Постанова
від 01.02.2017 по справі 808/3327/16
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2017 року о/об 10 год. 36 хв.Справа № 808/3327/16 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., за участю представника відповідача Ясир Д.І., розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Мелітопольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області

до Товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Залізобетон

про стягнення податкового боргу,

ВСТАНОВИВ:

Мелітопольська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Запорізькій області (надалі - позивач, Мелітопольська ОДПІ) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Залізобетон (надалі - відповідач, ТОВ Торез-Залізобетон ) про стягнення з відповідача 258295 грн. 00 коп. податкового боргу з податку на додану вартість.

Позивач у позові зазначив, що за ТОВ Торез-Залізобетон обліковується податковий борг з податку на додану вартість у сумі 258295 грн. 00 коп. який утворився внаслідок наступного. Так, відповідачем подано до контролюючого органу Податкові декларації з податку на додану вартість: №9028339627 від 19.05.2014 по строку сплати на 05.08.2014 на суму 139161 грн. 00 коп., №9035508041 від 17.06.2014 по строку сплати на 05.08.2014 на суму 102033 грн. 00 коп., №9040765711 від 17.07.2014 по строку сплати на 15.08.2014 на суму 103125 грн. 00 коп. Мелітопольською ОДПІ 16.11.2015 проведено камеральну перевірку даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ Торез-Залізобетон за вересень 2015 року, за результатами якої виявлено порушення пп.49.18.1 п.49.18 ст.49, п.203.1 ст.203 Податкового кодексу України: боржником не подано Податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2015 року, граничний термін надання якої 20.10.2015. За результатами проведеної перевірки 16.11.2015 складено Акт №883/08-32-15-01/38624914, який надіслано відповідачу 16.11.2015 рекомендованим листом з повідомленням про вручення та отримано відповідачем 21.11.2015. 27.11.2015 на підставі Акту перевірки №883/08-32-15-01/38624914 винесене податкове повідомлення-рішення №0001841501, яким нараховано суму грошового зобов'язання у вигляді штрафу в розмірі 170 грн. 00 коп. (направлено 27.11.2015 відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення та отримано відповідачем 03.12.2015). По строку сплати на 13.12.2015 сума зобов'язання не була сплачена та набула статусу податкового боргу. Відповідачем самостійно сплачено 86194 грн. 00 коп. Враховуючи вищевикладене, сума податкового боргу з податку на додану вартість ТОВ Торез-Залізобетон становить 258295 грн. 00 коп., з них сума основного платежу - 258125 грн. 00 коп. та сума штрафних санкцій - 170 грн. 00 коп. З метою погашення податкового боргу 31.10.2015 боржнику було направлено рекомендованим листом з повідомлення про вручення податкову вимогу №3439-23 від 26.10.2015 на суму 258125 грн. 00 коп. Згідно поштового повідомлення про вручення рекомендованого листа, вимога отримана відповідачем 06.11.2015.

Представником позивача подано до суду клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження, просить позов задовольнити.

Представником відповідача подано до суду письмове заперечення (а.с.64-65), в якому зазначено, що податкові зобов'язання, які стали податковою заборгованістю та є предметом позову, виникли у період з 01.04.2014 по 30.06.2014 та відповідно із терміном сплати до 15.08.2014. Разом з тим з 14.04.2014 та по день розгляду справи у суді на території Донецької та Луганської областей (включаючи м.Торез) проводиться антитерористична операція (АТО), яка за своєю суттю є обставиною непереборної сили в тому числі щодо податкових зобов'язань. Відповідно до пп.101.2.4 п.101.2 ст.101 Податкового кодексу України під терміном безнадійний розуміється податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Таким чином, податковий борг відповідача, який став предметом позовних вимог, виник в результаті дії непереборної сили - проведення антитерористичної операції, а отже є безнадійним та підлягає списанню.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Відповідач зареєстрований як юридична особа за адресою: 72313, Запорізька область, м.Мелітополь, проспект 50-річчя Перемоги, буд.25, ідентифікаційний код 38624914. ТОВ Торез-Залізобетон має ідентифікаційний код 38624914.

Заборгованість відповідача з податку на додану вартість виникла у результаті несплати узгодженої суми грошового зобов'язання, визначеного ТОВ Торез-Залізобетон самостійно у поданих до Торезької ОДПІ ГУ Міндоходів у Донецькій області Податкових деклараціях з податку на додану вартість: №9028339627 від 19.05.2014 по строку сплати на 05.08.2014 на суму 139161 грн. 00 коп.; №9035508041 від 17.06.2014 по строку сплати на 05.08.2014 на суму 102033 грн. 00 коп.; №9040765711 від 17.07.2014 по строку сплати на 15.08.2014 на суму 103125 грн. 00 коп.

Відповідно до п.203.2 ст.203 Податкового кодексу України сума податкового зобов'язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.

Доказів самостійної сплати податкового зобов'язання (платіжних документів) ТОВ Торез-Залізобетон до суду не надано.

Також, Мелітопольською ОДПІ 16.11.2015 проведено камеральну перевірку даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ Торез-Залізобетон за вересень 2015 року, за результатами якої виявлено порушення пп.49.18.1 п.49.18 ст.49, п.203.1 ст.203 Податкового кодексу України: боржником не подано Податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2015 року, граничний термін подання якої 20.10.2015. За результатами даної проведеної перевірки 16.11.2015 складено Акт №883/08-32-15-01/38624914.

27.11.2015 на підставі Акту перевірки №883/08-32-15-01/38624914 від 16.11.2015 Мелітопольською ОДПІ винесено податкове повідомлення-рішення №0001841501, яким відповідачу нараховано грошове зобов'язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій у сумі 170 грн. 00 коп.

Згідно з п.57.3 ст.57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1-54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Оскільки відповідачем не подано до суду доказів скасування податкового повідомлення-рішення №0001841501 від 27.11.2015, то вказана у ньому сума грошового зобов'язання відповідно до п.57.3 ст.57 Податкового кодексу України є узгодженою і підлягає сплаті.

Податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України).

За приписами пп.62.1.1, пп.62.1.2 п.62.1 ст.62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Як передбачено п.1 Розділу І Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , затвердженого 07.04.2016 наказом Міністерства фінансів України №422, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за №751/28881 (надалі - Порядок ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування ), цей Порядок визначає організацію діяльності з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Згідно з п.2 Розділу І Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування терміни в цьому Порядку вживаються в таких значеннях: інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведеться за кожним видом платежу та включає перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДФС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами.

Відповідно до п.1 Глави 1 Розділу ІІ Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування зазначено, що з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.

Позивачем в обґрунтування позовних вимог надано інформацію з інтегрованої картки ТОВ Торез-Залізобетон , згідно якої за відповідачем обліковується борг з податку на додану вартість у сумі 258295 грн. 00 коп.

Даних про розстрочення (відстрочення) вказаних узгоджених грошових зобов'язань, надміру та/або помилково сплачені кошти вказаний документ - не містить.

Відповідачем не надано до суду будь-яких доказів про сплату вказаного податкового боргу.

Отже, позивачем доведено суму заборгованості ТОВ Торез-Залізобетон у сумі 258295 грн. 00 коп.

Як зазначено у пп.14.1.175 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.

Відповідно до п.59.1 ст.59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Як зазначено у пп.14.1.153 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податкова вимога - це письмова вимога контролюючого органу до платника податків щодо погашення суми податкового боргу.

Судом досліджено надану позивачем податкову вимогу №3439-23 від 26.10.2015. Відповідачем не надано доказів відкликання або скасування цієї податкової вимоги №3439-23 від 26.10.2015.

Відповідно до ч.2 ст.1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014.

У Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження , який є Додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1276-р) по Донецькій області зазначено м.Торез.

Згідно з поданою ТОВ Торез-Залізобетон податкової звітності з податку на додану вартість податковою адресою була: вул.Заводська, буд.1, оф.1, м.Торез, Донецька область, 86609 (а.с.14-19).

Відповідно до п.38 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, установлено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, для платників податків, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, визнана такою відповідно до Постанови Верховної Ради України Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями , або населені пункти на лінії зіткнення, та/або платників податків, які мають об'єкти оподаткування, з яких сплачуються місцеві податки, збори, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Дія цього пункту не поширюється на територію України, визнану тимчасово окупованою відповідно до Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України .

Списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг (п.101.1 ст.101 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.101.2 ст.101 Податкового кодексу України під терміном безнадійний розуміється: (…) 101.2.4. податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Згідно з ст.10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

При цьому, у Законі України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції відсутні норми про його поширення на правовідносини щодо сплати суб'єктами господарювання податку на додану вартість.

Як зазначено у ч.1 ст.14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні , Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Доказів звернення до Торгово-промислової палати України за видачею сертифікату про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) відповідач до суду не надав.

Згідно з п.101.5 ст.101 Податкового кодексу України контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Як передбачено п.4.1 розділу ІV Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків , затвердженого 10.10.2013 наказом Міністерства доходів і зборів України №577, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.10.2013 за №1844/24376 (надалі - Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків ), у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви обов'язково додаються документи, зазначені в підпункті 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.

Відповідно до п.4.2 розділу ІV Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків за результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник) органу доходів і зборів за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається у двох примірниках: перший - для платника податків, другий - для органу доходів і зборів.

Відповідач, заперечуючи проти позову і вважаючи податковий борг ТОВ Торез-Залізобетон , що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), безнадійним - не надав до суду жодного документу, який свідчить про звернення до Мелітопольської ОДПІ (чи то Торезької ОДПІ ГУ Міндоходів у Донецькій області) у порядок і спосіб, встановлений п.101.5 ст.101 Податкового кодексу України, п.4.1 розділу ІV Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків для списання такого боргу.

Як передбачено п.4.5 розділу ІV Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до ІС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Оскільки ТОВ Торез-Залізобетон не вчинив жодних активних дій задля списання безнадійного податкового боргу внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), то в інтегрованій картці продовжує перебувати інформація про несплачений податковий борг у сумі 258295 грн. 00 коп. з податку на додану вартість.

Зазначаючи про наявність обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) відповідач заперечує проти стягнення з ТОВ Торез-Залізобетон податкового боргу, повідомляючи про це суду (а не контролюючому органу, який здійснює адміністрування (оперативний облік) податку).

Термін дискреційне повноваження відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2, прийнятої 11.03.1980 на 316-му засіданні заступників міністрів означає повноваження, яке надає певний адміністративному органу ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.

Відтак, не суд, а керівник (його заступник) Мелітопольської ОДПІ мають дискреційні повноваження на прийняття рішення про визнання боргу безнадійним та його списання як то передбачено п.101.5 ст.101 Податкового кодексу України, розділом ІV Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків .

З вказаних підстав, суд не бере до уваги доводи відповідача щодо визнання боргу безнадійним та його списання.

Згідно з п.95.1 ст.95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Відповідно до п.95.3 ст.95 Податкового кодексу України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.

Як зазначено у п.95.4 ст.95 Податкового кодексу України, контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи вище викладене, судом з'ясовано, що відповідач на час судового засідання має податковий борг з податку на додану вартість у сумі 258295 грн. 00 коп., який у добровільному порядку - не погашений. У зв'язку з цим, суд приходить до висновку, що вказана сума заборгованості повинна бути стягнута з ТОВ Торез-Залізобетон у порядку та спосіб, встановлений ст.95 Податкового кодексу України.

Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11, 17, 71, 94, 158-163 КАС України, ст.19 Конституції України, ст.95 Податкового кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Залізобетон (72313, Запорізька область, м.Мелітополь, проспект 50-річчя Перемоги, буд.25, ідентифікаційний код 38624914) у банках, обслуговуючих даного платника податків на користь бюджету (р/р31113029700013, Державний бюджет м.Мелітополя, код отримувача 37968956, банк - ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО - 813015, код платежу 14010100) 258295 грн. 00 коп. податкового боргу з податку на додану вартість.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.

Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.

Постанова виготовлена у повному обсязі 03.02.2017.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2017
Оприлюднено07.02.2017
Номер документу64530565
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/3327/16

Ухвала від 11.04.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 23.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 01.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 01.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 01.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 01.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 01.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.12.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 23.11.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 04.11.2016

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні