Справа № 219/6943/16-а
2-а/219/5/2017
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 січня 2017 року Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі:
головуючого судді - Брежнева О.А.,
за участю секретаря - Ранкової О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Бахмут адміністративний позов в.о. керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах неповнолітньої дитини, позбавленої батьківського піклування ОСОБА_1 до Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату №8 Донецької обласної ради, 3-тя особа, що не заявляє самостійних вимог - Державний навчальний заклад Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище , про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом в інтересах неповнолітньої дитини, позбавленої батьківського піклування ОСОБА_1 до Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату №8 Донецької обласної ради, 3-тя особа, що не заявляє самостійних вимог - Державний навчальний заклад Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище , про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що прокуратурою було вивчено стан додержання вимог Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування Часовоярською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернат №8 Донецької обласної ради щодо сплати одноразової грошової допомоги та встановлено, що неповнолітній ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до інформації про випускників СЗОШІ №8, є випускником вищезазначеної школи, яку закінчив у 2015 році та відповідно до довідки та відомості про виплату допомоги випускникам, в серпні 2015 року останньому, як дитині, позбавленої батьківського піклування сплачено випускну допомогу в сумі 42,50 грн. Відповідно до чого, Артемівською місцевою прокуратурою прийнято рішення про представництво інтересів в суді неповнолітнього ОСОБА_1, який не має можливості самостійно захищати свої порушенні права та реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, а законний представник неповнолітнього - державний навчальний заклад Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище самостійно не здійснює належним чином захист порушених прав неповнолітнього ОСОБА_1 та не заперечує проти представництва Артемівською місцевою прокуратурою інтересів неповнолітнього ОСОБА_1 При обчислені одноразової грошової допомоги випускникам у сумі 42,50 грн., адміністрація Часовоярського навчального закладу керувалась п.13.1 постанови Кабінету Міністрів України №226 від 05 квітня 1994 року, відповідно до якого, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладах видається безоплатно за рахунок коштів, тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян,а також грошова допомога в розмірі не менш як 2.5 неоподаткованого мінімуму доходів громадян. Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства, визначено Законом України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування . При обчисленні одноразової грошової допомоги випускникам, адміністрація Часовоярської СЗОШІ №8 повинна була керуватися ч.7 ст. 8 Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування . Враховуючи викладене, Часовоярською СЗОШІ №8 повинно було сплачено дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 випускну допомогу у розмірі не менше 7716 грн., виходячи з розрахунку 1286 грн. * 6 = 7716 грн. Відповідно до інформації, яка надійшла із Часовоярської СЗОШІ №8 встановлено, що неповнолітньому ОСОБА_1, який закінчив інтернат у 2015 році, як дитині, позбавленої батьківського піклування сплачено випускну допомогу в сумі 42,50 грн. Таким чином, Часовоярська СЗОШ №8 не до нарахувала та не виплатила неповнолітньому ОСОБА_1 випускну допомогу в сумі 7673,50 грн. з розрахунку 7716 грн. (сума отриманої випускної грошової допомоги, яка мала бути видана) - 42,50 грн. (сума отриманої випускної грошової допомоги). Просить позов задовольнити.
В судове засідання сторони не прибули, були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, надали суду заяви про розгляд справи за їх відсутності.
Представник відповідача надав суду до заяви про розгляд справи у його відсутність, письмові заперечення, в яких зазначає, що відповідно до ст. 39-9 Закону України Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування передбачено, що порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення відповідно д ст. 8 цього закону при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України. Постановою КМУ № 226 від 05.04.1994 року передбачено, що дітям-сиротам і дітям позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподаткованого мінімуму доходів громадян. Оскільки ОСОБА_2 будучи сиротою, була учнем та навчалася в Часовоярській спеціальній загальноосвітній школі -інтернаті № 8 Донецької обласної ради та була відрахована зі школи у зв'язку з вибуттям для подальшого навчання до Краматорського вищого спеціального торгово-кулінарного училища № 42, та до теперішнього часу продовжує навчання у цьому училищі. Таким чином, оскільки ОСОБА_2 не була працевлаштована, а продовжила навчання, їй і була виплачена грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподаткованого мінімуму доходів громадян, що дорівнює на день виплати 42,50 грн. За таких підстав просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Всі особи, які беруть участь у справі були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому згідно з частиною 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС) України, суд вважає за можливе розглянути справу у відсутність нез'явившихся сторін, з урахуванням письмових доказів наявних в матеріалах справи.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у справі в їх сукупності, суд вважає позов частково обґрунтованим і таким, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 (а.с.10).
Рішенням виконавчого комітету Красноармійської міської ради від 25 грудня 2013 року № 1408/4, неповнолітнього ОСОБА_1, 24.07.1998 року, влаштовано на повне державне забезпечення (а.с.20).
Відповідно до інформації Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат № 8 Донецької обласної ради про працевлаштування випускників в 2015 року від 02.06.2015 року № 235, ОСОБА_1 було відраховано до Краматорського вищого професійного торгово-кулінарного училища № 42 (а.с.11-12).
Згідно з витягом з наказу № 01-64 від 08.09.2015 року, ОСОБА_1 зараховано з 01.09.2015 року на повне державне утримання учнів з числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у зв'язку з прийняттям на навчання (а.с.19).
Відповідно довідки Часовоярської СЗШІ № 8 Донецької обласної ради від 26.05.2016 року, ОСОБА_1 як випускнику була проведена виплата допомоги при вступі до навчання до ПТУ у 2015 році в сумі 42,50 грн. (а.с.13-14).
При цьому, як встановлено судом, при обчисленні одноразової грошової допомоги випускникам в сумі 42,50 гривень, адміністрація навчального закладу керувалась пп.1 п.13 постанов КМУ № 226 від 05.04.1994 року Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування , відповідно до якої, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням, студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.
Згідно до пп. 4 п. 13 вищевказаної постанови КМУ учням, студентам з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також учням, студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків, що навчалися або виховувалися в навчально-виховних та вищих навчальних закладах і перебували на повному державному утриманні, при їх працевлаштуванні видається одяг, взуття, м'який інвентар і обладнання на суму, не менш як 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів.
Відповідно до ч.7 ст. 8 Закону України Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.
Таким чином, положення пп.1 п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" не були приведені у відповідність до Закону України Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування , тому не відповідають його положенням, викладеним у ч.7 ст. 8 вищевказаного Закону.
Оскільки підзаконні акти не мають вищої юридичної сили над законами, а також, враховуючи п. 2 Прикінцевих положень Закону України Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування , то застосування при виплаті випускної допомоги неповнолітньому ОСОБА_1 позбавленого батьківського піклування, відповідачем було неправомірно виплачено суму такої допомоги на підставі положень пп. 1 п.13 постанови Кабінету Міністрів України " Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" в сумі 42,50 гривень, замість передбаченого ч. 7 ст. 8 Закону України Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування розміру, що повинен бути не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, який встановлений Законом України про державний бюджет на відповідний рік.
Згідно ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2015 рік розмір прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років з 1 січня 2015 року до 1 вересня 2015 року становить 1286,00 гривень.
Таким чином, при проведенні виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 у 2015 році, відповідачу необхідно було здійснити таку виплату в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, що дорівнює відповідно 7 716 гривень (1286х6= 7716).
За таких обставин, суд вважає необхідним визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразової грошової допомоги згідно вимог ст.8 Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та зобов'язати відповідача нарахувати та виплатити неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для дітей віком від 6 до 18 років відповідно до ч.7 ст.8 Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування , з відрахуванням проведених ОСОБА_1 виплат.
При цьому вимоги прокурора в частині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити конкретно визначену суму грошей не відповідають положенням, закріпленим у ч.7 ст. 8 Закону, а також виходить за межі повноважень прокурора та суду при вирішенні наявного спору, оскільки такими функціями наділений лише відповідач, як суб'єкт владних повноважень.
Суд не приймає до уваги заперечення представника відповідача щодо право неповнолітнього ОСОБА_1 на отримання одноразової грошової допомоги лише при працевлаштуванні після закінчення закладу для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, оскільки Закон України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування не містить розмежування проведення виплати в розмірі не менше 6-ти мінімальних прожиткових мінімумів таким дітям, як зазначено у ч. 7 ст. 8 вказаного закону, на таку виплату при продовженні навчання та при працевлаштуванні, як наведено у постанові КМУ № 266, а лише надає право Кабінету Міністрів України, як зазначено у ст. ст. 25 та 39-9 Закону, встановлювати та затверджувати порядок відшкодування витрат, пов'язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, в тому числі в частині виплат, передбачених ч. 7 ст. 8 Закону.
Таким чином ст.8 Закону чітко встановлює, що усі випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повинні бути забезпечені за рахунок такого навчального закладу одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, незалежно від того продовжують вони далі навчання у іншому закладі або працевлаштуються.
Керуючись ст.ст. 158-163, 167,171 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов в.о. керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах неповнолітньої дитини, позбавленої батьківського піклування ОСОБА_1 до Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату №8 Донецької обласної ради, 3-тя особа, що не заявляє самостійних вимог - Державний навчальний заклад Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище , про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 8 Донецької обласної ради щодо невиплати неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразової грошової допомоги згідно вимог ст.8 Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування .
Зобов'язати Часовоярську спеціальну загальноосвітню школу-інтернат № 8 Донецької обласної ради (ідентифікаційний код 22034382) нарахувати та виплатити неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для дітей віком від 6 до 18 років відповідно до ч.7 ст.8 Закону України Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування , з відрахуванням проведених ОСОБА_3 виплат.
У задоволенні позову в іншій частині - відмовити.
Апеляційну скаргу на постанову може бути подано до Донецького апеляційного адміністративного суду через Артемівський міськрайонний суд Донецької області протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі, якщо постанову було постановлено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційну скаргу може бути подано протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя О
/span.А .Брежнев
Суд | Артемівський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2017 |
Оприлюднено | 02.02.2017 |
Номер документу | 64388371 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Артемівський міськрайонний суд Донецької області
Брежнев О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні