Рішення
від 01.02.2017 по справі 923/1462/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 лютого 2017 року Справа № 923/1462/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Крутьковій В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області (74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр-т. Дніпровський, 34а) в інтересах держави в особі

Позивача-1 : Каланчацької районної державної адміністрації (75800, Херсонська область, смт. Каланчак, вул. Херсонська (Леніна),1

Позивача-2 : Головного управління Держгеокадастру України у Херсонській області

74300, м. Херсон, вул. 40 років Жовтня, 136-а

до Відповідача : Фермерського господарства "Роксолана" , 75800, вул. Левицького, 25

смт. Каланчак, Каланчацький р-н, Херсонська обл., код ЄДРПОУ 19223145

за участю прокурора Волкової Н.М. посв. № 032976, видане 10.04.2015р.

представників сторін:

від позивача 1- не з'явились;

від позивача 2 - ОСОБА_1 дов. № 32-21-0.61-260/2-17 від 10.01.2017

від відповідача - ОСОБА_2 дов. від 16.01.2017р.

в с т а н о в и в:

29.12.2016р. до господарського суду Херсонської області звернувся керівник Новокаховської місцевої прокуратури з позовом в інтересах держави в особі Позивача-1 :Каланчацької районно державної адміністрації, Позивача-2 : Головного управління Держгеокадастру України у Херсонській області до Відповідача фермерського господарства Роксолана та просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30 березня 2009 року, зареєстрованого у Каланчацькому районному реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП Центр ДЗК від 30.03.2009 за № 040973300048, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією Херсонської області та фермерським господарством Роксолана , виклавши пункт 9 у наступній редакції:

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, шляхом внесення цих коштів відповідно до закону ;

- замінити за текстом договору сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, код ЄДРПОУ 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Каланчацької районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 04060080, вул. Херсонська, 1, смт. Каланчак.

Ухвалою від 03.01.2017р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі, призначив справу до розгляду на 01 лютого 2017 року, явку в засідання представників сторін з доказами про повноваження, визначеними ст. 28 ГПК України, визнав обов'язковою, зобов'язав відповідача надати письмовий відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, копії статутних та реєстраційних документів.

31.01.2017р. до суду Відповідачем надано відзив на позовну заяву, з якого вбачається про повне визнання позовних вимог.

В судовому засіданні 01.02.17р. прокурор позовні вимоги підтримує у повному обсязі, повноважний представник Відповідача повністю позов визнає.

Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.131-1 Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представляти інтереси держави у суді, у випадках передбачених законом.

Вимогами ст. 2 Господарського процесуального кодексу України визначено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 25 Закону України Про прокуратуру .

Статтею 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно зі ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Аналогічні положення містяться у ст.ст.1, 2 Земельного кодексу України, відповідно до яких земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Аналіз норм Конституції України, Земельного кодексу України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у земельних правовідносинах діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні правовідносини та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.

Відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності № 5245-УІ від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно зі ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якої внесено на підставі вищевказаного Закону) розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області. До 01.01.2013 розпорядниками земель вказаної категорії були місцеві державні адміністрації, якими укладалися відповідні договори оренди землі.

Звернення прокурора до суду із позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки обумовлено встановленням прокурором порушень вимог земельного та податкового законодавства, внаслідок чого державний та місцевий бюджети недотримують кошти від платежів за землю (орендна плата), що також порушує економічні інтереси держави.

Наявність договорів оренди земельних ділянок, укладених органами виконавчої влади, у яких розмір орендної плати за користування земельними ділянками менш ніж розмір орендної плати, передбачений податковим законодавством України, призводить до недотримання місцевим бюджетом плати за землю.

Враховуючи вищевказане, дана позовна заява пред'явлена в інтересах Каланчацької районної державної адміністрації, яка на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки та на момент його укладення була розпорядником земель переданих в оренду.

Порушення інтересів держави полягає в тому, що тривале невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної власності призводить до недоотримання місцевим бюджетом значної суми коштів, що в свою чергу порушує інтереси держави, не сприяє досягненню проголошеної мети - запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.

Так, вивченням матеріалів та інформації, отриманої з відділу Держгеокадастру у Каланчацькому районі, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, встановлено факти невідповідності вимогам Податкового кодексу України розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

Новокаховською місцевою прокуратурою встановлено, що 30.03.2009 між Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством Роксолана укладено договір оренди земельної ділянки, який у встановленому законом порядку зареєстрований Каланчацьким районним відділом Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.03.2009 року за № 040973300048.

Так, пунктами 1,2 Договору передбачено, що орендодавець надає, а орендар в приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Гаврилівської сільської ради (землі запасу), загальною площею 26,78 га.

Земельна ділянка надається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, пункт 15 Договору.

Статтею 21 Закону України Про оренду землі визначено поняття орендна плата за землю - платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Відповідно до положень статті 22 цього Закону встановлено, що орендна плата може справлятися у грошовій, натуральній та відробітковій (надання послуг орендодавцю) формах.

Сторони можуть передбачити в договорі оренди поєднання різних форм орендної плати.

Пунктом 9 Договору передбачено, що Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі згідно розпорядження голови Каланчацької райдержадміністрації №645від 28.11.2008 року, у розмірі 1,5 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що складає 2180,48 грн. за рік використання земельної ділянки.

Пунктом 11 Договору перебдбачено, що орендна плата вноситься щомісячно.

З 01.01.2011 набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою.

Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати.

Нормативно грошова оцінка землі, що передана в оренду ФГ Роксолана загальною площею 26,78 га, яка знаходиться в адміністративних межах Гаврилівської сільської ради Каланчацького району становить 145365,27 грн., що передбачено договором на момент його підписання.

Враховуючи зазначене, прокурор вважає за необхідне внести зміни до пункту 9 договору оренди землі від 30 березня 2009 року укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством Роксолана , загальною площею 26,78 га, що знаходиться в адміністративних межах Гаврилівської сільської ради Каланчацького району, який зареєстрований Каланчацьким районним відділом Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.03.2009 року за Л'о 040973300048 та викласти його в наступній редакції:

пункт 9 9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 4360,95 грн. на рік .

Крім того, на врегулювання зазначеного питання, відділом Держгеокадастру в Каланчацькому районі підготовлено та направлено на адресу ФГ Роксолана лист повідомлення № 99-2114-99.0-607/2-16 від 18.07.2016 з пропозицією внесення відповідних змін до існуючого договору, оренди земельної ділянки.

На теперішній час відповідь або заява про згоду на вказану пропозицію до відділу не надходила.

При цьому, згідно відповіді Каланчацького відділення Херсонської ОДНІ ГУ ДФС в Херсонській області №1149/21-14-23-02 від 23.12.2016 фермерським господарством Роксолана у 2016 році, самостійно задекларовано сплату орендної плати у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Однак, вказаним фермерським господарством додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки не укладено та у встановленому законом порядку не зареєстровано, чим порушено вимоги чинного законодавства, щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Крім того, на переконання прокурора, добровільна сплата орендної плати ФГ Роксолана у розмірі З % у 2016 році, не дає гарантій того, що і в подальшому вказане фермерське господарство задекларує та буде сплачувати 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи зазначене, з метою недопущення порушень інтересів держави, необхідно внести зміни до договору оренди земельної ділянки шляхом підписання додаткової угоди та її законної реєстрації.

При цьому, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не вжито всіх можливих заходів, направлених на перегляд розміру орендної ставки за спірним договором, зміни до вказаного договору оренди землі до цього часу не внесено, відповідну додаткову угоду не укладено. Проведена ГУ Держгеокадастру в Херсонській області робота є формальною та як наслідок, не має ніякого результату.

Згідно ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного, порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, враховуючи, що згідно умов діючого договору орендодавцем є РДА, а розпорядником земель на теперішній час є Держгеокадастр позов пред'являється в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації та ГУ Держгеокадастру в Херсонській області.

Згідно із ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до п.п. 2.18, 2.19 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (із змінами, внесеними згідно з Постановою пленуму Вищого господарського суду № 14 (А0014600- 11) від 26.12.2011) вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України (435-15), відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України Про оренду землі .

Оскільки орендна плата за земельні, ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог ч. 2 ст.188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

При цьому згідно з ч. З ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Положеннями п. 2 8 8.1 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідачем у справі є ФГ Роксолана , однак законодавець не визначає обов'язку саме орендодавця на ініціювання та внесення змін до договору в частині його приведення у відповідність з вимогами чинного законодавства. Такий обов'язок є лише у обох сторін договору. ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з 01.01.2013 по теперішній час не вжито належних і достатніх дієвих заходів на внесення змін до договору в частині зміни орендодавця, оскільки до цього часу додаткову угоду не укладено, внесення змін до договору у судовому порядку не ініційовано, таким чином вбачається бездіяльність та неналежне виконання обов'язків у розпорядника земель -Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області. При цьому, Каланчацька районна державна адміністрація фактично позбавлена можливості в силу закону на ініціювання укладення додаткової угоди від свого імені.

Враховуючи викладене, необхідно внести зміни до договору оренди землі від 30.03.2009, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та ФГ Роксолана , у зв'язку з тим, що відповідно до вимог ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України на даний час розпорядником земель, що перебувають в оренді відповідача на території Каланчацького району є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, змінити сторону договору, а саме Орендодавця земельної ділянки зі Каланчацької районної державної адміністрації на Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області.

Також, пункт 9 договору викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, шляхом внесення цих коштів відповідно до закону .

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує судовий збір за рахунок другої сторони.

Витрати по сплаті судового збору під час пред'явлення цієї позовної заяви в інтересах Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області та Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області понесла прокуратура Херсонської області, а не позивачі, що підтверджується платіжним дорученням про сплату судового збору. Враховуючи викладене наявні підстави для стягнення судових витрат з відповідача на користь прокурора.

З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги повністю обгрунтовані та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30 березня 2009 року, зареєстрованого у Каланчацькому районному реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП Центр ДЗК від 30.03.2009 за № 040973300048, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією Херсонської області та фермерським господарством Роксолана , виклавши пункт 9 у наступній редакції:

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, шляхом внесення цих коштів відповідно до закону ;

- замінити за текстом договору сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, код ЄДРПОУ 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Каланчацької районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 04060080, вул. Херсонська, 1, смт. Каланчак.

Стягнути з відповідача фермерського господарства Роксолана (75800, вул. Левицького, 25 смт. Каланчак, Каланчацький р-н, Херсонська обл., код ЄДРПОУ 19223145 ) на користь прокуратури Херсонської області (код ЄДРПОУ 04851120, м.Херсон ) судовий збір в сумі 1 378 (ОСОБА_1 тисяча триста сімдесят вісім) грн.00 коп. за наступними реквізитами: Одержувач: Прокуратура Херсонської області ЄДРПОУ: 04851120 Р/рахунок: 35210003002291, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ МФО: 820172 ЄДРПОУ: 04851120 Р/рахунок: 35210003002291, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ МФО: 820172, призначення платежу: повернення судового збору за КЕКВ:2800, відповідно до рішення суду № 923/1462/16 від 01.02.2016р. по справі № 923/1462/16 . Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

(Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом).

Повне рішення складено

06.02.2017р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення01.02.2017
Оприлюднено07.02.2017
Номер документу64532887
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1462/16

Рішення від 01.02.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 03.01.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні