КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/3780/16 Головуючий у 1-й інстанції: Федорчук А.Б. Суддя-доповідач: Мацедонська В.Е.
У Х В А Л А
Іменем України
24 січня 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Мацедонської В.Е.,
суддів Лічевецького І.О., Мельничука В.П.,
при секретарі Горяіновій Н.В.,
розглянувши за відсутності осіб, які беруть участь в справі, відповідно до ч.1 ст.41 КАС України у відкритому судовому засіданні в м.Києві справу за апеляційною скаргою Київської міської митниці ДФС на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 17 жовтня 2016 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Італійський Торговий Дім до Київської міської митниці ДФС, третя особа: Головне управління Державної казначейської служби України у м.Києві про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в:
Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 17 жовтня 2016 року адміністративний позов ТОВ Італійський Торговий Дім задоволено частково, визнано протиправною відмову Київської міської митниці ДФС в задоволенні заяви ТОВ Італійський Торговий Дім від 03 квітня 2015 року №18 про повернення надмірно сплачених до бюджету коштів в сумі 53541,62 грн. шляхом направлення листа від 30 квітня 2015 року №2656/10/26-70-25-01-02, зобов'язано Київську міську митницю ДФС прийняти висновок про повернення з Державного бюджету України ТОВ Італійський Торговий Дім , згідно заяви від 03 квітня 2015 року №18, сум надмірно сплаченого ПДВ та ввізного мита та подати його для виконання Головному управлінню Державної казначейської служби України у м.Києві. В решті позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції з мотивів порушення норм матеріального та процесуального права та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що сплачені позивачем кошти не є надміру сплаченими грошовими коштами або помилково сплаченими грошовими зобов'язаннями.
Особи, які беруть участь в справі, в судове засідання не з'явилися, про дату та час слухання справи були повідомлені належним чином, тому у відповідності до ч.6 ст.12, ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, переглянувши судове рішення суду першої інстанції у відповідності до ч.1 ст.195 КАС України в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Київською регіональною митницею самостійно визначено митну вартість товарів за шостим (резервним) методом, яка склала 74284,80 Євро (756045,59 грн.) з розрахунку: 11,68 Євро за одиницю, про що прийнято рішення про визначення митної вартості товару від 16 травня 2012 року №100190000/2012/411160/1.
Зазначене рішення про визначення митної вартості товару оскаржене позивачем у судовому порядку та постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 15 січня 2013 року у справі №2а-15117/12/2670, яка залишена без змін ухвалами Київського апеляційного адміністративного суду від 18 квітня 2013 року та Вищого адміністративного суду України від 12 березня 2015 року, адміністративний позов ТОВ Італійський Торговий Дім задоволено частково, скасовано рішення Київської регіональної митниці про визначення митної вартості товарів від 16 травня 2012 року №100190000/2012/411160/1. В задоволенні адміністративного позову в іншій частині відмовлено. Зазначене судове рішення набрало законної сили 18 квітня 2013 року в силу вимог ст.254 КАС України.
ТОВ Італійський Торговий Дім звернувся до відповідача із заявою від 03 квітня 2015 року вих.№18 про повернення надмірно перерахованої суми коштів податкового зобов'язання, в якій просив повернути заявнику ТОВ Італійський Торговий Дім надмірно перераховані кошти податкового зобов'язання, що дорівнюють 53541,62 грн., шляхом переказу грошових коштів на п/р 26006011295559 в ПАТ Укрсоцбанк , МФО 300023.
Листом від 30 квітня 2015 року №2656/10/26-70-25-01-02 Про повернення коштів відповідачем повідомлено ТОВ Італійський Торговий Дім , що відповідно до рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 15 січня 2013 року у справі №2а-15117/12/2670 скасовано рішення Київської регіональної митниці про визначення митної вартості товарів від 16 травня 2012 року №100190000/2012/411160/1, проте в рішенні суду першої та апеляційної інстанції не зазначено, що внаслідок скасування рішення про визначення митної вартості виникли надмірно сплачені кошти у сумі 53541,62 грн., які, в свою чергу, підлягають поверненню позивачу, а тому правові підстави для повернення коштів з Держбюджету України у сумі, зазначеній у заяві ТОВ Італійський Торговий Дім , у Київської міської митниці ДФС відсутні.
Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку про протиправність відмови митного органу у складенні відповідного висновку про повернення коштів, та наявність підстав для зобов'язання відповідача прийняти висновок про повернення з Державного бюджету України ТОВ Італійський Торговий Дім , згідно заяви від 03 квітня 2015 року №18, сум надмірно сплаченого ПДВ та ввізного мита та подати його для виконання Головному управлінню Державної казначейської служби України у м.Києві.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції враховуючи наступне.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Митним кодексом України, Податковим кодексом України.
У відповідності до ст.301 МК України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів
України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.
Згідно ст.43 Податкового кодексу України (в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин) помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Повернення надмірно сплачених митних платежів здійснюється відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Держмитслужби України №618 від 20 липня 2007 року, згідно п.1 розділу ІІІ якого платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.
У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за ЄДРПОУ платника податків - юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів, зокрема, для повернення платнику податків - на поточний рахунок платника податків в установі банку.
До заяви додаються: аркуші з позначенням 3/8 комплектів бланків митних декларацій форм МД-2 і МД-3 і доповнення (у разі їх оформлення) або другий аркуш оформленої посадовою особою митного органу уніфікованої митної квитанції МД-1, за якою помилково та/або надмірно сплачено митні та інші платежі; документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів; документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяв про повернення надмірно сплачених митних та інших платежів, у випадках, передбачених в абзацах третьому - восьмому цього пункту.
Пунктами 2-4, 6 розділу ІІІ вищезазначеного Порядку визначений наступний порядок розгляду заяви платника: заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати. Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20 липня 2007 року №611/147, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України. Керівник (заступник керівника) митного органу на підставі результатів перевірки (у разі її проведення) підписує Висновок про повернення, Реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України. Пакет документів на повернення коштів передається до Загального відділу для реєстрації та відправки до органу Державного казначейства України. Копія Висновку про повернення, оригінал заяви платника податків про повернення коштів з Державного бюджету України та документ, у якому відображаються результати перевірки заяви платника, залишаються у Відділі для контролю.
Приписами п.7 розділу ІІІ цього ж Порядку встановлено, що висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.
Згідно п.10 розділу ІІІ вказаного Порядку на підставі виписки з відповідного рахунку з обліку доходів державного бюджету в Картці - особовому рахунку платника податків зазначаються реквізити відповідного платіжного документа та коригується відповідна звітність (у частині перерахованих до бюджету митних платежів).
За відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку митним органом готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь (п.11 розділу ІІІ вищезазначеного Порядку).
Згідно п.5 Порядку взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого Наказом Міністерства доходів і зборів України та Міністерства фінансів України від 30 грудня 2013 року №882/1188 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин), повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом Міндоходів на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Відповідно до ч.2 п.7 вказаного Порядку за платежами, належними державному бюджету, орган Міндоходів у строк не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному органу Казначейства.
Отже, аналізуючи вищезазначені правові положення, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що законодавством у галузі митних та фінансових правовідносин регламентовано порядок повернення суб'єктам господарювання надмірно сплачених митних платежів, який включає в себе сукупність послідовних дій учасників даних правовідносин, а саме: 1) звернення суб'єкта господарювання до митних органів із відповідною заявою; 2) проведення, у разі необхідності, відповідними структурними підрозділами митного органу, до якого подано зазначену заяву, перевірки на підставі п.4 розділу ІІІ Порядку №618; 3) встановлення митними органами наявності факту переплати; 4) складання ними відповідного висновку та його надіслання органам Державної казначейської служби України для повернення суб'єкту господарювання надміру сплачених митних платежів або винесення обґрунтованої відмови у задоволенні заяви.
Крім того, умовою повернення коштів, які є предметом даного позову, є ухвалення митним органом висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів, підставою для якого є заява позивача, а не судове рішення, як вважає відповідач.
В постанові Верховного Суду України від 15 квітня 2014 року №21-21а14 зазначено, що у разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.
Як вбачається з листа відповідача від 30 квітня 2015 року №2656/10/26-70-25-01-02, митний орган не ставить під сумнів обґрунтованість вказаних позивачем причин повернення коштів та не зазначає про ненадання позивачем до заяви визначених законодавством документів, всупереч п.11 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Держмитслужби України №618 від 20 липня 2007 року, в листі відповідача не зазначено обґрунтування відмови в поверненні коштів, а тому вірним є висновок суду першої інстанції про протиправність відмови митного органу позивачу в задоволенні заяви щодо повернення коштів, надмірно внесених до бюджету при митному оформленні товару відповідно до рішення Київської регіональної митниці про визначення митної вартості товарів від 16 травня 2012 року №100190000/2012/411160/1.
У своїй апеляційній скарзі відповідач посилається на те, що ТОВ Італійський Торговий Дім не надав документи, що підтверджують суму надмірно сплачених митних платежів на суму 756045,59 грн.
Разом з тим, у своїй заяві від 03 квітня 2015 року №18 позивач просить повернути надмірно перераховані кошти податкового зобов'язання у розмірі лише 53541,62 грн. та до заяви було додано копію митної декларації форми МД-2, копії судових рішень, а також копії банківських виписок за 16 травня 2012 року та 17 травня 2012 року, якими підтверджується фактична сплата позивачем митних платежів у сумі 153002,00 грн. та 50001,00 грн., відповідно, з призначенням платежу - попередня оплата митних платежів (копії містяться в матеріалах справи), що свідчить про подання позивачем до заяви документів, перелік яких передбачений п.1 розділу ІІІ Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Держмитслужби України №618 від 20 липня 2007 року.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для визнання протиправною відмови Київської міської митниці ДФС в задоволенні заяви позивача від 03 квітня 2015 року №18 та зобов'язання відповідача прийняти відповідний висновок згідно вказаної заяви ТОВ Італійський Торговий Дім з поданням його для виконання ГУ Державної казначейської служби України у м.Києві.
Відповідно до ч.1 ст.195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Враховуючи, що постанова суду першої інстанції не оскаржувалась в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Київської міської митниці ДФС щодо нерозгляду заяви на повернення надмірно перехованих суми коштів податкового зобов'язання ТОВ Італійський Торговий Дім від 03 квітня 2015 року №18, в цій частині судове рішення не переглядається судом апеляційної інстанції.
Зазначене узгоджується з позицією, викладеною в п.13.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про судове рішення в адміністративній справі від 20 травня 2013 року №7, відповідно до якого у разі часткового оскарження судового рішення суд апеляційної інстанції в описовій частині свого рішення повинен зазначити, в якій частині рішення суду першої інстанції не оскаржується, і при цьому не має права робити правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.
На підставі вищевикладеного, приймаючи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її зміни або скасування.
Керуючись ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,-
у х в а л и в:
Апеляційну скаргу Київської міської митниці ДФС - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 17 жовтня 2016 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст ухвали виготовлено 27 січня 2017 року.
Головуючий суддя В.Е.Мацедонська
Судді І.О.Лічевецький
В.П.Мельничук
Головуючий суддя Мацедонська В.Е.
Судді: Лічевецький І.О.
Мельничук В.П.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2017 |
Оприлюднено | 31.01.2017 |
Номер документу | 64329070 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мацедонська В.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні