441/1544/16-ц 2/441/114/2017
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26.01.2017 року Городоцький районний суд Львівської обл. в складі
головуючого судді Українець П.Ф.
за участі секретаря Боднар Ю.М.
прокурора Майнич Ю.О.
представника ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Городок цивільну справу за позовом в.о. керівника Городоцької місцевої прокуратури Львівської обл. до ОСОБА_2, Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, скасування запису про право власності, внесеного до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та інше, суд-
в с т а н о в и в :
в.о. керівника Городоцької місцевої прокуратури 03.11.2016р. звернулась з позовом до ОСОБА_2, Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. про визнання незаконним та скасування рішення сесії Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. від 08.04.2016р. № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 , скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису № 14474061 від 06.05.2016р. про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку та витребування із володіння ОСОБА_2 і повернення у власність територіальної громади Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. вищеозначеної земельної ділянки.
Вимоги мотивує тим, що постановою Городоцького районного суду від 01.09.2016р., яка 12.09.2016р. набрала законної сили, ОСОБА_3 визнано винною у вчиненні адмінправопорушення по ч.1 і 2 ст. 172-7 КУпАП та накладено адмінстягнення у виді штрафу, при цьому судом встановлено, що ОСОБА_3, будучи депутатом Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл., при прийнятті 08.04.2016р. на V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. рішення № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 не повідомила у встановленому законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів, вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, що призвело до невиконання нею вимог п. 1.2 ч. 1 ст. 28, ч. 2 ст. 35 ЗУ Про запобігання корупції .
На підставі вищевказаного рішення Долинянської сільської ради ОСОБА_2 06.05.2016р. зареєстрував право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель, кадастровий НОМЕР_1, площею 0,1500 га на АДРЕСА_1, про що державним реєстратором Городоцької РДА внесено запис № 14474061 про право власності до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Конституцією України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Земельним кодексом України та ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України , цим та іншими законами до їх відання. До повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території села належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до ЗК України, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до ЗК України та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Водночас, ст.26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Таким чином, органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями у сфері земельних відносин на відповідній території, тому в силу цих норм Закону уповноважені приймати рішення, пов'язані із надання громадянам земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та вирішення інших питань у галузі земельних відносин.
Положеннями ч.1 ст.74 вищевказаного Закону передбачено, що органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Підстави, види і порядок відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Конституцією України , цим та іншими законами.
Разом з тим, вимогами ст. 67 ЗУ Про запобігання корупції нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об'єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства, органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 16, 21 ЦК України, ст. 152 ЗК України, одним із способів захисту прав є визнання незаконними рішень органів державної влади. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Оскільки, рішення сесії Долинянської сільської ради № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 прийняте внаслідок вчинення депутатом Долинянської сільської ради ОСОБА_3 корупційного адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 і 2 ст. 172-7 КУпАП у зв'язку із невиконанням останньою покладеного ст. 28 ЗУ Про запобігання корупції зобов'язання щодо врегулювання конфлікту інтересів під час прийняття оспорюваного рішення, що встановлено постановою Городоцького районного суду від 01.09.2016р., таке підлягає скасуванню у судовому порядку.
Вважає, що вищевказане рішення сесії Долинянської сільської ради, на підставі якого зареєстровано право власності на земельну ділянку, є незаконним, та це підстава для скасування запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності, яке є документом, яким підтверджується право власності. Просила позов задовлити.
В суді прокурор позов підтримала з мотивів у ньому наведених, пояснила, що рішення сесії Долинянської сільської ради від 08.04.2016р. № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 прийняте внаслідок вчинення депутатом Долинянської сільської ради ОСОБА_3 корупційного адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 і 2 ст. 172-7 КУпАП у зв'язку із невиконанням останньою покладеного ст. 28 ЗУ Про запобігання корупції зобов'язання щодо врегулювання конфлікту інтересів під час прийняття оспорюваного рішення, що встановлено постановою Городоцького районного суду від 01.09.2016р., тому таке підлягає скасуванню. Оскільки на підставі оспорюваного рішення ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку, є необхідним скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності, яке є документом, яким підтверджується право власності та повернути означену земельну ділянку у власність територіальної громади Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл.
В суді 13.01.2017р. відповідач та його представник позов заперечили, мотивуючи в т.ч. тим, що на засіданні V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. 08.04.2016р. ОСОБА_3 голосувала за прийняття рішення № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 , не повідомивши про наявність у неї реального конфлікту інтересів, за що в вересні 2016р. притягнута Городоцьким районним судом Львівської обл. до адміністративної відповідальності по ч. 1 і 2 ст. 172-7 КУпАП, що за оспорюване рішення окрім останньої проголосували усі присутні депутати і її голос за прийняття вказаного рішення жодним чином не впливав на результати голосування та законність прийняття такого, дали інші пояснення, просили у позові відмовити. В судове засідання 26.01.2017р. не з'явились, 25.01.2017р. ОСОБА_2 подав заяву про розгляд справи у його відсутність (а.с.48).
Представник Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. ОСОБА_1 позов заперечила, мотивуючи в т.ч. тим, що рішення V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. від 08.04.2016р. № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 є законним, прийняте з дотриманням процедури, а неповідомлення ОСОБА_3 про наявність у неї реального конфлікту інтересів при голосуванні за вищеозначене рішення не є підставою до його скасування, інше, просить в позові відмовити.
Заслухавши сторони, вивчивши матеріали справи, суд приходить думки про задоволення позову.
Відповідно до ст. 19 Конституції України , органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (ч.1 ст.144 Конституції України ).
Відповідно до ст. 25 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р . сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України , цим та іншими законами до їх відання.
Згідно із ст. 12 ЗК України та відповідно до ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р. , до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу , надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
В силу ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Водночас положеннями ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р . визначено, що питання щодо регулювання земельних відносин, передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян вирішується виключно на пленарних засіданнях ради.
Таким чином, органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями у сфері земельних відносин на відповідній території, тому в силу цих норм Закону уповноважені приймати рішення, пов'язані із надання громадянам земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та вирішення інших питань у галузі земельних відносин.
Положеннями ч. 1 ст. 74 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р. передбачено, що органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Підстави, види і порядок відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Конституцією України , цим та іншими законами.
Разом з цим, відповідно до ч. 1 ст. 67 ЗУ Про запобігання корупції , нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) внаслідок вчинення корупційного правопорушення, можуть бути скасовані органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об'єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, органу місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що рішенням V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. від 08.04.2016р. № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 0,1500 га на АДРЕСА_1 ОСОБА_2 та передано останньому безоплатно у приватну власність означену земельну ділянку (а.с. 10).
На підставі вищеозначеного рішення, 06.05.2016р. державним реєстратором Городоцької РДА внесено запис № 14474061 про право власності ОСОБА_2 на вищеозначену земельну ділянку (12-13).
Із протоколу поіменного голосування V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. від 08.04.2016р. з питання Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 убачається, що при розгляді, підготовці та прийнятті оскаржуваного рішення безпосередньо брала участь депутат Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. ОСОБА_3 (а.с. 11).
Постановою Городоцького районного суду Львівської обл. від 01.09.2016р., ОСОБА_3 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 і 2 ст.172-7 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу
При цьому, вищевказаним судовим рішенням встановлено, що ОСОБА_3, будучи депутатом Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл., при прийнятті 08.04.2016р. на V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. рішення № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 не повідомила у встановленому законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів, вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, що призвело до невиконання нею вимог п. 1.2 ч. 1 ст. 28, ч. 2 ст. 35 ЗУ Про запобігання корупції . (а.с. 9).
Вищеозначена постанова набрала законної сили 12.09.2016р.
Відповідно до ст.61 ЦПК України вирок у кримінальному провадженні, що набрав законної сили, або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення обов'язкові для суду, що розглядає справу про цивільно-правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалено вирок або постанову суду, з питань, чи мали місце ці дії та чи вчинені вони цією особою.
Оскільки факт корупційного діяння встановлений судовим рішенням, яке набрало законної сили, обставини, встановлені цим рішенням стосуються особи, уповноваженої на виконання функцій органу місцевого самоврядування, яка брала участь у прийнятті оспорюваних рішень, враховуючи, що в силу Закону прокурор уповноважений на звернення з таким позовом, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для визнання незаконним рішення V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. від 08.04.2016р. № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 .
Вимоги про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису № 14474061 від 06.05.2016р. про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 0,1500 га на АДРЕСА_1 та витребування вказаної земельної ділянки із володіння ОСОБА_2 підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухоме майно, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
За положеннями ст. 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 26 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
За наведеного, суд приходить до висновку, що спірна земельна ділянка належить на праві власності територіальній громаді Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл., спірне рішення відносно землі було прийнято внаслідок вчинення ОСОБА_3 корупційного правопорушення, у зв'язку з чим це майно вибуло із володіння власника землі поза їх волею, а тому порушене право власності підлягає захисту шляхом скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про право власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку та повернення її у власність територіальної громади Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл.
Відповідно до вимог ст.ст. 79, 88 ЦПК України суд стягує із відповідачів в користь прокуратури Львівської обл. по 2 067 грн. судових витрат, з кожного.
За наведеного та керуючись ст.ст. ст. ст. 3, 10, 11, 60, 61, 88, 209, 212, 214, 215, 218 ЦПК України, суд -
в и р і ш и в :
позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення V сесії VII скликання Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. від 08.04.2016р. № 105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд гр. ОСОБА_2 в АДРЕСА_1 .
Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис № 14474061 від 06.05.2016р. про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 0,1500 га на АДРЕСА_1
Витребувати із володіння ОСОБА_2 та повернути у власність територіальної громади Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл. вищеозначену земельну ділянку.
Стягнути із ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_2, проживаючого на АДРЕСА_2) та Долинянської сільської ради Городоцького р-ну Львівської обл.(код ЄДРПОУ 04372945) в користь прокуратури Львівської обл. (код ЄДРПОУ 02910031) по 2 067 грн. судових витрат, з кожного.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом десяти днів, з дня проголошення.
С у д д я : Українець П.Ф.
Суд | Городоцький районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2017 |
Оприлюднено | 02.02.2017 |
Номер документу | 64441534 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Городоцький районний суд Львівської області
Українець П. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні