КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 січня 2017 року справа № П/811/1206/16.
провадження № 2-ап/811/30/16
Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Притула К.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Згода" до відділу Держгеокадастру у Добровеличківському районі Кіровоградській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Олексіївська сільська рада та ОСОБА_1 про скасування запису в поземельній книзі, -
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Згода" звернулося до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до відділу Держгеокадастру у Добровеличківському районі Кіровоградській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Олексіївська сільська рада та ОСОБА_1 , в якому просить:
- визнати протиправними дії відділу Держгеокадастру у Добровеличківському районі Кіровоградській області щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521780600:02:000:0661;
- скасувати в поземельній книзі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 3521780600:02:000:0661.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, від нього надійшла заява про розгляд справи без його участі, в якій зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі, посилаючись на обставини викладені в позовній заяві та просить їх задовольнити
Представник відповідача та треті особи, належним чином повідомлені про час, дату та місце судового розгляду справи в судове засідання не з'явились, причини неявки суду не повідомили, заяви про розгляд справи за їх відсутності не надано.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 07.10.2008 р. між ТОВ "Згода" та Добровеличківською районною державною адміністрацією укладено договір оренди землі, згідно якого позивачу передано в оренду строком на три роки земельну ділянку, кадастровий номер -3521780600:02:000:9015.
Зазначений договір 07.10.2008 року зареєстровано у Добровеличківському відділі ДП КРФ "ЦДЗК", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис за №040836900151 (а.с.16-17).
Угодою про внесення змін до договору, яка зареєстрована 30.03.2012 р. за №35217806400031 сторони змінили строк дії договору оренди землі, встановивши, що договір укладається строком до 07 жовтня 2016 р. (а.с.21-22).
18.07.2014 р. за вих. № 40-01-21/1 Олексіївською сільською радою на адресу ТОВ "Згода" направлено попередження про зміну власника земельних ділянок загальною площею 125,24 га та, відповідно, що зазначені земельні ділянки обробляти непотрібно (а.с.27).
Листом від 27.10.2014 р. товариство повідомило Олексіївську сільську раду про відсутність підстав для припинення обробітку земельних ділянок, відповідно до ч. 4 ст.32 Закону України "Про оренду землі" та умов договору оренди (а.с.28).
Листом від 05.05.2016 р. Олексіївська сільська рада, повідомила позивачу про те, що договір оренди землі від 07.10.2008 р. та додаткова угода від 30.03.2012 р. на площу 40,0 га не пройшли державної реєстрації, на даний час - це ділянка комунальної власності Олексіївської сільської ради кадастровий № 3521780600:02:000:0661 площею 39,9967 га, тому дана земельна ділянка була надана в оренду іншій особі (а.с.29).
Згідно з рішенням Олексіївської сільської ради №69 від 29.01.2016 р., належна позивачу на праві оренди земельна ділянка, передана в оренду строком на 49 років ОСОБА_1 (а.с.30-31).
Листом від 30.05.2016 р. відділ Держгеокадастру у Добровеличківському районі повідомив позивача про те, що між ТОВ "Згода" та Добровеличківською РДА було укладено та зареєстровано договір оренди землі від 07.10.2008 р. строком на 8 років на земельну діж площею 39,9967 га з кадастровим номером 3521780600:02:000:9015 на території Олексіївської сільської ради (зазначена земельна ділянка внесена до бази Державного земельного кадастру з вказаним кадастровим номером). У 2014 році було проведено встановлення меж земель ділянок комунальної власності за межами населених пунктів Олексіївської сільської ради. При подальшій реєстрації земельної ділянки за заявою Олексіївської сільської ради земельну ділянку площею 39,9967 га було внесено до бази даних Державного земельного кадастр присвоєно кадастровий номер 3521780600:02:000:0661, але дещо зі зміненою конфігурацію. Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 3521780600:02:000:9015 площею 39,9967 га є ділянкою з кадастровим номером 3521780600:02:000:0661 площею 39,9967 га. (а.с.32).
При цьому, позивач вважає, що зазначені дії кадастрового реєстратора є неправомірними з огляду на наступні обставини.
Так, згідно з ч.4 ст. 32 Закону України "Про оренду землі" перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі. З огляду на те, що договір оренди не розірвано, позивач вважає себе правомірним орендарем земельної ділянки, що визначено умовами договору.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. №1127.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено перелік документів на підставі, яких проводиться державна реєстрація права власності та інших речових прав, до яких серед іншого віднесено укладені в установленому законом порядку договори, предметом яких є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації.
Згідно зі ст. 6 Закону України "Про оренду землі", право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; державний реєстр речових прав на нерухоме - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; порядок ведення Державного реєстру прав визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно до ст.ст. 15, 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам, яка проводиться на підставі заяви власника, іншого право набувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи, разом із якою подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.
Згідно з п.2 ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться, зокрема, на підставі свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками та користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з частинами 2-4 ст.5 Закону №3613-VI Кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях. Порядок ведення Кадастру визначається КМУ відповідно до вимог цього Закону. Державний земельний кадастр є державною власністю.
За змістом частин 1, 4, 7-8 ст.9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державний кадастровий реєстратор, зокрема: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Кадастру, надання таких відомостей; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Кадастру або надає відмову у їх внесенні;
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.
Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Документами Кадастру, які створюються під час його ведення, є, зокрема, Поземельні книги (ч.1 ст.18 цього Закону).
За приписами ч.1 ст.22 названого Закону документи, які є підставою для внесення відомостей до Кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку (ч.1 ст.24 Закону №3613-VI).
Статтею 25 цього ж Закону передбачено, Поземельна книга є документом Кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів.
Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї. Форма Поземельної книги та порядок її ведення визначаються Порядком ведення Кадастру.
З пунктів 4, 5 Порядку вбачається, що ведення Кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи. До складу Держземагентства та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом №3613-VI та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.
Відповідно до змісту п.9 Порядку до повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держгеокадастру у районах, містах республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення належать: внесення або надання відмови у внесенні до Кадастру відомостей (змін до них) про землі та земельні ділянки (їх частини), розташовані в межах району, міста республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації; формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення зберігання поземельних книг (підпункти 1-3).
Згідно з п.49 Порядку Поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об'єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 цього Порядку.
Пунктами 60-61 Порядку передбачено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.
Відповідно до ч.5 ст.124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
Отже, враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що запис в поземельній книзі про земельну ділянку площею 39,9967 га з кадастровим номером 3521780600:02:000:0061 підлягає скасуванню, оскільки зазначена земельна ділянка знаходиться в межах земельної ділянки площею 39,9967 га з кадастровим номером 3521780600:02:000:9015, яка належить ТОВ "Згода" на праві оренди.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 162,163 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати протиправними дії відділу Держгеокадастру в Добровеличківському районі щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521780600:02:000:0661.
Скасувати в поземельній книзі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 3521780600:02:000:0661.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відділу Держгеокадастру у Добровеличківському районі Кіровоградській області судовий збір в розмірі 1378,00 грн. на користь ТОВ "Згода".
Постанова відповідно до ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_2
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2017 |
Оприлюднено | 07.02.2017 |
Номер документу | 64502147 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. Притула
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні