ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" січня 2017 р.Справа № 922/4056/16
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Байбака О.І.
при секретарі судового засідання
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків , третя особа, яка не заявляє самостыйних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 Держгеокадастру міста Харкова Харківської області, м. Харків до Приватної фірми Ринок , м. Харків про внесення змін до договору за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_3 (довіреність № 08-11/43/2-17 від 05.01.2017 р.);
відповідача - ОСОБА_1 (довіреність № 10 від 07.12.2016 р.);
ОСОБА_4 (довіреність № 10 від 07.12.2016 р.);
третьої особи - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада, м. Харків (далі за текстом - позивач) звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд прийняти рішення, яким внести зміні до договору оренди землі № 440667100047 від 18.04.2006 р., укладеного з Приватною фірмою Ринок (далі за текстом - відповідач), шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору з 01.01.2014 р. в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого « 18» квітня 2006 року
за № 440667100047 у Харківській регіональній філії
Державного підприємства «Центр державного земельного
кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»
« ___»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_5 з одного боку та Приватна фірма Ринок (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого « 18» квітня 2006 року за № 440667100047 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки № 1 -6310136900:01:003:0006, земельної ділянки № 2 - 6310136900:01:003:0007»
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки № 1 відповідно до витягу з технічної документації № 749 від 24.09.2013 становить 1338960 грн. (один мільйон триста тридцять вісім тисяч дев'ятсот шістдесят гривень), земельної ділянки № 2 відповідно до витягу з технічної документації № 749/1 від 30.10.2013 р. становить 1179152 грн. (один мільйон сто сімдесят дев'ять тисяч сто п'ятдесят дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку № 1 згідно з розрахунком № 217/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 74981,76 грн. (сімдесят чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят одна гривня 76 копійок), або в місяць - 6248,48 грн. (шість тисяч двісті сорок вісім гривень 48 копійок); за земельну ділянку № 2 згідно з розрахунком № 218/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 66032,51 грн. (шістдесят шість тисяч тридцять дві гривні, 51 копійка), або в місяць - 5502,71 грн. (п'ять тисяч п'ятсот дві гривні 71 копійка)»
« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом.»
« 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.»
« 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору. Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 18» квітня 2006 року за № 440667100047 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
Позов обґрунтовано з посиланням на те, що відповідним рішенням Харківської міської ради затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, що є підставами для внесення змін до договору оренди землі, укладеного між позивачем та відповідачем.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 28.11.2016 р. зазначений позов прийнято до провадження та призначено до розгляду в судовому засіданні на 20.12.2016 р.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 20.12.2016 р. залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 Держгеокадастру міста Харкова Харківської області, м. Харків (далі за текстом - третя особа).
Ухвалами господарського суду Харківської області від 20.12.2016 р., від 10.01.2017 р., від 24.01.2017 р. розгляд справи відкладався.
В процесі розгляду справи відповідач надав суду відзив на позовну заяву (вх. № 461 від 10.01.2017 р.) в якому просить суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що ОСОБА_2 держземагенства у м. Харкові невірно визначив нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які орендує відповідач згідно з умовами договору оренди землі № 440667100047 від 18.04.2006 р., оскільки при формуванні витягів з технічної документації на зазначені земельні ділянки було порушено ОСОБА_3 визначення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 23.03.1995 р. та Порядок визначення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики, Українською академією аграрних наук, Держкомземом та Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11.
Разом з тим, відповідач звернувся до господарського суду з заявою (вх. № 2283 від 24.01.2017 р.) в якій просить суд провадження у даній справі зупинити до вирішення Харківським окружним адміністративним судом справи № 820/62/17 та набрання рішенням по цій справі законної сили.
В обґрунтування зазначеного клопотання відповідач зазначає, що в межах справи № 820/62/17, що перебуває в провадженні Харківського окружного адміністративного суду, він оскаржує витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок за № 749/1 від 30.10.2013 р. та № 749 від 24.09.2013 р., на підставі яких позивач розрахував нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які є предметом договору оренди землі № 440667100047 від 18.04.2006 р., розмір нової орендної плати за цим договором, та в межах даної справи вимагає внести відповідні зміни до цього договору.
Розглянувши зазначене клопотання відповідача, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 79 ГПК України, господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом, а також у разі звернення господарського суду із судовим дорученням про надання правової допомоги до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави.
Згідно з п. 3.16 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року N 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" пов'язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення (частини третя і четверта статті 35 ГПК).
Під неможливістю розгляду справи слід розуміти неможливість для господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.
Для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд з'ясовує як пов'язана справа, яка розглядається господарським судом, зі справою, що розглядається іншим судом, а також те, чим обумовлюється неможливість розгляду справи. Пов'язаність справ полягає у тому, що рішення іншого суду, який розглядає справу, встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; у тому числі йдеться про факти, які мають преюдиційне значення.
В даному судовому спорі до предмета доказування входять: наявність договірних відносин між сторонами; законодавча обумовленість зміни ціни оренди земельної ділянки; відповідність запропонованої зміни вартісних показників орендної плати приписам законодавства, що регулює спірні правовідносини, умови договору оренди, зокрема щодо змін умов договору та інше.
Системний аналіз положень ст.ст. 32-34 ГПК України дає підстави зробити висновок про те, що для вирішення господарського спору та прийняття рішення у справі господарський суд на підставі доказів, що відповідають вимогам ст.ст. 33, 34, 36 ГПК України (мають бути належними, допустимими та відповідати вимогам щодо певного засобу доказування) має враховувати лише ті встановлені та досліджені обставини справи, що мають значення для справи. Збір же господарським судом доказів (у тому числі у порядку ст.ст. 38, 41 ГПК України), що мають підтверджувати або підтверджують обставини, що не мають значення для справи, не відповідає вимогам ст.ст. 33, 34, 43 ГПК України та може призвести до зайвих процесуальних дій у справі та, як наслідок, затягування розгляду справи. Тобто суд, збираючи докази у справі та вирішуючи питання щодо обставин, які підтверджуються цими доказами та мають значення для справи, має виходити із предмету доказування та, на підставі норм діючого законодавства, визначати межі доказування у конкретному спорі.
Суд зазначає, що в даному випадку докази, які містять матеріали справи, дають змогу надати належну правову оцінку всім обставинам справи, та на їх підставі прийняти відповідне судове рішення.
Вирішення питання правомірності проведення розрахунку розміру орендної плати може бути здійснено судом самостійно, оскільки порядок проведення такого розрахунку прямо передбачений Положенням про порядок визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 27.08.2008р. № 41/08.
Разом з тим, в межах справи № 820/62/17, що розглядається Харківським окружним адміністративним судом, відповідач фактично намагається отримати нові докази, тоді як поставлені відповідачем на вирішення окружного адміністративного суду питання, безпосередньо стосуються встановлення фактичних обставин справи, які можуть бути встановлені господарським судом в межах даної справи за результатами оцінки доказів по справі та мають вирішуватися господарським судом самостійно в ході розгляду справи.
За таких обставин, в задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі слід відмовити.
На судове засідання 31.02.2016 р. прибули представники позивача та відповідача.
Представник позивача підтримує позовні вимоги та просить суд їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечує, просить суд в його задоволенні відмовити.
Третя особа на судове засідання свого уповноваженого представника не направила, хоча належним чином повідомлена про час та місце розгляду справи.
Оскільки неявка на судове засідання представника третьої особи не перешкоджає розгляду справи по суті, суд вважає за необхідне розглядати справи за відсутності останнього, за наявними в матеріалах справи документами та матеріалами, як це передбачено ст. 75 ГПК України.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши надані суду докази та доводи, суд встановив:
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішень Харківської міської ради від 27.04.2005 р. № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою, як орендодавцем, та Приватною фірмою Ринок , як орендарем, 18.04.2006 р. укладено договір оренди землі, зареєстрований 18.04.2006 р. за № 440667100047 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (далі за текстом - договір; а.с. 17-19).
Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1031 га, в тому числі: ділянка № 1 - площею 0,0555 га., ділянка № 2 - площею 0,0476 га., в т.ч. інших угідь 0,1031 га.
За змістом п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки:
земельної ділянки № 1:
- на період будівництва згідно з довідкою № 142/06 від 15.02.2006 року становить 194045 гривень (сто дев'яносто чотири тисячі сорок п'ять гривень);
- на період експлуатації згідно з довідкою № 143/06 від 15.02.2006 року становить 970224 гривень (дев'ятсот сімдесят тисяч двісті двадцять чотири гривні);
земельної ділянки № 2:
- на період будівництва згідно з довідкою № 144/06 від 15.02.2006 року становить 153216 гривень (сто п'ятдесят три тисячі двісті шістнадцять гривень);
- на період експлуатації згідно з довідкою № 145/06 від 15.02.2006 року становить 766079 гривень (сімсот шістдесят шість тисяч сімдесят дев'ять гривень).
Пунктами 9-11 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківський області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати в місяць:
за земельну ділянку № 1 становить:
- на період будівництва:
2006 рік: 608,49 гривень (шістсот вісім гривень сорок дев'ять копійок);
з 2007року: 1148,10 гривень (одна тисяча сто сорок вісім гривень десять копійок);
- на період експлуатації:
з 01.06.2007 року: 3476,64 гривень (три тисячі чотириста сімдесят шість гривень шістдесят чотири копійки);
за земельну ділянку №2 становить:
- на період будівництва:
2006 рік: 581,36 гривень (п'ятсот вісімдесят одна гривня тридцять шість копійок);
з 2007року: 1096,90 гривень (одна тисяча дев'яносто шість гривень дев'яносто копійок);
- на період експлуатації:
з 01.06.2007 року: 3321,59 гривень (три тисячі триста двадцять одна гривня п'ятдесят дев'ять копійок).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції.
Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно з п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Відповідно до п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та введена в дію з 01.03.2008 р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Як свідчать матеріали справи, на виконання умов договору та зазначених рішень Харківської міської ради позивачем рекомендованим листом на адресу відповідача направлено лист-пропозицію № 5727/0/225-13 від 18.12.2013 р. щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 440667100047 від 18.04.2006 р., проте цей лист було повернуто позивачу відповідним поштовим відділенням, тобто відповідач даний лист не отримував.
Станом на момент винесення даного рішення зміни до договору оренди не внесені, що і стало підставою для звернення позивача до суду з позовом по даній справі.
Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного:
Відповідно до статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до вимог ст. ст. 32, 34 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно з статтею 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
За змістом ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За змістом ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Керуючись зазначеними положеннями діючого законодавства, позивач рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.
Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п .п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 вказаного закону до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
На підставі викладеного суд зазначає, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року № 922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.
За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення позову щодо внесення змін до умов укладеного між сторонами договору оренди землі в частині встановлення нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку орендує відповідач, та визначення нового розміру орендної плати в зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.п. 2, 5, 9 договору)
Що стосується позовних вимог про внесення змін до п. п. 13, 14, 28 до договору оренди землі, господарський суд зазначає наступне:
Так, позивачем в позовній заяві не наведено обґрунтування позовних вимог щодо зміни п.13 договору, якими позивач просить доповнити перелік підстав для зміни орендної плати такою підставою як «зміна нормативної грошової оцінки землі» . Аналогічно пропоновані позивачем зміни до п. 28 Договору оренди не обґрунтовані жодними посиланнями на норми права та докази.
Разом з тим, про необґрунтованість цих вимог позивача свідчить те, що в даному разі позивач просить суд врегулювати в договорі відносини, які вже врегульовані нормативними актами, при цьому просить зробити це у інший спосіб, ніж це передбачено цими актами. Однак, згідно з частиною 2 статті Цивільного кодексу України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.
У відповідності до приписів частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, яких немає у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМ України від 30.03.2004 р. № 220 «Про затвердження Типового договору оренди землі» , насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.
Так, зокрема, в Типовому договорі оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004р. № 220, а саме: у вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі «зміни нормативної грошової оцінки землі» .
Відповідність таких пропонованих позивачем умов договору Типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, Харківською міською радою, не може бути прийняте до уваги, оскільки рішення органів місцевого самоврядування не можуть суперечити нормативним актам центральних органів державної влади.
Відсутність «зміни нормативної грошової оцінки землі» в переліку підстав перегляду розміру орендної плати, визначеному в п.13 чинної редакції договору, до речі, є додатковим доказом того, що наразі, на момент звернення позивача з позовом, зміна нормативної грошової оцінки землі не є підставою для зміни розміру орендної плати. В протилежному випадку, потреби в доповненні відповідного переліку цією додатковою підставою у позивача не виникало б.
Спроба позивача доповнити умови договору пунктом 28, який передбачає спосіб захисту права тотожній тому, з яким позивач вже (за відсутності таких змін) звернувся з позовом до суду, свідчить про юридичну недоцільність заявлених позовних вимог.
Оскільки, господарський суд вважає, що пункти 13, 14 та 28 до додаткової угоди до договору оренди землі від 13.10.2005 року, не підлягають визнанню укладеними, в зв'язку з тим, що вони не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено, тому, позовні вимоги щодо цих пунктів задоволенню не підлягають.
Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Харківської міської ради про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору.
Щодо позовних вимог позивача в частині визнання укладеною додаткової угоди з 01.01.2014 р.
Як вже було зазначено вище, позивач наполягає на тому, що плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись з 1 січня 2014 року, тобто з дати введення в дію нормативно грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013". Позивач зазначає, що вказана правова позиція підтверджується постановою Верховного суду України від 18.05.2016 у справі № 639/5781/15-ц.
Проте, суд критично ставиться до відповідних доводів позивача, виходячи з наступного.
Статтею 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Пунктом 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Суд вважає доведеним наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін до нього, оскільки відповідні зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки були прийняті відповідними рішеннями Харківської міської ради, і ці рішення є обов'язковими до виконання всіма суб'єктами господарювання що орендують земельні ділянки в м. Харків.
Однак, враховуючи по-перше те, що матеріали справи не містять доказів ухилення відповідача від виконання відповідного обов'язку щодо приведення договору оренди в відповідність з вимогами чинного законодавства, по-друге те, що надісланий позивачем лист-пропозицію № 5727/0/225-13 від 18.12.2013 р. щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 440667100047 від 18.04.2006 р. відповідач не отримував, тобто останній не може вважатися таким, що порушував відповідні права та інтереси позивача, суд вважає безпідставними відповідні вимоги позивача щодо визнання укладеною додаткової угоди з 01.01.2014 р., а така додаткова угода вважається укладеною з моменту набрання рішенням по даній справі законної сили.
Посилання позивача у позовні заяві в підтвердження необхідності внесення змін до спірного Договору з 01.01.2014 на правові висновки, що викладені у постанові Верховного суду України від 18.05.2016 у справі № 639/5781/15-ц, суд вважає безпідставними, оскільки у зазначеній постанові Верховного суду України предметом спору є внесення змін до Договору оренди землі, пропозиція про зміну умов якого була направлена орендарю 10.12.2013 р., та проігнорована останнім, що з урахуванням всіх обставин цієї справи в їх сукупності мало правовим наслідком встановлення судом іншого строку набрання чинності змін до Договору.
Аналогічної правової позиції дотримується і Харківський апеляційний господарський суд, зокрема в постанові від 01.11.2016 р. по справі № 922/2544/16.
З урахуванням вимог ст. 44, 49 ГПК України, з відповідача на користь позивача також підлягає стягненню судовий збір в сумі 1378,00 грн.
Керуючись ст. ст. 4-2, 4-3, 4-5, 22, 44, 49, 75, 84, 85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі № 440667100047 від 18.04.2006 р., укладеного між Харківською міською радою та Приватною фірмою Ринок шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого « 18» квітня 2006 року
за № 440667100047 у Харківській регіональній філії
Державного підприємства «Центр державного земельного
кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»
« ___»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_5 з одного боку та Приватна фірма Ринок (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого « 18» квітня 2006 року за № 440667100047 змінити, і викласти у такій редакції:
« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки № 1 -6310136900:01:003:0006, земельної ділянки № 2 - 6310136900:01:003:0007»
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки № 1 відповідно до витягу з технічної документації № 749 від 24.09.2013 становить 1338960 грн. (один мільйон триста тридцять вісім тисяч дев'ятсот шістдесят гривень), земельної ділянки № 2 відповідно до витягу з технічної документації № 749/1 від 30.10.2013 р. становить 1179152 грн. (один мільйон сто сімдесят дев'ять тисяч сто п'ятдесят дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку № 1 згідно з розрахунком № 217/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 74981,76 грн. (сімдесят чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят одна гривня 76 копійок), або в місяць - 6248,48 грн. (шість тисяч двісті сорок вісім гривень 48 копійок); за земельну ділянку № 2 згідно з розрахунком № 218/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 66032,51 грн. (шістдесят шість тисяч тридцять дві гривні, 51 копійка), або в місяць - 5502,71 грн. (п'ять тисяч п'ятсот дві гривні 71 копійка)»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 18» квітня 2006 року за № 440667100047 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
ОРЕНДАР
Приватна фірма "Ринок"
61005, м. Харків,
м-н Повстання, буд. 1-А
код 25467348
Стягнути з Приватної фірми Ринок (адреса: 61001, м. Харків, м-н. Захисників України, 1-А; код ЄДРПОУ 25467348) на користь Харківської міської ради (адреса: 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243) 1378,00 грн. судового збору.
В решті позову відмовити.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 06.02.2017 р.
Суддя ОСОБА_6
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2017 |
Оприлюднено | 07.02.2017 |
Номер документу | 64532895 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Байбак О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні