісівської сільської ради загальною площею 62,72 га (том 1, а.с. 37-250; том 2, а.с. 1-37).

При цьому відповідно до пунктів 20, 43 зазначених договорів передача земельних ділянок орендарю здійснюється у місячний термін після державної реєстрації договору за актом приймання-передачі. Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Судом встановлено, що усі договори оренди землі, укладені 16.07.2012 року між Ямпільською РДА та ФГ "Фальборково", були зареєстровані відділом Держкомзему в Ямпільському районі Вінницької області 09.10.2012 року, про що свідчать відповідні відмітки на кожному з договорів.

Таким чином, обов'язок зі сплати орендної плати виник у позивача саме з 09.10.2012 року, адже до часу державної реєстрації вищезазначених договорів оренди вони не вважалися укладеними та не набрали чинності, а ФГ "Фальборково" як орендар земельних ділянок не набув законного права користування ними.

Разом із тим, розрахунок спірних грошових зобов'язань позивача з орендної плати Крижопільською МДПІ помилково здійснено з дня укладення договорів оренди землі, а саме з 16.07.2012 року, що суперечить вимогам ст.ст. 286, 287, 288 ПК України.

Відповідно до довідки розрахунку штрафних санкцій за період з 16.07.2012 р. по 08.10.2012 р. та з 09.10.2012 р. по 05.06.2013 р. з орендної плати ФГ "Фальборково" вбачається, що відповідачем неправомірно нараховано позивачу за період з 16.07.2012 р. по 08.10.2012 р. зобов'язання з орендної плати в сумі 7188,60 грн.

Також, відповідно до вищезазначеної довідки у період з 16.07.2012 р. по 08.10.2012 року відповідачем протиправно нараховано позивачу штрафні санкції в загальні сумі 1797,15 грн., тобто 25 відсотків від нарахованого зобовязання за вищевказаний період.

Відтак, суд приходить до переконання, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 27.06.2013 року підлягає частковому скасуванню, а саме в частині податкового зобов'язання за основним платежем "Орендна плата з юридичних осіб" в сумі 7188,60 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 1797,15 грн.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми "Р" №0000102200 від 27 червня 2013 року в частині податкового зобов'язання за основним платежем "Орендна плата з юридичних осіб" в сумі 7188,60 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 1797,15 грн.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя /підпис/ ОСОБА_6

Згідно з оригіналом.

Суддя:

Секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2017
Оприлюднено30.01.2017
Номер документу64255691
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3457/13-а

Ухвала від 17.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 09.03.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 10.02.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 10.02.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 18.01.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 18.01.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 13.12.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 30.11.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 02.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні