Постанова
від 24.01.2017 по справі 802/2048/16-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 січня 2017 р. Справа № 802/2048/16-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дончика Віталія Володимировича,

за участю:

секретаря судового засідання: Медвідь І.О.,

представників позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2,

представника відповідача: ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації до Гайсинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення

в с т а н о в и в :

29.11.2016 року Відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації звернувся до суду з адміністративним позовом до Гайсинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 08.11.2016 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що Відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації своєчасно та в повному обсязі здійснювало перерахування єдиного внеску, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями, тому оскаржуване рішення порушує його права, суперечать діючому законодавству, прийняте на основі необґрунтованих висновків перевіряючого податкового органу.

В судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві, та просили задовольнити адміністративний позов повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечив з підстав, викладених у наданих суду у матеріали справи письмових запереченнях (вх. № 29129 від 27.12.2016 року) (а.с. 67).

Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації, як юридична особа зареєстрований Гайсинським районним управлінням юстиції у Вінницькій області 11.07.1997 року (а.с. 7). На податковому обліку перебуває у Гайсинській ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області з 11.07.1997 року, є платником податків і зборів, передбачених Податковим кодексом України та платником ЄСВ передбаченого Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 року №2464-VІ.

10.11.2016 року Відділу освіти Гайсинської РДА, Гайсинською ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області вручено рішення від 08.11.2016 року №0007051300 про застосування штрафних санкцій у сумі 95396,24 грн. та нарахування пені у сумі 60275,99 грн. за несплату або несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

Відділ освіти Гайсинської РДА не погоджується з вищевказаним рішенням відповідача, вважає його протиправним та необґрунтованим через відсутність факту несплати або несвоєчасної сплати єдиного соціального внеску, а відтак таким, що підлягає скасуванню у зв'язку з чим звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

На виконання розпорядження Голови райдержадміністрації від 28.01.2016 року №22 Про структуру районної державної адміністрації та Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , Постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 року №606 Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в м. Києві та Севастополі державних адміністрацій , видано Розпорядження Гайсинською РДА від 11.04.2016 року №99 про ліквідацію Відділу освіти Гайсинської РДА (а.с. 12). Замість Відділу освіти Гайсинської РДА утворено іншу юридичну особу, а саме Управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА (код ЄДРПОУ 40416427).

Відділом освіти Гайсинської РДА подано звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за квітень місяць 2016 року (вх. № НОМЕР_2 від 16.05.2016 року) в сумі 901428,19 грн. Термін сплати нарахованої суми 20.05.2016 року (а.с. 14-16).

Як вказує позивач, при складанні звітності за квітень 2016 року допущено технічну помилку, а саме включено нарахування єдиного внеску по 18.04.2016 року (дата звільнення працівників) по Відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02141319) в сумі 424446,99 грн. та нарахування єдиного внеску з 19.04.2016 року (дата прийняття на роботу) по Управлінню освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 40416427) в сумі 476981,20 грн. (а.с. 14-16). Згідно облікових даних картки особового рахунку Відділу освіти Гайсинської РДА по єдиному внеску, станом на 01.05.2016 року рахувалась переплата в сумі 424446,99 грн. За період з 01.05.2016 року по 20.05.2016 року сплати єдиного внеску не надходило, в результаті чого 20.05.2016 року виник борг у розмірі 476981,20 грн. на суму єдиного внеску помилково включенного позивачем по Управлінню освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської РДА. Перевіркою, згідно даних картки особового рахунку Відділу освіти Гайсинської РДА встановлено, що з 20.05.2016 року до дати подання звітів на зменшення нарахувань по єдиному внеску рахувався борг у сумі 476981,20 грн.

19.09.2016 року позивачем було подано уточнений звіт по єдиному внеску за № НОМЕР_3, в якому зменшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах в сумі 423404,41 грн. (а.с. 32).

19.10.2016 року було подано уточнений звіт по єдиному внеску за № НОМЕР_4 від, в якому зменшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах в сумі 53576,79 грн. (а.с. 34).

Допущення позивачем вищевказаної технічної помилки при поданні звітності по єдиному внеску підтверджує довідка відповідача від 16.11.2016 року №868/1400/02141319, складена за результатами проведення документальної позапланової виїзної перевірки Відділу освіти Гайсинської РДА з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 року по 09.11.2016 року (а.с. 36-46).

Крім того суд зазначає, що 18.11.2016 року на посадових осіб Відділу освіти Гайсинської РДА, відповідачем складені Протоколи про адміністративні правопорушення за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (а.с. 47, 50). Однак, за результатами наданих пояснень та копій платіжних доручень, Гайсинською ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області винесені Постанови про закриття справ про адміністративні правопорушення з підстав відсутності події і складу адміністративного правопорушення (а.с. 49,52).

Рішенням відповідача від 08.11.2016 року № НОМЕР_1 Про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску , на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , до позивача застосовано штрафну санкцію по єдиному внеску в сумі 95396,24 грн. та пеню за несвоєчасну сплату за період з 21.05.2016 року до 20.10.2016 року в сумі 60275,99 грн. (а.с. 35).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та оскаржуваному рішенню суб'єкта владних повноважень, суд виходив з такого.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначаються Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464-VI).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 цього Закону єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Згідно з положеннями ст. 4 Закону № 2464-VI Відділ освіти Гайсинської РДА є платником єдиного внеску.

Частиною другою статті 6 Закону встановлено обов'язок платника єдиного внеску своєчасно та у повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати такий внесок.

Починаючи з 11.08.2013 року набрали чинності положення ч. 5, 7 ст. 9 Закону № 2464-VI, відповідно до яких сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування.

При цьому, абз. 1 частини 8 статті 9 Закону № 2464-VI передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Відповідно до частини 10. ст. 9 Закону № 2464-VI днем сплати єдиного внеску вважається, зокрема:

1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів;

2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі;

Згідно з положеннями частини 11 цієї статті у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Отже, чинним законодавством передбачено обов'язок сплати платником податків єдиного внеску у встановлені законом строки, а також передбачена відповідальність за порушення таких строків сплати.

В силу вимог ч. 3 ст. 25 Закону № 2464-VI суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Частинами 10 та 13 статті 25 Закону № 2464-VI передбачено, що на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 % суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

Згідно з п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464-VI за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Відповідно до п. 2 ч. 2 розділу VII "Фінансові санкції" Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої Наказом МФУ від 20.04.2015 № 449, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01 січня 2015 року та надалі, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.

При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди.

У поданих письмових запереченнях на адміністративний позов, відповідач вказує, що станом на 20.10.2016 року у позивача борг зі сплати єдиного внеску відсутній, проте, в результаті самостійного виправлення помилок за попередні періоди платнику податків нараховано штрафну санкцію в сумі 95396,24 грн. та пеню за несвоєчасну сплату за період з 21.05.2016 року до 20.10.2016 року в сумі 60275,99 грн. (а.с. 67).

Суд вважає, що наявність помилки під час формування звіту про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за квітень місяць, вподальшому самостійно виправленої, не може свідчити про наявність фактичної заборгованості у позивача зі сплати єдиного внеску. Відтак дії, які не містять ознак умисної протиправності платника при формуванні звіту, не можуть бути підставою для застосування штрафу та нарахування пені, передбачених ст. 25 Закону України № 2464-VI.

Підставою застосування даного виду санкцій є винне, протиправне невиконання чи неналежне виконання суб'єктом господарювання своїх зобов'язань, передбачених чинним законодавством.

Крім того, для підтвердження факту несплати єдиного внеску необхідно встановити існування фактичної заборгованості по сплаті даного внеску. А оскільки, позивачем фактично була допущена лише помилка при формуванні звітів, яка самостійно ним виправлена, дана обставина не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов'язання у визначений вказаною нормою Закону України №2464-VI строк, а відтак і для застосування на підставі ст. 25 цього Закону штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена і колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 16.06.2015 у справі №21-377а15, висновки якої згідно ст. 244-2 КАС України є обов'язковими для врахування судом.

За таких обставин, оскільки помилка під час формування звіту по ЄСВ не вплинула на виконання обов'язку платника зі сплати єдиного внеску до бюджету, та ним самостійно виправлена, застосування до позивача штрафу і пені є неправомірним.

Згідно зі статтею 71 цього Кодексу, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім розгляду справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкту владних повноважень.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суб'єкт владних повноважень повинен надати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

На виконання цих вимог відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду жодних доказів, які спростовували б твердження позивача, а відтак, не довів правомірності своїх дій та винесення відповідного рішення.

Суд, всебічно та об'єктивно дослідивши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд-

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Гайсинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області від 08.11.2016 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій у сумі 95396,24 грн. та нарахування пені у сумі 60275,99 грн. по єдиному соціальному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Стягнути на користь Відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації (вул. 1 Травня, 40, м. Гайсин, Гайсинський район, Вінницька область, код ЭДРПОУ 02141319) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 2335,08 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Гайсинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області (площа Миру, 5, м. Гайсин, Гайсинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 39469566).

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Дончик Віталій Володимирович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2017
Оприлюднено07.02.2017
Номер документу64454881
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/2048/16-а

Ухвала від 09.03.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 13.02.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Постанова від 24.01.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 12.12.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 01.12.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні