ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
30 січня 2017 року № 826/11452/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Аблова Є.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до приватного підприємства Будспецпроект про припинення юридичної особи та виключення юридичної особи з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, -
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу ОСОБА_1 з позовом до приватного підприємства Будспецпроект , в якому просить припинити юридичну особу - приватне підприємство Будспецпроект (код ЄДРПОУ 32306496) з моменту виявлення порушення законодавства та виключити дане підприємство з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі - Єдиний державний реєстр).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при здійсненні приватним нотаріусом перевірки поданого ПП Будспецпроект пакету документів для внесення змін про відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, було виявлено, що такі документи відповідача суперечать нормам чинного законодавства України, а саме п. 2 ст. 141 Цивільного кодексу України. Дані обставини стали підставою для відмови в проведенні реєстраційної дії. За наслідками виявлених порушень, які не були усунуті підприємством, позивач звернулася із цим позовом до суду на підставі ч. 2 ст. 33 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
У відповідному судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач явку свого представника 07.11.2016 у судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином.
При цьому, представник відповідача подав до канцелярії суду про розгляд справи за відсутності представника підприємства.
В наданих суду письмових запереченнях представник відповідача зазначив про законність утворення ПП Будспецпроект та відсутність правових підстав для відмови в проведенні державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу щодо зміни місцезнаходження приватного підприємства.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи неприбуття представника відповідача 19.12.2016 в судове засідання, суд ухвалив розглядати справу у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
ПП Будспецпроект (код ЄДРПОУ 32306496, місцезнаходження: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Електротехнічна, буд. 5), в особі засновника та директора підприємства ОСОБА_2, 18.07.2016 звернулося до приватного нотаріуса ОСОБА_1 із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а саме щодо зміни місцезнаходження підприємства.
В ході перевірки пакету документів, поданих відповідачем для проведення реєстраційної дії, позивач дійшла висновку про наявність підстав для відмови в державній реєстрації, а саме: за даними витягу з Єдиного державного реєстру за №22101826 від 18.07.2016 станом на вказану дату ОСОБА_2 є учасником та володіє часткою у розмірі 100% статутного капіталу (тобто, є кінцевим бенефіціарним власником (контролером)) в наступних юридичних особах: товариство з обмеженою відповідальністю Комунікаційні системи (код ЄДРПОУ 32912940, місцезнаходження: 02140, м. Київ, вул. Л.Руденко, буд. 6-а); приватне підприємство Будспецпроект (код ЄДРПОУ 32306496, місцезнаходження: 02660, м. Київ, вул. Електротехнічна, буд. 5).
З урахуванням п. 2 ст. 141 Цивільного кодексу України, за змістом якої товариство з обмеженою відповідальністю не може мати єдиним учасником інше господарське товариство, учасником якого є одна особа. Особа може бути учасником лише одного товариства з обмежено відповідальністю, яке має одного учасника, позивач вирішила, що подані документи суперечать вказаній нормі Цивільного кодексу України, оскільки фізична особа ОСОБА_2 є одночасно єдиним учасником двох юридичних осіб.
18.07.2016 позивач надав відповідачу письмове повідомлення №67 від 18.07.2016 про відмову у проведенні державної реєстрації змін до статуту юридичної особи в частині зміни юридичної адреси з підстави невідповідності складу засновників ПП Будспецпроект вимогам ст. 141 Цивільного кодексу України.
27.07.2016 керуючись ч. 2 ст. 33 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , позивач з посиланням на факт невжиття відповідачем жодних заходів для усунення порушення, зазначеного у повідомленні № 67 від 18.07.2016, звернувся із даним позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб врегульовані Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон № 755-IV).
Частиною 1 ст. 2 зазначеного Закону визначено, що відносини, що виникають у сфері державної реєстрації, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
У відповідності до п. 4 ч. 1 ст. 1, п. 8 ч. 1 ст. 4 Закону №755-IV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб , громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 1, ч. 1 і 2 ст. 6 цього Закону державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) визначено особу, яка перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації, та нотаріуса.
Державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч. 1 і 2 ст. 9 Закону №755-IV відомості про юридичну особу (в тому числі щодо її місцезнаходження) вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
Вимоги до документів, що подаються для проведення державної реєстрації встановлені в ст. 15 Закону №755-IV. Перелік документів, що подаються державному реєстратору для здійснення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, передбачені ч. 4 ст. 17 цього ж Закону.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій встановлений в ст. 25 Закону. За змістом вказаної статті Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі або заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження"; 3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
Зокрема, порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.
Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4 і 9 ст. 28 Закону № 755-IV підставою для відмови у державній реєстрації юридичної особи є випадки, коли:
- документи суперечать вимогам Конституції та законів України (п. 5 ч. 1 вказаної статті Закону);
- порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи (п. 7 ч. 1 вказаної статті Закону).
Повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, не допускається.
Після усунення причин, що були підставою для відмови у державній реєстрації, заявник може повторно подати документи для державної реєстрації.
Як свідчать наявні у справі матеріали, 18.07.2016 позивач відмовив відповідачу у проведенні державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, з тої підстави, що подані ПП Будспецпроект документи для здійснення державної реєстрації суперечать вимогам законів України (п. 5 ч. 1 ст. 28 Закону № 755-IV), а саме п. 2 ст. 141 Цивільного кодексу України, без посилання на конкретний з наданих відповідачем документів (зокрема, перелік таких документів був наведений у повідомленні № 67 від 18.07.2016).
Факт отримання підприємством повідомлення №67 від 18.07.2016 про відмову у проведенні державної реєстрації представником відповідача не заперечується.
В силу норми ч. 2 ст. 33 Закону № 755-IV у разі виявлення державним реєстратором невідповідності законодавству проведеної реєстраційної дії державний реєстратор зобов'язаний повідомити про це юридичну особу, стосовно якої проведено реєстраційну дію, для подачі державному реєстратору документів, передбачених цим Законом, або звернення до суду для вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень.
Одночасно, п.п. 2 і 3 ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа ліквідується:
- за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, за позовом учасника юридичної особи або відповідного органу державної влади;
- за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади.
Правовий аналіз наведених норм ст. 33 Закону №755-IV та ст. 110 Цивільного кодексу України дає підстави для висновку, що державний реєстратор (яким в т.ч. виступає нотаріус при вчиненні реєстраційних дії в порядку зазначеного Закону) може звернутися до суду лише з позовом про ліквідацію юридичної особи з підстав, зазначених у п. 2 ч. 1 ст. 110 зазначеного Кодексу.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив відсутність факту порушення норм чинного законодавства при створенні ПП Будспецпроект .
Посилання позивача на недотримання відповідачем норм п. 2 ст. 141 Цивільного кодексу України суд відхиляє як нормативно необґрунтовані, оскільки встановлені нормами даної статті Кодексу обмеження щодо складу учасників суб'єктів господарювання (товариств) поширюються виключно на господарські товариства, до яких ПП Будспецпроект за своєю організаційно-правовою формою відповідно до норм ст. 113 Цивільного кодексу України, ст. 79 Господарського кодексу України та положень Державного класифікатора Класифікація організаційно-правових форм господарювання (КОПФГ) не відноситься.
Таким чином, враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку про відсутність у приватного нотаріуса ОСОБА_1 правових підстав для звернення до суду із позовом про припинення юридичної особи - ПП Будспецпроект .
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність правових підстав для задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні позову приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_1 відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Суддя Є.В. Аблов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2017 |
Оприлюднено | 02.02.2017 |
Номер документу | 64432595 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні