Рішення
від 24.01.2017 по справі 923/1294/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 січня 2017 року Справа № 923/1294/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Гридасова Ю.В. при секретарі Зуденко Є.С., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Публічного акціонерного товариство "Укртелеком" в особі Херсонської філії ПАТ "Укртелеком", м. Херсон,

до ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області, м. Скадовськ Херсонської області,

за участю третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 управляння Скадовської районної державної адміністраці, м. Скадовськ Херсонської області,

за участі третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 державної казначейської служби Украйни у Скадовському районі Херсонської області, м. Скадовськ Херсонської області,

про стягнення 12 911 грн. 19 коп.,

за участю представників:

позивача - ОСОБА_3, представник, дов. № 253 від 11.04.16р.;

відповідача - не прибув;

третьої особи-1 - не прибув;

третьої особи-2 - ОСОБА_4, представник, дов. № 02-10/43 від 23.01.17р.

Позивач звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою у якій просить стягнути з відповідача 12911,19грн. основного боргу за надані телекомунікаційні послуги, відповідно до ч. 3, ч. 4 ст. 11, ч. 1, ч. 2 ст. 509, ст. 5 ст. 530 Цивільного кодексу України, абз. 2 ч. 1 ст. 175, ст. 193 Господарського кодексу України, ч. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації .

Представник позивача в ході судового засідання підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.

Відповідач, повідомлений про час, дату і місце проведення засідання господарського суду належним чином, відповідно до ст. 64 Господарського процесуального кодексу України, не скористався своїм правом на участь у вирішенні спору, та надіслав клопотання про розгляд справи без участі його представника. У відзиві на позовну заяву проти позову заперечує, посилаючись на наступні обставини. ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації (далі ОСОБА_1) є державною установою, яка фінансується за рахунок коштів державного бюджету та проводить фінансування за надані пільги та субсидії підприємствам - надавачам послуг по мірі надходження коштів з державного бюджету. Відповідно до пункту 10 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року N 117 підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають ОСОБА_1 на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці. Розрахунок за грудень 2015 року ПАТ Укртелеком надало ОСОБА_1 у січні 2016 року, у встановлений строк - до 25.01.16. Відповідно до пункту 2 Порядку затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256 фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених в обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим і обласного значення та в районних бюджетах на зазначені цілі. ОСОБА_1 звернулося листом від 08 лютого 2016 року № 05-29-144 до фінансового управління Скадовської районної державної адміністрації щодо механізму відшкодування у 2016 році витрат за наданні телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян. У наданій відповіді фінансового управління Скадовської районної державної адміністрації листом від 09 лютого 2016 року № 02-25/188 повідомлялося, що згідно статті 102 Бюджетного кодексу України (зі змінами, внесеними згідно із Законом № 928-УІІІ від 25.12.2015) видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті б , пункту 4, частини першої, статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Проте, Законом України Про Державний бюджет України на 2016 рік субвенція місцевим бюджетам на фінансування пільг з послуг зв'язку, інших передбачених чинним законодавством пільг не передбачена. Тому, ОСОБА_1 не мало змоги зареєструвати наданий ПАТ Укртелеком розрахунок за грудень 2015 року у січні 2016 року в управлінні Державної казначейської служби України, так як річні кошторисні призначення на послуги зв'язку на 2016 рік були не передбачені.

Третя особа-1 на стороні відповідача, повідомлена про час, дату і місце проведення засідання господарського суду належним чином, відповідно до ст. 64 Господарського процесуального кодексу України, не скористалась своїм правом на участь у вирішенні спору, та надіслала клопотання про розгляд справи без участі її представника. У письмових поясненнях зазначає, зокрема, що відповідно до акту звірки між управлінням праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації та ПАТ Укртелеком Херсонської філії станом на 01 січня 2016 року за ХФ ВАТ Укртелеком обліковується заборгованість за надані пільги з послуг зв'язку окремим категоріям населення у сумі 12 911,19 гривень. Зазначений факт фінансовим управління районної державної адміністрації не оскаржується.

Представник третьої особи-2 на стороні відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення у яких не заперечував проти позовних вимог.

У зв'язку з ненаданням третіми особами на стороні відповідача відзиву на позовну заяву, відповідно до положень ст. 75 ГПК України, справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Відповідно до положень ч. 3 ст. 77 ГПК України у судовому засіданні оголошувалась перерва з 22.12.16 до 17.01.17.

У судовому засіданні 24.01.17 оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в :

Публічне акціонерне товариство Укртелеком (далі - Позивач) є оператором телекомунікацій, який надає телекомунікаційні послуги споживачам відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України Про телекомунікації , Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, інших законодавчих актів України.

Відповідно до п. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою КМУ № 295 від 11.04.2012, споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, телекомунікаційні послуги надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Відповідно до п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295 встановлені законами пільги з оплати послуг зв'язку надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред'явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Відповідно до ст. 19 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії , який визначає правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, встановлено, що пільги щодо оплати житлово- комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання визнані виключно законами України.

Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статус 22.10.1993 р № 3551-ХІІ, Законом України Про жертви нацистських переслідував 23.03.2000 № 1584-ІІІ, Законом України Про статус і соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 № 796-ХІІ, Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист від 24.0 р. № 203/98-ВР та Законом України Про охорону дитинства від 26.04.2001 р. №2402-ІІІ встановлені пільги з оплати за послуги зв'язку для категорій осіб, визначених вказаними законами.

Позивач на виконання покладених на нього зобов'язань виконує вимоги законодавства, щодо надання послуг на пільгових умовах відповідним категоріям громадян, визначеним вищевказаними законами.

У період 01.01.2015 р. по 31.12.2015 р. Херсонська філія Позивача надавала послуги пільговим категоріям абонентів, які проживають на території м. Скадовськ Херсонської області, що підтверджується, зокрема, розрахунком видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг за грудень 2015 р. на суму 12908,42грн. (який Позивачем наданий Відповідачу у січні 2016 р.). За розрахунком Позивача сума основного боргу Відповідача за фактично надані послуги в період з 01.01.15 по 31.12.15 становить 12 911,19 грн., що не заперечується Відповідачем.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (надалі за текстом рішення - Порядок), яким визначено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Зокрема, п. 2 Постанови визначено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

Пунктом 3 Порядку визначено, що головними розпорядниками місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, відділів та іі самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (надалі - головні розпорядники коштів).

Пунктом 5 Порядку визначено, що головні розпорядники місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення):

до 22 числа місяця, що настає за звітним, - щодо пільг з послуг зв'язку, зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів.

Пунктом 6 Порядку фінансові органи районних держадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення) на підставі актів звіряння, зазначених у пункті 5 цього Порядку, щомісяця готують реєстри нарахованих сум та подають їх Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі:

до 25 числа місяця, що настає за звітним, - щодо пільг з послуг зв'язку, зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів.

Відповідно до пункту 8 Порядку отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків.

Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють у п'ятиденний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік за видами пільг населенню, в тому числі на оплату пільг з послуг зв'язку, зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів.

ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області забезпечує, зокрема реалізацію державної політики у сфері надання пільг ветеранам війни, особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років військовослужбовцям Служби безпеки України, особам начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, допомоги сім'ям з дітьми, інших пільг, пільг окремим категоріям громадян з послуг зв'язку за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Таким чином, головним розпорядником коштів у межах своїх повноважень Скадовського району є ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області.

Відповідач є виконавчим органом районної ради, до компетенції якого відносяться обов'язки щодо прийняття від підприємств, установ, організацій, що надають житлово- комунальні послуги та послуги зв'язку окремим категоріям громадян, розрахунків на компенсації та на відшкодування витрат за надані пільги, звірки їх з інформацією, що міститься в реєстрі, та обов'язки щодо здійснення їх компенсації.

Позивач кожного місяця направляв до Відповідача акти звіряння розрахунків в підтвердження надання телекомунікаційних послуг громадянам та організаціям, що мають пільги.

Всупереч вимогам чинного законодавства зазначені вище витрати Позивача у розмірі 12 911,19 грн. не відшкодовані.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати посл; сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати боржника виконання його обов'язку.

Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 3, ч. 4 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягаєвиконанню у цей строк (термін) (ст. 530 Цивільного кодексу України).

Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України (435-4) "зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться".

Враховуючи викладене, відсутність бюджетних коштів не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення договірного зобов'язання

З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, а заперечення відповідача проти позову не приймаються судом до уваги.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 15.05.2012 № 11/446 та в рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області (ідентифікаційний код - 24748660, адреса - 75700, Херсонська область, місто Скадовськ, вул. Маріїнська (ОСОБА_3), 78) на користь Публічного акціонерного товариства Укртелеком (ідентифікаційний код - 21560766, адреса - 73000, місто Херсон, проспект Ушакова, 41) 12911грн.19коп. основного боргу, 1378грн.00коп. витрат по сплаті судового збору. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

(Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом).

Повне рішення складено 27 січня 2017 р.

Суддя Ю.В. Гридасов

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення24.01.2017
Оприлюднено31.01.2017
Номер документу64319996
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1294/16

Рішення від 24.01.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Ухвала від 17.01.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Ухвала від 30.11.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні