Справа № 815/6296/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2017 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С. при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРЕНЕРО" до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправними дій Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області щодо проведення позапланової перевірки ТОВ МАРЕНЕРО з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівних норм, державних стандартів і правил щодо об'єкту ТОВ МАРЕНЕРО , розташованого за адресою: м.Одеса, вул..Чорноморського козацтва,23, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 22.09.2016 року, скасування припису Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 22.09.2016 року та постанови №237/1 від 06.10.2016 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності,-
ВСТАНОВИВ:
З позовом до суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "МАРЕНЕРО" до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправними дій Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області щодо проведення позапланової перевірки ТОВ МАРЕНЕРО з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівних норм, державних стандартів і правил щодо об'єкту ТОВ МАРЕНЕРО , розташованого за адресою: м.Одеса, вул..Чорноморського козацтва,23, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 22.09.2016 року, скасування припису Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 22.09.2016 року та постанови №237/1 від 06.10.2016 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
В судовому засіданні 31.01.2017 року представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив задовольнити їх, виходячи з того, що у відповідача були відсутні повноваження щодо проведення позапланової перевірки позивача за вказаною адресою, винесення оскаржуваного припису від 22.09.2016 року та прийняття оскаржуваної постанови станом на 06.10.2016 року. Представник відповідача - Департаменту ДАБІ в Одеській області заперечив проти задоволення позовних вимог, виходячи з наявністю необхідних підстав для призначення та проведення позапланової перевірки позивача, встановлення відповідних порушень законодавства порядком та у спосіб визначені законом, а тому оскаржені позивачем припис від 22.09.2016 року та постанова від 06.10.2016 року про накладання штрафу є законними та обґрунтованими.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача та дослідивши наявні в справі письмові докази суд встановлює наступні факти та обставини:
Відповідач - Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, на підставі положень ст.13 Закону України Про архітектурну діяльність є спеціально уповноваженим органом державної виконавчої влади та згідно ст.10 цього ж Закону здійснює повноваження щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення проектування й будівництва об'єктів житлової та іншої забудови, а тому позовні вимоги щодо оскарження його актів, дій чи бездіяльності з цього приводу, на підставі положень ст.55 Конституції України, п.1 ч.2 ст.17, ст.104 КАС України підвідомчі адміністративним судам та повинні розглядатись у порядку адміністративного судочинства.
Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на підставі направлення на здійснення позапланової перевірки №1882 від 21.09.2015 року нібито було проведено з 21.09.2016 року по 27.09.2016 року позапланову перевірку ТОВ МАРЕНЕРО з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об'єкту ТОВ МАРЕНЕРО , розташованого за адресою: м.Одеса, Суворовський район, вул. Чорноморського козацтва, 23.
За результатами перевірки був складений акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 22.09.2016 року, який нібито було отримано ТОВ МАРЕНЕРО 22.09.2016 року.
22.09.2016 року відповідачем було складено Протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності, в якому значиться, що позивачем порушено ч.1 ст.34 та ч.1 ст.36 закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
22.09.2016 року відповідачем було складено припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
06.10.2016 року на підставі акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів та правил від 22.09.2016 року протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 22.09.2016 року відповідачем, винесено постанову №237/1 про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою на позивача накладено штраф у розмірі 130500,00 грн.
Проаналізувавши оскаржувані дії та акти суб'єкту владних повноважень, з огляду на положення ч.3 ст.2 КАС України, суд приходить до висновку про те, що вони частково відповідають законові з таких підстав.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Посадові особи інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Порядком передбачено, що Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами (далі - Інспекції). Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється посадовими особами інспекції відповідно до їх посадових інструкцій та функціональних повноважень. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом у порядку проведення планових та позапланових перевірок. Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи інспекції, який затверджується керівником відповідної інспекції.
Відповідно до статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, наказу №976 від 08.09.2015 року Державної архітектурно-будівельної інспекції України, та службової записки інспектора будівельного нагляду відділу по роботі з дозвільними документами від 15.09.2016 року №1262 щодо необхідності перевірки достовірності даних наведених у декларації про початок виконання будівельних робіт, вхід №8719/16 від 14.09.2016 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог чинного містобудівного законодавства Товариство з обмеженою відповідальністю МАРЕНЕРО ЄДРПОУ 37477668, вул. Чорноморського Козацтва, 23 м. Одеса.
Назва та місцезнаходження об'єкта: Реконструкція нежитлових приміщень першого поверху в осях: 3-18 з пристроєм антресольного поверху в осях 1-18 , приміщень четвертого поверху в осях: 17-19 і пристрій Зимового саду на позначці +20,700 в осях 1-5 і Б-В за адресою: вул. Чорноморського козацтва, 23 , Суворовський район, м.Одеса.
За результатами перевірки встановлено: замовником будівництва ТОВ МАРЕНЕРО подано до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області декларацію про початок виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлових приміщень першого поверху в осях : 3-18 з пристроєм антресольного поверху в осях 1-18 , приміщень четвертого поверху в осях : 17-19 і пристрій Зимового саду на позначці +20,700 в осях 1-5 і Б-В за адресою: вул.Чорноморського козацтва, 23, Суворовський район, м. Одеса, вхідний №8719/16 від 14.09.2016 року.
У даній декларації зазначено : замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю МАРЕНЕРО ЄДРПОУ 37477668, вул. Чорноморського Козацтва, 23 м. Одеса; особа, відповідальна за здійснення технічного нагляду Бережний Олександр Анатолійович, АТ№000757; проектна документація розроблена - ТОВ ВКФ ТЕРМОДОМ-ЮГ , ЄДРПОУ 30981153; експертиза проекту будівництва виконано - ТОВ Українська будівельно-технічна експертиза в Одеській області, ОДРІ ЮУ39190177, головний експерт проекту - Дейнека А.П., АЕ№000366; відповідальною особою проектувальника, що здійснює авторський нагляд визначено Оленін Євген Валерійович АА№003217, АА№002866; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані - управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради від 01.07.2016 року №01-06/805; загальна площа реконструкції 3348,63 м2; - вказана III категорія складності об'єкта.
Під час перевірки з виїздом на місце оглядово встановлено, що на об'єкті розпочато виконання будівельних робіт, а саме: виконано підсилення колон першого поверху; демонтовано окремі елементи перекриття першого поверху; виконано улаштування антресольного поверху в осях 1-9.
Оскільки дозвільного документу на виконання будівельних робіт органами Державної архітектурно-будівельної Інспекції України за даною адресою не зареєстровано, будівельні роботи замовником будівництва ТОВ МАРЕНЕРО виконуються самочинно (без отримання права на їх виконання), що є порушенням ч.1 ст.34 та ч.1 ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
З огляду на вищенаведене суд погоджується з правовою позицією представника відповідача про те, що під час призначення та проведення позапланової перевірки ТОВ МАРЕНЕРО 22.09.2014 року вул. Чорноморського козацтва, 23, Суворовський район, м.Одеса були наявні правові підстави для призначення та проведення такої перевірки. Порушення законодавства, які встановлені під час проведення перевірки не були усунуті в ході її проведення, а тому, винесення відповідачем припису про їх усунення від 22.09.2016 року відповідає завданням здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду та компетенції органу, який цей припис видав, а тому в задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій та скасування припису про усунення порушень законодавства в сфері містобудівної діяльності від 22.09.2016 року слід відмовити на підставі положень ч.1 ст.162 КАС України.
Разом з тим, суд вважає, що відповідач при винесенні оскаржуваної постанови про накладання штрафу за порушення законодавства в сфері містобудівної діяльності від 06.10.2016 року №237/1 вийшов за межі власних владних повноважень з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України Про архітектурну діяльність державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на стадії проектування, розміщення та будівництва архітектурних об'єктів суб'єктами архітектурної діяльності.
Відповідно до п.9-1 Перехідних положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що:
1) на період до утворення (визначення) місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування органів державного архітектурно-будівельного контролю повноваження, визначені цим Законом, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду;
2) органи державного архітектурно-будівельного контролю утворюються (визначаються) Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями і органами місцевого самоврядування виходячи з можливостей та потреб відповідних територій;
3) органи державного архітектурно-будівельного контролю діють на підставі примірного положення про них, Затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до цього закону;
4) за зверненням відповідного органу місцевого самоврядування до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, створюється спільна комісія з передачі відповідної документації та вирішення питань, пов'язаних з утворенням та функціонуванням органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю починає здійснювати повноваження, визначені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства", на наступний день після затвердження акта спільної комісії.
Відповідно до п.2 ч.3 ст.7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.
03.10.2016 року в рамках децентралізації системи держархбудконтролю повноваження щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів по об'єктах І-IV категорії, розташованих в межах міста Одеси, а також щодо складання протоколів про вчинення правопорушень і актів перевірок, накладення штрафів відповідно до законодавства Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області передані Управлінню державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради.
Таким чином, починаючи з 04.10.2016 року та станом на дату прийняття оскаржуваної постанови №237/1 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 06.10.2016 року у Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області були відсутні повноваження щодо накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки такі повноваження були передані Управлінню державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради.
Вказана позиція цілком узгоджується зі змістом Настанови щодо створення місцевих органів держархбудконтролю щодо процедурних аспектів утворення місцевих органів держархбудконтролю визначення потреб і можливостей до складу документів, які передаються, включаються: дозвільні справи (матеріали, на підставі яких здійснювалася реєстрація повідомлень, декларацій, видача дозволів та сертифікатів, внесення змін до них, скасування чи анулювання прийнятих рішень, інших матеріалів, які стосуються набуття прав на виконання підготовчих та(або) будівельних робіт та прийняття об'єктів в експлуатацію); справи, сформовані за результатами планових і позапланових перевірок об'єктів будівництва; матеріали судових проваджень, а також, за необхідності, інші документи і матеріали, необхідні для виконання Інспекцією покладених на неї повноважень.
Таким чином, справа, сформована за результатом позапланової перевірки об'єкта будівництва, розташованого за адресою: вул. Чорноморського козацтва, 23, Суворовський район, м. Одеса , повинна була бути передана 03.10.2016 року від Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради для прийняття відповідного рішення за результатами проведеної перевірки.
Враховуючи, що під час офіційного з'ясування обставин справи судом встановлено відсутність у відповідача повноважень щодо прийняття оскаржуваної постанови від 06.10.2016 року №237/1, що згідно положень ч.3 ст.2 КАС України дає змоги прийти до висновку про протиправність оскаржуваного акту суб'єкту владних повноважень, а тому, на підставі положень ч.2 ст.162 КАС України, суд повинен задовольнити заявлені позовні вимоги повністю - визнати протиправним та скасувати оскаржений акт суб'єкту владних повноважень.
Судові витрати розподілити за правилами ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст.94,158-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Скасувати постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №237/1 від 06.10.2016 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
3. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня виготовлення та підписання повного тексту постанови.
Повний текст постанови складений та підписаний суддею 06.02.2017 року.
Суддя Єфіменко К.С.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2017 |
Оприлюднено | 07.02.2017 |
Номер документу | 64530752 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні