Рішення
від 03.02.2017 по справі 918/1264/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03 лютого 2017 р. Справа № 918/1264/16

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В. розглянувши справу за позовом Керівник Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, ОСОБА_1 райдержадміністрація

до відповідача ОСОБА_2 (Фермерське) господарство "Лілія"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

За участю представників сторін:

від позивача ГУ Держгеокадастр: представник ОСОБА_3

від ОСОБА_1 РДА: не з"явився

від відповідача: представник ОСОБА_4

від органу прокуратури : ОСОБА_5

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 17.01.17 по 03.02.17

Статті 20, 22 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав визначених статтею 20 ГПК України відсутні.

ВСТАНОВИВ:

Керівник Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (надалі ГУ Держгеокадастр) та ОСОБА_1 райдержадміністрації (надалі ОСОБА_1 РДА) звернувся в господарський суд Рівненської області з позовом до Селянського (Фермерського) господарства "Лілія" (надалі Відповідач або СФГ "Лілія") в якому просить:

- внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного ОСОБА_1 районною державною адміністрацією з СФГ Лілія , зареєстрованого в Реєстраційній службі Острозького районного управління юстиції Рівненської області від 26.12.2013 за №4321004, виклавши пункти 2,9 у наступних редакціях:

2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 50, 0060 га, у тому числі землі сільськогосподарського призначення (рілля) - 50,0060 га. Кадастровий номер земельної ділянки - 5624287600:07:001:0001 ;

9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Тесівської сільської ради в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки, що становить 78003,17 грн. (сімдесят вісім тисяч три гривні, 17 коп.) в рік .

Замінити у тексті договору орендодавця з ОСОБА_1 районна державна адміністрація (пр-кт. Незалежності, 14, м. Острог, Острозький р-н, Рівненська обл., 35800, код ЄДРПОУ: 04057729) на Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул. С.Петлюри, 37, м. Рівне, 33013 код ЄДРПОУ: 39768252) .

Позовні вимоги керівник Здолбунівської місцевої прокуратури обгрунтовує наступним.

07.12.2012 між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та СФГ Лілія укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 50,0060 га, зареєстрованого в Реєстраційній службі Острозького районного управління юстиції Рівненської області від 26.12.2013 за №4321004.

Згідно п.п. 1, 2 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходяться на території Тесівської сільської ради Острозького району. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 50,0060 га..

Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1301093, 70 грн. та визначена відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 50,0060 га, яка відводиться в оренду терміном на 49 років, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення на території Тесівської сільської ради Острозького району Рівненської області (за межами населених пунктів) .

Договір укладено на 49 років (п.8 Договору).

У відповідності до п.9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Тесівської сільської ради у розмірі земельного податку, що становить 1301, 10 грн. та, відповідно до п.11 договору, вноситься щомісячно рівними частками до 30 числа місяця наступного за звітним періодом.

Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, згідно договору, у відсотковому співвідношенні становить - 0,1% (1301,10 х 100% : 1301093, 70) від їх нормативної грошової оцінки.

При цьому п.12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Згідно п.33 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відведена в оренду СФГ Лілія загальною площею 50,0060 га затверджена рішенням ОСОБА_1 районної ради за №251 від 12.06.2012.

Вказане рішення ОСОБА_1 районної ради у встановленому законом порядку не скасоване та є чинним.

При цьому, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2016 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50,0060 га, відведена в оренду СФГ Лілія , з урахуванням коефіцієнтів індексації, становить 1 950 079, 24 грн..

З 01.01.2013, у зв'язку з набранням чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , землі державної та комунальної власності України вважаються розмежованими.

Пунктом 4 вказаного Закону передбачено, що у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті а пункту 3 розділу II прикінцевих та перехідних положень цього Закону.

У відповідності до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно п.З Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 №15 завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

З огляду на викладене, земельна ділянка, яка перебуває в оренді СФГ Лілія відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення, право розпорядження якими належить Головному управлінню Держгеокадастру у Рівненській області.

У зв'язку з цим ГУ Держгеокадастру в Рівненській області 22.09.2015 прийнято наказ за №17-628/36-15-СГ Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою .

Так, згідно наказу вирішено замінити орендодавця на Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області та встановити орендну плату за користування земельною ділянкою у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки.

Таким чином, річний розмір орендної плати за землю, з урахуванням зміненої нормативної грошової оцінки земель, має становити 78003,17 гри. (1 950 079,24 x4:100).

Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Так, розмір орендної плати, який визначено в договорі оренди землі є меншим ніж розмір орендної плати, встановлений положеннями Податкового кодексу України, що свідчить про необхідність приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства.

ОСОБА_6 сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

У відповідності до ст. 32 Закону України Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

При цьому, пунктом 37 договору передбачено, що перехід права власності на орендовані земельні ділянки до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Враховуючи те, що ОСОБА_1 районна державна адміністрація в силу вимог чинного законодавства, не є повноважним органом щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення, а зміна власника є підставою для внесення змін в договір, тому наявні підстави для заміни у тексті договору оренди землі найменування орендодавця на Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Окрім того, у витязі з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки виданого Головним управлінням Держгеокадастру в Рівненській області міститься інформація про кадастровий номер присвоєний орендованій земельній ділянці (5624287600:07:001:0001).

Зважаючи на те, що зазначення кадастрового номера у договорі оренди землі, згідно ст.15 Закону України Про оренду землі , є істотною умовою договору, у вищевказаному договорі оренди необхідно додатково вказати кадастровий номер земельної ділянки.

Представники Позивачів позовні вимоги Керівника Здолбунівської місцевої прокуратури підтримали.

Представник ОСОБА_1 РДА в судове засідання не з"явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином про що свідчить його підпис в протколі судового засідання від 25 січня 2017 року.

Відповідач надав суду письмовий відзив на позов в якому проти позовних вимог заперечив пославшись при цьому на наступне.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

В силу приписів ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) істотними умовами договору оренди є, зокрема, розмір, спосіб та умови розрахунку і строки внесення орендної плати за землю, які встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

В пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п. п. 288.1, 288.4 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з п. 288.4., п.п. 288.5.1., 288.5.2. п. 288.5. ст. 288 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до ст. 21 Закону України Про оренду землі внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 названого Кодексу ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюють регулюються уповноваженими органами державної влади або органами міс самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Таким чином Відповідач вважає, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Разом з тим договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 6 абзац 2 Розділу X Перехідних Положень Земельного Кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ (із змінами та доповненнями) при наданні земельних ділянок у довгострокову оренду селянським (фермерським) господарствам розмір орендної плати за ці ділянки не повинен перевищувати розміру земельного податку.

21 грудня 2016 року Верховною Радою України було прийнято ОСОБА_6 України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні №1797-VIII (надалі - ОСОБА_6 № 1797-VIII) згідно підпункту 2 пункту 120 якого внесено зміни у підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України та встановлено, що орендна плата не може бути меншою розміру земельного податку встановленого для відповідної категорії земельних ділянок. Відповідно до п. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1797-VIII визначено, що він набирає чинності із 1 січня 2017 року. Закон № 1797-УІІІ був офіційно опублікований в офіційних засобах масової інформації - Голос України від 31.12.2016 року в номері 251 та в Офіційному віснику України від 13.01.2017 року в номері 4.

ОСОБА_6 № 1797-VIII є чинним станом на 1 січня 2017 року та ним внесені зміни до Податкового кодексу України, зокрема щодо мінімального розміру орендної плати (в розмірі земельного податку) встановленої пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України, п. 6 абзац 2 Розділу X Перехідних Положень Земельного Кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ (із змінами та доповненнями) при наданні земельних ділянок у довгострокову оренду селянським (фермерським) господарствам розмір орендної плати за ці ділянки не повинен перевищувати розміру земельного податку та у п. 9 Договору оренди землі від 07.12.2012 року, укладеного між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та СФГ Лілія , визначено що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Тесівської сільської ради в розмірі земельного податку, то Відповідач вважає, що позов керівника Здолбунівської місцевої прокуратури, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області та ОСОБА_1 районної державної адміністрації, до СФГ Лілія про внесення змін до договору оренди землі не підлягає задоволенню через те, що умова Договору оренди землі від 07.12.2012 року в частині визначення розміру орендної плати відповідає вимогам чинного законодавства.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, давши належну оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.

07.12.2012 між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією, як Орендодавцем та ОСОБА_2 (Фермерським) господарством "Лілія", як Орендарем укладено Договір оренди землі (надалі Договір), який зареєстрованого в Реєстраційній службі Острозького районного управління юстиції Рівненської області від 26.12.2013 за №4321004.

Згідно п.п. 1, 2 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходяться на території Тесівської сільської ради Острозького району. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 50,0060 га.

Відповідно до п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1301093,70 грн. та визначена відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 50,0060 га, яка відводиться в оренду терміном на 49 років, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення на території Тесівської сільської ради Острозького району Рівненської області (за межами населених пунктів) .

Договір укладено на 49 років (п.8 Договору).

У відповідності до п.9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Тесівської сільської ради у розмірі земельного податку, що становить 1301,10 грн. та, відповідно до п.11 Договору, вноситься щомісячно рівними частками до 30 числа місяця наступного за звітним періодом.

При цьому п.12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Предметом спору у даній справі є вимога Керівника Здолбунівської місцевої прокуратури внести зміни до договору оренди в редакції, наведеній у позовній заяві.

За приписами ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ч. 1 ст. 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 цього Кодексу).

Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 654 ЦК України унормовано, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 13 цього Закону унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 цього Закону).

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

ОСОБА_6 орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 06.12.2010р. у справі №2-1/10068-2008, від 23.05.2011р. у справі №7/105-10 (30/234-09), від 04.07.2011р. у справі №41/81пд, а також узгоджується з позицією, викладеною у п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Крім того, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Така правова позиція викладена Верховним Судом України у постановах від 20.08.2013р. у справі №5009/3430/12 та від 02.03.2016р. у справі 922/538/14.

Виходячи із системного аналізу положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодексу України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати.

Визначення в договорі орендної плати в межах законодавчо визначених граничних розмірів не суперечить положенням чинного законодавства, а одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах ст. 288 Податкового кодексу України не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.

Таким чином, розмір орендної плати у вигляді відсотків визначається за взаємною згодою сторін, але в межах граничних розмірів орендної плати, встановлених Податковим кодексом України. Одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.

Як вже було зазначено вище, нормативно грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, але при цьому відсутнє законодавче обґрунтування для автоматичної, одночасної зміни самої ставки орендної плати, визначеної умовами договору з підстави зміни нормативної грошової оцінки землі.

Договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав: зацікавлена сторона може просити суд про внесення змін до договору згідно з рішенням суду лише у випадках, передбачених законом та договором.

Ні керівник Здолбунівської місцевої прокуратури, ні ГУ Держгеокадастру не довели наявність обставин, які б свідчили про наявність визначених законом чи договором підстав для внесення судом змін у договір оренди земельної ділянки в межах граничних розмірів орендної плати без перевірки визначеного у договорі розміру орендної плати на предмет його відповідності, чи навпаки, вимогам діючого законодавства, виходячи з предмету та підстави позову.

При цьому, ні керівник Здолбунівської місцевої прокуратури, ні ГУ Держгеокадастру не навели владних повноважень Держгеокадастру щодо односторонньої зміни ставки орендної плати в укладеному договорі та в межах існуючих правовідносин за чинним договором оренди до 4%.

Посилання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на те, що відповідно до статей 15-1, 122 Земельного кодексу України воно є розпорядником земель державної власності, а відтак вправі встановлювати орендну плату за користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі 4 відсотка від проведеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки не може бути підставою для внесення змін розміру орендної плати, встановленої в договорі оренди землі з огляду на наступне.

Право розпорядження - це юридично закріплена можливість власника самостійно вирішувати юридичну і фактичну долю майна шляхом його відчуження іншим особам, зміни його стану чи призначення тощо (наприклад, продати, подарувати, передати за заповітом чи в оренду майно, тощо).

Уклавши Договір оренди землі від 07.12.2012р. з Відповідачем ОСОБА_1 РДА, яка на той час була розпорядником земель державної власності, використала право розпорядження шляхом передачі земельної ділянки в оренду Відповідачу, і відповідно в момент такої передачі мала право пропонувати орендареві орендну плату за користування земельною ділянкою.

Після укладення договору оренди землі орендар набув прав користувача нею, і, відповідно на захист такого права, в тому числі і від безпідставної зміни орендодавцем умов договору, зокрема, розмірів орендної плати.

Відповідно до статті 319 ЦК України при здійсненні своїх прав та виконанні обов"язків власник зобов"язаний додержуватись моральних засад суспільства. Власність зобов"язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

Як було встановлено вище, ні Податковий кодекс України, ні ОСОБА_6 України "Про оренду землі" не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодексу України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та мінімальні і граничні розміри орендної плати.

Таким чином, розмір орендної плати у вигляді відсотків визначається за взаємною згодою сторін, але в межах граничних розмірів орендної плати, встановлених Податковим кодексом України. Одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.

Крім того статтею 15-1 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах визначених цим Кодексом. Однак Земельним кодексом України не передбачено право зазначеного органу на встановлення розміру орендної плати у вигляді відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та збільшення у зв"язку з цим ставки орендної плати у вже укладеному договорі оренди землі.

Необгрунтованим є і посилання представників прокуратури та ГУ Держгеокадастру на судову практику згідно якої суди за позовами міських рад та райрад вносять зміни в договора оренди землі в частині встановлення відсотка розміру орендної плати, так як зазначений відсоток, в даних випадках, встановлюється рішеннями рад, які, на підставі ст.144 Конституції України, є обов"язковими до виконання на відповідній території. Однак накази Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, в тому числі наказ від 22.09.2015 №17-628/36-15-СГ, не є обов"язковим для Відповідача у даній справі.

Крім того суд зазначає, що відповідно до п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України (із змінами в редакції Закону України від 21.12.2016р. №1797-VIII) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

У відповідності до п.9 Договору оренди землі від 07.12.2012р., укладеному між ОСОБА_1 РДА та СФГ "Лілія", орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Тесівської сільської ради саме у розмірі земельного податку. Тобто в даному договорі розмір орендної плати зазначено в межах граничних розмірів орендної плати, встановлених Податковим кодексом України.

Відтак судом, за результатами розгляду справи, встановлено відсутність підстав для внесення змін в п.9 Договору оренди землі від 07.12.2012р. в частині встановлення орендної плати в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки.

З 01.01.2013, у зв'язку з набранням чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , землі державної та комунальної власності України вважаються розмежованими.

Пунктом 4 вказаного Закону передбачено, що у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті а пункту 3 розділу II прикінцевих та перехідних положень цього Закону.

У відповідності до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно п.З Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 №15 завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

З огляду на викладене, земельна ділянка, яка перебуває в оренді СФГ Лілія відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення, право розпорядження якими належить Головному управлінню Держгеокадастру у Рівненській області.

У відповідності до ст. 32 Закону України Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

При цьому, пунктом 37 Договору передбачено, що перехід права власності на орендовані земельні ділянки до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Враховуючи те, що ОСОБА_1 районна державна адміністрація в силу вимог чинного законодавства, не є повноважним органом щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення, а зміна власника є підставою для внесення змін в договір, тому наявні підстави для заміни у тексті договору оренди землі найменування орендодавця на Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Окрім того, у витязі з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки виданого Головним управлінням Держгеокадастру в Рівненській області міститься інформація про кадастровий номер присвоєний орендованій земельній ділянці (5624287600:07:001:0001).

Зважаючи на те, що зазначення кадастрового номера у договорі оренди землі, згідно ст.15 Закону України Про оренду землі , є істотною умовою договору, у вищевказаному договорі оренди необхідно додатково вказати кадастровий номер земельної ділянки.

На підставі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову в частині внесення змін до пункту 9 Договору оренди землі від 07.12.2012р., укладеного між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 (Фермерським) господарством "Лілія", зареєстрованого в Реєстраційній службі Острозького районного управління юстиції Рівненської області від 26.12.2013 за №4321004, відмовити.

Повний текст рішення складено та підписано 07 лютого 2017 року.

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення03.02.2017
Оприлюднено08.02.2017
Номер документу64561305
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/1264/16

Ухвала від 24.03.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Судовий наказ від 20.02.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 07.02.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Рішення від 03.02.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 25.01.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 20.12.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 30.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні