КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 січня 2017 року справа № П/811/1582/16
Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Притула К.М., розглянувши у порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області до Відділу культури та туризму Добровеличківської районної державної адміністрації, третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Добровеличківський районний будинок культури та туризму Добровеличківської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування,-
в с т а н о в и в :
До Кіровоградського окружного адміністративного суду звернулось Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (далі - позивач) з адміністративним позовом до Відділу культури та туризму Добровеличківської районної державної адміністрації (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Добровеличківський районний будинок культури та туризму Добровеличківської районної державної адміністрації, у якому просить до повного усунення порушень вимог пожежної та техногенної зазначених у позові, застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відділу культури та туризму Добровеличківської районної державної адміністрації (ЄДРПОУ - 02228799) і зобов'язання даної установи зупинити роботу (експлуатацію) за призначенням будівлі Добровеличківського районного будинку культури (Кіровоградська обл., Добровеличківський район, смт Добровеличківка, Поповича, 1) і опечатати (опломбувати) вхідні двері до вказаної будівлі..
В обґрунтування позову зазначено, що проведеною перевіркою встановлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, в зв'язку з чим будівля Добровеличківського районного будинку культури не може експлуатуватись до повного їх усунення.
Відповідачем подано до суду письмові заперечення проти позову, відповідно до яких встановлено, що позовні вимоги не визнаються, в зв'язку з частковим усуненням порушень, зафіксованих в акті перевірки.
Дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог з наступних підстав.
У період з 19.10.2016 р. по 24.10.2016 р. головним інспектором Добровеличківського РВ Управління ДСНС України в Кіровоградській області відповідно до наказу №4 від 23.09.2016 р. (а.с.19) та посвідчення на проведення перевірки №124 від 19.10.2016 р. (а.с.20) проведено планову перевірку території, будівель та приміщень Добровеличківського районного будинку культури та туризму Доровеличківської РДА, за результатами якої складено акт №149 (а.с.22-25). Перевіркою виявлено, зокрема, наступні порушення вимог пожежної безпеки:
- дерев'яні конструкції горищних приміщень будинку культури не піддано вогнезахисному оброблянню (підпункт 2.5, 2.6 пункту 2 розділу III ППБУ);
- не проведено замір опору ізоляції електромережі і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (підпункт 1.20 пункту 1 розділу IV ППБУ);
- на сценічній коробці не встановлено електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати на негорючій основі (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (підпункт 1.17 пункту 1 розділу IV ППБУ);
- переносні вогнегасники не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення (підпункт 3.10, 3.15, 3.16 пункту 3 розділу V ППБУ);
- не заключено договір на технічне обслуговування наявної системи пожежної автоматики (пожежної сигналізації) з організацією, яка має відповідну ліцензію (підпункт 1.4 пункту 1 розділу V ППБУ, пункт 6.4, пункт 2.4 додатка Л ДБН В.2.5-56:2010, пункт 7.4, пункт 8.4, додаток Ж ДБН В.2.5-56:2014);
- не виведено сигнал від приймально-контрольного приладу наявної установки пожежної автоматики (пожежної сигналізації) на пульт централізованого спостерігання (підпункт 1.2, 1.4 пункту 1 розділу V ППБУ, пункт 4.9, пункти 1.4, 1.2 розділу 5 ДБН В.2.5-56:2010, пункт 5.8 розділу 5, пункт 5.3 розділу 5 таблиці А1 додатка 1 ДБН В.2.5-56:2014);
- для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не
встановлено вказівні знаки згідно з ДСТУ 1SO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (підпункт 3.10 пункту 3 розділу V ППБУ);
- особи керівного складу та фахівці, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшли навчання з питань цивільного захисту у навчально-методичному центрі сфери цивільного захисту (частина 2 статті 91 КЦЗУ, пункт 10 постанови КМУ від 23.10.2013 №819);
- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання в повному обсязі (пункт 2 постанови КМУ від 19.08.2002 №1200);
- на об'єкті не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях (пункт 3 статті 40 КЦЗУ, п. 13 постанови КМУ від 26.06.2013 №444).
Відповідно до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V (далі за текстом - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч.1 ст.47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
На підставі ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч.1, 2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
На підставі п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 р. №20/2013 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.6 вказаного Положення ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Пунктом 1 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. №3 встановлено, що Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру (а.с.34).
З огляду на зміст п.2 Методичних рекомендацій з оформлення та подачі адміністративного позову органами державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо застосування заходів реагування, які є додатком до окремого доручення ДСНС України №02-6101/263 від 03.07.2013 р. підготовка адміністративних позовів щодо застосування заходів реагування при виявленні порушення вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб здійснюється центральним органом виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у визначеній сфері, та його територіальними органами в Автономній Республіці Крим, областях, містах ОСОБА_1 та Севастополь (а.с.36-37).
При цьому згідно з п.1, 2 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Відповідно до ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно з абз.1 ч.5 ст.4 Закону виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
З аналізу зазначених норм судом встановлено, що підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з техногенної та пожежної безпеки у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг, є встановлення фактів недотримання (порушення) вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, якщо такі порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
На підставі ч.1 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417 далі за текстом - ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Так, відсутність вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до швидкого поширення пожежі (руйнування) зі збільшенням виділення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур на людину та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить безпечну та швидку евакуацію людей.
Невиконання замірів опору ізоляції електромережі та перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання унеможливлюється визначення її стану і безпечного застосування освітлювальної та силової електромережі в режимі короткого замкнення (перевантаження), що може призвести до виникнення пожежі та впливу на людину її небезпечних факторів (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур).
Невстановлення електророзеток, вимикачів, перемикачів та інших подібних апаратів на негорючій основі (конструкції або без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра може призвести безпосередньо до виникнення пожежі, яка буде загрожувати життю та здоров'ю людей.
Невстановлення переносних вогнегасників на вертикальних конструкціях (на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги) та відсутність відповідних вказівних знаків у разі виникнення загоряння унеможливить швидке застосування первинних засобів пожежогасіння за призначенням, чим збільшить час розвитку пожежі, яка буде загрожувати життю людей.
Нездійснення технічного обслуговування наявної пожежної сигналізації призведе до передчасного настання непрацездатного її стану, що в свою чергу, у разі виникнення пожежі, призведе до пізнього виявлення та оповіщення людей, які перебуватимуть у будівлях, у зв'язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть неефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей та призведуть до їх отруєння, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних знітів з необхідними засобами гасіння
Відсутність виведення тривожних сповіщень (сигналу) від приймально - контрольного приладу автоматичної пожежної сигналізації на пульт централізованого спостереження спричинить до збільшення часу передачі інформації про пожежу, у зв'язку з чим збільшиться час прибуття пожежних підрозділів, що в свою чергу збільшує час вільного розвитку пожежі, що може призвести до вибуху, а також до збільшення часу впливу небезпечних факторів пожежі на людину.
Непроходження особами керівного складу та фахівцями об'єкта, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, навчання, а також відсутність відповідного куточку, може призвести до незнання або низького рівня знань працівниками об'єкта основних правил безпеки безпосередньо на робочому місці, також може призвести до виникенення надзвичайної ситуації та унеможливлює злагодженість і правильність дій у разі виникнення надзвичайної ситуації, що у свою чергу і призвести до травмування та загибелі людей
Незабезпеченість працюючого персоналу засобами індивідуального захисту органів дихання від отруйних речовин та від небезпечних речовин з непростроченим терміном використання (зберігання) у разі виникнення відповідної надзвичайної ситуації призведе до ураження органів дихання працівників та буде загрожувати безпосередньо їх здоров'ю
Особлива небезпека від пожежі, що створює реальну загрозу життю та здоров'ю людей, характеризується її небезпечними чинниками. Згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння продуктами згорання або піролізу, травмування чи загибелі людей або заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки попередить виникнення надзвичайної ситуації, а у разі її виникнення обмежить розповсюдження полум'я, забезпечить оперативну її ліквідацію та безпеку для життя і здоров'я людей від небезпечних чинників пожежі.
Судом також, враховано, що відповідно до звернення відповідача, 13.01.2017 р. позивачем здійснено позапланову перевірку стану пожежної та техногенної безпеки Добровеличківського районного будинку культури, за результатами якої встановлено, що з 10 порушень, зафіксованих в акті перевірки №149, в повному обсязі усунуто лише 2 порушення, що відображено в акті №1. При цьому, позивачем зазначено, що значна частина порушень пожежної та техногенної безпеки не усуваються відповідачем починаючи з 2007 року.
Таким чином, суд дійшов висновку, що виявлені позивачем порушення вимог пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають чи можуть перебувати у будівлі Добровеличківського районного будинку культури , а тому наявні підстави для застосування відносно відповідача заходів реагування у сфері державного контролю.
Водночас, позивач просить зобов'язати відповідача зупинити експлуатацію (роботу) за призначенням будівлі Добровеличківського районного будинку культури та опечатати (опломбувати) вхідні двері до вказаної будівлі до повного усунення порушень.
В обґрунтування зазначеної вимоги позивач вказує, що відповідно до п.6.2 Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, затверджена наказом МНС України від 21.10.2004 р. №130 (далі за текстом - Інструкція) постанова про застосування запобіжних заходів підлягає виконанню шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення (якщо це можливо) з дати приведення її в дію.
Відповідно до п.1.2 Інструкції, ця Інструкція про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів передбачає порядок оформлення матеріалів при застосуванні органами держпожнагляду запобіжних заходів, права посадових осіб органів держпожнагляду, обов'язки керівників (власників) об'єктів під час застосування запобіжних заходів, порядок та умови їх застосування, а також здійснення контролю за дотриманням законності в цій сфері діяльності.
Оскільки законодавчо розрізняються запобіжні заходи, які застосовуються органами держпожежнагляду та обґрунтованість вжиття яких підлягає підтвердженню судом, а також заходи реагування, що застосовуються безпосередньо судом, то дія Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів стосується виключно порядку та умов застосування запобіжних заходів органами держпожежнагляду.
Більш того, п.6.6 Інструкції передбачено порядок призупинення дії постанови, якою застосовані запобіжні заходи на період проведення робіт з усунення порушень вимог пожежної безпеки. Натомість відповідно до ч.12 ст.183 2 КАС України заходи реагування, які застосовані судом можуть бути скасовані за умови усунення обставин, які стали підставою для вжиття заходів реагування. Разом з тим, призупинення дії постанови суду, якою вжиті такі заходи законодавчо не передбачено, а тому опечатування (опломбування) вхідних дверей до будівлі Добровеличківського районного будинку культури унеможливить подальше усунення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки.
З огляду на зміст ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України заходи реагування вживаються судом у вигляді повного чи часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг. При цьому ні повне, ні часткове зупинення робіт або надання послуг не вимагає від власника приміщення чи суб'єкта господарювання вчинення будь-яких дій задля виконання такого рішення, а навпаки зобов'язує їх утриматися від вчинення дій спрямованих на виконання робіт (надання послуг) зупинених відповідним судовим рішенням.
На підставі викладеного суд дійшов висновку, що підлягає задоволенню позовна вимога в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення робіт (експлуатації) за призначенням будівлі Добровеличківського районного будинку культури, що розташована за адресою: Кіровоградська область, смт. Добровеличківка, вул. Поповича,1, в іншій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до п.10 ст.256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Водночас суд зауважує, що згідно з ч.12 ст.183 2 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст.86, 94, 159-163, 167, 183-2, 256 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відділу культури та туризму Добровеличківської районної державної адміністрації (ЄДРПОУ - 02228799) та зобов'язати зупинити роботу (експлуатацію) за призначенням будівлі Добровеличківського районного будинку культури (Кіровоградська обл., Добровеличківський район, смт Добровеличківка, вул. Поповича,1).
3. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Постанова суду підлягає негайному виконанню.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_1
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2017 |
Оприлюднено | 07.02.2017 |
Номер документу | 64501916 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. Притула
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні