Справа № 2а/2570/205/2011
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2011 р. м. Чернігів
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі :
Головуючої судді Баргаміної Н.М.
при секретарі Хоботні Є. А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до приватного підприємства Компанія БП про стягнення заборгованості,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач 06.01.2011 р. звернувся до суду з адміністративним позовом до приватного підприємства Компанія БП , в якому просить суд стягнути з відповідача заборгованість у розмірі 57195 грн.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що під час проведення перевірки відповідача було виявлено порушення порядку витрачання коштів Фонду, що призвело до безпідставного віднесення на рахунок Фонду неправомірних витрат в сумі 38130 грн., у зв'язку з чим вказана сума не була прийнята до зарахування витрат та застосовано до відповідача фінансові санкції в сумі 19065 грн., про що було винесено рішення №754 від 27.07.2010 року про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Представник позивача в судовому засіданні надав письмову заяву про зміну позовних вимог, в якій просив стягнути з відповідача на користь виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності штрафні санкції у розмірі 19065,50 грн.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги з урахуванням заяви про зміну позовних вимог підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити в повному обсязі та пояснив, що для розрахунку допомоги по вагітності і пологах ОСОБА_1 взято середньоденну заробітну плату в межах граничної суми місячної заробітної плати, на яку нараховувались страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування . Виплата допомоги по вагітності і пологах здійснена за рахунок власних коштів приватного підприємства Компанія БП . Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності по листках непрацездатності, виданих ОСОБА_2, кошти підприємству не відшкодовано . Вважав, що в даному випадку порушення порядку використання страхових коштів страхувальником не мало місця, збитки Фонду не заподіяно, а тому повторно сплачувати Фонду суму, вже виплачену підприємством по лікарняних листках ОСОБА_1 і не відшкодовану підприємству Фондом, немає підстав. Оскільки порушення порядку витрачання страхових внесків відсутнє, то немає і підстав для накладення штрафу і відображення його суми у звіті за формою Ф4-ФСС з ТВП. Крім того, зазначав, що Законом України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням не віднесено до компетенції Фонду здійснення контролю за додержанням законодавства про працю, в тому числі правильності нарахування та порядку обчислення заробітної плати.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Спірні правовідносини регулюються Законом України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням № 2240-ІІІ від 18.01.2001р. (далі по тексту -Закон України № 2240-ІІІ від 18.01.2001р.) та Інструкцією про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №38 від 19.09.2001р. (далі по тексту -Інструкція № 38 від 19.09.2001р.).
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України від 18.01.2001р. № 2240-ІІІ Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить збір і акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів.
Згідно з частиною 1 статті 28 Закону України № 2240-ІІІ від 18.01.2001р. страховик-Фонд має право, зокрема, здійснювати перевірку правильності нарахування і повноти сплати страхових внесків та використання страхових коштів на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників та накладати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства.
В абзаці 2 частини 1 статті 10 Закону України № 2240-ІІІ від 18.01.2001р. зазначено, що управління Фондом здійснюють правління та виконавча дирекція Фонду.
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 13 Закону України від 18.01.2001р. № 2240-ІІІ до повноважень виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності належить здійснення контролю за правильним нарахуванням, своєчасною сплатою страхових внесків, а також забезпечення цільового використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Приватне підприємство Компанія БП зареєстроване в якості страхувальника в Чернігівській міській виконавчій дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду.
Головним спеціалістом контрольно-ревізійного відділу виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на підставі доручення № 396 від 14.06.2010 року проведено планову ревізію відповідача щодо правильності нарахування, перерахування та використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.01.2008 року по 01.06.2010 року.
В ході проведення перевірки було встановлено слідуюче.
Відповідно до заяви та наказу № 15 від 22.12.2008 року на посаду комерційного агента до приватного підприємства Компанія БП була прийнята ОСОБА_1
Відповідно до штатного розпису на 01.01.2008 року найманій працівниці - комерційному агенту посадовий оклад вказано в проміжку 605 грн. - 700 грн.
Згідно табелю обліку використання робочого часу за грудень 2008 року ОСОБА_1 в грудні 2008 року відпрацювала 5 робочих днів - з 22.12.2008 року по 28.12.2008 року. Згідно розрахунково-платіжної відомості за п'ять відпрацьованих днів їй було нараховано заробітну плату в розмірі 131,52 грн. та згідно наказу № 17 від 31.12.2008 року за якісне виконання своїх посадових обов'язків ОСОБА_1 було призначено премію в розмірі 2420 грн.
Жіночою консультацією № 2 м. Чернігова ОСОБА_1 був виданий листок непрацездатності по вагітності та пологах серії АБК № 709136 на період з 29.12.2008 року по 03.05.2009 року, який вона надала до оплати в приватне підприємство Компанія БП . Призначення допомоги по вагітності та пологах було оформлено протоколом уповноваженого із соціального страхування № 1 від 31.12.2008 року. Розрахунок допомоги по вагітності та пологах був здійснений з урахуванням премії у розмірі 2420 грн. за 5 робочих днів, яка була надана за укладання договорів про надання послуг по веденню бухгалтерського обліку та роботу з пошуку партнерів для приватного підприємства Компанія БП . Середньоденна заробітна плата становила 510,30 грн., що перевищує граничний рівень середньоденної заробітної плати в грудні 2008 року. Сума допомоги по вагітності та пологах з 85 робочих днів, що припадають на період непрацездатності, виходячи із середньоденної заробітної плати в розмірі 436,30 грн. становила 37085,50 грн.
Жіночою консультацією № 2 м. Чернігова ОСОБА_1 був виданий листок непрацездатності - продовження серії АБФ № 448569 за період з 04.05.2009 року по 17.05.2009 року. По даному листку непрацездатності було нараховано та виплачено 3490,40 грн.
Територіальною державною інспекцією праці у Чернігівській області було проведено перевірку дотримання законодавства про працю приватним підприємством Компанія БП . За результатами перевірки було встановлено, що на момент перевірки на даному підприємстві працювало чотири наймані працівники: директор - ОСОБА_3, головний бухгалтер ОСОБА_4, комерційний агент ОСОБА_1, бухгалтер ОСОБА_5
Правила внутрішнього трудового розпорядку не розроблені, час початку і закінчення щоденної роботи для працівників не встановлено, також не визначено перерву для відпочинку і харчування та вихідні дні, чим порушено вимоги ст. 57, 66, 67, 142 КЗпП України.
Порушено ст. 97 КЗпП - оплата праці на підприємстві не погоджена з представником трудового колективу (штатні розписи від 01.01.2008 року та 01.04.2009 року затверджені директором одноосібно).
Порушено ст. 96 КЗпП - формування тарифної сітки на підприємстві не проводиться з врахуванням міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці. Так, посадові оклади для директора, головного бухгалтера та комерційного агента встановлені у однаковому розмірі на рівні мінімальної заробітної плати - 625 грн.
Перевірено табель обліку використання робочого часу за грудень 2008 року, відповідно до якого комерційний агент ОСОБА_1 відпрацювала п'ять робочих днів (з 22.12.2008 року по 26.12.2008 року), за які їй нараховано заробітну плату в сумі 131,52 грн. Перевірити достовірність обліку робочого часу неможливо, оскільки режим роботи працівниці нормативно не визначено.
Відповідно до платіжної відомості № бп-0000001 від 04.03.2009 року за грудень 2008 року ОСОБА_1 було виплачену заробітну плату за грудень 2008 року та допомогу по вагітності та пологах в загальному розмірі 39178,38 грн. Відповідно до видаткового касового ордеру № 46 від 04.03.2009 року ОСОБА_1 отримала заробітну плату за грудень 2008 року та допомогу по вагітності і пологах в загальному розмірі 39178,38 грн. Несвоєчасність виплати даної допомоги є порушенням ст. 52 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням .
З 01.09.2007 року по 22.12.2008 року у зв'язку з відсутністю виробничої діяльності заробітна плата працівникам (директору та головному бухгалтеру) не нараховувалась.
Відповідно до Положення про преміювання працівників ПП Компанія БП за основні результати господарської діяльності розмір премії не може перевищувати суми 10 мінімальних заробітних плат, встановлених законодавством. При призначенні премії найманій працівниці ОСОБА_1 О дану вимогу положення про преміювання не було витримано.
На протязі періоду, який перевіряється в ПП Компанія БП преміювання інших працівників не відбувалося.
З акту перевірки вбачається, що перевіряючий прийшов до висновку, що до виплат, з яких обчислюється середня заробітна плата неправомірно та безпідставно включена премія, що визначена не у відповідності до нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Закону України Про оплату праці , що призвело до невірного визначення розміру допомоги по вагітності та пологах, яка повинна бути компенсацією втраченого заробітку, чим порушено відповідно п. 7 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1266 від 26.09.2001 року та ч. 1 ст. 38 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням . Сума витрат, які були проведені з порушенням , становила по первинному листку непрацездатності - 34850 грн., по листку непрацездатності - продовженню 3280 грн.
За результатами перевірки був складений акт ревізії по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 300 від 22.06.2010 року, один примірник якого був отриманий і підписаний відповідачем з запереченнями.
Керуючись п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 року № 502 Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31.12.2010 року було запропоновано приватному підприємству Компанія БП усунути порушення до 22.07.2010 року та відобразити у звіті про нараховані страхові внески, перерахування та витрати, пов'язані із загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності не прийнято до зарахування витрат в сумі 38130 грн., про що свідчить припис від 22.06.2010 року.
На підставі ч. 1 ст. 30 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням від 18.01.2001 року № 2240 та керуючись підпунктом 6 пункту 1 статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням , заступник директора виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_6 визначила суму платежу та вирішила зарахувати до бюджету Фонду у вигляді не прийнятих до заліку витрат приватного підприємства Компанія БП платежі та фінансові (штрафні) санкції в таких розмірах: не прийняті до заліку витрати 38130 грн. , штрафна санкція за порушення порядку витрачання коштів 19065 грн., про що свідчить рішення про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 754 від 27.07.2010 року, копія якого міститься в матеріалах справи. Згідно повідомлення про вручення поштового відправлення рішення було отримане відповідачем 25.09.2010 року.
Приватне підприємство Компанія БП зверталось до виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з скаргою, в якій просило скасувати рішення заступника директора виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 754 від 27.07.2010 року про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Виконавча дирекція Чернігівського обласного відділення Фонду розглянувши скаргу вирішила відмовити приватному підприємстві Компанія БП в задоволенні скарги, про що свідчить рішення про результати розгляду скарги № 04-09/3453 від 20.10.2010 року, копія якого міститься в матеріалах справи.
Рішення №754 від 27.07.2010 року відповідачем в судовому порядку не було оскаржено.
Згідно ст.ст. 28, 30 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності має право накладати фінансові санкції, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства. Право застосування фінансових санкцій мають керівники виконавчої дирекції Фонду та його відділень, їх заступники.
Відповідно до змісту ст.30 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням , страхувальник - роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання страхових коштів. За порушення порядку витрачання страхових коштів на страхувальника накладається штраф в розмірі 50 відсотків належної до сплати суми страхових внесків.
Згідно п. 15.14.1. Інструкції про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої правлінням Фонду від 19.09.2001 р. № 38, по результатах ревізії або перевірки складається акт. В акті ревізії (перевірки) зазначається: за який період проведено ревізію (перевірку), які виявлено порушення в нарахуванні і сплаті страхових внесків та пені, обчисленні і виплаті допомоги, у здійсненні інших виплат за рахунок коштів Фонду; відображаються суми додатково нарахованих страхових внесків і пені, суми витрат, які не приймаються до заліку в рахунок страхових внесків чи належать до виплати застрахованим особам додатково.
При наявності заперечень або зауважень до акта ревізії (перевірки) керівник, головний бухгалтер чи інші особи, які підписують акт, в день його передачі роблять про це застереження перед своїми підписами із зазначенням дати та роблять запис "з вимогами п. 15.14 Інструкції про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 19.09.2001 р. N 38 ознайомлений" і не пізніше ніж через п'ять календарних днів з дня підписання із зауваженнями подають до нього письмові пояснення чи заперечення. Якщо протягом зазначеного терміну пояснення чи зауваження стосовно акта не надійдуть або поштове відправлення здійснене з порушенням цього терміну, то акт ревізії вважається узгодженим.
До того ж, відповідно до вказаної Інструкції, за матеріалами акта ревізії протягом 20 календарних днів керівники виконавчої дирекції Фонду та його відділень, їх заступники приймають рішення про застосування фінансових та штрафних санкцій до страхувальника за встановленою формою (додаток 1) відповідно до ст. 28, 30 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням .
Відповідно до п. 8.7. Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду, затвердженої постановою правління Фонду від 26.06.2001 р. №16, витрати коштів Фонду, які були проведені з порушенням законодавства і заподіяли йому збитки, не приймаються до заліку в рахунок страхових внесків і відшкодовуються за рахунок страхувальника.
У відповідності до п. 8.7 Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності від 26.06.2001р. №16, витрати коштів Фонду, які були проведені з порушенням законодавства і заподіяли йому збитки, не приймаються до заліку в рахунок страхових внесків і відшкодовуються за рахунок страхувальника.
Дослідивши норм чинного законодавства суд вважає, що акт перевірки є службовим документом, який підтверджує факт проведення перевірки та є носієм доказової інформації про виявлені порушення (або їх відсутність) вимог чинного законодавства.
Су не приймає до уваги посилання відповідача на договори, укладені ОСОБА_1, з огляду на відсутність їх в переліку документів, наданих для перевірки правильності призначення та виплати допомоги по вагітності та пологах, в акті ревізії від 22.06.2010 року, який підписаний керівником підприємства і головним бухгалтером .
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України. Отже на підставі означає, що суб'єкт владних повноважень повинний бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України та зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним. У межах повноважень означає, що суб'єкт владних повноважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами. У спосіб означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.
В ході вирішення питання щодо законності прийнятого суб'єктом владних повноважень рішень суд відповідно до вимог ст.2 КАС України зобов'язаний перевірити чи прийнято воно: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо; добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілям, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частинами 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позивач при проведенні перевірки діяв в межах наданих йому повноважень, факти порушень, які встановлені в ході проведення перевірки відповідача, доведено , штрафні санкції застосовані у відповідності до чинного законодавства.
Зважаючи на те, що відповідно до рішення №754 від 27.07.2010 року штрафна санкція позивачем визначена в сумі 19065 грн., суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з урахуванням заявленої до стягнення суми в розмірі 19065, 50 грн.
На підставі вищевказаного, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Керуючись ст.ст.17,18,104,122,160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги задовольнити частково.
Стягнути з приватного підприємства Компанія БП (вул. Менделєєва, 5, р/р 260068232 в Чернігівській області дирекції ВАТ Райффайзенбанк Аваль , МФО 353348, код 33688643) на користь Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (м. Чернігів, вул. Музична, 1а, р/р 37176200900001 в ГУДК в Чернігівській області, МФО 853592, код 14244036) штрафні санкції в розмірі 19065 грн.
Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Баргаміна Н.М.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2011 |
Оприлюднено | 21.02.2017 |
Номер документу | 64770596 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Баргаміна Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні