Ухвала
від 30.01.2017 по справі 904/6938/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

У Х В А Л А

30.01.2017 року Справа № 904/6938/16

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді Вечірка І.О. (доповідач)

суддів : Антоніка С.Г., Чимбар Л.О.

секретар: Мацекос І.М.

за участю:

від скаржника: Купцова О.М., довіреність № 19425/04-61-10/12 від 09.11.2016 р.;

від ліквідатора: Домашовець К.О., довіреність № б/н від 12.10.2016 р.

Розглядаючи у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області

на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року

у справі № 904/6938/16

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЛАЙ-ФЛОТ", м. Дніпро

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИВ:

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року у справі № 904/6938/16 (суддя - Полєв Д.М.) Товариство з обмеженою відповідальністю "ФЛАЙ-ФЛОТ" визнано банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 6 місяців. Ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії Черненченка Дениса Альбертовича, якого зобов'язано вчинити певні дії. Відхилено кандидатуру арбітражного керуючого Рабушко В.С.

Не погодившись із зазначеною постановою, Державна податкова інспекція в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року у даній справі, припинити провадження у справі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що:

- ліквідаційною комісією ТОВ "Флай-Флот" при зверненні із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство не було надано доказів подання органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи в досудовій процедурі ліквідації;

- на момент подання заяви про порушення справи про банкрутство у підприємства були наявні відкриті рахунки у банках, що суперечить вимогам частини 3 статті 111 Цивільного кодексу України щодо закриття ліквідаційною комісією (ліквідатором) всіх рахунків, відкритих у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.;

- за результатами контрольно-перевірочної роботи по іншим підприємствам району та аналізу наявності активів, ДПІ встановлено, що ТОВ "Флай-Флот" станом на 30.06.2016 року має дебіторську заборгованість по підприємству ТОВ "Пром-Капітал";

- ДПІ був виданий наказ № 567 від 15.07.2016 року про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Флай-Флот". З метою вручення зазначеного наказу працівниками ДПІ було здійснено вихід за місцезнаходженням ТОВ "Флай-Флот". За результатами виходу встановлено відсутність ТОВ "Флай-Флот" за місцезнаходженням, про що складено акт від 15.07.2016 року щодо не встановлення підприємства за місцезнаходженням та неможливість вручення наказу № 567. 20.07.2016 року ТОВ "Флай-Флот" передано до податкової міліції на розшук;

- в порушення вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" судом першої інстанції фінансово-майновий стан боржника належним чином не досліджувався, не було перевірено чи мав боржник станом на день прийняття рішення його засновником про ліквідацію недостатньо грошових коштів та іншого ліквідаційного майна для здійснення розрахунків з кредиторами, виходячи з того, що належних доказів здійснення інвентаризації майна боржника суду не було надано.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 03.11.2016 року припинено провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року. Справу повернуто до господарського суду Дніпропетровської області.

Постановою Вищого господарського суду України від 10.01.2017 року скасовано постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 03.11.2016 року, справу направлено на новий розгляд до Дніпропетровського апеляційного господарського суду в іншому складі суду.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.01.2016 року колегією суддів у складі - головуючого судді Вечірко І.О., суддів - Дарміна М.О., Чимбар Л.О. апеляційну скаргу прийнято до розгляду та призначено у судовому засіданні на 30.01.2017 року.

Розпорядженням керівника апарату суду № 190/17 від 30.01.2017 року призначено автоматичну зміну складу колегії суддів у справі в зв'язку із відпусткою судді Дарміна М.О.

Автоматичною системою документообігу для розгляду справи визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Вечірко І.О., судді - Антонік С.Г., Чимбар Л.О.

Боржник у відзиві на апеляційну скаргу та представник ліквідатора в судовому засіданні просили припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року у даній справі.

Представник скаржника в судовому засіданні надав пояснення по апеляційній скарзі.

Заслухавши пояснення представників скаржника та ліквідатора, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає за необхідне припинити апеляційне провадження у даній справі з урахуванням наступного.

Згідно із пунктом 1-1 Прикінцевих та перехідних положень (Х розділ) Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (надалі - Закон) (в редакції, що діє з 19.01.2013 року) положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом.

Відповідно до статті 4-1 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом .

За вимогами частини 1 статті 2 Закону провадження у справі про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Відповідно до статті 9 Закону справи про банкрутство юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Пункт 8 частини 3 статті 129 Конституції України визначає серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом.

Вказана конституційна норма конкретизована законодавцем в статті 14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку, встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення.

Отже, реалізація конституційного права на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення названим Законом ставиться в залежність від положень процесуального закону.

Таким чином, Господарський процесуальний кодекс України, а в справах про банкрутство також і Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" повинні містити імперативні норми про те, в яких випадках особа має право оскаржити рішення суду в апеляційному чи касаційному порядку.

Нормами статті 91 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участі у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.

Відповідно до частини 6 статті 106 Господарського процесуального кодексу України апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду можуть подавати сторони та інші учасники судового процесу, зазначені у цьому Кодексі та Законі.

У відповідності до статті 1 Закону учасниками у справі про банкрутство є сторони, забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь в провадженні у справі про банкрутство.

Як встановлено статтею 1 Закону, сторонами у справі про банкрутство є конкурсні кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник (банкрут).

Цією статтею також визначено, що кредитор - юридична або фізична особа, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника (майнового поручителя).

Як вбачається з матеріалів справи, провадження у даній справі порушено ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 30.08.2016 року в порядку статті 95 Закону з урахуванням особливостей застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником.

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ФЛАЙ-ФЛОТ" визнано банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 6 місяців. Ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії Черненченка Дениса Альбертовича, якого зобов'язано вчинити певні дії. Відхилено кандидатуру арбітражного керуючого Рабушко В.С.

Особливості та порядок заявлення кредиторами вимог до боржника, що ліквідується власником в порядку статті 95 Закону, визначені положеннями частини 3 статті 95 Закону та передбачають, що кредитори мають право заявити свої вимоги до боржника, який ліквідується, у місячний строк з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом, на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Особи, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними кредиторами, а їх вимоги погашаються в шосту чергу.

Отже, у справі про банкрутство боржника, який ліквідується власником особа може набути статусу кредитора - сторони у справі про банкрутство після прийняття постанови про визнання банкрутом та у разі звернення із кредиторськими вимогами до боржника.

У зв'язку з наведеним, органи доходів і зборів та інші державні органи є кредиторами неплатоспроможних боржників, якщо вони мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника. Ця норма міститься в статті 210 Господарського кодексу України. Однак, вказана норма не встановлює автоматичного визнання цих органів кредиторами у всіх справах про банкрутство.

Таким чином, особа, яка має грошові вимоги до боржника, набуває статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а саме кредитора, лише у разі наявності підтверджених грошових вимог до боржника. Тільки після цього, така особа має процесуальне право на оскарження процесуальних документів у справі про банкрутство.

Відповідна правова позиція підтверджується судовою практикою, зокрема постановами Вищого господарського суду України від 12.08.2015 року у справі № 911/633/15, від 29.09.2015 року у справі № 911/1528/15, від 06.10.2015 року у справі № 908/4857/14, від 21.09.2016 року у справі № 904/10969/15 та ін.

Як вбачається із матеріалів справи, ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська в порядку, визначеному частиною 3 статті 95 Закону, не зверталась із заявою до господарського суду про визнання вимог до Товариства з обмеженою відповідальністю "Флай-Флот", що виникли в результаті заборгованості по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів).

Необхідно звернути увагу, що в апеляційній скарзі ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська будь-яке посилання на наявність податкового боргу у боржника перед ДПІ відсутнє.

Доказів наявності грошових вимог до боржника ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська не представила і до апеляційного господарського суду.

Крім того, ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.01.2016 року було зобов'язано ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська подати суду докази звернення до господарського суду із заявою про визнання грошових вимог до боржника по сплаті податкового зобов'язання у встановленому законом порядку або відповідне письмове пояснення. Вимоги зазначеної ухвали ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська не виконала.

В листі від 12.10.2016 року № 18074/10/04-61-17-17 ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська повідомила ліквідатора ТОВ "Флай-Флот" про те, що станом на 12.10.2016 року у ТОВ "Флай-Флот" не має заборгованості із сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), що контролюються ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська (т. 1, а. с. 145).

Щодо посилання скаржника в апеляційній скарзі на необхідність проведення податкової перевірки стосовно боржника, колегія суддів звертає увагу на наступне.

Зазначивши про необхідність проведення податкової перевірки боржника ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська до суду апеляційної інстанції надала копії наказу № 567 від 15.07.2016 року, акту № 229/04-61-14-03/38198772 від 15.07.2016 року. Проте, до суду першої інстанції відповідні докази не подавались. ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська зверталось до господарського суду Дніпропетровської області з листом від 16.09.2016 року, тобто після винесення оскаржуваної постанови, в якому просила, зокрема, не затверджувати звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс у справі до проведення позапланової перевірки та надання до суду доказів, які підтверджують факт проведення такої перевірки.

Поряд з цим слід додати, що орган доходів і зборів у процедурах банкрутства не позбавлений та має право здійснити податкову перевірку, у тому числі після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом. У разі ж виявлення порушень вимог податкового законодавства та заборгованості боржника по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) податковий орган має право заявити свої претензії до такого боржника шляхом подачі заяви із кредиторськими вимогами. При цьому Державна податкова інспекція у разі незгоди з відмовою ліквідатора боржника надати документи для перевірки, не позбавлена права оскаржити відповідні дії у встановленому законом порядку.

За наведених обставин, податковим органом не доведено, що господарський суд першої інстанції оскаржуваною постановою вирішив питання про права та обов'язки ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська, у зв'язку з чим податкова інспекція не мала права апеляційного оскарження прийнятої у справі постанови відповідно до положень статті 91 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.

Відповідно до частини 2 статті 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що подана ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська апеляційна скарга на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року не підлягає розгляду в господарському суді в порядку апеляційного провадження.

З урахуванням викладеного, апеляційне провадження, порушене за апеляційною скаргою ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року, підлягає припиненню на підставі пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, як таке, що помилково порушене.

Керуючись пунктом 1 частини 1 статті 80, статтями 86, 91, 99, 106 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд -

УХВАЛИВ:

Припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2016 року у справі № 904/6938/16.

Головуючий суддя І.О. Вечірко

Суддя С.Г. Антонік

Суддя Л.О. Чимбар

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.01.2017
Оприлюднено06.02.2017
Номер документу64434022
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6938/16

Ухвала від 23.03.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 16.03.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 28.02.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 28.02.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 06.02.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 30.01.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Постанова від 10.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 15.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 24.11.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні