Справа № 314/6800/16-ц
Провадження № 2-а/314/9/2017
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Вільнянськ 31 січня 2017 року
Вільнянський районний суд Запорізької області у складі: головуючий суддя - Кофанов А.В., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного Фонду України в Вільнянському районі Запорізької області про визнання дій протиправними, зобов'язання до перерахунку пенсії, -
в с т а н о в и в :
Позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до управління Пенсійного Фонду України в Вільнянському районі Запорізької області, в якому вимагає визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку її пенсії державного службовця, та зобов'язати відповідача провести з 01.05.2016 року перерахунок та виплату цієї пенсії відповідно до ст.37-1 Закону України "Про державну службу", у зв'язку з підвищенням заробітної плати державних службовців, з розрахунку 80% від всього заробітку.
Як зазначила позивачка у своїй позовній заяві, вона перебуває на облiку у відповідача з 26.01.2011 року як одержувач пенсії згідно Закону України "Про державну службу", призначеної у розмірі 80% суми заробітної плати державного службовця. У вересні 2016 року вона звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям; але відповідач своїм листом №48/К-5 від 20.09.2016 року відмовив позивачці у перерахунку пенсії через відсутність законодавчих підстав, які б регулювали такий перерахунок. Вважаючи вказану відмову відповідача протиправною, позивачка й звернулася до суду з даним позовом.
Представник відповідача у своїх письмових запереченнях позов не визнав, вказавши, що на час звернення позивачки із заявою про проведення перерахунку пенсії, а саме - з травня 2016 року - Закон України "Про державну службу" та відповідні підзаконні акти вже діяли в редакції, що не передбачали право на здійснення перерахунку пенсії у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати відповідних працівників. Так, представник відповідача послався, що Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" № 76-VIII від 28.12.2014 року, який набрав чинності 01.01.2015 року, статтю 37-1 Закону України "Про державну службу" викладено у новій редакції, відповідно до якої умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України; така підстава (умова) для перерахунку раніше призначених пенсій, як підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, в новій редакції статті 37-1 Закону України "Про державну службу" відсутня.
Суд, дослідивши доводи сторін та надані йому докази, вважає, що позов підлягає задоволенню.
Так, позивачка ОСОБА_1 вийшла на пенсію з посади державного службовця у 2011 році, та отримує пенсію відповідно до ст.37 Закону України "Про державну службу" № 3723-XII від 16.12.1993 року у розмірі 80 % заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. У вересні 2016 року позивачка звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям; але відповідач своїм листом №48/К-5 від 20.09.2016 року відмовив позивачці у перерахунку пенсії через відсутність законодавчих підстав, які б регулювали такий перерахунок.
Відповідно до ст.8 Конституції України встановлено, що в Україні визнається та діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадяни безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Відповідно до ст.22 Конституції України, права і свободи людини і громадянина закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Порядок призначення позивачці пенсії на момент такого призначення було врегульовано положеннями Закону України "Про державну службу" № 3723-XII від 16.12.1993 року.
Так, відповідно до ст.37 зазначеного Закону (в редакції, що діяла на час призначення пенсії), на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством України пенсійного віку, за наявності загального трудового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років. Зазначеним особам призначаються пенсії в розмірі 80 відсотків суми їх посадового (чинного) окладу з урахуванням надбавок, передбачених цим Законом, без обмеження граничного розміру пенсії. Пенсія державному службовцю виплачується у повному розмірі незалежно від його заробітку (прибутку), одержуваного після виходу на пенсію. За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків посадового (чинного) окладу з урахуванням надбавок, передбачених цим Законом, без обмеження граничного розміру пенсії.
Згідно зі ст.37-1 зазначеного Закону (в редакції, що набула чинності з 04.03.2003 року), у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Згідно постанови КМУ № 1013 від 09.12.2015 року "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів", передбачено підвищення посадових окладів керівних працівників, спеціалістів і службовців на 25 %. Постановою КМУ № 292 від 06.04.2016 року "Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році", були затверджені схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів та розмір надбавок до посадових окладів за ранги державних службовців.
Порядок перерахунку пенсій державних службовців був урегульований пунктом 4 постанови КМУ № 865 від 31.05.2000 року "Про деякі питання вдосконалення визначення заробітку для обчислення пенсій", який передбачав, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) після набрання чинності Законом України від 16 січня 2003 року N 432-IV "Про внесення змін до Закону України Про державну службу", заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу", визначається в такому порядку: 1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку; 2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.
Щодо заперечень представника відповідача про зміну правового регулювання порядку перерахунку пенсій суд виходить з наступного.
02.03.2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" № 213-VIII, що набрав чинності з 01.04.2015 року, пунктом 5 розділу III Прикінцевих та перехідних положень якого визначено, що у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року взагалі скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус народного депутата України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про судову експертизу", "Про Національний банк України", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.
З аналізу зазначеної норми закону випливає, що вона застосовується до пенсій, які правовідносин, які виникли після набрання чинності цим законом, тобто до пенсій, які призначаються після 01.04.2015 року, а не до пенсій, які були призначені раніше. Крім того, положення зазначеного закону стосуються саме призначення пенсій, а не їх перерахунку. Отже, новий порядок призначення та виплати пенсії, встановлений Законом України від 02.03.2015 року № 213-VIII, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання ним чинності.
З 01.05.2016 року набрав чинності Закон України "Про державну службу" № 889-VIII від 10.12.2015 року. Питання пенсійного забезпечення у цьому законі врегульовано ст.90, якою передбачені умови призначення пенсії державним службовцями за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Норми про перерахунок пенсій в цьому законі відсутні.
Проте суд вважає, що до спірних правовідносин не можуть застосовуватися положення Закону № 889-VIII від 10.12.2015 року, що набув чинності із 01.05.2016 року, оскільки цим Законом на сьогоднішній день регулюються питання пенсійного забезпечення державних службовців у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення із набуттям чинності цього Закону, тобто з 01.05.2016 року, а відтак дія цього закону не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання ним чинності. Таким чином, норми цього Закону не позбавляють позивачку права на перерахунок раніше призначеної пенсії у зв'язку із підвищенням заробітної плати державного службовця за відповідною посадою, з якої призначено пенсію.
Згідно постанови Верховного Суду України від 08.07.2015 року у справі № 732/48/15а, Верховний Суд дійшов висновку, що відсотковий розмір заробітної плати державного службовця, з якої призначається пенсія, визначається з урахуванням стажу державної служби, при цьому застосуванню підлягає стаття 37 Закону № 3723-XII у редакції, яка була чинною на час призначення пенсії.
Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України, висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.
Отже, до спірних правовідносин повинні застосовуватися положення ст.37 та ст.37-1 Закону України "Про державну службу" в редакції, що була чинна в момент призначення пенсії позивачці.
Відповідно до ч.4 ст.45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", перерахунок призначеної пенсії провадиться у разі виникнення права на підвищення пенсії з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Оскільки із заявою про перерахунок пенсії позивачка звернулася 06.09.2016 року, право на перерахунок пенсії у неї виникло з 01.09.2016 року.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.2, 4, 8-10, 70, 86, 159-163 КАС України, суд
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного Фонду України в Вільнянському районі Запорізької області про визнання дій протиправними, зобов'язання до перерахунку пенсії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії управління Пенсійного Фонду України в Вільнянському районі Запорізької області щодо відмови у перерахунку ОСОБА_1 з 01.09.2016 року пенсії державного службовця відповідно до положень ст.37-1 Закону України "Про державну службу" № 3723-XII від 16.12.1993 року.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Вільнянському районі Запорізької області в порядку, визначеному ст.37-1 Закону України "Про державну службу" № 3723-XII від 16.12.1993 року (в редакції, що діяла на час призначення пенсії), здійснити перерахунок і виплату ОСОБА_1, починаючи з 01.09.2016 року, пенсії державного службовця у розмірі 80 % заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, згідно Інформації (довідки) № 08-11-15/92 від 27.12.2016 року, виданої Державною фінансовою інспекцією в Запорізькій області.
Постанова підлягає негайному виконанню, але може бути оскаржена протягом десяти днів шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Вільнянський районний суд Запорізької області.
Суддя А.В. Кофанов
31.01.2017
31.01.2017
Суд | Вільнянський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2017 |
Оприлюднено | 06.02.2017 |
Номер документу | 64429309 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чередниченко В.Є.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чередниченко В.Є.
Адміністративне
Вільнянський районний суд Запорізької області
Кофанов А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні