Рішення
від 08.02.2017 по справі 903/996/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 лютого 2017 р. Справа №903/996/16

за позовом: Державної екологічної інспекції у Волинській області, м. Луцьк

до відповідача: Скобелківська сільська рада, с. Скобелка, Горохівський район, Волинська область

про стягнення 9895,77 грн.

Суддя Вороняк А. С.

секретар судового засідання Чорний С.О.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 , довіреність №3462/9 від 26.12.2016р.

від відповідача: н/з

Відповідно до ст.20 Господарського процесуального кодексу України(далі - ГПК України) роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст.22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу не поступало.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Суть спору: ОСОБА_2 екологічна інспекція у Волинській області звернулась з позовом до Скобелківської сілької ради про стягнення 9895,77 грн. шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Судовий збір просять стягнути з відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на акт перевірки від 23.06.2016р. дотримання вимог природоохоронного законодавства, в якому зафіксовано порушення природоохоронного законодавства Скобелківською сільською радою щодо поводження з відходами на території господарського двору с. Скобелка, акт від 23.06.2016р. засмічення земельної ділянки площею 0,04 га., протокол про адміністративне правопорушення №000660 від 23.06.2016р., постанову про накладення адміністративного стягнення від 23.06.2016р. №000654, припис Державної екологічної інспекції у Волинській області №000350 від 23.06.2016р., Методику визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 04.04.2007р. №149 та на норми Цивільного кодексу України(далі - ЦК України), Земельного Кодексу України, Законів України Про охорону земель , Про охорону навколишнього природного середовища .

Ухвалою господарського суду Волинської області від 23.12.2016р. було порушено провадження у справі, а справу призначено до розгляду на 25.01.2017р. та зобов'язано сторони надати суду ряд документів, необхідних для об'єктивного розгляду справи по суті.

Ухвалою господарського суду Волинської області від 25.01.2017р. розгляд справи було відкладено на 08.02.2017р. через неподання сторонами витребуваних судом документів, необхідністю витребування нових доказів.

07.02.2017р. на адресу суду від позивача надійшло письмове підтвердження того, що у провадженні господарських судів України або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішує спір, немає справи зі спору між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав та немає рішення цих органів з такого спору.

07.02.2017р. на адресу суду від відповідача надійшла заява, в якій позовні вимоги визнають, із розрахунком шкоди згідні. Додатково просили слухати справу без участі їх представника.

В судовому засіданні 08.02.2017р. представник позивача подала суду додаткові пояснення по справі, позов підтримала, позовні вимоги просила задовольнити.

Відповідач у судове засідання 08.02.2017р. компетентного представника не направив, проте був належним чином повідомлений про місце і час розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення №4570300030136 від 03.02.2017р..

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ст.87 ГПК України.

На підставі викладеного суд вважає, що вжив усіх необхідних заходів для повідомлення відповідача про час та місце слухання справи та з урахуванням вимог ст.69 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -

встановив :

ОСОБА_2 екологічною інспекцією у Волинській області 23.06.2016р. було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Скобелківської сільської ради Горохівського району. В ході якої виявлено факт засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами площею 0,04 га. Дане засмічення розміщене на землях сільськогосподарського призначення Скобелківської сільської ради за межами населеного пункту с. Скобелка Горохівського району.

За результатами перевірки було складено акт від 23.06.2016р. перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, в якому зафіксовано порушення природоохоронного законодавства Скобелківською сільською радою щодо поводження з відходами на території господарського двору с. Скобелка (а.с.10-11).

В акті зазначено, що поводження з відходами на території Скобелківської сільської ради не налагоджено, а саме не виділено земельної ділянки під полігон ТПВ (тверді побутові відходи), не організовано видалення відходів від населення за схемою чи відповідним графіком. Видаленням відходів населення займається самостійно в зв'язку з чим утворено несанкціоноване сміттєзвалище на господарському дворі с. Скобелка землі сільськогосподарського призначення. Площа засмічення 20*20-0,04 га..

До акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства складено акт від 23.06.2016р. засмічення земельної ділянки, площа засмічення становить 0,04 га.(а.с.12). Акт перевірки та акт обстеження земельної ділянки були отримані та підписані головою Скобелківської сільської ради особисто, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу та складеного актів в останніх не зафіксовано.

23.06.2016р. у відповідності до Інструкції з оформлення ОСОБА_2 екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 05.07.2004р. №264, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.07.2004р. за №934/9533, ОСОБА_2 екологічною інспекцією у Волинській області на голову Скобелківської сільської ради було складено протокол про адміністративне правопорушення №000660 щодо вчинення адміністративного правопорушення(а.с.18), та 23.06.2016р. винесено постанову за №000654 про накладення адміністративного стягнення (а.с.19).

Адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 86 грн. сплачено, що стверджується копією квитанції(а.с.20).

ОСОБА_2 екологічною інспекцією у Волинській області відповідачу 23.06.2016р. було видано припис №000350(а.с.21), яким визначено дії, які необхідно вчинити для усунення порушень екологічного законодавства. У п.1 припису зобов'язано до 23.09.2016р. вжити заходи щодо припинення забруднення земель ліквідувати несанкціоновані звалища відходів.

Вказаний припис був підписаний та прийнятий до виконання головою Скобелківської сільської ради, який оскаржений не був.

Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 04.04.2007р. №149, Держаною екологічною інспекцією у Волинській області було здійснено розрахунки розміру шкоди завданої державі в результаті забруднення земельної ділянки площею 0,04 га у відповідності до вищевказаної Методики та згідно даних листа Головного управління Держекокадастру у Волинській області від 04.02.2016р. №11-3-7777.7-1044/2-16(а.с.22-24), за якими нормативна грошова оцінка 1 м.кв. на території Скобелківської сільської ради становить - 3,958307 грн./ м.кв..

Відповідно до проведених розрахунків загальна сума завданої шкоди становить 9895,77 грн.(а.с.27).

08.11.2016р. на адресу відповідача ОСОБА_2 екологічною інспекцією у Волинській області було направлено претензію від 07.11.2016р. вих.№3103/2, в якій запропоновано відшкодувати завдані навколишньому природному середовищу збитки в сумі 9895,77 грн.(а.с.25-26).

Однак, відповідач шкоду за забруднення земельної ділянки не оплатив, лист залишився без відповіді та задоволення.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст.96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та дотримуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Згідно ст.35 Закону України «Про охорону земель» , власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням, забезпечувати захист земель від забруднення та засмічення.

Згідно ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів; здійснення заходів щодо запобігання псування, забруднення, виснаження природних ресурсів, негативного впливу на стан навколишнього природного середовища.

Згідно ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Відповідно до ст.187 Земельного Кодексу України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Відповідно до ст.189 Земельного Кодексу України, самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Відповідно до ч.4, 5 ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно ст.69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно ст.50 Конституції України, кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Положеннями ст.11 ЦК України встановлено, що підставою виникнення цивільних прав і обов'язків є зокрема завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Згідно ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відшкодування шкоди є одним із видів цивільно-правової відповідальності і для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки, дії чи бездіяльність особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків (шкоди), їх наявності та розміру; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. За відсутності б хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не наступає.

Отже, з огляду на викладене, суд зазначає, що з боку відповідача наявний склад правопорушення умов природоохоронного законодавства, внаслідок чого завдано шкоди державі від імені якої виступає ОСОБА_2 екологічна інспекція у Волинській області, зокрема:

- протиправна поведінка відповідача - порушення норм ст.ст.96, 189 Земельного кодексу України, ст.17, 33 Закону України "Про відходи", ст.55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища";

- вина відповідача - Скобелківська сільська рада Горохівського району допустила засмічення на земельній ділянці та не проводила роботу щодо створення відповідного полігону, окрім цього голова Скобелківської сільської ради вину визнав, штраф оплатив;

- причинний зв'язок - Скобелківська сільська рада Горохівського району в порушення ст.189 Земельного Кодексу України не здійснила контроль за використанням та охороною земель, землекористувачем якої є;

- шкода - в розмірі 9895,77 грн. розрахована відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 04.04.2007р. №149, перевірена судом та визнана відповідачем;

Згідно ч.5 ст.22 ГПК України, відповідач має право визнати позов повністю або частково.

Згідно ч.1 ст.35 ГПК України, обставини, які визнаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі, можуть не доказуватися перед судом, якщо в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання.

Згідно ч.5 ст.78 ГПК України, у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Судом прийнято визнання позову відповідачем, згідно ст.ст.22, 35, 78 ГПК України, як таке, що не суперечить законодавству та судом не встановлено порушення прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

В силу ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. При цьому вимоги, що пред'являються до доказів, визначені ст.34 ГПК України, відповідно до якої, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Беручи до уваги наявні в матеріалах справи документи, докази та письмові пояснення сторін, господарський суд, оцінюючи подані сторонами докази за своїм переконанням, що ґрунтується на всебічному й об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності та враховуючи визнання позову відповідачем, дійшов висновку про підставність та обґрунтованість пред'явленого позову, вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити та стягнути з відповідача на користь позивача 9895,77 грн. - шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Беручи до уваги, що спір до суду було доведено з вини відповідача, судові витрати в порядку ст.ст.44,49 ГПК України, слід покласти на нього.

Керуючись статтями 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд -

вирішив:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Скобелківської сільської ради (45703, Волинська обл., Горохівський район, с. Скобелка, код ЄДРПОУ 04335140) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (43025, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Степана Бандери, будинок 20, код ЄДРПОУ 38009738) (УК у Скобелківській сільській раді код бюджетної класифікації доходів 24062100, банк отримувача: ГУДКСУ у Волинській області, код банку отримувача (МФО ГУДКСУ): 803014, номер рахунку отримувача 33116331700062, код отримувача (ЄДРПОУ) - 38031391) 9895,77 (дев'ять тисяч вісімсот дев'яносто п'ять гривень сімдесят сім копійок) грн. - шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища.

3. Стягнути з Скобелківської сільської ради (45703, Волинська обл., Горохівський район, с. Скобелка, код ЄДРПОУ 04335140) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (43025, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Степана Бандери, будинок 20, код ЄДРПОУ 38009738) 1378 (одну тисячу триста сімдесят вісім гривень) грн. витрат позивача по оплаті судового збору(р/р 35211044081139, МФО 820172 в ДКСУ м. Києва, ЄДРПОУ 38009738).

Повний текст рішення складено

13.02.2017

Суддя А. С. Вороняк

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення08.02.2017
Оприлюднено16.02.2017
Номер документу64678667
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/996/16

Судовий наказ від 27.02.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Судовий наказ від 27.02.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Рішення від 08.02.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 25.01.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 23.12.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні