УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "26" січня 2017 р. Справа № 906/1111/16
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Кудряшової Ю.В.
за участю представників сторін:
від позивача: не прибув;
від відповідача: не прибув;
від третіх осіб:
1) РВ Фонду Державного майна України по Житомирській області: ОСОБА_1,
довіреність №05/129 від 11.01.2017;
2) ДП "Укрриба": ОСОБА_2, довіреність від 03.01.2017;
3) ТДВТ "Житомирське обласне сільськогосподарсько-рибоводне підприємство": ОСОБА_3,
керівник;
від прокурора: Толочко І.О., прокурор відділу прокуратури Житомирської області
№015294 від 19.02.2013.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державного агентства рибного господарства України
до Малонизгорецької сільської ради Ружинського району Житомирської області
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:
1) Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Житомирській області,
2) Державного підприємства "Укрриба",
3) Товариства з додатковою відповідальністю "Житомирське обласне сільськогосподарсько-рибне підприємство"
про визнання незаконним та скасування рішення 4 сесії 6 скликання від 12 лютого 2016р.
Спір розглянуто в більш тривалий термін, ніж передбачено ч. 1 ст. 69 ГПК України.
Прокурор в інтересах позивача звернувся до суду з позовом про визнання незаконним та скасування рішення 4 сесії 6 скликання Малонизгорецької сільської ради від 12.02.2016 "Про прийняття земель водного фонду та водні об'єкти греблі-дамби у комунальну власність Малонизгорецької сільської ради".
Прокурор в судовому засіданні позов підтримав у повному обсязі, з підстав зазначених у позові.
Позивач та відповідач не направили в судове засідання уповноважених представників, хоч про час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, на підтвердження чого в матеріалах справи містяться повідомлення про вручення поштових відправлень адресатам.
Водночас в матеріалах справи міститься відзив Малонизгорецької сільської ради, в якому останній звертає увагу на наступне.
Згідно рішення Малонизгорецької сільської ради від 29.07.2000 року "Про припинення права користування землями водного фонду новоствореним КСП "Нове Життя", сільська рада вирішила у зв'язку із ліквідацією КСП Нове Життя та на підставі ст. 27 п. З ЗК України припинити право користування землями водного фонду в кількості 36,2 га. (з яких: 3,8. га. - рілля, 5,9 га - сіножаті, 18,8 га - пасовища, 5,0 га - болота, 0,7 га - вода., 4 га інші) правонаступником СФГ ОСОБА_2 життя .
Також СФГ "ОСОБА_2 життя не було взято на баланс греблі (гідроспоруди) на території Малонизгорецької сільської ради.
В послідуючому з вини ТзДВ Житомиррибгосп дані греблі було доведено до аварійного стану, а ремонтувати останні відмовилися у зв'язку з відсутністю коштів.
Також представник відповідача звертав увагу на те, що в листі Бердичівського міжрайонного управління водного господарства від 01.02.2016 за вих. №02-53 (а.с. 39 том 1) вказано, що власниками водних об'єктів являються органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, уповноважені розпоряджатися земельними ділянками, на яких розташовані водойми, до повноважень передбачених ст. 122 ЗК України. Також повідомлено, що гідротехнічні споруди водних об'єктів, розташованих на території Малонизгорецької сільської ради Ружинського району, на балансі Бердичівського міжрайонного управління водного господарства не рахуються. від 01.02.2016 за вих. №02-53 (а.с. 39 том 1), вказано, що власниками водних об'єктів являються органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, уповноважені розпоряджатися земельними ділянками, на яких розташовані водойми, до повноважень передбачених ст. 122 ЗК України. Також повідомлено, що гідротехнічні споруди водних об'єктів, розташованих на території Малонизгорецької сільської ради Ружинського району, на балансі Бердичівського міжрайонного управління водного господарства не рахуються.
Крім цього, відповідно листа Регіонального відділення ФДМУ по Житомирській області від 27.01.2016 за вих. №03/309 (а.с. 40 том 1) інформація про власників ставків загальною площею 62 га, які розташовані в межах території с. М. Низгірці, Ружинського району, Житомирської області, а також приналежних до них гідротехнічних споруд в кількості 3 шт. в Регіональному відділенні ФДМУ по Житомирській області відсутня.
Представник відповідача у відзиві зазначив, що договір від 31.12.2003 №16 укладений від ДП "Укрриба" та СВАТ Житомиррибгосп про оренду нерухомого майна (гідроспоруд) на територіях вказаних у договорі, в тому числі і на території Ружинського району, не стосується Малонизгорецької сільської ради, а також укладений з неналежним орендодавцем, оскільки останнім в даному випадку може бути лише ФДМУ або його регіональні відділення (що передбачено п.п. 2.2.2. Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19 05.99 №908/68 та ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна").
Представники третіх осіб в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.
Проте, відповідач своїм правом на участь у засіданні суду та наданні усних пояснень не скористався, а тому, беручи до уваги те, що неявка в засідання суду відповідача або його представника, належним чином та відповідно до законодавства повідомлених про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами згідно із ст. 75 ГПК України.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням сесії Малонизгорецької сільської ради від 12.02.2016 (а.с. 21 том 1) прийнято в комунальну власність земельні ділянки водного фонду та водні об'єкти греблі-дамби в кількості 3-х штук, які знаходяться на території Малонизгорецької сільської ради.
14.03.2016 Комунальним підприємством Бердичівське міжміське бюро технічної інвентаризації виготовлено технічні паспорти (а.с. 22-33 том 1) на три гідроспоруди-дамби, які прийнятті в комунальну власність на підставі вищевказаного рішення сесії.
Рішеннями виконавчого комітету Малонизгорецької сільської ради від 25.03.2016 №20, 21 (а.с. 37-38 том 1) присвоєно двом гідроспорудам-дамбам адреси: Центральна, 1а та Новоселиця, 33 в межах с. Малі Низгірці Ружинського району. Третій гідроспоруді-дамбі адресу не присвоєно у зв'язку з тим, що вона розташована за межами населеного пункту с. Малі Низгірці Ружинського району.
Гідроспоруда - дамба по вул. Центральній, 1а розташована на водному об'єкті площею 14,25 га та відповідно до технічних паспортів складається з трьох гідроспоруд - дамб.
Гідроспоруда - дамба по вул. Новоселиця, 33 розташована на водному об'єкті, площею 3,25 га.
Третя гідроспоруда-дамба розташована на водному об'єкті площею 28,25 га та згідно з технічним паспортом складається з двох гідроспоруд - дамб.
04.08.2016 державний реєстратор відділу державної реєстрації Ружинської районної державної адміністрації провів державну реєстрацію права комунальної власності на зазначені вище гідротехнічні-споруди, про що свідчать рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №30872660 від 10.08.2016 та №30872246 від 10.08.2016.
Дослідивши та оцінивши наявні в матеріалах справи докази, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Статтею 1 Закону України Про аквакультуру визначено, що гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) - об'єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Згідно ч. 1 ст. 58 Водного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них.
Статтями 331, 334, 335 та 345 ЦК України, передбачено, що право власності набувається на новостворене майно, безхазяйну річ, в порядку договірних відносин та у разі приватизації державного майна або майна, що перебуває у комунальній власності.
Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України - щодо об'єктів, визначених у абзацах другому, третьому, п'ятому частини першої статті 2 цього Закону (крім нерухомого майна, призначеного виключно для розміщення дошкільних навчальних закладів).
Абзацом другим частини першої статті 2 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" передбачено, що об'єктами передачі згідно з цим Законом є нерухоме майно, в т. ч. об'єкти незавершеного будівництва.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про управління об'єктами державної власності", суб'єктом управління об'єктами державної власності є Фонд державного майна України.
Згідно ст. 7 Закону України „ Про управління об'єктами державної власності" Фонд державного майна України відповідно до законодавства, щодо нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного державного майна погоджує (приймає) рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність.
Таким чином, право комунальної власності на нерухоме майно може виникнути у територіальної громади сільської ради у разі, якщо це майно є новоствореним, визнане у законному порядку безхазяйним, передане сільській раді на підставі договору чи відповідно до Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності".
Разом з тим, встановлено, що спільним наказом Міністерства аграрної політики України та Фонду державного майна України від 06.05.2003 №126/752 та наказом Державного департаменту рибного господарства України від 20.11.2003 №336 на баланс ДП Укрриба було передано державне майно (гідротехнічні споруди ставів), яке під час приватизації підприємств рибної галузі не увійшло до статутного фонду СВАТ Житомирське обласне сільськогосподарсько-рибоводне підприємство , в тому числі гідротехнічні споруди, а саме: шлюз-гідроспоруда інвентарний №1336; водовипуск інвентарний №1054; водовипуск інвентарний №1055, які розташовані в межах земель Малонизгорецької сільської ради Ружинського району Житомирської області.
Органом уповноваженим управляти даним об'єктом є Державне агентство рибного господарства України.
Як вбачається з листа ДП "Укрриба" за вих. 07-04/61 від 22.09.2016 (а.с. 79-80, 87-88 том 1), вищевказані об'єкти державної власності обліковуються на балансі ДП Укрриба та внесенні до Єдиного реєстру об'єктів державної власності за номерами, а саме:
25592421.23.ААЕЖАГ895 шлюз-гідроспоруда інв. №1336;
25592421.23.ААЕЖАГ818 водовипуск інв. №1054;
25592421.23.ААЕЖАГ819 водовипуск інв.№1055.
31.12.2003 між ДП Укрриба та СВАТ Житомирське обласне сільськогосподарсько-рибоводне підприємство відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" укладено договір №16 (а.с.94-98а) оренди нерухомого майна (а.с. 94-98а), що належить до державної власності, а саме: 94 гідроспоруд, розташованих на територіях Ружинського, Коростенського, Овруцького, Дзержинського, Радомишльського та Попільнянського районів Житомирської області, серед яких є три вищевказані гідротехнічні споруди, які розташовані на території Малонизгорецької сільської ради Ружинського району Житомирської області. Строк дії договору оренди - 10 років, тобто до 31.12.2013.
Також п.п. 2.3. договору визначено, що власником майна залишається держава, а орендар користується ним протягом строку оренди.
31.12.2003 між сторонами складено акт-приймання передачі (а.с. 100-102 том 1), згідно якого в користування СВАТ Житомиррибгосп передано 94 гідротехнічні споруди, в тому числі і вищевказані 3 гідротехнічні споруди, які розташовані на території Малонизгорецької сільської ради Житомирської області.
22.10.2010 між сторонами укладено додаткову угоду (а.с. 139 том 1) до вищевказаного договору оренди, згідно якої строк дії договору продовжено до 31.12.2023.
На даний час вищевказані гідротехнічні споруди використовуються ТзДВ Житомиррибгосп згідно укладеного договору оренди №16 від 31.12.2003 між ДП Укрриба та СВАТ Житомиррибгосп , правонаступником якого є ТзДВ Житомиррибгосп .
Згідно інформації відділу Держгеокадастру у Ружинському районі від 22.09.2016 за вих. №10-621-99.4-1470/2-16 (а.с. 59) загальна площа земельних ділянок водного фонду на території Малонизгорецької сільської ради становить 63,90 га, з них за межами населеного пункту 58,9 га, в межах населеного пункту 5,0 га, в тому числі природні водотоки 0,20 га. Землі водного фонду на території Малонизгорецької сільської ради відносяться до державної форми власності і кадастрові номера на земельні ділянки відсутні. На підставі державного акту постійного користування землею земельні ділянки водного фонду площею 62,8 га передані в постійне користування Житомирському державному виробничому сільськогосподарсько-рибоводному підприємству.
07.05.2014 Житомирське обласне управлінням водними ресурсами ТзДВ Житомиррибгосп видано дозвіл (а.с.155-165) на спеціальне водокористування повносистемного товарного рибного господарства на території Малонизгорецької сільської ради Ружинського району Житомирської області. Термін дії дозволу до 31.12.2023. Однією із підстав для отримання вищевказаного дозволу на спеціальне водокористування і є договір №16 від 31.12.2003 оренди гідротехнічних споруд та Державний акт на право постійного користування земельними ділянками водного фонду на території Малонизгорецької сільської ради.
27.09.2016 комісією в складі прокурора Бердичівської місцевої прокуратури, сільського голови Малонизгорецької сільської ради, представників ДП Укрриба та ТзДВ Житомиррибгосп провели обстеження гідротехнічних споруд, які розташовані на території Малонизгорецької сільської ради. Під час обстеження з'ясовано, що шлюз-гідроспоруда інв. №1336 входить в комплекс гідротехнічних споруд, які розташовані по вул. Центральній, 1а в с. Малі Низгірці Ружинського району; водовипуск під інвентарними номерами 1054 це є гідроспоруда-дамба по вул. Новоселиця, 33 с. Малі Низгірці Ружинського району Житомирської області. Водовипуск під інвентарним номером 1055 входить в комплекс гідроспоруд-дамб, право комунальної власності на які не зареєстровано.
За таких обставин, суд прийшов до висновку, що три спірні гідротехнічні спору, які прийнятті в комунальну власність Малонизгорецької сільської ради на підставі вищевказаного рішення сесії Малонизгорецької сільської ради є одними і тими гідротехнічними гідроспорудами, які є об'єктами державної власності, перебувають на балансі ДП „Укрриба" та в оренді ТзДВ Житомиррибгосп . Водночас, відповідачем при виготовленні технічних паспортів формально змінено назву гідротехнічних споруд, які є державною власністю.
Наведені докази підтверджують, що безпідставно та в порушення вимог земельного законодавства, оспорюваним рішенням сесії прийнято в комунальну власність землі водного фонду, так як згідно вищевказаної інформації відділу Держгеокадастру в Ружинському районі, всі земельні ділянки водного фонду на території Малонизгорецької сільської ради перебувають в державній власності, а отже відповідно до вимог ст.122 Земельного кодексу України відповідач останніми не має права розпоряджатись.
Рішення уповноваженого органу щодо передачі вищевказаних трьох гідротехнічних споруд з державної до комунальної власності не приймалося.
Заперечення відповідач у відзиві, не знайшли підтвердження при розгляді даної справи.
Як визначає ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України oбставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Oбов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задоволенню.
Судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 33,43,44,49,75,82-85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення 4 сесії 6 скликання Малонизгорецької сільської ради від 12.02.2016 "Про прийняття земель водного фонду та водні об'єкти греблі-дамби у комунальну власність Малонизгорецької сільської ради".
3. Стягнути з Малонизгорецької сільської ради Ружинського району Житомирської області (13626, Житомирська область, Ружинський район, с. Малі Низгірці, вул. Леніна, 2, ід. код 22059873)
- на користь Прокуратури Житомирської області (10008, Житомирська обл., м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, буд. 11, ід. код 02909950) 1378,00 грн. сплаченого судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 31.01.17
Суддя Кудряшова Ю.В.
Віддрукувати:
1 - в справу;
2, 3 - сторонам (рек. з повід.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2017 |
Оприлюднено | 02.02.2017 |
Номер документу | 64433204 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кудряшова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні