Рішення
від 07.02.2017 по справі 923/1461/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78, Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 лютого 2017 року Справа № 923/1461/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д., при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі:

позивача-1: Каланчацької районної державної адміністрації, вул. Херсонська (Леніна), 1, смт. Каланчак, Херсонська область, ідентифікаційний код 04060080,

позивача-2: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 39766281,

до: ОСОБА_1 господарства "Роксолана", вул. Ткачова, буд. 4, с. Червоний Чабан, Каланчацький район, Херсонська область, ідентифікаційний код 19223145,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю прокурора прокуратури Херсонської області ОСОБА_2, посвідчення № 032976 видане 10.04.2015;

представників сторін:

від позивача-1: не прибули;

від позивача-2: не прибули;

від відповідача: не прибули

в с т а н о в и в:

Керівник Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі позивача-1 Каланчацької районної держаної адміністрації, смт. Каланчак, Херсонська область, позивача-2 Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, м. Херсон, 29.12.2016 звернувся з позовною заявою до відповідача ОСОБА_1 господарства "Роксолана", смт. Каланчак, Херсонська область, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 07.03.2006 року.

Ухвалою господарського суду від 30.12.2016 порушено провадження у справі; призначено судове засідання на 26.01.2017 року; витребувано від відповідача: відзив на позов з документальним та правовим обґрунтуванням своєї позиції; належним чином посвідчені копії та/або витяги з реєстраційних документів; докази сплати орендної плати за землю розмірах, визначених законом та копії податкових декларацій зі сплати оренди за землю за 2014, 15, 16 роки. Згодом судове засідання було призначене на 07.02.2017 року.

У судове засідання 07.02.2017 позивачі 1, 2 та відповідач явку своїх представників не забезпечили.

Від позивачів 1, 2 до господарського суду надійшли заяви про підтримання позовних вимог прокурора і розгляд справи за їх відсутності.

Від відповідача до господарського суду надійшли заяви про визнання позовних вимог прокурора і розгляд справи за його відсутності. До відзиву додано відомості про місцезнаходження відповідача згідно ЄДР - вул. Ткачова, буд. 4, с. Червоний Чабан, Каланчацький район, Херсонська область.

На думку прокурора, розгляд справи можливо здійснювати за відсутності інших учасників провадження.

Заслухавши думку прокурора, дослідивши подані заяви, матеріали справи, господарський суд ухвалив розпочати розгляд справи за відсутності представників позивачів 1, 2 та відповідача за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України, яких достатньо для прийняття рішення у справі.

У судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві, просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки, які обумовлені змінами до Земельного та Податкового кодексів України, стосовно органів держави, уповноважених розпоряджатися землями державної власності, а також стосовно мінімальних розмірів орендної плати за користування такими землями.

Відповідно до наданих до суду заяв позивачі 1, 2 підтримали позовні вимоги прокурора та просили задовольнити їх повністю із підстав, зазначених у позовній заяві.

Відповідач, згідно із наданого до суди відзиву, визнає позов у повному обсязі та не заперечує проти його задоволення.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши подані заяви, відзив, матеріали справи, господарський суд встановив наступне.

Між Каланчацькою районною держаною адміністрацією та ОСОБА_1 господарством "Роксолана" 07.03.2006 укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований Каланчацьким районним відділом Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.03.2006 за № 040673300006.

Пунктом 9 зазначеного договору орендна плата визначена у розмірі 1170, 00 грн. за рік використання земельної ділянки.

Отже, між сторонами виникли земельні відносини, які ґрунтуються на договорі оренди землі, регулюються земельним законодавством з питань оренди земель державної та комунальної власності, цивільним та господарським законодавством України, зокрема щодо внесення змін до діючого договору оренди та заміни сторони у зобов'язанні.

Із матеріалів справи вбачається, що згідно листа від 18.07.2016 №99-2114-99.0-607/2-16 (а.с. 25) відповідачеві від імені Відділу Держгеокадастру у Каланчацькому районі Херсонської області пропонувалося внести зміни до договору оренди земельної ділянки площею, у зв'язку з відповідними змінами до Податкового кодексу України щодо мінімального розміру орендної плати для земель державної власності.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Суд зазначає, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, що визначено також приписами пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (ПК).

При цьому, підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законом визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки.

У відповідності з положеннями ст. 11 ЦК України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків, які виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд приходить до висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Тобто, цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди. Обидві сторони договору набули обов'язку привести зміст договору до приписів Закону.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 пункту 271.1 ст. 271 ПК, визначено, що базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Як вбачається з договору оренди землі від 07.03.2006 (а.с. 18), нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є об'єктом оренди було визначено в сумі 116 348,40грн., що є базовою для обчислення розміру орендної плати.

Це означає, що база розрахунку орендної плати для цього договору оренди земельної ділянки була визначена, отже в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Тому, суд погоджується з вимогою прокурора щодо необхідності зміни змісту п. 9 договору, яким встановити, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно зі ст. 30 Закону України «Про оренду землі» , зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Суд зазначає, що договір оренди земельної ділянки від 07.03.2006 року, є господарським договором, умови зміни або розірвання якого визначено законом, отже мають бути дотриманими.

Так, відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Залишення пропозиції про внесення змін до договору оренди з боку відповідача без уваги, а також невжиття самостійних заходів до внесення змін до договору на підставі норми Закону, що набрав чинності з 01.04.2014 року, є доказом ухиляння відповідача від внесення змін до договору.

За змістом частин 4, 5 ст. 188 ГК України, сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Вимога прокурора щодо зміни сторони у зобов'язанні відповідно до договору також підлягає задоволенню.

Як вбачається із договору та внесених до нього змін, сторонами договору є саме позивач-2 та відповідач.

В той же час, на підставі змін в законодавстві цивільні права та обов'язки за цим договором перейшли до позивача-2 як до органу, уповноваженого державою здійснювати функції розпорядження земельними ділянками державної власності.

Так, відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності № 5245-VI від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно вимог ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Таким органом, як правильно зазначає прокурор, на даний час є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (який з 26.06.2015 є правонаступником Головного управління Держземагенства у Херсонській області).

Отже, повноваження орендодавця перейшли до позивача-2 відповідно до припису закону, однак умови договору щодо заміни орендодавця як сторони у зобов'язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства.

Згідно ст. 4 Закону України Про оренду землі , орендодавцями земельних ділянок є, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до ч. 2 ст. 175 ГК України, якщо майново-господарське зобов'язання виникає між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами, зобов'язаною та управненою сторонами зобов'язання є відповідно боржник і кредитор.

Заміна кредитора у зобов'язанні відповідно до ст. 516 ЦК України здійснюється без згоди боржника, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вбачається з матеріалів справи Каланчацька районна державна адміністрації Херсонської області на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки, що не відповідає її правовому статусу відповідно до законодавства.

Позовні вимоги прокурора ґрунтуються на існуючих між сторонами договірних відносинах, позов містить вимоги, що є обов'язковими для обох сторін договору та відповідають вимогам законодавства, отже підлягають задоволенню.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Суд зазначає, що відповідно до приписів ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Вирішуючи питання сплати судового збору у справі, суд покладає його на відповідача, оскільки спір виник внаслідок неправильних дій орендаря. У такому разі господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 07.03.2006 року, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією, вул. Херсонська (Леніна), 1, смт. Каланчак, Херсонська область, ідентифікаційний код 04060080, та ОСОБА_1 господарством "Роксолана", вул. Ткачова, буд. 4, с. Червоний Чабан, Каланчацький район, Херсонська область, ідентифікаційний код 19223145, який зареєстровано у Каланчацькому районному реєстраційному відділі регіональної філії ДП Центр ДЗК від 07.03.2006 за № 040673300006, виклавши п. 9 договору в наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік відповідно до законодавства."

- замінити за текстом договору сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ідентифікаційний код 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Каланчацької районної державної адміністрації, вул. Херсонська (Леніна), 1, смт. Каланчак, Херсонська область, ідентифікаційний код 04060080.

3. Стягнути з ОСОБА_1 господарства "Роксолана", вул. Ткачова, буд. 4, с. Червоний Чабан, Каланчацький район, Херсонська область, ідентифікаційний код 19223145, на користь Прокуратури Херсонської області (73000, Херсон, вул. Петренка, 33, код ЄДРПОУ 04851120) судові витрати в сумі 1378,00 (Одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 копійок).

Повне рішення складено і підписано 08.02.2017 року

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення07.02.2017
Оприлюднено13.02.2017
Номер документу64592048
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1461/16

Рішення від 07.02.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 17.01.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 30.12.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні