Справа № 426/10458/16-ц
РІШЕННЯ
іменем України
02 лютого 2017 року , м.Сватове
Сватівський районний суд Луганської області в складі:
головуючого - судді Реки А.С.,
за участі секретаря Бєлікової-Грибінюк І.В.,
прокурора Барабаш Ю.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Сватове цивільну справу за позовом Заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах: Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, Сватівської районної державної адміністрація до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,-
Встановив:
Заступник керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області звернувся до суду з дійсним позовом, який в процесі розгляду справи уточнив. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що під час вивчення стану додержання вимог чинного законодавства при використанні земельних ділянок державної форми власності встановлені підстави для вжиття заходів представницького характеру. Так, Старобільською місцевою прокуратурою встановлено, що на підставі розпорядження голови Сватівської райдержадміністрації № 138 від 22.04.2003 року між заступником голови Сватівської райдержадміністрації (орендодавець) з однієї сторони та ОСОБА_1 (орендар) - з іншої, укладено договір оренди землі б/н від 25.04.2003 року, який посвідчено Державним нотаріусом Сватівської державної нотаріальної контори ОСОБА_2 та зареєстровано в реєстрі за № 1006 від 25.04.2003 р. Відповідно до п. п. 1.1, 2.1, 2.2 Договору орендодавець передає в оренду орендарю, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку із земель запасу Мілуватської сільської ради площею 50 га в т.ч. ріллі 50 га. Земельна ділянка передається в довгострокове користування на термін 50 років для вирощування сільськогосподарських культур. Відповідно до п. 2.3 Договору орендна плата встановлюється в грошах на рівні земельного податку з урахуванням індексації грошової оцінки землі, яку встановлює кожен рік Уряд. Сума плати 425 грн. на рік, яку необхідно виплачувати щомісячно пропорційно, тобто по 35,42 грн.
Рішенням сьомої сесії Сватівської районної ради сьомого скликання №7/19 від 24.03.2016 року затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 50,00 га, наданої в оренду для ведення селянського (фермерського) господарства, розташованої за межами населених пунктів (Мілуватська сільська рада). Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку даній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 4424083500:24:003:0089. Відповідно до витягу, наданого відділом Держгеокадастру у Сватівському районі від 06 .09.2016 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50,00 га. наданої в оренду ОСОБА_1 для вирощування сільськогосподарських культур, яка знаходиться на території Мілуватської сільської ради за межами населених пунктів, з урахуванням коефіцієнта індексації станом на 24.03.2016 становить 1 396 118,87 грн. Відтак, річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки з урахуванням вимог ст. 288 Податкового кодексу України повинен складати 3% від встановленої н а24.03.2016 року нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, а саме 34902,97 грн. Таким чином, сума орендної плати 425,00 грн. на рік, встановлена п. 2.3 Договору та обчислена виходячи з розміру земельного податку з урахуванням індексації грошової оцінки землі, що діяв на момент укладання договору, є меншою за встановлений чинним законодавством мінімальний розмір орендної плати (3%). Посилаючись на невідповідність п. 2.3. Договору діючому законодавству і з метою приведення вказаного договору оренди у відповідність до них, просять суд внести зміни до вищевказаного договору оренди земельної ділянки, а саме: пункт 2.3 розділу Умови договору викласти в новій редакції: Орендна плата становить 3% (три відсотки) від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки на рік з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до вимог п.2.3 Договору на момент здійснення оплати за орендовану земельну ділянку. Розмір нормативно грошової оцінки станом на 01.01.2016 року становить 1 396 118,87 грн. , а також стягнути з відповідача понесені витрати на сплату судового збору.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, обґрунтувавши їх доводами, викладеними у позовній заяві, наполягав на задоволенні позову.
Головне управління Держгеокадастру у Луганській області в судове засідання уповноваженого представника не направили, будучи повідомленими належним чином про час та місце розгляду справи.
Сватівська районна державна адміністрація надала заяву про розгляд справи за відсутності її уповноваженого представника, підтримують заявлені позовні вимоги.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з'явився, будучи повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, надав заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги визнав в повному обсязі.
Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Положення статті 13 Конституції України встановлюють, що земля, яка знаходиться в межах території України є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Судом встановлено, що на підставі розпорядження голови Сватівської райдержадміністрації № 138 від 22.04.2003 року між заступником голови Сватівської райдержадміністрації (орендодавець) з однієї сторони та ОСОБА_1 (орендар) - з іншої, укладено договір оренди землі б/н від 25.04.2003 року, який посвідчено Державним нотаріусом Сватівської державної нотаріальної контори ОСОБА_2 та зареєстровано в реєстрі за № 1006 від 25.04.2003 року (а.с. 16-18).
Відповідно до п. п. 1.1, 2.1, 2.2 Договору орендодавець передає в оренду орендарю, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку із земель запасу Мілуватської сільської ради площею 50 га в т.ч. ріллі 50 га. Земельна ділянка передається в довгострокове користування на термін 50 років для вирощування сільськогосподарських культур.
Відповідно до п. 2.3 Договору орендна плата встановлюється в грошах на рівні земельного податку з урахуванням індексації грошової оцінки землі, яку встановлює кожен рік Уряд. Сума плати 425 грн. на рік, яку необхідно виплачувати щомісячно пропорційно, тобто по 35,42 грн.
Згідно рішення сьомої сесії Сватівської районної ради сьомого скликання №7/19 від 24.03.2016 року затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 50,00 га, наданої в оренду для ведення селянського (фермерського) господарства, розташованої за межами населених пунктів (Мілуватська сільська рада) (а.с. 23).
Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, вищевказаній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 4424083500:24:003:0089 (а.с. 19).
Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі , орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ст. 15 Закону України Про оренду землі орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі.
Як передбачено ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно із ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Законом України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні № 1166-VII від 27.03.2014 року внесено зміни до Податкового кодексу України, зокрема, п. п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 викладено в новій редакції. Так, згідно з зазначеною нормою Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтею 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, серед іншого, використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до витягу, наданого відділом Держгеокадастру у Сватівському районі від 06.09.2016 року (а.с. 22), нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50,00 га, наданої в оренду ОСОБА_1 для вирощування сільськогосподарських культур, яка знаходиться на території Мілуватської сільської ради за межами населених пунктів, з урахуванням коефіцієнта індексації станом на 24.03.2016 становить 1396118,87 грн. Отже, річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки з урахуванням вимог ст. 288 Податкового кодексу України повинен складати 3% від встановленої на 24.03.2016 року нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, а саме 41883,57 грн. Таким чином, сума орендної плати 425,00 грн. на рік, встановлена п. 2.3 Договору та обчислена виходячи з розміру земельного податку з урахуванням індексації грошової оцінки землі, що діяв на момент укладання договору, є меншою за встановлений чинним законодавством мінімальний розмір орендної плати (3%).
Відповідно до положень ст.15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є:
об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);
строк дії договору оренди;
орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Аналогічні вимоги містяться у ст. 30 Закону України Про оренду землі . Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Пунктом 4.1 Договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін і підлягає державній реєстрації. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п. 4.2 Договору).
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Постанова Верховного суду України у справі № 2-1/10068-2008 від 06.12.2010).
Відповідно до ст. 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України. Зволікання з вирішенням питання про внесення змін до договору оренди земельної ділянки суперечить положенням Закону України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні щодо встановлення мінімального розміру орендної плати за використання земель державної власності в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі, є причиною фінансових втрат місцевого бюджету та порушує інтереси держави.
Листом № ДС-31-12-7777.5-150/18-16 від 14.01.2016 року Головне управління Держгеокадастру у Луганській області повідомило ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до договору оренди землі у зв'язку із законодавчим встановленням мінімального розміру орендної плати за використання земель державної власності (а.с. 24). Однак, відповідачем будь-яких дій з метою внесення змін до договору оренди на день звернення Старобільською місцевою прокуратурою з позовом не вчинено.
Таким чином, однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата, після досягнення сторонами домовленості з питань істотних умов, підписання договору оренди та його реєстрації він набуває чинності та може бути змінений лише за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення такої згоди спір вирішується у судовому порядку. Суд вважає, що у зв'язку з законодавчою зміною річного розміру орендної плати за землю виникла необхідність у приведенні спірного договору у відповідність з вимогами податкового законодавства, від чого ухиляється відповідач, тому дане питання має бути вирішено у судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Згідно ст. 88 ЦПК України, стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Суду надано платіжне доручення № 722 від 06.09.2016 року про сплату позивачем судового збору в розмірі 1378,00 грн. Таким чином, стягненню з відповідача підлягають судові витрати щодо сплати судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст. 13, 121 Конституції України, ст.ст.45, 107, 110 ЦПК України, ст.ст. 288-289 Податкового кодексу України, ст.ст.122, 148-1 Земельного кодексу України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ст.ст. 3, 10, 11, 60, 130, 174, 209, 212-215 ЦПК України, суд,-
Вирішив:
Позовні вимоги Заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах: Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, Сватівської районної державної адміністрація до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного 25.04.2003 року Сватівською райдержадміністрацією з ОСОБА_1, зареєстрованого в реєстрі за № 1006 від 25.04.2016 року, предметом якого є земельна ділянка із земель державної власності площею 50,00 га ріллі, що знаходиться за межами населеного пункту на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Мілуватській сільській раді Сватівського району Луганської області, кадастровий номер 4424083500:24:003:0089, а саме:
пункт 2.3 розділу Умови договору викласти в новій редакції: Орендна плата становить 3% (три відсотки) від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки на рік з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до вимог п.2.3 Договору на момент здійснення оплати за орендовану земельну ділянку. Розмір нормативно грошової оцінки станом на 01.01.2016 року становить 1 396 118,87 грн.
Стягнути з ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 на користь прокуратури Луганської області (Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Б. Ліщини, 27) понесені витрати на сплату судового збору в сумі 1378 грн. та зарахувати їх на р/р 35211068000839 банк ДКСУ м. Київ МФО 820172 ЄДРПО 02909921, код класифікації доходів бюджету - 2800.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Луганської області шляхом подання через Сватівський районний суд Луганської області у десятиденний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Повний текст рішення було складено та підписано 06.02.2017 року.
Суддя А.С. Река
Суд | Сватівський районний суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2017 |
Оприлюднено | 08.02.2017 |
Номер документу | 64520792 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Сватівський районний суд Луганської області
Река А. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні