Рішення
від 02.02.2017 по справі 382/1386/16-ц
ЯГОТИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ



Яготинський районний суд Київської області

справа № 382/1386/16-ц 2/382/59/17

РІШЕННЯ

іменем України

02 лютого 2017 року Яготинський районний суд Київської області, в складі:

Головуючого судді Карпович В.Д.

при секретарі Шипоті Я.В.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготині справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Яготинської районної державної адміністрації, треті особи без самостійних вимог; ТОВ «Агро-С», ТОВ «Яготин-Агро», про визнання недійсними розпорядження Яготинської районної державної адміністрації, договорів оренди земельних ділянок та відшкодування збитків.

Встановив:

В позові до суду позивачі вказали, що

Протоколом загальних зборів №3 від 24.06.2003 р. працівників ВСП "Нива" та пенсіонерів з їх числа схвалено проект приватизації земель, яким передбачено;

- передати у приватну власність 519 членам ВСП “Нива” - громадянам України земельні ділянки (рілля) загальною площею 1991.14 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- передати у спільну власність 519 членам ВСП “Нива” - громадянам України земельні ділянки загальною площею 461.17 га (багаторічні насадження та пасовища) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в т. ч.: багаторічних насаджень — 212.86 га. пасовищ — 248.31 га;

- залишити землі у державній власності загальною площею 1563.15 га. в тому числі; резервного фонду 250.26 га. водного фонду - 129.7 га. запасу - 869,13 га.

Проект приватизації земель ВСП “Нива" погоджено Райківщинською сільською радою та Яготинською міською радою Київської області і затверджено розпорядженням Яготинської районної державної адміністрації Київської області №280 від 19.08.2003року.

На підставі документації із землеустрою, розробленої ДП “Головний науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", схваленої загальними зборами працівників ВСП “Нива” та затвердженої Яготинською районною державною адміністрацією Київської області, громадянам видано державні акти на право власності на земельні ділянки (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Розпорядженням Яготинської райдержадміністрації Київської області №241 від 15.04.2011року "Про надання власникам земельних часток (паїв) дозволу на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за межами населеного пункту в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області”,- надано дозвіл власникам земельних часток (паїв) на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) загальною площею 213.8439 га під багаторічними насадженнями з подальшою передачею земельних ділянок у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

На підставі вищезазначеного розпорядження ДП ‘‘Київський науково дослідний та проектний інститут землеустрою” розроблено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) (багаторічних насаджень) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Нива України" в межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, який погоджено розпорядженням Яготинської райдержадміністрації Київської області №515 від 02.08.2011 та затверджено загальними зборами власників земельних часток (паїв) ТОВ "Нива України” (протокол № 3).

Згідно з розпорядженням Яготинської райдержадміністрації Київської області №711 від 25.10.2011 власникам земельних часток (паїв) надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки під багаторічними насадженнями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Розпорядженнями Яготинської райдержадміністрації Київської області №429 від 26.12.2012 та №266 від 17.10.2013 затверджено зазначену технічну документацію із землеустрою та передано власникам земельних часток (паїв) у власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Розпорядженням голови Яготинської районної державної адміністрації за №99 від 09.02.2011 р. передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Нива України» (ЄДРПОУ 32395413; юридична адреса місцезнаходження: вул. Пирятинська, буд. 27, м. Яготин, Київська обл.) в оренду і затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок за межами населеного пункту в адміністративно-територіальних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району загальною площею 201,9333 га за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду), в тому числі пасовища площею 119,3182 га. Щорічна орендна плата п. 4 даного рішення була встановлена на рівні 3% від нормативної вартості. Відповідно до п. 6.3 даного рішення протягом місячного терміну повинні були укладені відповідні договори оренди між Яготинської районною державною адміністрацією та ТОВ «Нива України» щодо оренди всіх земель сільськогосподарського призначення площею 201.9333 га.

В подальшому в 2011 р. було укладено договір оренди між Яготинської районною державною адміністрацією та ТОВ «Нива України», щодо оренди земель сільськогосподарського призначення площею 201.9333 га сільськогосподарського призначення терміном на 5 років з терміном закінчення листопад 2016 р. В числі орендованих земель було передано і до цього часу перебувають у власності орендаря ТОВ «Нива України» пасовища площею 119,3182 га:

37,7351 га пасовищ (з кадастровий номер земельної ділянки 3225585800:07:008:0001);

61,5252 га пасовищ (з кадастровий номер земельної ділянки 3225585800:08:004:0006);

19.9579 га пасовищ (з кадастровий номер земельної ділянки 3225585800:08:004:0007);

за рахунок земель державної власності (земель запасу та резерву Райківщинської сільської ради), за межами населеного пункту в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Вказані договори оренди земельних ділянок повинні бути зареєстрованими в Реєстраційній службі Яготинського РУЮ або ж знаходитися в Яготинській районній державній адміністрації.

Відповідно чинного законодавства в сфері земельних відносин підставою віднесення вказаних земельних ділянок до земель запасу державної власності, до передачі їх в оренду ТОВ «Нива України», могло бути стало розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації в період 2008-2011 рр.. за яким землі спільного сумісного використання сільськогосподарських підприємств, у т. ч. колишнього Військового сільськогосподарського підприємства «Нива», віднесено до земель запасу відповідних рад. Отримати копію такого розпорядження та копії подальших розпоряджень про передачу вищевказаних земельних ділянок (пасовищ) в оренду та копії договорів про цей юридичний факт не було можливим у зв'язку з відмовою представників Яготинської районної державної адміністрації надати відповідні документи.

Розпорядженням голови Яготинської районної державної адміністрації за 2012-2013 рр. Товариству з обмеженою відповідальністю «Яготин-Агро» (ЄДРПОУ 34233416; юридична адреса місцезнаходження: вул. Сільгосптехніки, буд. 1-в. м. Яготин, Київська обл.), передано в оренду і затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок за межами населеного пункту в адміністративно-територіальних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду), в тому числі пасовища площею 114,5492 га, що є однією земельною ділянкою з кадастровим номером 3225585800:04:002:0059. На дану земельну ділянку за межами населеного пункту в адміністративно-територіальних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Яготинська районна державна адміністрація та ГОВ «Яготин-Агро» уклали договір оренди від 16.11.2013 р. терміном на 10 років. Вказаний договір оренди земельної ділянки повинен бути зареєстрованим в Реєстраційній службі Яготинського РУЮ або ж знаходитися в Яготинській районній державній адміністрації.

Відповідно до офіційних даних Держгеокадастру України про нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, грошова оцінка природних пасовищ за 1 гектар у Київській області станом на 01.01.2013 р. складала 4508,62 грн. Тоді грошова оцінка переданої в оренду земельної ділянки (пасовищ) з кадастровим номером 3225585800:04:002:0059 повинна становити 516459,72 грн.

Підставою віднесення вказаних земельних ділянок до земель запасу державної власності до передачі їх в оренду ТОВ «Яготин-Агро» відповідно чинного законодавства стало розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації в період 2008-2011 рр., за яким землі спільного сумісного використання сільськогосподарських підприємств, у т. ч. колишнього Військового сільськогосподарського підприємства «Нива», віднесено до земель запасу відповідних рад. Отримати підтвердження даному факту та відповідні копії такого розпорядження, подальших розпоряджень про передачу вищевказаних земельних ділянок (пасовищ) в оренду та 1 договорів про цей факт не було можливим у зв'язку з відмовою представників Яготинської районної державної адміністрації надати відповідні документи.

Згідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приймаючи спірні розпорядження №99 від 09.02.2011 р. та інше 2013 р., а також попередні розпорядження, що стосувалися віднесення земель спільного сумісного використання сільськогосподарського призначення до державної власності з подальшою їх передачею в оренду, Яготинською райдержадміністрацією не враховано, що земельні ділянки (пасовища) з кадастровими номерами 3225585800:07:008:0001. 3225585800:08:004:0006, 3225585800:08:004:0007 та 3225585800:04:002:0059 відноситься до земель спільного сумісного використання членів колишнього ВСП «Нива».

VIII сесією Яготинської районної ради 20.05.20016 р. було взято до відома звіт тимчасової контрольної комісії Яготинської районної ради з питань перевірки законності використання земель сільськогосподарського призначення в Яготинському районі по землям Райківщинської сільської ради (рішення №144-08-УІІ). Даною комісіє було встановлено заниження реальних розмінів земельних ділянок сільськогосподарського призначення (пасовищ):

з кадастровим номером 3225585800:07:008:0001 —37,41;

з кадастровим номером 3225585800:08:004:0006 — 70,3 га;

з кадастровим номером 3225585800:08:004:0007 — 26,15 га.

з кадастровим номером 3225585800:04:002:0059 — 114,45 га.

В надані вищезгаданого рішення Яготинської районної ради із підтверджуючим матеріалами тимчасової комісії було відмовлені на тій підставі, що комісія ще не закінчила свою роботу по сільським радам Яготинського району і до того часу розголошувати і поширювати матеріали свої роботи відповідно до регламенту Яготинської районної ради голова комісії не має права.

Таким чином, за колишніми 519 членами ВСП «Нива» у встановленому законом порядку визначено та залишається право спільного сумісного використання земельних ділянок, що не підлягали поділу в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області загальною площею 248,31 га (пасовища), у тому числі, щодо 113,86 га земельних ділянок переданих в оренду ТОВ «Нива України» та 114. 45 га земельних ділянок переданих в оренду ТОВ «Яготин-Агро» на підставі спірних розпоряджень та договорів оренди, як і зберігається виключне право визначення подальшого правового статусу цих земель.

За таких обставин, спірні розпорядження Яготинської районної державної адміністрації прийняті всупереч наведених вимог закону та порушують право позивачів на земельну частку (пай), яка перебувала у колективній власності ВСП «Нива» с. Райківщина Яготинського району.

Просили:

Визнати незаконними розпорядження Яготинської районної державної адміністрації щодо зміни форми власності земель спільного сумісного використання ВСП «Нива» (пасовищ).

Визнати недійсним розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації №99 від 09.02.2011 р. в частині передачі ТОВ «Нива України» в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами 3225585800:07:008:0001. 3225585800:08:004:0006. 3225585800:08:004:0007 терміном на 5 років для ведення сільськогосподарського виробництва за рахунок земель державної власності, за межами населеного пункту в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Визнати недійсним розпорядження голови Яготинської районної державної адміністрації 2013 р. в частині передачі ГОВ «Яготин-Агро» в оренду земельних ділянок з кадастровим номером 3225585800:04:002:0059 терміном на 10 років для ведення сільськогосподарського виробництва за рахунок земель державної власності, за межами населеного пункту в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Зобов'язати Яготинську районну державну адміністрацію звільнити земельні ділянки з кадастровими номерами 3225585800:07:008:0001. 3225585800:08:004:0006. 3225585800:08:004:0007 та 3225585800:04:002:0059 від третіх осіб.

Не визнаючи вимог позивачів, відповідач та треті особи надіслали до суду свої заперечення в яких вказали наступне:

Відповідач - Яготинська РДА

Обставини, які зазначені позивачем в частині прийняття спірних розпоряджень Яготинськоі районної державної адміністрації всупереч вимог закону та порушують право позивачів на земельну частку (пай), яка перебувала у колективній класності ВСП «Нива» с. Райківщина Яготинського району, мають бути підтверджені засобами доказування передбаченими нормами Земельного Кодексу України та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», та не можуть бути підтверджені іншими засобами доказування, чи іншими будь- якими доказами,які не визначені вказаними вище нормами.

Таким чином, Позивачі не мають законного права власності чи права користування земельними ділянками, які знаходяться за межами населеного Т пункту і в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, а тому їх право не може бути порушено внаслідок прийняття Яготинською районною державною адміністрацією розпорядження від 22 грудня 2008 року № 612 «Про Затвердження звіту про наявність земель та розподіл її по власникам землі, землекористувачах, угіддях та видах економічної діяльності станом на 01 січня 2009 року», позивачі не мають передбаченого законом обсягу прав щодо володіння та користування вказаними вище земельними ділянками.

Матеріалами справи підтверджується,що Протоколом №3 від 24.06.2003 року Загальних зборів працівників ВСП «Нива» та пенсіонерів з їх числа, передано у приватну власність 519 членам ВСП «Нива» - громадянам України земельні ділянки, але не надано списку членів ВСП «Нива», які мають право на земельну частку (пай), до яких себе відносять позивачі.

Внаслідок викладення у такий спосіб позовних вимог, позивачі не надали належних підстав та доказів щодо порушення їх права власності на Земельні ділянки.

В частині позовних вимог, щодо витребування з Яготинської районної державної адміністрації суму орендної плати за незаконне використання земель спільного сумісного використання ВСП «Нива» (пасовищ) повідомляють, що орендна плата за користування земельними ділянками до районного бюджету не надходила.

Згідно п. 4 ст. 69 Бюджетного Кодексу України, до доходів загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів належать податок на майно, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування.

Виходячи з вищесказаного, орендна плата за користування земельними ділянками надходила до бюджету відповідної сільської ради на території якої знаходиться земельна ділянка, а не до районного бюджету.

ТОВ «Агро-С».

Співвласники земельної ділянки, що перебуває у спільній сумісній власносте мають право на її поділ або на виділення з неї окремої частки. Поділ земельної ділянки, яка є у спільній сумісній власності, з виділенням частки співвласника, може бути здійснено за умови попереднього визначення розміру земельних часток, які є рівними, якщо інше не передбачено законом або не встановлено судом.

Згідно із частиною 8 статті 24 Закону у разі здійснення державної реєстрації земельних ділянок, Державний кадастровий реєстратор, на підтвердження державної реєстрації таких земельних ділянок, заявнику безоплатно видає витяг з Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Зауважимо, що згідно зі статтею 125 та 126 ЗК України право власності виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Позивачі не надали жодного документу, який би підтверджував їх право на земельні ділянки що передані в державну власність, і тому відсутня правомірність заявлених вимог.

Аналогічним чином підходить до вирішення питання виникнення права власності на земельну ділянку судова практика Верховного суду України, який в п. п. «в» п. 18 своєї Постанови Пленуму «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» від 16 квітня 2004 року за № 7 зазначив, що відповідно до ст. 125 ЗК право власності земельною ділянкою виникає після одержання її власником документа, що посвідчує право власності, їх державної реєстрації та встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

Також слід зазначити, що з позовом звертаються лише кілька громадян, які визначили себе, як співвласники без підтвердження такого, повноважень для представлення інтересів інших співвласників ними не надано.

Так, указом Президента України № 720/95 від 08.08.1995 року «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» було визначено, що право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.

При паюванні вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) всіх членів підприємства, кооперативу, товариства є рівними. Видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією.

Відповідно до Протоколу № 3 Загальних зборів працівників ВСП «Нива» та пенсіонерів з їх числа було визначено, що розмір загальної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах - 4, 725.Кожен член колишнього ВСП « Нива» скористався своїм правом на отримання частки / паю/у приватну власність. Оскільки земельні ділянки, які були нібито передані у спільну власність 519 членам ВСП « Нива» у розмірі 461,17 га не були оформлені у власність / спільну сумісну або спільну часткову власність /Яготинською РДА було правомірно прийнято рішення щодо передачі їх в державну власність.

ТОВ "Яготин-Агро"

З позовної заяви не вбачається дати коли Позивачам стало відомо про своє порушене право, але викладено відомості в позовній заяві, що Позивачі є членами Військового сільськогосподарського кооперативу «Нива», який відповідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань України від 09 січня 2017 року, внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи від 15.08.2008 року, номер запису 13511170007003341, вищевикладені обставини свідчать про те, що строк звернення до суду закінчився 15.08.2011 року.

Щодо вимог позивачів в частині, визнання недійсними розпоряджень голови Яготинської РДА, то вважають наступне:

Ті земельні та пов’язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами в яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб’єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами, а всі інші - в порядку цивільного судочинства, крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства віднесено до компетенції адміністративних судів.

Щодо неправильного обраного способу захисту інтересів Позивачів, в частині зобов’язань звільнити земельні ділянки, то позивачами не вказано куди їх повернути.

Щодо визнання недійсними розпоряджень Яготинської РДА.

Вважають, що оскільки розпорядження Відповідача є актом ненормативного характеру, який вичерпав свою дію фактом його виконання, та враховуючи, що з його прийняттям виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, Позивачі, звернувшись до суду з позовом про визнання незаконним розпорядження Відповідача, обрав непередбачений законом спосіб захисту7 інтересів Позивачів, який не може призвести до відновлення прав останніх щодо користування землею, що унеможливлює задоволення позову.

В судовому засіданні представник позивачів підтримав позовні вимоги позивачів. Представник відповідача та треті особи, позов не визнали, та дали пояснення аналогічні поясненням які вказані ними в запереченні на позовні вимоги позивачів..

В судовому засіданні встановлено наступне:

Протоколом загальних зборів №3 від 24.06.2003 р. працівників ВСП "Нива" та пенсіонерів з їх числа схвалено проект приватизації земель, яким передбачено;

- передати у приватну власність 519 членам ВСП “Нива” - громадянам України земельні ділянки (рілля) загальною площею 1991.14 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- передати у спільну власність 519 членам ВСП “Нива” - громадянам України земельні ділянки загальною площею 461.17 га (багаторічні насадження та пасовища) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в т. ч.: багаторічних насаджень — 212.86 га. пасовищ — 248.31 га;

- залишити землі у державній власності загальною площею 1563.15 га. в тому числі; резервного фонду 250.26 га. водного фонду - 129.7 га. запасу - 869,13 га.

Проект приватизації земель ВСП “Нива" погоджено Райківщинською сільською радою та Яготинською міською радою Київської області і затверджено розпорядженням Яготинської районної державної адміністрації Київської області №280 від 19.08.2003року.

На підставі документації із землеустрою, розробленої ДП “Головний науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", схваленої загальними зборами працівників ВСП “Нива” та затвердженої Яготинською районною державною адміністрацією Київської області, громадянам видано державні акти на право власності на земельні ділянки (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Розпорядженням Яготинської райдержадміністрації Київської області №241 від 15.04.2011року "Про надання власникам земельних часток (паїв) дозволу на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за межами населеного пункту в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області”,- надано дозвіл власникам земельних часток (паїв) на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) загальною площею 213.8439 га під багаторічними насадженнями з подальшою передачею земельних ділянок у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

На підставі вищезазначеного розпорядження ДП ‘‘Київський науково дослідний та проектний інститут землеустрою” розроблено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) (багаторічних насаджень) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Нива України" в межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області, який погоджено розпорядженням Яготинської райдержадміністрації Київської області №515 від 02.08.2011 та затверджено загальними зборами власників земельних часток (паїв) ТОВ "Нива України” (протокол № 3).

Згідно з розпорядженням Яготинської райдержадміністрації Київської області №711 від 25.10.2011 власникам земельних часток (паїв) надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки під багаторічними насадженнями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Розпорядженнями Яготинської райдержадміністрації Київської області №429 від 26.12.2012 та №266 від 17.10.2013 затверджено зазначену технічну документацію із землеустрою та передано власникам земельних часток (паїв) у власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Розпорядженням голови Яготинської районної державної адміністрації за №99 від 09.02.2011 р. передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Нива України» (ЄДРПОУ 32395413; юридична адреса місцезнаходження: вул. Пирятинська, буд. 27, м. Яготин, Київська обл.) в оренду і затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок за межами населеного пункту в адміністративно-територіальних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району загальною площею 201,9333 га за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду), в тому числі пасовища площею 119,3182 га. Щорічна орендна плата п. 4 даного рішення була встановлена на рівні 3% від нормативної вартості. Відповідно до п. 6.3 даного рішення протягом місячного терміну повинні були укладені відповідні договори оренди між Яготинської районною державною адміністрацією та ТОВ «Нива України» щодо оренди всіх земель сільськогосподарського призначення площею 201.9333 га.

В подальшому в 2011 р. було укладено договір оренди між Яготинської районною державною адміністрацією та ТОВ «Нива України», щодо оренди земель сільськогосподарського призначення площею 201.9333 га сільськогосподарського призначення терміном на 5 років з терміном закінчення листопад 2016 р. В числі орендованих земель було передано і до цього часу перебувають у власності орендаря ТОВ «Нива України» пасовища площею 119,3182 га:

37,7351 га пасовищ (з кадастровий номер земельної ділянки 3225585800:07:008:0001);

61,5252 га пасовищ (з кадастровий номер земельної ділянки 3225585800:08:004:0006);

19.9579 га пасовищ (з кадастровий номер земельної ділянки 3225585800:08:004:0007);

за рахунок земель державної власності (земель запасу та резерву Райківщинської сільської ради), за межами населеного пункту в адміністративних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Розпорядженням голови Яготинської районної державної адміністрації за 2012-2013 рр. Товариству з обмеженою відповідальністю «Яготин-Агро» (ЄДРПОУ 34233416; юридична адреса місцезнаходження: вул. Сільгосптехніки, буд. 1-в. м. Яготин, Київська обл.), передано в оренду і затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок за межами населеного пункту в адміністративно-територіальних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду), в тому числі пасовища площею 114,5492 га, що є однією земельною ділянкою з кадастровим номером 3225585800:04:002:0059. На дану земельну ділянку за межами населеного пункту в адміністративно-територіальних межах Райківщинської сільської ради Яготинського району Яготинська районна державна адміністрація та ГОВ «Яготин-Агро» уклали договір оренди від 16.11.2013 р. терміном на 10 років. Вказаний договір оренди земельної ділянки повинен бути зареєстрованим в Реєстраційній службі Яготинського РУЮ або ж знаходитися в Яготинській районній державній адміністрації.

Аналіз правовідносин:

Щодо непідвідомчості позовних вимог в частині визнання недійсними розпоряджень голови РДА: підвідомчість - це розмежування компетенції між органами держави (синонім - юрисдикція). Відповідно до ст.124 КУ юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, які виникають в державі. Цивільна юрисдикція визначає коло цивільних справ, вирішення яких віднесено до судових органів. Ст.б ЦК визначає, яким чином здійснюється захист цивільних прав. 4.1 ст.24 ЦПК - загальне правило про підвідомчість. Для можливості з'ясування підвідомчості (суди загальної юрисдикції): 1) наявність спірних правовідносин; 2) суб'єктивний склад; 3) відсутність винятку у віднесені таких спорів до компетенції інших органів. Судам загальної юрисдикції не підвідомчі справи, які виникають із конституційних, фінансових, адміністративних правовідносин, за винятком справ, що зазначені в ч.2 ст.24 та ст.23б ЦПК. П.З ст.24 ЦПК - визначено підвідомчість судових справ окремого провадження, перелік яких міститься в ст.254 ЦПК.

Як роз'яснив Пленум Верховного Суду України у п. 2 Постанови від 16 квітня 2004 р. № 7 (із змінами, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України від 19 березня 2010 року №2), «Про практику застосування судоми земельного законодавства про розгляді цивільних справ» за загальним правилом розмежування компетенції судів з розгляду земельних та пов’язаних із земельними відносинами майнових спорів відбувається залежно від суб’єктного складу їх учасників. Ті земельні та пов’язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами в яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб’єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами, а всі інші - в порядку цивільного судочинства, крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства віднесено до компетенції адміністративних судів.

Щодо неправильного обраного способу захисту інтересів Позивачів, в частині зобов’язань звільнити земельні ділянки, Позивачами не вказано куди їх повернути.

Постановою Верховного Суду України від 02.03.2016 у справі № 6- 3090 цс15 за позовом Бердянського міжрайонного прокурора Запорізької області в інтересах держави до Бердянської міської ради, управління Держземагентства у Бердянському районні Запорізької області, ОСОБА1, третя особа - реєстраційна служба Бердянського міськрайонного управління юстиції Запорізької області, про визнання незаконним та скасування рішення Бердянської міської ради, визнання недійсним державного акта на право власності на земельну ділянку, скасування його державної реєстрації та повернення земельної ділянки підтримано правову позицію Вищого спеціалізованого суду У країни з розгляду цивільних і кримінальних справ, висловлену в ухвалі від 18.02.2015.

Зокрема, судами роз’яснено, що права особи, яка вважає себе власником майна, не - підлягають захисту шляхом задоволення позову до набувача з використанням правового механізму, установленого ст. ст. 215, 216 ЦК України. Такий спосіб захисту можливий лише шляхом подання віндикаційного позову, якщо для цього існують підстави, передбачені ст. 388 ЦК України, які дають право витребувати в набувача це майно.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов’язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов’язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Виходячи зі змісту зазначеної норми можна виокремити особливості змісту та елементів кондиційного зобов ’язання.

Таким чином, права особи, яка вважає себе власником майна, підлягають захисту шляхом задоволення позову до володільця, з використанням правового механізму, установленого ст. 1212 ЦК України у разі наявності правових відносин речово-правового характеру безпосередньо між власником та володільцем майна.

Такий спосіб захисту можливий шляхом застосування кондиційного позову, якщо для цього існують підстави, передбачені статтею 1212 ЦК України, які дають право витребувати в набувача це майно. Разом із тим, відповідно до закріпленого в статті 387 ЦК України загального правила власник має необмежене право витребувати майно із чужого незаконного володіння. Витребування майна шляхом віндикації застосовуєте: до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладено:: з власником договору.

Право власника на витребування майна від добросовісного набувача на підставі частини першої статті 388 ЦК України залежить від того, у який спосіб майно вибуло з його володіння. Ця норма передбачає вичерпне коло підстав, коли за власником зберігається право на витребування свого майна від добросовісного набувача. Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом. За змістом статті 388 ЦК України випадки витребування майна власником від добросовісного набувача обмежені й можливі за умови, що майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно, поза їх волею. Наявність у діях власника волі на передачу майна іншій особі унеможливлює витребування майна від добросовісного набувача. Норма статті 388 ЦК України може застосовуватись як підстава позову про повернення майна від добросовісного набувача, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом, яке було відчужене третій особі, якщо між власником та володільцем майна не існує жодних юридичних відносин.

Щодо вимог позивачів в частині визнання недійсними розпоряджень Яготинської РДА: Постановою від 11.11.2014р. у справі №21-405а14, прийнятій на спільному засіданні судової палати в адміністративних справах, судової палати у господарських справах, судової палати у цивільних справах Верховного Суду України зазначено : «Конституційний Суд України в пункті 5 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.

Ураховуючи наведене, позов, предметом якого є рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі у оренду земельної ділянки, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, не може бути задоволений, оскільки таке рішення органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію шляхом виконання. Його скасування не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право власності або володіння земельною ділянкою і це право грунтується на правовстановлюючих документах.

Таким чином, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах, Судової палати у господарських справах, Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що у разі прийняття органом місцевого самоврядування (як суб'єктом владних повноважень) ненормативного акта, що застосовується одноразово, який після реалізації вичерпує свою дію фактом його виконання і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (зокрема, рішення про передачу земельних ділянок у власність, укладання договору оренди), позов, предметом якого є спірне рішення органу місцевого самоврядування, не повинен розглядатися, оскільки обраний позивачем спосіб захисту порушених прав не забезпечує їх реального захисту.

Оскільки розпорядження Відповідача є актом ненормативного характеру, який вичерпав свою дію фактом його виконання, та враховуючи, що з його прийняттям виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, Позивачі, звернувшись до суду з позовом про визнання незаконним розпорядження Відповідача, обрав непередбачений законом спосіб захисту7 інтересів Позивачів, який не може призвести до відновлення прав останніх щодо користування землею, що унеможливлює задоволення позову.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суд вважає, що вимоги позивачів не знайшли своє підтвердження в судовому засіданні, а тому в їх задоволенні необхідно відмовити.

В судовому засіданні представник відповідача просив відмовити позивачам в задоволенні позову в зв»язку з недоведеністю позовних вимог. Разом з тим представники третіх осіб просили відмовити позивачам в задоволенні їхніх вимог в зв»язку із закінченням строку позовної давності по справі.

Відповідно до статті 256 ЦК України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Згідно постанови Пленуму Верховного Суду України «Про застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» від 16.04.2004 р., ст.257 ЦК України, у спорах про захист прав власників земельних ділянок застосовується позовна давність тривалістю у три роки, якщо інше не передбачено законом. А статтею 261 цього ж кодексу встановлено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

З позовної заяви не вбачається дати коли Позивачам стало відомо про своє порушене право, але викладено відомості в позовній заяві, що Позивачі є членами Військового сільськогосподарського кооперативу «Нива», який відповідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань України від 09 січня 2017 року, внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи від 15.08.2008 року, номер запису 13511170007003341, вищевикладені обставини свідчать про те, що строк звернення до суду закінчився 15.08.2011 року, а обізнаність Позивачів відповідно настала 15.08.2008 року, оскільки вони фактично вийшли з ВСП «Нива», отож могли звернутися у встановленому порядку щодо виділу в натурі ( на місцевості) земельних ділянок.

Суд вважає, що позивачами на час їхнього звернення до суду із даною позовною заявою, пропущено строк позовної давності. Питання про поновлення даного строку позивачі в судовому засіданні не ставили.

Таким чином, на підставі досліджених у судовому засіданні доказів суд встановив, що право позивача, про захист якого він просить не порушено, та також встановлено що позивачі пропустили строк позовної давності. Відповідно до листа Вищого спеціалізованого суду України № 24-150/0/4-13 від 28.01.2013

Про практику застосування судами законодавства під час розгляду цивільних справ про захист права власності та інших речових прав:

якщо суд на підставі досліджених у судовому засіданні доказів встановить, що право позивача, про захист якого він просить, не порушено, ухвалюється рішення суду про відмову в задоволенні позову саме на цій підставі, а не через пропуск строку позовної давності. Якщо ж встановлено, що таке право порушено і строк позовної давності пропущено без поважних причин, суд ухвалює рішення про відмову в позові у зв'язку із закінченням строку позовної давності. Якщо ж причину пропуску цього строку суд визнає поважною, порушене право повинно бути захищене.

Таким чином суд вважає, що по даній справі необхідно винести рішення про відмову позивачам в задоволенні їх вимог, в зв»язку з їх недоведеністю.

Керуючись

ст.. ст.. 10, 60, 209, 212-215 ЦПК України, ст.. ст.. 388,1212 ЦК України, суд-

ВИРІШИВ:

В позові ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Яготинської районної державної адміністрації, треті особи без самостійних вимог; ТОВ « Агро-С», ТОВ « Яготин-Агро», про визнання недійсними розпорядження Яготинської районної державної адміністрації, договорів оренди земельних ділянок та відшкодування збитків, відмовити, в зв»язку з недоведеністю позовних вимог.

Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Київської області, протягом 10 днів з дня його проголошення.

Суддя Карпович В.Д.

СудЯготинський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення02.02.2017
Оприлюднено07.02.2017
Номер документу64462254
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —382/1386/16-ц

Рішення від 02.02.2017

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

Рішення від 02.02.2017

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

Ухвала від 26.12.2016

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

Ухвала від 05.12.2016

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

Ухвала від 15.11.2016

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

Ухвала від 23.09.2016

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

Ухвала від 07.09.2016

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні